Centrummuttern, låser lagret?

Wooglepie
24 augusti 2013 · 4 Inlägg

Hej,

Har precis bytt hjullager på min Saab, en 2.3 CSE från 1995. Köpte ett hjullager på biltema och skruvade fast, därefter återmonterade jag skivan. Lagret rullar fint och det går att snurra skivan utan problem fram tills jag spänner centrummuttern, därefter blir de mycket svårsnurrat.

Har jag gjort något galet här tro eller är det ett dåligt lager som inte pallar att bli åtskruvat?

Mvh.

it_mutt Avstängd
24 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Wooglepie skrev:
Hej,

Har precis bytt hjullager på min Saab, en 2.3 CSE från 1995. Köpte ett hjullager på biltema och skruvade fast, därefter återmonterade jag skivan. Lagret rullar fint och det går att snurra skivan utan problem fram tills jag spänner centrummuttern, därefter blir de mycket svårsnurrat.

Har jag gjort något galet här tro eller är det ett dåligt lager som inte pallar att bli åtskruvat?

Mvh.

Du spänner väl helt enkelt det för hårt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Putteliten
24 augusti 2013 · 9 068 Inlägg

Om det är bak så ska du ju aldrig dra åt muttern helt. Använd endast spärrskaft dra åt muttern utan att ta i som en idiot och lossa ett kvarts varv. Då är muttern åtdragen och hjulet ska snurra lätt....

Mickius
24 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Ska väl dras med moment dessa?

Gustafa
24 augusti 2013 · 35 Inlägg

Vad är det för lager då? konisk eller vanligt kullager? Har bara monterat konisk ett gång och då spände vi på känsla det var en 30 båtkärra. Ju hårdare du drar ett sånt lager desto trögare går det.

När jag bytte på min 940 byter du ju hela navet(kullager) då kunde jag inte ens dra angivet moment + grad med mitt skaft jag hade smile = svinhårt.

Senast redigerat av Gustafa (24 augusti 2013)

thePaavo Proffa
24 augusti 2013 · 282 Inlägg

Alla 9000 hjullager skall nog dras till moment, men, klarar du av att dra lagret i lås med ett vanligt spärrskaft är nog någonting tokit. Lagren är ju av den typ som inre lagerbanorna dras stumt mot varann wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
thePaavo Proffa
24 augusti 2013 · 282 Inlägg

Putteliten skrev:
Om det är bak så ska du ju aldrig dra åt muttern helt. Använd endast spärrskaft dra åt muttern utan att ta i som en idiot och lossa ett kvarts varv. Då är muttern åtdragen och hjulet ska snurra lätt....

Kan tyvärr inte hålla med där wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Gustafa
24 augusti 2013 · 35 Inlägg

thePaavo skrev:

Putteliten skrev:
Om det är bak så ska du ju aldrig dra åt muttern helt. Använd endast spärrskaft dra åt muttern utan att ta i som en idiot och lossa ett kvarts varv. Då är muttern åtdragen och hjulet ska snurra lätt....

Kan tyvärr inte hålla med där wink

Koniskt lager då? som sitter med låspinne i muttern? = kolla med typ SKF för åtdragningsmoment smile

Wooglepie
24 augusti 2013 · 4 Inlägg

Tackar för alla svar! Problemet kvarstår men jag tror jag kommit en bit på vägen, för att klargöra; jag tar inte i alls hårt när jag spänner den, bara drar till tills jag känner att det blir lite motstånd med en liten enkel manuell hylsdragar gizmo. (ingen aning vad det kallas men en sådan svart man får med på biltemas hylssatser.)

Har lite bilder;
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196731/196731-274a97975b0643d81482e6b5a34d56ad.jpg

(Här ser man att den yttre ringen på det gamla lagret (till vänster) är rostig, vilket tyder på att den icke har haft kontakt med sidan av drivknuten mot vilken man spänner. (Om jag förstått det rätt).

Dock tar det nya lagret i här precis vid den inre kanten på den yttre ringen. Vilket jag antar kan betyda problem eftersom den yttre ringen icke ska snurra utan sitter ihop med delen man skruvar fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196731/196731-c5a530133c45c7f37b5926b61c125a43.jpg

Här ser vi hur det ser ut innan montering;
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196731/196731-6b8313ef338306043182b0c5d769b206.jpg

Här ser vi det monterat;
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196731/196731-0092a91648b128e06e198bd946af1b49.jpg

Så, vid bild nummer två där vi ser bägge lagren. Hur funkar det vid montering, ligger den inre ringen på lagret an mot drivknutssidan och ska på så vis skapa ett spel på någon hundradels/-tiondels millimeter mellan den yttre ringen och drivknutssidan?

Mvh.

Edit:
Om det nu är så att den yttre ringen inte ligger inom sina toleranser så har jag då ett par alternativ;
1. Gå till Biltema och försöka hitta ett som passar, dock har dom inte så många på lager vad jag vet. Jag kanske tog det sista.

2. Slipa till det och försöka få det att passa.

3. Schimsa skiten

4. Sista utvägen, jag har tillgång till högprecisions CNC fräsar. Men jag har en känsla av att det kommer bli jobbigt att spänna upp och få det rakt även om koden i sig är lätt att skriva så blir det mycket jobb för att få det perfekt.

Men jag vet inte, är det detta som är problemet tror ni?

Senast redigerat av Wooglepie (24 augusti 2013)

Wooglepie
25 augusti 2013 · 4 Inlägg

Shimsade skiten och det verkar fungera riktigt bra änsålänge, har dock bara kört cirkus tre mil. Har precis kommit hem så nu ska jag fira med Cola och programmering. Trevlig kväll mina vänner. big_smile

Senast redigerat av Wooglepie (25 augusti 2013)

Gustafa
26 augusti 2013 · 35 Inlägg

GÖTT! smile Bolt on från biltema wink

Purrre Personbils tekniker
26 augusti 2013 · 238 Inlägg

Köp ett lager från typ din saab orginal handlare eller mekonomen/meca. Det där ska kunnas dra år hur hårt om helst, annars kommer lagret bli glappt då det är centrummuttern som håller ihop lagret.

it_mutt Avstängd
26 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Purrre skrev:
Köp ett lager från typ din saab orginal handlare eller mekonomen/meca. Det där ska kunnas dra år hur hårt om helst, annars kommer lagret bli glappt då det är centrummuttern som håller ihop lagret.

Något SAAB-unikt då helt enkelt? Aldrig varit med om en bil där du ska kunna dra det "hur hårt som helst". Tror nog du är ute och cyklar, Purrre

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
26 augusti 2013 · 835 Inlägg

SKF säger 290Nm på främre lagret.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
thePaavo Proffa
26 augusti 2013 · 282 Inlägg

De flesta hjullager dras ihop "hur hårt som helst", endast gängornas hållfasthet i drivaxel/hub bestämmer åtdragningen wink

Självklart då med undantag för koniska lager såklart...

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
thePaavo Proffa
26 augusti 2013 · 282 Inlägg

Sku vija se den som lyckas spräcka inre lagerbanorna endast genom att dra fast det wink Men följ åtdragningsmoment om du vill göra exakt wink

Senast redigerat av thePaavo (26 augusti 2013)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Purrre Personbils tekniker
27 augusti 2013 · 238 Inlägg

it_mutt skrev:

Purrre skrev:
Köp ett lager från typ din saab orginal handlare eller mekonomen/meca. Det där ska kunnas dra år hur hårt om helst, annars kommer lagret bli glappt då det är centrummuttern som håller ihop lagret.

Något SAAB-unikt då helt enkelt? Aldrig varit med om en bil där du ska kunna dra det "hur hårt som helst". Tror nog du är ute och cyklar, Purrre

Ett sånt lager han har på sin bil så ska man dra ÅT självklart inte med ett 3 meter långt dragskaft utan allt man kan med ett vanligt dragskaft, ett koniskt lager måste man känna sig fram hur hårt man ska dra.

Kör man med för löst åtdragen centrum mutter blir lagret glapt på nolltid. Så jag är inte ute och cyklar.

it_mutt Avstängd
27 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Purrre skrev:

it_mutt skrev:

Purrre skrev:
Köp ett lager från typ din saab orginal handlare eller mekonomen/meca. Det där ska kunnas dra år hur hårt om helst, annars kommer lagret bli glappt då det är centrummuttern som håller ihop lagret.

Något SAAB-unikt då helt enkelt? Aldrig varit med om en bil där du ska kunna dra det "hur hårt som helst". Tror nog du är ute och cyklar, Purrre

Ett sånt lager han har på sin bil så ska man dra ÅT självklart inte med ett 3 meter långt dragskaft utan allt man kan med ett vanligt dragskaft, ett koniskt lager måste man känna sig fram hur hårt man ska dra.

Kör man med för löst åtdragen centrum mutter blir lagret glapt på nolltid. Så jag är inte ute och cyklar.

Nej men jag var. Var helt inne i tankarna på lager bak (ingen aning om varför) så; my bad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thePaavo Proffa
27 augusti 2013 · 282 Inlägg

it_mutt skrev:

Purrre skrev:

it_mutt skrev:

Något SAAB-unikt då helt enkelt? Aldrig varit med om en bil där du ska kunna dra det "hur hårt som helst". Tror nog du är ute och cyklar, Purrre

Ett sånt lager han har på sin bil så ska man dra ÅT självklart inte med ett 3 meter långt dragskaft utan allt man kan med ett vanligt dragskaft, ett koniskt lager måste man känna sig fram hur hårt man ska dra.

Kör man med för löst åtdragen centrum mutter blir lagret glapt på nolltid. Så jag är inte ute och cyklar.

Nej men jag var. Var helt inne i tankarna på lager bak (ingen aning om varför) så; my bad.

Bak gäller precis samma som fram wink bara ett lägre åtdragningsmoment smile

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

thePaavo skrev:

it_mutt skrev:

Purrre skrev:

Ett sånt lager han har på sin bil så ska man dra ÅT självklart inte med ett 3 meter långt dragskaft utan allt man kan med ett vanligt dragskaft, ett koniskt lager måste man känna sig fram hur hårt man ska dra.

Kör man med för löst åtdragen centrum mutter blir lagret glapt på nolltid. Så jag är inte ute och cyklar.

Nej men jag var. Var helt inne i tankarna på lager bak (ingen aning om varför) så; my bad.

Bak gäller precis samma som fram wink bara ett lägre åtdragningsmoment smile

Bak kan du inte dra det "hur som helst" som tidigare påstods, du överspänner t.o.m. i många fall med ett vanligt spärrskaft. Så nej, DÄR ger jag mig inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang