Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

Aronson
18 augusti 2013 · 914 Inlägg

Det finns D5 motorer med gasspjäll.Har själv bytt på en kompis 06:a där plast dreven var helt utslitna ,spjället kärvade pga smuts-

Danne_1977
18 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Rakapparat skrev:
Har hänt förut att turbotrycksregulatorn kärvar och där med går bilen i "limphome" och utanladdtryck.
Oftast när man har luftläck så brukar det pysa och man hör turbovinet lite tydligare i många fall.
Och D5 motorerna har inget gasspjäll utan det är bara bensinmotorerna.

Jo när jag varvar min till 2000 varv ungefär och släpper gasen så pyser det lixom precis som om det skulle vara nån form av dumpventil på den.. låter inte så på min V70 D5 iaf.. vet inte varför det gör så på denna.. eller om det kan ha nåt med saken att göra.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Christian S
18 augusti 2013 · 4 816 Inlägg

Rakapparat skrev:
Och D5 motorerna har inget gasspjäll utan det är bara bensinmotorerna.

det sitter visst gasspjäll (trottel) på dieslarna, vi monterar dom på min avdelning på jobbet wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
felek
18 augusti 2013 · 175 Inlägg

körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.

om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.

Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Danne_1977
18 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

felek skrev:
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.

om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.

Ja det har hittills varit 2 gånger.. känns som det kan komma precis när som helst, så man är lite skakis när man kör att det ska hända där det inte får hända.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
felek
18 augusti 2013 · 175 Inlägg

Danne_1977 skrev:

felek skrev:
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.

om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.

Ja det har hittills varit 2 gånger.. känns som det kan komma precis när som helst, så man är lite skakis när man kör att det ska hända där det inte får hända.. :S

jo jag kan tänka mig det. hoppas de ordnar sig bara! smile

Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Danne_1977
18 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

felek skrev:

Danne_1977 skrev:

felek skrev:
körde våran citroen evasion hdi, i en uppförsbacke small de till och bilen tappa kraften och fick inte tillbaka den. då var de en tryckslang från turbon som sprack.

om en tryck slang har gått så har du tappat kraften permanent. om jag har fattat detta rätt i de du skriver så kommer ditt fel bara ibland eller 2 gånger hittills så jag tror knappast att de är någon tryckslang.

Ja det har hittills varit 2 gånger.. känns som det kan komma precis när som helst, så man är lite skakis när man kör att det ska hända där det inte får hända.. :S

jo jag kan tänka mig det. hoppas de ordnar sig bara! smile

Ja jag hoppas dom ringer imorgon på morgonen som dom lovade så jag får lämna in den och få det fixat big_smile, dock går jag på nattpasset snart och kommer nog inte hem förrens vid 06:00 imorgon så jag lär ligga och sova när dom ringer.. men det gör inget.  Lär ska göra mig redo att ge mig av nu strax och avverka dom där 50 milen så det är gjort big_smile så men får komma hem och sova big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Blondizzz
18 augusti 2013 · 354 Inlägg

sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.

I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.

Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.

Garanterat det som spökar för dig också.

Volvo S40 "t4" (2000)
Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
Danne_1977
19 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Blondizzz skrev:
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.

I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.

Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.

Garanterat det som spökar för dig också.

Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
anderzohn bilbytarkung
19 augusti 2013 · 196 Inlägg

bytt dieselfiltret

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
Danne_1977
19 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

anderzohn skrev:
bytt dieselfiltret

Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Blondizzz
19 augusti 2013 · 354 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Blondizzz skrev:
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.

I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.

Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.

Garanterat det som spökar för dig också.

Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.

precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln smile
Hoppas det löser dig för dej

Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
Volvo S40 "t4" (2000)
Danne_1977
19 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Blondizzz skrev:

Danne_1977 skrev:

Blondizzz skrev:
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.

I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.

Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.

Garanterat det som spökar för dig också.

Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.

precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln smile
Hoppas det löser dig för dej

Jag förstår.. kan vara klurigt det där.. :S

Tack så mycket.. det var vänligt sagt big_smile.. hoppas åxå att det kan fixa sig big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Blondizzz
19 augusti 2013 · 354 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Blondizzz skrev:

Danne_1977 skrev:

Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.

precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln smile
Hoppas det löser dig för dej

Jag förstår.. kan vara klurigt det där.. :S

Tack så mycket.. det var vänligt sagt big_smile.. hoppas åxå att det kan fixa sig big_smile

man försöker ge de tips man kan komma på.. som sagt de kluriga sakerna e inte lätta smile

Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
Volvo S40 "t4" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
19 augusti 2013 · 2 307 Inlägg

Jag lägger en slant på antingen inloppslang tryckslang intercooler eller läckage på motorkudde

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
anderzohn bilbytarkung
19 augusti 2013 · 196 Inlägg

Danne_1977 skrev:

anderzohn skrev:
bytt dieselfiltret

Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det.. big_smile

du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
anderzohn bilbytarkung
19 augusti 2013 · 196 Inlägg

Blondizzz skrev:

Danne_1977 skrev:

Blondizzz skrev:
sambon hade samma symtom som du beskriver att bilen blev kraftlös till och från precis som turbon lade av att ladda, och när man gasade långsamt till 2000rpm och släppte gasen så lätt det som om den dumpade rejält.

I sambons fall så var det vakuumslangen som sitter på turbinhuset på en nippel som hade en liten liten spricka, just denna slang styr VNT på han turbo och den gjorde att VNT inte justerade sig som den skulle och turbon la av att jobba.

Så kolla alla vakuumslangar som går från/till turbon.

Garanterat det som spökar för dig också.

Ska kolla lite o se.. den lär ska in på verkstan vilken dag som helst så jag kan ju tipsa om det.. men det är ju så att när texten *Serive Erfordras* visas så går bilen skit dåligt, går inte att accelerera nåt alls, den bara tappar varv helt enkelt.. när texten försvinner så funkar bilen normalt igen.. eller om den inte försvinner så måste jag starta om bilen och då är texten borta och bilen funkar normalt igen.

precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln smile
Hoppas det löser dig för dej

är ju helt klart värt att prova med filtret än att lämna in den om det nu skulle va filtret..men men va vet jag

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
19 augusti 2013 · 2 307 Inlägg

anderzohn skrev:

Danne_1977 skrev:

anderzohn skrev:
bytt dieselfiltret

Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det.. big_smile

du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat

Om dieselfiltret e tätt så får man felkoder på bränsletryck...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
20 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Blondizzz skrev:

Danne_1977 skrev:

Blondizzz skrev:

precis så hade han med.. han bytte allt möjligt.. diesel filtret,, intercoolern.. ja du en himla massa.. men inget hjälpte förän det sista som han gjorde med nippeln smile
Hoppas det löser dig för dej

Jag förstår.. kan vara klurigt det där.. :S

Tack så mycket.. det var vänligt sagt big_smile.. hoppas åxå att det kan fixa sig big_smile

man försöker ge de tips man kan komma på.. som sagt de kluriga sakerna e inte lätta smile

Det har du helt rätt i.. big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
20 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

anderzohn skrev:

Danne_1977 skrev:

anderzohn skrev:
bytt dieselfiltret

Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det.. big_smile

du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat

Det har du rätt i.. jag har jobbat som bilmek tidigare och hållit på med bilar i hela mitt liv, är dock inte speciellt hemma på just D5 då dom bara går och går.. aldrig haft några problem med mina D5:or igentligen.

Detta med felkoder och el är heller inte min grej.. för nytt för mig när det gäller skruva .. haha

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang