Ryckig gång DSA blinkar Volvo V40 2.0T 2003

Jimmy_lumpen
15 augusti 2013 · 3 Inlägg

Tråd från 2013 /Mod

Hej alla motorintresserade:), Detta är mitt första inlägg samt medlemskap någonsin på ett forum, så hoppas på det bästa.

Problemet:

Min Volvo V40 2.0T manuell växling och 11.000 mil har fått ett/flera mysko problem, nämligen att bilen rycker vid kraftig acceleration på 3'e växeln endast och vid Ca:4000rpm, i samband med ryckningarna så kan DSA(antisladd) blinka, precis som den gör när systemet jobbar, har googlat omkring och snappat upp att tändspolarna kan ha sprickor, kollade igenom allihopa väääldigt noga, men de var som nya. Bilen var på service för Ca 1 vecka sedan och bytte tändstift och allt vad man byter på underhållsservice.
Jag äger en liten snärtig felkodsläsare vid namn ELM327 som jag kopplade upp mot Torque på mobilen, då kom en felkod upp P1600 Trottle unit internal fault, googlade upp denna felkod och får fram att det är en spjällägesgivare som bör bytas, gjorde det men utan några bättre resultat. Kan ju tilläggas att tomgången vid kallstart är ganska hög mot vad den var innan dvs 750rpm i fungerande skick och nu 1000-1200rpm, efter man har kört ett tag så blir den okej igen.

Hoppas jag har beskrivit problemet tillräckligt och att det kan vara till hjälp.
Tack på förhand
Jimmy

Senast redigerat av Jimmy_lumpen (15 augusti 2013)

Volvo V40 2.0T Trophy "Blålila Faran" (2004)
Diio
11 september 2013 · 570 Inlägg

Felkoder kan ju peka på en sak men att den saken i sin tur inte funkar som den ska pga något annat.

fråga på www.x40nordic.com där är det många som kan dessa bilar smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
NossRaL
20 oktober 2013 · 145 Inlägg

Har exakt samma fel som du på min v40 2.0t -02,
har inga felkoder, kollat efter sprickor i tändspolarna,  kollat efter sprickor i abs-kransar och vänster bak hade spruckit, bytte den men
Avhjälpte inte felet,
Har du hittat felet på din bil?

Dodge Charger "Mopar Performance" (1967)
Jimmy_lumpen
22 oktober 2013 · 3 Inlägg

hittar ingenting på X40 Nordic

Volvo V40 2.0T Trophy "Blålila Faran" (2004)
Jimmy_lumpen
22 oktober 2013 · 3 Inlägg

Detta är världshistoriens mest mysko fel.
bar på bilprovningen och läste felkoder i samband med besiktning och dessa felkoder kom upp
91- tourqe control
DSA-221 vänster fram och bak "speed sensor faulty or missing signal.
Det jag inte förstår är att då dessa abs sensorer måste ju funka, abs lampan lyser ju inte sad, jag har kollat samma saker som dig utom abs-kransarna, hur gör jag det lättast?
Jag har iofs kollat tomgångsventilen, gasspjället men det såg ju ut som nytt

Volvo V40 2.0T Trophy "Blålila Faran" (2004)
NossRaL
26 oktober 2013 · 145 Inlägg

Man får demontera skivor bak för att kunna se abs-kransen
sen är det bara att kolla noga och se om det är någon spricka i dom.
För att sen byta abs-krans så får man demontera hjullagret och det sitter
Endast i en stor "tror det var 32mm mutter" och sen skruva loss kransen från hjullagret. smile

Hoppas vi kan hitta orsaken till detta felet, måste ju vara någon som vart
Ute för samma fel och lyckats att hitta orsaken?

Dodge Charger "Mopar Performance" (1967)
NossRaL
31 oktober 2013 · 145 Inlägg

Man får demontera skivor bak för att kunna se abs-kransen
sen är det bara att kolla noga och se om det är någon spricka i dom.
För att sen byta abs-krans så får man demontera hjullagret och det sitter
Endast i en stor "tror det var 32mm mutter" och sen skruva loss kransen från hjullagret. smile

Hoppas vi kan hitta orsaken till detta felet, måste ju vara någon som vart
Ute för samma fel och lyckats att hitta orsaken?

Dodge Charger "Mopar Performance" (1967)
Gabriel-bil
19 juni 2019 · 1 Inlägg

Hej! Lite sen till forumet men har EXAKT samma problem på min bil. Har letat dom en galning men hittar ingenting. Listade ni ut problemet någongång?

Diio
20 juni 2019 · 570 Inlägg

Gabriel-bil skrev:
Hej! Lite sen till forumet men har EXAKT samma problem på min bil. Har letat dom en galning men hittar ingenting. Listade ni ut problemet någongång?

Bästa är om du kan läsa ut eventuella felkoder smile

Vanliga symptomer.
Ryckig gång vid full gas = Tändspolar eller stift (köp bra stift, NGK eller borsh)
Ryckig gång och dsa lampan blinkar = bilen spinner /bilen tror den spinner så den stänger av tändning för att få ner varvtal.
Kan vara fel på abs givare eller abs enheten. detta bör dock ge någon felkod.

"KAN" vara något av ovanstående... men inget jag kan lova  smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Satanatas
4 september 2020 · 2 Inlägg

Diio skrev:

Gabriel-bil skrev:
Hej! Lite sen till forumet men har EXAKT samma problem på min bil. Har letat dom en galning men hittar ingenting. Listade ni ut problemet någongång?

Bästa är om du kan läsa ut eventuella felkoder smile

Vanliga symptomer.
Ryckig gång vid full gas = Tändspolar eller stift (köp bra stift, NGK eller borsh)
Ryckig gång och dsa lampan blinkar = bilen spinner /bilen tror den spinner så den stänger av tändning för att få ner varvtal.
Kan vara fel på abs givare eller abs enheten. detta bör dock ge någon felkod.

"KAN" vara något av ovanstående... men inget jag kan lova  smile

Trådlyft har liknade problem att bilen rycker vid gaspådrag och antispinlampan tänds och den slocknar när jag startar om bilen.
Den kan även tändas efter ett tag om jag ligger på motorvägen med farthållare men ryck eller nått, ser bara att helt plötsligt lyser lampan och även då slocknar den vid omstart

Saab 9-3 "saab 9-3 version 2.5" (2005)
Brådhis * Voff voff *
4 september 2020 · 10 244 Inlägg

Satanatas skrev:

Diio skrev:

Gabriel-bil skrev:
Hej! Lite sen till forumet men har EXAKT samma problem på min bil. Har letat dom en galning men hittar ingenting. Listade ni ut problemet någongång?

Bästa är om du kan läsa ut eventuella felkoder smile

Vanliga symptomer.
Ryckig gång vid full gas = Tändspolar eller stift (köp bra stift, NGK eller borsh)
Ryckig gång och dsa lampan blinkar = bilen spinner /bilen tror den spinner så den stänger av tändning för att få ner varvtal.
Kan vara fel på abs givare eller abs enheten. detta bör dock ge någon felkod.

"KAN" vara något av ovanstående... men inget jag kan lova  smile

Trådlyft har liknade problem att bilen rycker vid gaspådrag och antispinlampan tänds och den slocknar när jag startar om bilen.
Den kan även tändas efter ett tag om jag ligger på motorvägen med farthållare men ryck eller nått, ser bara att helt plötsligt lyser lampan och även då slocknar den vid omstart

Läs ut felkoden som lagrats så ser du vad som tänder lampan. Annars blir det bara dyra gissningar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang