Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

Danne_1977
28 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:
Imorse ringde dom från verkstan och sa att dom hittat felet på bilen ang tidigare beskrivet om instrumentering som slocknar, ABS lampa som lyser, Meddelanden om antispinn o antisladd ur funktion

Kabelhärvan i förardörren som är felande sa han, så han har beställt ny kabelhärva o ska byta den i mitten på veckan, jag vet inte mycket om bilel men man kan ju undra hur troligt det är att kabelhärva i därr kan orsaka tex att varvräknare slutar funkar, tankmätare lika så och alla felmeddelanden..

Hoppas iaf att det är det som verkligen är fel så jag vet att felet blir riktigt åtgärdat.

Allt på dessa bilar ligge på CAN nät blir de tjall i komunikationen där kan va som helst hända.. Å ja det går CAN signaler ut i dörren med.. Sitter nämligen en styrenhet där med DDM heter den.

Inget jag vart borta i innan men men..

Eftersom dom hade beställt kabelhärvan till dörren och skulle byta så inväntar jag o se om det verkligen orsakade dessa fel.. det kom ju bara plötsligt..   hoppas bilen blir lagad, har nämligen 4 stycken sprillans nya feta dubbdäck som jag vill lägga på.. big_smile  255-55-18 big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
6 november 2013 · 3 292 Inlägg

Bilen har nu varit på verkstad i två veckor.. kabelhärvan till dörren är bytt och felen kvarstod, dom lämnade bort bilden till bilbolaget för att se om dom kunde hitta vad som är fel.. och dom hittade felet, det är nån databox bak i skuffen som pajat.. så nu har dom beställt en ny och inväntar montering troligen under Fredag den 8/11.. hoppas den blir lagad nu och att den funkar bra..

Drygt när det blir sånna här fel...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 november 2013 · 2 307 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Bilen har nu varit på verkstad i två veckor.. kabelhärvan till dörren är bytt och felen kvarstod, dom lämnade bort bilden till bilbolaget för att se om dom kunde hitta vad som är fel.. och dom hittade felet, det är nån databox bak i skuffen som pajat.. så nu har dom beställt en ny och inväntar montering troligen under Fredag den 8/11.. hoppas den blir lagad nu och att den funkar bra..

Drygt när det blir sånna här fel...

Japp sånna grejjer e inget för "amatörer" å felsöka på vilket det tyvärr finns för gott om på verkstäder.. Märkes å inte men det som har pajjat på din bil e då troligen REM.

Lagade föresten bilen som hade liknande problem som din ursprungliga idag. Turbobyte å så va allt frid å fröjd.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
7 november 2013 · 3 292 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:
Bilen har nu varit på verkstad i två veckor.. kabelhärvan till dörren är bytt och felen kvarstod, dom lämnade bort bilden till bilbolaget för att se om dom kunde hitta vad som är fel.. och dom hittade felet, det är nån databox bak i skuffen som pajat.. så nu har dom beställt en ny och inväntar montering troligen under Fredag den 8/11.. hoppas den blir lagad nu och att den funkar bra..

Drygt när det blir sånna här fel...

Japp sånna grejjer e inget för "amatörer" å felsöka på vilket det tyvärr finns för gott om på verkstäder.. Märkes å inte men det som har pajjat på din bil e då troligen REM.

Lagade föresten bilen som hade liknande problem som din ursprungliga idag. Turbobyte å så va allt frid å fröjd.

Ja du har rätt i det.. jag ska ta mig tid att plocka bort turbon på min och rengöra den så dom det visas i videoklippen som nån länkade till tidigare i denna tråden, verkar helt klart intressant och förhållandevis enkelt om det är det som är felet att det där staget tjärvar.. om inte så blir det väl att byta turbo till en begagnad som kanske inte har lika många mil på sig. Misstänker att turbon kanske är rätt så dålig på 37 tusen mil.. ? kanske blir den piggare med en med mindre mil.. antar att jag lär ska känna hur glapp den är o sånt åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JaggaChafen Tesla Senior Technician
7 november 2013 · 2 307 Inlägg

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:
Bilen har nu varit på verkstad i två veckor.. kabelhärvan till dörren är bytt och felen kvarstod, dom lämnade bort bilden till bilbolaget för att se om dom kunde hitta vad som är fel.. och dom hittade felet, det är nån databox bak i skuffen som pajat.. så nu har dom beställt en ny och inväntar montering troligen under Fredag den 8/11.. hoppas den blir lagad nu och att den funkar bra..

Drygt när det blir sånna här fel...

Japp sånna grejjer e inget för "amatörer" å felsöka på vilket det tyvärr finns för gott om på verkstäder.. Märkes å inte men det som har pajjat på din bil e då troligen REM.

Lagade föresten bilen som hade liknande problem som din ursprungliga idag. Turbobyte å så va allt frid å fröjd.

Ja du har rätt i det.. jag ska ta mig tid att plocka bort turbon på min och rengöra den så dom det visas i videoklippen som nån länkade till tidigare i denna tråden, verkar helt klart intressant och förhållandevis enkelt om det är det som är felet att det där staget tjärvar.. om inte så blir det väl att byta turbo till en begagnad som kanske inte har lika många mil på sig. Misstänker att turbon kanske är rätt så dålig på 37 tusen mil.. ? kanske blir den piggare med en med mindre mil.. antar att jag lär ska känna hur glapp den är o sånt åxå.

Den turbon jag bytte till va en renoverad bytesenehet. Kunden kom med den själv å sa att han hade betalat 4000 för den. Vet inte vart den kom i från men misstänker Polen..

Nu skruvade jag inte isär det gamla aggregatet men kan inte säga att jag kunde kännan nått fel på det varken lagermässigt eller på staget till VNTn. Felet blev dock borta vid byte. "dumpljudet" vid gasläpp efter pådrag vid låga varv fanns inte kvar längre efter bytet.

Jag hade satsat på en bytesturbo om jag var du.

Bytet e inte jättejobbigt kan va käckt å ha alla packningarna å ett par pinnbultar innan man börjar dock.. kan va surt å bli ståendes pga av avsaknad av detta när man håller på.

Lycka till vidare

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
BOLIN_
7 november 2013 · 2 763 Inlägg

Hoppas att det löser sig för dig imorgon! smile

Volvo - For Life
Danne_1977
8 november 2013 · 3 292 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Japp sånna grejjer e inget för "amatörer" å felsöka på vilket det tyvärr finns för gott om på verkstäder.. Märkes å inte men det som har pajjat på din bil e då troligen REM.

Lagade föresten bilen som hade liknande problem som din ursprungliga idag. Turbobyte å så va allt frid å fröjd.

Ja du har rätt i det.. jag ska ta mig tid att plocka bort turbon på min och rengöra den så dom det visas i videoklippen som nån länkade till tidigare i denna tråden, verkar helt klart intressant och förhållandevis enkelt om det är det som är felet att det där staget tjärvar.. om inte så blir det väl att byta turbo till en begagnad som kanske inte har lika många mil på sig. Misstänker att turbon kanske är rätt så dålig på 37 tusen mil.. ? kanske blir den piggare med en med mindre mil.. antar att jag lär ska känna hur glapp den är o sånt åxå.

Den turbon jag bytte till va en renoverad bytesenehet. Kunden kom med den själv å sa att han hade betalat 4000 för den. Vet inte vart den kom i från men misstänker Polen..

Nu skruvade jag inte isär det gamla aggregatet men kan inte säga att jag kunde kännan nått fel på det varken lagermässigt eller på staget till VNTn. Felet blev dock borta vid byte. "dumpljudet" vid gasläpp efter pådrag vid låga varv fanns inte kvar längre efter bytet.

Jag hade satsat på en bytesturbo om jag var du.

Bytet e inte jättejobbigt kan va käckt å ha alla packningarna å ett par pinnbultar innan man börjar dock.. kan va surt å bli ståendes pga av avsaknad av detta när man håller på.

Lycka till vidare

Ska kolla vad jag kan hitta, kanske får jag tag på en annan turbo för en billig peng, men precis som du säger du hörs det som den dumpar när man varvar upp till kanske 2-2500 varv och släpper gasen, så gör inte min V70 D5 med exakt samma motor och årgång. tar man bort den stora feta has skyddet i aluminium som sitter under så kommer man åt ganska bra underifrån åxå, fast det är gott om utrymme även mellan torpedvägg och motor så det ska nog gå fint att få lös turbon.

Kanske satsa på en turbo med lite bättre flås när man ändå håller på.. Eller original turbo och nån form av trimbox, min känns lite trött när man gasar på, klart den väger 2.2 ton och 4x4 så det är ju mycket som ska snurrar runt med hjälp av motorkraften big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
8 november 2013 · 3 292 Inlägg

Bilen kommer jag att få på tisdag troligen, eftersom efter den blir lagad så ska dom göra framvagnsinställning åxå samt kränga på mina nya fina feta dubbdäck på 18" alu fälgar som jag tänkt köra med i vinter big_smile. 255-55-18 big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 november 2013 · 2 307 Inlägg

Om du skall byta till en annan turbo bör du nog tänka dig för lite.. Om det laddar mer kommer du få problem med felkoder igen.. Effektboxar e dyra motstånd som endast lurar boxen å skicka på mer diesel genom att manipulera signalen från tryckgivaren på railen.. Dessa ger också i många fall problem.

Skall du ha en annan turbo bör du mappa om bilen efter den isåfall. Något som säkert V-tech eller Autotech kan hjälpa dig med.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
8 november 2013 · 3 292 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om du skall byta till en annan turbo bör du nog tänka dig för lite.. Om det laddar mer kommer du få problem med felkoder igen.. Effektboxar e dyra motstånd som endast lurar boxen å skicka på mer diesel genom att manipulera signalen från tryckgivaren på railen.. Dessa ger också i många fall problem.

Skall du ha en annan turbo bör du mappa om bilen efter den isåfall. Något som säkert V-tech eller Autotech kan hjälpa dig med.

Ja jag får se hur det blir.. måste göra nåt med turbon iaf.. byta eller plocka isär o se om jag kan laga, sen när det är fixat så får jag se hur den går..   nån form av effektbox tror jag det blir iaf.. mer effekt och mindre dieselförbrukning big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 november 2013 · 2 307 Inlägg

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:
Om du skall byta till en annan turbo bör du nog tänka dig för lite.. Om det laddar mer kommer du få problem med felkoder igen.. Effektboxar e dyra motstånd som endast lurar boxen å skicka på mer diesel genom att manipulera signalen från tryckgivaren på railen.. Dessa ger också i många fall problem.

Skall du ha en annan turbo bör du mappa om bilen efter den isåfall. Något som säkert V-tech eller Autotech kan hjälpa dig med.

Ja jag får se hur det blir.. måste göra nåt med turbon iaf.. byta eller plocka isär o se om jag kan laga, sen när det är fixat så får jag se hur den går..   nån form av effektbox tror jag det blir iaf.. mer effekt och mindre dieselförbrukning big_smile

Effektbox e skräp.. Har säkerligen plockat bort 20 st på jobbet pga av att bilarna inte har funkat som dom skall med dom..

Sattsa på en riktigt mjukvarauppgradering istället extremt mkt bättre.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 november 2013 · 13 674 Inlägg

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

Ja du har rätt i det.. jag ska ta mig tid att plocka bort turbon på min och rengöra den så dom det visas i videoklippen som nån länkade till tidigare i denna tråden, verkar helt klart intressant och förhållandevis enkelt om det är det som är felet att det där staget tjärvar.. om inte så blir det väl att byta turbo till en begagnad som kanske inte har lika många mil på sig. Misstänker att turbon kanske är rätt så dålig på 37 tusen mil.. ? kanske blir den piggare med en med mindre mil.. antar att jag lär ska känna hur glapp den är o sånt åxå.

Den turbon jag bytte till va en renoverad bytesenehet. Kunden kom med den själv å sa att han hade betalat 4000 för den. Vet inte vart den kom i från men misstänker Polen..

Nu skruvade jag inte isär det gamla aggregatet men kan inte säga att jag kunde kännan nått fel på det varken lagermässigt eller på staget till VNTn. Felet blev dock borta vid byte. "dumpljudet" vid gasläpp efter pådrag vid låga varv fanns inte kvar längre efter bytet.

Jag hade satsat på en bytesturbo om jag var du.

Bytet e inte jättejobbigt kan va käckt å ha alla packningarna å ett par pinnbultar innan man börjar dock.. kan va surt å bli ståendes pga av avsaknad av detta när man håller på.

Lycka till vidare

Ska kolla vad jag kan hitta, kanske får jag tag på en annan turbo för en billig peng, men precis som du säger du hörs det som den dumpar när man varvar upp till kanske 2-2500 varv och släpper gasen, så gör inte min V70 D5 med exakt samma motor och årgång. tar man bort den stora feta has skyddet i aluminium som sitter under så kommer man åt ganska bra underifrån åxå, fast det är gott om utrymme även mellan torpedvägg och motor så det ska nog gå fint att få lös turbon.

Kanske satsa på en turbo med lite bättre flås när man ändå håller på.. Eller original turbo och nån form av trimbox, min känns lite trött när man gasar på, klart den väger 2.2 ton och 4x4 så det är ju mycket som ska snurrar runt med hjälp av motorkraften big_smile

skit i dom där röttna "trim" boxarna.. enda dom gör är att dom fuckar dina spridare och sabbar gången på motorn.

kör med en riktig chippning. blir en rejäl skillnad.

gjorde en rolig jämförelse först provkörde vi en audi a6 2.0T quattro. med chipp direkt efter tog vi en tur med en xc70 d5 jag vill påstå att d5 gick bäst av dom 2.  båda blev det stor skillnad mot orginal men d5 blir ruskigt trevliga med chipp..
men som sagt hoppa boxen!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Danne_1977
8 november 2013 · 3 292 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:
Om du skall byta till en annan turbo bör du nog tänka dig för lite.. Om det laddar mer kommer du få problem med felkoder igen.. Effektboxar e dyra motstånd som endast lurar boxen å skicka på mer diesel genom att manipulera signalen från tryckgivaren på railen.. Dessa ger också i många fall problem.

Skall du ha en annan turbo bör du mappa om bilen efter den isåfall. Något som säkert V-tech eller Autotech kan hjälpa dig med.

Ja jag får se hur det blir.. måste göra nåt med turbon iaf.. byta eller plocka isär o se om jag kan laga, sen när det är fixat så får jag se hur den går..   nån form av effektbox tror jag det blir iaf.. mer effekt och mindre dieselförbrukning big_smile

Effektbox e skräp.. Har säkerligen plockat bort 20 st på jobbet pga av att bilarna inte har funkat som dom skall med dom..

Sattsa på en riktigt mjukvarauppgradering istället extremt mkt bättre.

Vad jag har hört av dom jag pratat med så funkar dom bra..  det du pratar om kostar duktigt mycket mer åxå.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
8 november 2013 · 3 292 Inlägg

Growe skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Den turbon jag bytte till va en renoverad bytesenehet. Kunden kom med den själv å sa att han hade betalat 4000 för den. Vet inte vart den kom i från men misstänker Polen..

Nu skruvade jag inte isär det gamla aggregatet men kan inte säga att jag kunde kännan nått fel på det varken lagermässigt eller på staget till VNTn. Felet blev dock borta vid byte. "dumpljudet" vid gasläpp efter pådrag vid låga varv fanns inte kvar längre efter bytet.

Jag hade satsat på en bytesturbo om jag var du.

Bytet e inte jättejobbigt kan va käckt å ha alla packningarna å ett par pinnbultar innan man börjar dock.. kan va surt å bli ståendes pga av avsaknad av detta när man håller på.

Lycka till vidare

Ska kolla vad jag kan hitta, kanske får jag tag på en annan turbo för en billig peng, men precis som du säger du hörs det som den dumpar när man varvar upp till kanske 2-2500 varv och släpper gasen, så gör inte min V70 D5 med exakt samma motor och årgång. tar man bort den stora feta has skyddet i aluminium som sitter under så kommer man åt ganska bra underifrån åxå, fast det är gott om utrymme även mellan torpedvägg och motor så det ska nog gå fint att få lös turbon.

Kanske satsa på en turbo med lite bättre flås när man ändå håller på.. Eller original turbo och nån form av trimbox, min känns lite trött när man gasar på, klart den väger 2.2 ton och 4x4 så det är ju mycket som ska snurrar runt med hjälp av motorkraften big_smile

skit i dom där röttna "trim" boxarna.. enda dom gör är att dom fuckar dina spridare och sabbar gången på motorn.

kör med en riktig chippning. blir en rejäl skillnad.

gjorde en rolig jämförelse först provkörde vi en audi a6 2.0T quattro. med chipp direkt efter tog vi en tur med en xc70 d5 jag vill påstå att d5 gick bäst av dom 2.  båda blev det stor skillnad mot orginal men d5 blir ruskigt trevliga med chipp..
men som sagt hoppa boxen!

Jo vi får se.. ska fixa turbon först nu o sen se vilken skillnad det gör.. blir nog en utbytes eller nåt annat som funkar bra.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
BOLIN_
8 november 2013 · 2 763 Inlägg

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

Ja jag får se hur det blir.. måste göra nåt med turbon iaf.. byta eller plocka isär o se om jag kan laga, sen när det är fixat så får jag se hur den går..   nån form av effektbox tror jag det blir iaf.. mer effekt och mindre dieselförbrukning big_smile

Effektbox e skräp.. Har säkerligen plockat bort 20 st på jobbet pga av att bilarna inte har funkat som dom skall med dom..

Sattsa på en riktigt mjukvarauppgradering istället extremt mkt bättre.

Vad jag har hört av dom jag pratat med så funkar dom bra..  det du pratar om kostar duktigt mycket mer åxå.. :S

Men du får vad du betalar för också. smile

Volvo - For Life
Danne_1977
9 november 2013 · 3 292 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Effektbox e skräp.. Har säkerligen plockat bort 20 st på jobbet pga av att bilarna inte har funkat som dom skall med dom..

Sattsa på en riktigt mjukvarauppgradering istället extremt mkt bättre.

Vad jag har hört av dom jag pratat med så funkar dom bra..  det du pratar om kostar duktigt mycket mer åxå.. :S

Men du får vad du betalar för också. smile

Ja det är klart big_smile.. ska börja med att fixa så turbon funkar.. alternativt byta till en fräschare big_smile o se vilken skillnad det gör..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
BOLIN_
9 november 2013 · 2 763 Inlägg

Danne_1977 skrev:

BOLIN_ skrev:

Danne_1977 skrev:

Vad jag har hört av dom jag pratat med så funkar dom bra..  det du pratar om kostar duktigt mycket mer åxå.. :S

Men du får vad du betalar för också. smile

Ja det är klart big_smile.. ska börja med att fixa så turbon funkar.. alternativt byta till en fräschare big_smile o se vilken skillnad det gör..

Låter vettigt smile

Volvo - For Life
spokenratt
10 november 2013 · 3 860 Inlägg

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

Ja jag får se hur det blir.. måste göra nåt med turbon iaf.. byta eller plocka isär o se om jag kan laga, sen när det är fixat så får jag se hur den går..   nån form av effektbox tror jag det blir iaf.. mer effekt och mindre dieselförbrukning big_smile

Effektbox e skräp.. Har säkerligen plockat bort 20 st på jobbet pga av att bilarna inte har funkat som dom skall med dom..

Sattsa på en riktigt mjukvarauppgradering istället extremt mkt bättre.

Vad jag har hört av dom jag pratat med så funkar dom bra..  det du pratar om kostar duktigt mycket mer åxå.. :S

http://atechmotor.com/volvo/v70n/d5/trimpaket/steg-1/

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Danne_1977
10 november 2013 · 3 292 Inlägg

spokenratt skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:

Effektbox e skräp.. Har säkerligen plockat bort 20 st på jobbet pga av att bilarna inte har funkat som dom skall med dom..

Sattsa på en riktigt mjukvarauppgradering istället extremt mkt bättre.

Vad jag har hört av dom jag pratat med så funkar dom bra..  det du pratar om kostar duktigt mycket mer åxå.. :S

http://atechmotor.com/volvo/v70n/d5/trimpaket/steg-1/

Kostar en slant som sagt.. men vi får se, det ligger ganska långt bort i tiden ännu, först turbon nu  sen se skillnaden på det big_smile Men tack för tipset, verkar ju vara ett vettigt alternativ iaf. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
spokenratt
11 november 2013 · 3 860 Inlägg

Ja, mer värt pengarna tycker jag iaf då det är en riktig mjukvara... Dom ska gå jäkligt trevligt med detta i också vad jag förstått!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang