Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

Danne_1977
15 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

explosiv skrev:
Nä tyvärr så ger inte dimet något i felkodsväg utan ger bara en handledning.
Tänkte bara att du skulle kika upp att det finns felkoder så du inte far i onödan till Volvo.  Men kollade runt litegranna och precis som de övriga ovan har skrivit så verkar det vanligaste vara virvelspjället vilket då kräver en renovering.

Ja det är ju kanske nåt sånt som är trasigt.. lär ju ska kosta en slant att byta antar jag.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2013 · 13 669 Inlägg

är du förbi örebro skicka ett pm så kan jag göra en felsökning på den..

utan en felsökning så får man istort sätt chansa sig fram.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
16 augusti 2013 · 10 244 Inlägg

Ni kan lugna er ang. virvelspjället eftersom trådskaparen verkar ha en 2004, vilket innebär att han har första D5:an på 163 hk och dom har inget virvelspjäll...

Jag tror dock fortfarande på att ett tryckrör spruckit. Jag tror att rören går ungefär likadant på gamla och nya D5:an och då finns det ett rör som går under motorn (ta bort plastkåpan så ser du det) som ibland spricker.

Ser inte detta sprucket ut är felkodsutläsning det enda rätta om du inte vill byta delar på måfå...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
16 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Ni kan lugna er ang. virvelspjället eftersom trådskaparen verkar ha en 2004, vilket innebär att han har första D5:an på 163 hk och dom har inget virvelspjäll...

Jag tror dock fortfarande på att ett tryckrör spruckit. Jag tror att rören går ungefär likadant på gamla och nya D5:an och då finns det ett rör som går under motorn (ta bort plastkåpan så ser du det) som ibland spricker.

Ser inte detta sprucket ut är felkodsutläsning det enda rätta om du inte vill byta delar på måfå...

//Brådhis

Idag var jag in på verkstad och läste ut felkoder, han sa att det visar fel på luftflöde och flöde till turbon eller nåt.. han gissade på luftmassemätaren kan ha gett upp.. men kan ju även vara andra saker..

Det här med spjällhuset.. kan det vara det kanske ? eller sitter det inte nåt sånt på min bil ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Frissan
16 augusti 2013 · 4 693 Inlägg

Det kan inte vara så enkelt att luftfiltret är igensatt då?

Booyakasha!
Danne_1977
16 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Softis skrev:
Det kan inte vara så enkelt att luftfiltret är igensatt då?

Bilen är nyservad... men nu när du säger det.. jag ska lufta på locket till luftburken och titta hur det ser ut.. kan faktiskt vara så, men är det så att motorn går till nåt sparläge när *Service Erfordras* lyser och går dåligt sen hela tiden tills man startar om den.. ? förstår inte riktigt hur det funkar.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
16 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Har kollat luftfiltret nu.. det är nytt precis som jag anade eftersom jag nyss haft den inne på service. Detta felet har inträffat två gånger, jag har varit ute o kört här hemma på vägarna och gasat på för att se om det är vid nåt speciellt tillfälle som detta händer.. men nej det har inte hänt igen.. kan komma precis när som helst verkar det som.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DrenneR
16 augusti 2013 · 336 Inlägg

symptomen låter som ett gasspjäll, på dieslarna brukar dom koksa igen ganska mycket kan vara så att dit är fullt av skit smile

BMW 535i (1990)
Danne_1977
16 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

DrenneR skrev:
symptomen låter som ett gasspjäll, på dieslarna brukar dom koksa igen ganska mycket kan vara så att dit är fullt av skit smile

Ja jag vet inte.. ska ju lämna in den för att få felet mer undersökt och förhoppningsvis åtgärdat..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2013 · 13 669 Inlägg

gasspjälls fel brukar ge andra felkoder. brukar vara ganska tydliga felkoder när dom jävlas.  jag tror mer på något rör eller slang mellan lmm och insuget.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
GasGlad1337
16 augusti 2013 · 460 Inlägg

När byttes bränslefiltret senast? våran betädde sig precis likadant.. löste sig efter byte av filtret smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Aronson
16 augusti 2013 · 912 Inlägg

Gasspjället brukar väl bara gå sönder på nästa generation d5:a har jag för mig.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
spokenratt
17 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Var har du fått koderna urlästa, på volvo? Fick du felkoderna på papper?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Xhion
17 augusti 2013 · 84 Inlägg

Farsan V70 d5 betedde sig så förut, var in på verkstad och dom hittade en tryckslang till turbon som var hål i.
Så åk till nån verkstad å fel sök till en början smile

Danne_1977
17 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

GasGlad1337 skrev:
När byttes bränslefiltret senast? våran betädde sig precis likadant.. löste sig efter byte av filtret smile

Jag vet inte när dieselfiltret byttes senast..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
17 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

spokenratt skrev:
Var har du fått koderna urlästa, på volvo? Fick du felkoderna på papper?

Ja jag har läst ut felkoderna.. jag har inget papper på det eftersom bilen ska in igen ev imorgon Måndag eller senare i veckan för felsökning och reparation.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
spokenratt
18 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Danne_1977 skrev:

spokenratt skrev:
Var har du fått koderna urlästa, på volvo? Fick du felkoderna på papper?

Ja jag har läst ut felkoderna.. jag har inget papper på det eftersom bilen ska in igen ev imorgon Måndag eller senare i veckan för felsökning och reparation.

Tänkte mer att det är inte alla verkstäder som kan läsa ur felkoderna exakt... eftersom dom "gissade på LMM" menade jag.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Danne_1977
18 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

spokenratt skrev:

Danne_1977 skrev:

spokenratt skrev:
Var har du fått koderna urlästa, på volvo? Fick du felkoderna på papper?

Ja jag har läst ut felkoderna.. jag har inget papper på det eftersom bilen ska in igen ev imorgon Måndag eller senare i veckan för felsökning och reparation.

Tänkte mer att det är inte alla verkstäder som kan läsa ur felkoderna exakt... eftersom dom "gissade på LMM" menade jag.

Ja på det viset.. han sa att dom skulle börja med lmm och se om det blev bättre, dom lär ska göra mer felsökning innan dom ger sig på att beställa massa grejer..   

Jag hoppas ju att felet blir åtgärdat så snart som möjligt big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Rakapparat
18 augusti 2013 · 10 Inlägg

Har hänt förut att turbotrycksregulatorn kärvar och där med går bilen i "limphome" och utanladdtryck.
Oftast när man har luftläck så brukar det pysa och man hör turbovinet lite tydligare i många fall.
Och D5 motorerna har inget gasspjäll utan det är bara bensinmotorerna.

Evildan
18 augusti 2013 ·

Grävde lite djupare i minnet och det var inte på D5 -05 som strulet förekom, det var på D5 -08 med en annan motorkonstruktion som kabelbrottet förekom.
Hoppas det löser sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang