Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

Danne_1977
20 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

JaggaChafen skrev:

anderzohn skrev:

Danne_1977 skrev:

Jag hoppas det visar sig på verkstan vad som är fel och att dom fixar det.. big_smile

du får inte upp en felkod där d står bytt dieselfilter..eftersom du kan stänga av den å starta den så å service erfrodas försvinner..så tycker ju jag det är värt att byta dieselfilter istället för att betala en verksta ett ex antal 1000 lappar..men d är ju bara jag d..man byter på 10min även fast man aldrig har skruvat

Om dieselfiltret e tätt så får man felkoder på bränsletryck...

Ja jag har åxå för mig att det är så.. felkoderna som jag fick var på luften och nåt med flödet till turbon eller nåt sånt.. låter verkligen som bilen dumpar när jag står still och varvar upp den till ca 2000 och släpper.. då låter det som den dumpar..

Så gör inte min V70 D5...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hi-Jackers
27 augusti 2013 · 4 Inlägg

Far min har en V70 08 classic 2.4D och han har haft liknande problem med sin bil, bilen blev väldigt slö orkade inget alls, första gången var det den övre packningen mot turbon som sprack... det var ju lätt fixat iallafall, andra gången den gick sönder så sprack tryckröret helt tongue

Danne_1977
27 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Hi-Jackers skrev:
Far min har en V70 08 classic 2.4D och han har haft liknande problem med sin bil, bilen blev väldigt slö orkade inget alls, första gången var det den övre packningen mot turbon som sprack... det var ju lätt fixat iallafall, andra gången den gick sönder så sprack tryckröret helt tongue

Jo men går en packning eller nåt sånt så borde bilen vara dålig hela tiden.. detta komma och går..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
27 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Idag lämnades bilen in på verkstad igen för att byta luftmassemätaren som dom kom fram till att det troligast var, så dom satte dit den och tog bort alla felkoder och sen åkte dom ut och körde ett par mil och sätte tillbaka datorn för att se om det fanns några felkoder och det gjorde det inte..

Så jag hoppas och antar då att bilen är fixad nu.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
felek
28 augusti 2013 · 175 Inlägg

vi får hoppas på de smile

Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Danne_1977
30 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Gjorde en investering idag, ville se med egna ögon så inga felkoder kommit tillbaka, det hade det inte, finns inga felkoder alls närmare bestämt..

Känns jätte skönt kan jag lova.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1186275_10151531453860964_1880471913_n.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
A-Dahlgren Dahlgren
30 augusti 2013 · 450 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Gjorde en investering idag, ville se med egna ögon så inga felkoder kommit tillbaka, det hade det inte, finns inga felkoder alls närmare bestämt..

Känns jätte skönt kan jag lova.

Vart köpte du den?

Danne_1977
30 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

Danne_1977 skrev:
Gjorde en investering idag, ville se med egna ögon så inga felkoder kommit tillbaka, det hade det inte, finns inga felkoder alls närmare bestämt..

Känns jätte skönt kan jag lova.

Vart köpte du den?

Teknikmagasinet köpte jag den, funkar klockrent och billigt, ja den finns ju ännu billigare på ebay förstås, men då får man väl vänta ett par veckor.

ELM327 heter denna om jag inte minns fel..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
16 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

Så där ja, nu har det gått några veckor och nu är felet tillbaka igen, skulle göra en omkörning och ökade varven genom att växla ner manuellt till 3500 varv och gasade på, vips så dök detta meddelande upp igen och bilen slutade att accelerera och avtog snabbt i fart. Jag orsakade en del oreda bland mina medtrafikanter men det ordnade upp sig när jag svängde ner i diket (1+2 o jag var på 1 just när detta hände) och startade om bilen så funkade den igen.

Ringt verkstad, lämnade in bilen i eftermiddags igen, luftmassemätaren bytte som sist i tron om att dom lagat felet, hmm så var inte fallet, undra vad dom börjar gräva i nu då ?

Känns jobbigt det här tycker jag.... sad

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2013 · 13 673 Inlägg

tryckrör tror jag..standard fel på dessa bilar.
säkert börjat åkt isär någon stans

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Danne_1977
16 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

Growe skrev:
tryckrör tror jag..standard fel på dessa bilar.
säkert börjat åkt isär någon stans

Ja kanske, jag har ingen aning, kan inget om sånna där saker jag heller, hört nån sagt främre motorkudden o andra saker.. återstår väl att se vad verkstan säger.. om dom nu hittar nåt..

Verkar komma när man gasar på ... kör man lugnt så händer inget verkar det som.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
HASSELITO Filosof
17 oktober 2013 · 99 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Growe skrev:
tryckrör tror jag..standard fel på dessa bilar.
säkert börjat åkt isär någon stans

Verkar komma när man gasar på ... kör man lugnt så händer inget verkar det som.

Well, jag upplevde ett liknande fenomen på min bensinare där jag även fick felkod på LMM och lamda.
Båda komponenterna var under 1 månad gamla och kunde inte hitta något fel själv. Bilen ströps varje gång man tryckte på gasen ordentligt, i värsta fall tvinga den mig att stanna och starta om.

Lämna in den på volvo och det tog dem dryga 6 timmar att hitta felet... Kass o-ring och trasig klamma i tryckröret ala 1000kr(varav o-ring 50kr och klamma 150kr). Felkoder har inte återkommit och bilen flyger fram på vägarna!

Volvo S60R (2005)
Danne_1977
17 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

Fått tillbaka bilen nu, dom kollade felkoderna, dessa pekade på bränsletryck och laddtryck, dom kollade bränsletrycket o hittade inget fel och laddtrycket var bra åxå sa dom så dom raderade koderna och for ut och testkörde en bra sväng.. sen pluggade dom in OBD2 igen och inga felkoder hade kommit tillbaka.. så dom hittade alltså inget fel ...

Irriterande kan jag tycka.. sad

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Blondizzz
17 oktober 2013 · 354 Inlägg

hade du kollat vakuum slangarna från turbon ?

har du lift så kör upp bilen på liften annars hissar du upp den på pallbockar i fram ber en kompis sätta sig i bilen och gasa upprepade gånger samtidigt som du känner runt vakuum slangar och tryckrör.

Jag kan sätta 1000kr på att det är vakuum slang någonstans som spökar för dig. en längsgående spricka som ej går att se med ögat men när du sätter en kompis/sambo/fru i bilen och ber henne gasa så bygger du upp laddtryck och sprickan öppnar sig.

smile

Volvo S40 "t4" (2000)
Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
Danne_1977
17 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

Blondizzz skrev:
hade du kollat vakuum slangarna från turbon ?

har du lift så kör upp bilen på liften annars hissar du upp den på pallbockar i fram ber en kompis sätta sig i bilen och gasa upprepade gånger samtidigt som du känner runt vakuum slangar och tryckrör.

Jag kan sätta 1000kr på att det är vakuum slang någonstans som spökar för dig. en längsgående spricka som ej går att se med ögat men när du sätter en kompis/sambo/fru i bilen och ber henne gasa så bygger du upp laddtryck och sprickan öppnar sig.

smile

Intressant måste jag säga, konstigt då att detta med felmeddelandet bara tänds ibland.. sprickan borde ju vara permanent i sånna fall och alltid orsaka felmeddelande tex vid ett visst laddtryck eller så.

Ska kolla främre motorkudden åxå, den är ju vakuumstyrd åxå..

Verkligen intressant detta, ska ta i bilen i min verkstad imorgon kanske och se, palla upp och känna, det är ju en XC90 så jag behöver nog inte palla upp den så högt eftersom markfrigången är stor endå, gott om plats under huven åxå.

Skulle för övrigt vilja ha en laddtrycksmätare så jag ser hur mycket den laddar och på så sätt så ser jag ju åxå om det blir nåt fel på vakuum på mätaren åxå..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
MVPerformance
17 oktober 2013 · 755 Inlägg

jag skulle satsa antingen på vakuumslangen som blondizz säger, men mest troligt att det är en spricka i en tryckslang då du får ladd på 3500varv då expanderar röret där det är sprucket och luft läcker ut.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Danne_1977
17 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

MSpader skrev:
jag skulle satsa antingen på vakuumslangen som blondizz säger, men mest troligt att det är en spricka i en tryckslang då du får ladd på 3500varv då expanderar röret där det är sprucket och luft läcker ut.

Nää laddet kommer tidigare än 3500, den drar iväg kanske redan vid 2200 eller nåt kanske, jag har kört på 3500 varv flera gånger vi omkörningar och så.. utan att nåt hänt, men just denna gången hände det, så är en tryckslang eller vakuumslang felande så borde felet vara permanent.. så är det inte.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
MVPerformance
17 oktober 2013 · 755 Inlägg

Danne_1977 skrev:

MSpader skrev:
jag skulle satsa antingen på vakuumslangen som blondizz säger, men mest troligt att det är en spricka i en tryckslang då du får ladd på 3500varv då expanderar röret där det är sprucket och luft läcker ut.

Nää laddet kommer tidigare än 3500, den drar iväg kanske redan vid 2200 eller nåt kanske, jag har kört på 3500 varv flera gånger vi omkörningar och så.. utan att nåt hänt, men just denna gången hände det, så är en tryckslang eller vakuumslang felande så borde felet vara permanent.. så är det inte.

Åter kommer detta alltid under laddtryck?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Danne_1977
17 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

MSpader skrev:

Danne_1977 skrev:

MSpader skrev:
jag skulle satsa antingen på vakuumslangen som blondizz säger, men mest troligt att det är en spricka i en tryckslang då du får ladd på 3500varv då expanderar röret där det är sprucket och luft läcker ut.

Nää laddet kommer tidigare än 3500, den drar iväg kanske redan vid 2200 eller nåt kanske, jag har kört på 3500 varv flera gånger vi omkörningar och så.. utan att nåt hänt, men just denna gången hände det, så är en tryckslang eller vakuumslang felande så borde felet vara permanent.. så är det inte.

Åter kommer detta alltid under laddtryck?

Nej.. det hände ett par gånger när jag nyss köpt bilen, lämnade in den då och luftmassemätaren byttes, sen var det lugnt fram tills för ett par dagar sen då detta felet kom igen... verkstan hittade inget fel och från att luftmassemätaren byttes i slutet på sommaren tills nu har jag ju kört ganska mycket utan att nåt hänt. Så svar på din fråga blir då att det händer inte ofta.. MEN det händer ibland.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
MVPerformance
17 oktober 2013 · 755 Inlägg

Danne_1977 skrev:

MSpader skrev:

Danne_1977 skrev:

Nää laddet kommer tidigare än 3500, den drar iväg kanske redan vid 2200 eller nåt kanske, jag har kört på 3500 varv flera gånger vi omkörningar och så.. utan att nåt hänt, men just denna gången hände det, så är en tryckslang eller vakuumslang felande så borde felet vara permanent.. så är det inte.

Åter kommer detta alltid under laddtryck?

Nej.. det hände ett par gånger när jag nyss köpt bilen, lämnade in den då och luftmassemätaren byttes, sen var det lugnt fram tills för ett par dagar sen då detta felet kom igen... verkstan hittade inget fel och från att luftmassemätaren byttes i slutet på sommaren tills nu har jag ju kört ganska mycket utan att nåt hänt. Så svar på din fråga blir då att det händer inte ofta.. MEN det händer ibland.

När jag praktiserade på upplands motor på jaguar  delen, fick vi in en bil som hade ganska konstiga problem, ena var partikelfiltret vi rensade ur men det angår inte detta, hur som helst när vi stod och försökte bränna ur partikelfiltret runt 2500 varv tror jag, så fick bilen en felkod, kommer inte ihåg vad den hette, kom ut både på displayen samt datorn(inkopplad via OBD2) den sänkte prestandan ganska rejält och försvann inte först vi startade om bilen. Den återkom igen vid ett annat tillfälle, men vi kunde inte ta reda på vad som egentligen hände. Stod i alla fall Restricted Performance. Det kan vara att DPF är igensatt om det sitter ett sådant.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang