Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Volvo XC90 D5.. antar att vilken bil det är inte spelar nån roll men att det är en D5:a, för ett par dagar sen när jag gjorde en snabb omkörning så tyckte jag nåt hände, den accelererade inte iväg som den ska, kraften försvann helt och håller så hastigheten sänktes ju och jag fick avbryta omkörningen, i och med detta så tändes texten: Motorservice Erfordrads, när jag avbrutit omkörningen så försvann texten och bilen gick som vanligt igen.

Idag hände samma sak fast i låg hastighet upp för en backe, kanske fick 60km/h eller nåt, jag gasade på lite och körde inte alls fort, då tändes samma text och kraften försvann, jag kunde fortfarande accelerera men mycket mycket långsamt, hände inte alls mycket när jag trampade på gasen, jag körde en km ungefär och problemet kvarstod, denna gången släcktes inte texten och bilen gick som vanligt igen, jag stannade intill vägkanten och startade om bilen och så funkar det igen..

Har googlat, verkar kunna vara mycket som spökar, spjällhus, främre motorkudde, dieselfilter osv osv.. nu undrar jag, vad är det ingenntligen vanligaste felet när detta händer.. ?

Verkligen osäkert att ha en bil som blir så här... kan det blir värre ?

Bilen har gått 37 tusen och känns i övrigt pigg och låter precis som en D5:a ska göra. Bilen är nyservad med ny olja och oljefilter på verkstad.

Nån som har nån idé ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
15 augusti 2013 · 10 244 Inlägg

Läs ut felkoder, skriv dessa här. Utan dessa kan det tyvärr bara bli gissningar... sad

Ska jag våga mig på en gissning så skulle jag gissa på tryckröret under motorn.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Läs ut felkoder, skriv dessa här. Utan dessa kan det tyvärr bara bli gissningar... sad

Ska jag våga mig på en gissning så skulle jag gissa på tryckröret under motorn.

//Brådhis

Jag måste nästan lämna in den då så dom kan läsa ut felkoderna och se åt vilket håll dom pekar så kanske man vet mer..

Vad är det för tryckrör du menar ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Kan säga åxå att en polare som låg bakom härom kvällen sa att när jag gasade på rejält (innan detta problem uppstod) så rök bilen rätt mycket..  sa han.. :S kan det ha nåt med saken att göra.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Nille_war
15 augusti 2013 · 66 Inlägg

Kan vara virvelspjället som gått av ganska vanligt fenomen då det händer

Frissan
15 augusti 2013 · 4 693 Inlägg

Turbon kanske börjar ge sig?

Booyakasha!
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Softis skrev:
Turbon kanske börjar ge sig?

Ja den har ju gått 37 tusen så det kanske inte är helt otroligt att turbon börjar bli dålig, man hör att den viner lite när man kör sakta..men det gör ju många D5:or har jag hört..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Frissan
15 augusti 2013 · 4 693 Inlägg

Vilken färg hade röken?

Booyakasha!
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Softis skrev:
Vilken färg hade röken?

Ingen aning.. svart tror jag.. o det är ju i regel oförbränd diesel, blir så även på äldre bilar som är påställda på pumpen.. .. .. vet ej varför denna ryker..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DrenneR
15 augusti 2013 · 336 Inlägg

gasspjället e ganska vanligt på volvo när den texten dyker upp, om du läser felkoderna på den så borde felet synas där smile men du kan ju kolla lite tryckrör o så själv också de e inte helt omöjligt ju smile

BMW 535i (1990)
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

DrenneR skrev:
gasspjället e ganska vanligt på volvo när den texten dyker upp, om du läser felkoderna på den så borde felet synas där smile men du kan ju kolla lite tryckrör o så själv också de e inte helt omöjligt ju smile

Ok.. ska se när jag kan lämna in för att läsa felkoderna.. men hur kan jag kolla tryckrör och sånt själv ? är inte helt hemma på det där nämligen.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DrenneR
15 augusti 2013 · 336 Inlägg

se om du kan lyssna när när någon varvar motorn, bara precis så turbon laddar, läcker de i nåt tryckrör brukar de höras hyffsat tydligt. förresten, har felet dykt upp oftare och oftare? smile

BMW 535i (1990)
A-Dahlgren Dahlgren
15 augusti 2013 · 450 Inlägg

Danne_1977 skrev:

DrenneR skrev:
gasspjället e ganska vanligt på volvo när den texten dyker upp, om du läser felkoderna på den så borde felet synas där smile men du kan ju kolla lite tryckrör o så själv också de e inte helt omöjligt ju smile

Ok.. ska se när jag kan lämna in för att läsa felkoderna.. men hur kan jag kolla tryckrör och sånt själv ? är inte helt hemma på det där nämligen.. :S

Köp startgas.
Starta bilen.
Spruta startgas runt tryckrör och slangar.
går bilen upp i varv så har du en läcka någonstans.
Tryckrör är de grova plaströren.
går från tex insug till turbo.

Saffranskalle Palfinger tekniker
15 augusti 2013 · 1 248 Inlägg

Börja med att kolla virvälspjället som någon sa. Det är ett litet plast stag på 2 metall kulor. Och det brukar bli nersliter vid 35-40k mil.

Om du står framför motorn. Har ryckt bort motorkåpan så tittar du mot kåpan över kamdrivningen. Precis där toppen slutar och plasten börjar sitter det ett litet stag som är ca 10cm långt. Det ska sitta vågrätt. Om det har lossnat så blir motorn slö ryker och går dåligt.

Är det inte det felet så är det läsa felkoder som gäller. Man kan få fram felkoderna i lilla info fönstret i mätarpanelen. Man ska trycka på något spec sätt med blinkers spaken. Du kan glömma att försöka hitta det i instruktionsboken. Det hörde jag av en gammal kollega och han hade hittat det på ett volvo forum. Har gjort det någon gång men kommer tyvärr inte ihåg hur man gör.


Hittade en länk. Hoppas det kommer till användning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=41196

Senast redigerat av VKN_940 (15 augusti 2013)

Volvo Xc70 (2001)
explosiv
15 augusti 2013 · 133 Inlägg

VKN_940 skrev:
Börja med att kolla virvälspjället som någon sa. Det är ett litet plast stag på 2 metall kulor. Och det brukar bli nersliter vid 35-40k mil.

Om du står framför motorn. Har ryckt bort motorkåpan så tittar du mot kåpan över kamdrivningen. Precis där toppen slutar och plasten börjar sitter det ett litet stag som är ca 10cm långt. Det ska sitta vågrätt. Om det har lossnat så blir motorn slö ryker och går dåligt.

Är det inte det felet så är det läsa felkoder som gäller. Man kan få fram felkoderna i lilla info fönstret i mätarpanelen. Man ska trycka på något spec sätt med blinkers spaken. Du kan glömma att försöka hitta det i instruktionsboken. Det hörde jag av en gammal kollega och han hade hittat det på ett volvo forum. Har gjort det någon gång men kommer tyvärr inte ihåg hur man gör.


Hittade en länk. Hoppas det kommer till användning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=41196

Orkade inte klicka in på länken så detta blir kanske lite kaka på kaka men.

Om man håller in Readknappen på blinkerspaken och dubbelklickar på bakre dimljusknappen så kan du ser felkoderna. Dock så ser du inte vilka felkoder som finns utan bara vilka styrenheter i bilen som har satt felkod. I ditt fall borde ECM(Engine Control module) satt en felkod. Stega igenom genom att klicka på Readknappen tills du är tillbaka på färddatorn.

Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

VKN_940 skrev:
Börja med att kolla virvälspjället som någon sa. Det är ett litet plast stag på 2 metall kulor. Och det brukar bli nersliter vid 35-40k mil.

Om du står framför motorn. Har ryckt bort motorkåpan så tittar du mot kåpan över kamdrivningen. Precis där toppen slutar och plasten börjar sitter det ett litet stag som är ca 10cm långt. Det ska sitta vågrätt. Om det har lossnat så blir motorn slö ryker och går dåligt.

Är det inte det felet så är det läsa felkoder som gäller. Man kan få fram felkoderna i lilla info fönstret i mätarpanelen. Man ska trycka på något spec sätt med blinkers spaken. Du kan glömma att försöka hitta det i instruktionsboken. Det hörde jag av en gammal kollega och han hade hittat det på ett volvo forum. Har gjort det någon gång men kommer tyvärr inte ihåg hur man gör.


Hittade en länk. Hoppas det kommer till användning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=41196

Så om det där röret sitter dåligt fast så borde väl felet vara konstant.. ? borde meddelandet synnas om det röret sitter dåligt ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

explosiv skrev:

VKN_940 skrev:
Börja med att kolla virvälspjället som någon sa. Det är ett litet plast stag på 2 metall kulor. Och det brukar bli nersliter vid 35-40k mil.

Om du står framför motorn. Har ryckt bort motorkåpan så tittar du mot kåpan över kamdrivningen. Precis där toppen slutar och plasten börjar sitter det ett litet stag som är ca 10cm långt. Det ska sitta vågrätt. Om det har lossnat så blir motorn slö ryker och går dåligt.

Är det inte det felet så är det läsa felkoder som gäller. Man kan få fram felkoderna i lilla info fönstret i mätarpanelen. Man ska trycka på något spec sätt med blinkers spaken. Du kan glömma att försöka hitta det i instruktionsboken. Det hörde jag av en gammal kollega och han hade hittat det på ett volvo forum. Har gjort det någon gång men kommer tyvärr inte ihåg hur man gör.


Hittade en länk. Hoppas det kommer till användning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=41196

Orkade inte klicka in på länken så detta blir kanske lite kaka på kaka men.

Om man håller in Readknappen på blinkerspaken och dubbelklickar på bakre dimljusknappen så kan du ser felkoderna. Dock så ser du inte vilka felkoder som finns utan bara vilka styrenheter i bilen som har satt felkod. I ditt fall borde ECM(Engine Control module) satt en felkod. Stega igenom genom att klicka på Readknappen tills du är tillbaka på färddatorn.

Ja jag kunde se massa grejer när jag tryckte så där som du sa.. men fattar inget av det så ingen mening att försöka kolla nåt där.. man vet ju endå inte vad felkoderna betyder heller.. jag vet ju att bilen har nåt fel för så där ska det inte vara.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

DrenneR skrev:
se om du kan lyssna när när någon varvar motorn, bara precis så turbon laddar, läcker de i nåt tryckrör brukar de höras hyffsat tydligt. förresten, har felet dykt upp oftare och oftare? smile

Det har hänt två gånger, ena gången som det står i första inlägget här i denna tråden så försvann meddelandet av sig själv och bilen gick som vanligt igen efter några sekunder.. andra gånger körde jag inte speciellt fort men jag fick stänga av bilen och starta om o då funkade allt som det skulle igen..

Totalt värdelöst och möjligen en trafikfara när det blir så där.. kör man på 2+1 så har man inte så mycket att stanna på heller om man måste starta om bilen för att tag sig framåt.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
explosiv
15 augusti 2013 · 133 Inlägg

Nä tyvärr så ger inte dimet något i felkodsväg utan ger bara en handledning.
Tänkte bara att du skulle kika upp att det finns felkoder så du inte far i onödan till Volvo.  Men kollade runt litegranna och precis som de övriga ovan har skrivit så verkar det vanligaste vara virvelspjället vilket då kräver en renovering.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang