Fotad med fartkamera i tjänstebil

mrPenguin
18 augusti 2013 · 27 Inlägg

Tråd från 2013 /mod


Hej,

Här kommer en historia som ni alla garanterat har hört ett flertal ggr, men om någon vet svaret på mina frågor nedan är jag väldigt tacksam för svar.

Jag blev fotad av en fartkamera för ca 2 månader sedan med min tjänstebil.
En vecka senare kom naturligtvis ett brev till företaget som endast innehöll information om vilken kamera bilen blivit fotad i och vilket regnummer det gällde.
Med hänvisning till sekretesslagen lämnar RPS (Rikspolissytrelsen) inte ut varken bild eller information om hur fort jag körde (är osäker på hur fort det gick, men det kan verkligen vara på gränsen vid +30 km/h yikes).
Det står också att det är föraren som är ansvarig för förseelsen, men det vill såklart att företaget ska ange vem som har kört bilen. Ja ni vet hur det brukar låta... I alla fall, företaget svarade inte på det första brevet, men nu i veckan har det kommit en påminnelse.

Så mina frågor är; ni som har erfarenhet av detta och lyckats slippa undan, hur gör man det här på bästa sätt?

1. Kan man strunta i att svara även på påminnelsen? Läggs ärendet ned tillslut eller kommer det bara fler tills man svarar?

2. Eller måste företaget svara och då ange att de inte vet vem som körde för att ärendet ska läggas ned?

3. Eller måste jag ta striden i rätten och neka för att det ska läggas ned (om det nu funkar beroende på hur bra bild de har)?

Jag ska dessutom byta tjänstebil om ca 2 veckor och då finns inte ens bilen i företagets ägo längre, men det kanske är av mindre betydelse eftersom den gjorde det vid fotograferingstillfället?

Vad tror ni?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2013 · 14 007 Inlägg

Jag vet inte men tror att du torskar till slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Putteliten
18 augusti 2013 · 9 068 Inlägg

Enligt nya reglerna som kom i Mars så kan RPS skicka boten direkt till företaget, sen får du göra upp det med din chef. Om du har kört 31+ för fort vet jag inte hur dom går till väga.

Germax
18 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

När det gäller privat så får man en påminnelse, sen läggs det ner.

Lättaste är väl bara att strunta i breven tills det ev står nått man inte kan skita i.

mrPenguin
18 augusti 2013 · 27 Inlägg

Putteliten skrev:
Enligt nya reglerna som kom i Mars så kan RPS skicka boten direkt till företaget, sen får du göra upp det med din chef. Om du har kört 31+ för fort vet jag inte hur dom går till väga.

Hmm okej? Känner inte till de nya reglerna? Men det låter skumt? Är det företaget som blir dömt till böter då? Måste det inte vara en fysisk person, som blir dömt för ett sådant brott? Det står ju att föraren är personligt ansvarig och att inte företaget kan dömmas eller något liknande...

mrPenguin
18 augusti 2013 · 27 Inlägg

Germax skrev:
När det gäller privat så får man en påminnelse, sen läggs det ner.

Lättaste är väl bara att strunta i breven tills det ev står nått man inte kan skita i.

Mmm, det låter klokt. Tänker samma sak, men undrar lite vad man ska förvänta sig...

A-Dahlgren Dahlgren
18 augusti 2013 · 450 Inlägg

Om de på företaget vet att det är du så måste de säga det.
Annars kan ju dem åka dit för att ha ljugit för herr blå. Undanhållit bevis eller vad det nu blir.
Företaget har väll antagligen bilder på alla som jobbar där. från tex ID kort osv.
Så dem borde kunna se vilken det är som kört..

Hamilton
18 augusti 2013 · 8 864 Inlägg

Alla kan ju göra fel så varför inte stå för det?

Som företagare skulle jag nog ange vem som använt bilen och ta ett snack med vederbörande, företaget måste ju rimligtvis ha en policy gällande tjänstebilar.

Fotograf på tierpidag.se
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2013 · 14 007 Inlägg

Hamilton skrev:
Alla kan ju göra fel så varför inte stå för det?

Som företagare skulle jag nog ange vem som använt bilen och ta ett snack med vederbörande, företaget måste ju rimligtvis ha en policy gällande tjänstebilar.

Om jag som företagare vet vem det är som kört (vilket man borde veta) skulle jag ta ett snack med vederbörande och be honom eller henne betala annars dra det på lönen. Som tidigare sagt så brukar man få stå för det man gjort.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
partyvan
18 augusti 2013 · 1 071 Inlägg

Om jag va du skulle jag prata med chef och be han svara i brevet att han inte har koll på vem som kan ha kört eftersom alla i företaget vet vart nyckeln finns och alla får låna bilen när det behövs.
Så har jag klarat mig en gång och andra gången fick jag hem boten efter 5månader 2600:- böter för 6km för fort på 70väg

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2013 · 14 007 Inlägg

partyvan skrev:
Om jag va du skulle jag prata med chef och be han svara i brevet att han inte har koll på vem som kan ha kört eftersom alla i företaget vet vart nyckeln finns och alla får låna bilen när det behövs.
Så har jag klarat mig en gång och andra gången fick jag hem boten efter 5månader 2600:- böter för 6km för fort på 70väg

Va fan! Är det så jävla dyrt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mrPenguin
18 augusti 2013 · 27 Inlägg

Hamilton skrev:
Alla kan ju göra fel så varför inte stå för det?

Som företagare skulle jag nog ange vem som använt bilen och ta ett snack med vederbörande, företaget måste ju rimligtvis ha en policy gällande tjänstebilar.

Ja det är naturligtvis det uppenbara svaret och det som är rätt att göra egentligen, men eftersom det kan få väldigt omfattande påföljder då det ev kan ha gått +31 km/h, vilket skulle medföra att man blir av med körkortet och kanske t.o.m även jobbet då jag måste ha körkort i tjänsten vill man ju iaf undersöka om det finns en chans att slippa...

Peter_5565
18 augusti 2013 · 326 Inlägg

Putteliten skrev:
Enligt nya reglerna som kom i Mars så kan RPS skicka boten direkt till företaget, sen får du göra upp det med din chef. Om du har kört 31+ för fort vet jag inte hur dom går till väga.

Och det har du såklart en länk på?
Jag letade lite eftersom jag aldrig hört talas om nån sån regel, men hittade inget.  Vore verkligen intressant om det är sant. Det skulle isåfall betyda att det är ägaransvar på firmabilar, därför tvivlar jag på att du har rätt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2013 · 13 669 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Putteliten skrev:
Enligt nya reglerna som kom i Mars så kan RPS skicka boten direkt till företaget, sen får du göra upp det med din chef. Om du har kört 31+ för fort vet jag inte hur dom går till väga.

Och det har du såklart en länk på?
Jag letade lite eftersom jag aldrig hört talas om nån sån regel, men hittade inget.  Vore verkligen intressant om det är sant. Det skulle isåfall betyda att det är ägaransvar på firmabilar, därför tvivlar jag på att du har rätt.

säkert samma bs som alltid smile
ingen källa så är det bs smile

företaget kan inte råka ut för något då det ej är olagligt att ej ange en person.

så länge företaget går med på det så skiter man i pappret och skickar företaget in pappret till polisen med ditt namn så skit i att ta imot det endå.

är man lite smidig så är det avskrivit efter 2år.
skitsmidigt att inte ha en bostadsadress skriven hos myndigheterna. dom får häcka vid brevlådan om man får ett sånt brev smile

fått en fortkörning nerlagd pga det smile dock larvit att ens dom lägger ner tid på det då jag körde 73 på 60väg smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 augusti 2013 · 835 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiks%C3%A4kerhetskamera

Citat:
I vissa länder, bland annat Sverige, kan bara föraren lagföras för en överträdelse (föraransvar). För att få god bevisning behövs en bra bild både på fordonets registreringsnummer och föraren. I många andra länder har även ägaren ansvar för hastighetsöverträdelsen (ägaransvar). Fordonsägaren har därmed en skyldighet att ange föraren vid en eventuell hastighetsöverträdelse. Vägrar ägaren att medverka i utredningen åläggs denne en kännbar avgift. I de fall där ägaren till fordonet har hela ansvaret, förekommer i vissa länder, behövs inga bildbevis på föraren.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2013 · 13 669 Inlägg

Swedenrockers skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiks%C3%A4kerhetskamera

Citat:
I vissa länder, bland annat Sverige, kan bara föraren lagföras för en överträdelse (föraransvar). För att få god bevisning behövs en bra bild både på fordonets registreringsnummer och föraren. I många andra länder har även ägaren ansvar för hastighetsöverträdelsen (ägaransvar). Fordonsägaren har därmed en skyldighet att ange föraren vid en eventuell hastighetsöverträdelse. Vägrar ägaren att medverka i utredningen åläggs denne en kännbar avgift. I de fall där ägaren till fordonet har hela ansvaret, förekommer i vissa länder, behövs inga bildbevis på föraren.

något med sveriges grundlag som är svårt att förbigå när det gäller föraransvaret.
då det heter böter. annars får dom kalla det fortkörningsavgift

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gamlingen
18 augusti 2013 · 5 198 Inlägg

Ingen angiverilag, inget ägaransvar mao bara glömma

rickylicious Webbutvecklare
18 augusti 2013 · 2 369 Inlägg

mrPenguin skrev:

Putteliten skrev:
Enligt nya reglerna som kom i Mars så kan RPS skicka boten direkt till företaget, sen får du göra upp det med din chef. Om du har kört 31+ för fort vet jag inte hur dom går till väga.

Hmm okej? Känner inte till de nya reglerna? Men det låter skumt? Är det företaget som blir dömt till böter då? Måste det inte vara en fysisk person, som blir dömt för ett sådant brott? Det står ju att föraren är personligt ansvarig och att inte företaget kan dömmas eller något liknande...

Ett företag är ju en juridisk person och kan bötfällas smile Det är ju deras bil...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Slash Saabifierad
18 augusti 2013 · 2 023 Inlägg

rickylicious skrev:

mrPenguin skrev:

Putteliten skrev:
Enligt nya reglerna som kom i Mars så kan RPS skicka boten direkt till företaget, sen får du göra upp det med din chef. Om du har kört 31+ för fort vet jag inte hur dom går till väga.

Hmm okej? Känner inte till de nya reglerna? Men det låter skumt? Är det företaget som blir dömt till böter då? Måste det inte vara en fysisk person, som blir dömt för ett sådant brott? Det står ju att föraren är personligt ansvarig och att inte företaget kan dömmas eller något liknande...

Ett företag är ju en juridisk person och kan bötfällas smile Det är ju deras bil...

I och med att företaget själv inte kör sin bil kan företaget inte bötfällas då det är FÖRARANSVAR i Sverige.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Crxkoffe
20 augusti 2013 · 847 Inlägg

Vet ej till 100 hur det är när man kör tjänstebil, men om jag kör min bil och den står på pappa t.ex så skickas en lapp om han vet vem som körde, men det är inget krav att erkänna vem som körde, bara att neka så läggs de ner, o man kommer undan förhoppningsvis, men det gäller o inte missa kamerorna ... inte kul, hoppas de löser sej!

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang