Centrummuttern, låser lagret?

thePaavo Proffa
27 augusti 2013 · 282 Inlägg

Och jag håller stenhårt på att du ej kan överspänna lagret wink antingen drar du gängorna släta eller så brister navbulten smile

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

thePaavo skrev:
Och jag håller stenhårt på att du ej kan överspänna lagret wink antingen drar du gängorna släta eller så brister navbulten smile

Du skulle inte kunna överspänna ett lager bak menar du? Ok, vi kör på det.

(Köper det helt och hållet om vi pratat om "lagerkasett" bak, men, nu är det inte det jag pratar om)

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
te_wik Forummoderator
27 augusti 2013 · 12 813 Inlägg

Koniska lager med lösa ytterbanor kan man självklart överspänna utan problem = väldigt enkelt och många som gör det misstaget. Sådana lager sitter tex baktill på fwd audi/vw.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

te_wik skrev:
Koniska lager med lösa ytterbanor kan man självklart överspänna utan problem = väldigt enkelt och många som gör det misstaget. Sådana lager sitter tex baktill på fwd audi/vw.




Mvh Tommy

Tack där!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thePaavo Proffa
27 augusti 2013 · 282 Inlägg

thePaavo skrev:
De flesta hjullager dras ihop "hur hårt som helst", endast gängornas hållfasthet i drivaxel/hub bestämmer åtdragningen wink

Självklart då med undantag för koniska lager såklart...

Där nämnt om koniska lager, men nu pratar vi 9000 som EJ har detta wink

Senast redigerat av thePaavo (27 augusti 2013)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

thePaavo skrev:

thePaavo skrev:
De flesta hjullager dras ihop "hur hårt som helst", endast gängornas hållfasthet i drivaxel/hub bestämmer åtdragningen wink

Självklart då med undantag för koniska lager såklart...

Där nämnt om koniska lager, men nu pratar vi 9000 som EJ har detta wink

Jag sa klart och tydligt "lager bak", inte ett knyst om lagerkassett. Och jag hade som sagt, "lager" som i (för mig) vanligt koniskt lager, i åtanke när jag menade att Purrre var ute och cyklade. Och jag har, av någon anledning haft det i åtanke hela tiden, trots bilder. Därav "my bad" tidigare

MEN....Skit samma, då är det ju konstaterat, det jag åsyftade, dvs ett koniskt lager, kan inte spännas "hur som helst"

Lagerkassetter lider inte riktigt av detta problem (precis som du sa)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thePaavo Proffa
27 augusti 2013 · 282 Inlägg

För att avsluta detta så handlar denna tråd om problem med lager till just 9000 och ingen annan bilmodell. wink

Senast redigerat av thePaavo (27 augusti 2013)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

thePaavo skrev:
För att avsluta detta så handlar denna tråd om problem med lager till just 9000 och ingen annan bilmodell. wink

Oh...no...s...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thePaavo Proffa
27 augusti 2013 · 282 Inlägg

Så du talade om lager bak på 9000 förstods det som..ge dig nu..

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
te_wik Forummoderator
27 augusti 2013 · 12 813 Inlägg

Ge er nu.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
joH900
27 augusti 2013 · 414 Inlägg

Bromsskölden agerar schims/distans och skall ligga mellan styrspindel och hjullagret, ser inte ut som du har någon monterad så det lär vara därför du hade problem.

Lagret skall momentdras, 290nm som någon tidigare sa låter som det är inom toleranserna. Har för mig verkstadshandboken säger 300nm +-10nm.

Åker man runt med för löst åtdragen mutter så skrotar man lagret direkt.

Senast redigerat av joH900 (27 augusti 2013)

Wooglepie
28 augusti 2013 · 4 Inlägg

joH900 skrev:
Bromsskölden agerar schims/distans och skall ligga mellan styrspindel och hjullagret, ser inte ut som du har någon monterad så det lär vara därför du hade problem.

Lagret skall momentdras, 290nm som någon tidigare sa låter som det är inom toleranserna. Har för mig verkstadshandboken säger 300nm +-10nm.

Åker man runt med för löst åtdragen mutter så skrotar man lagret direkt.

Anledningen till att det inte syns är för att det inte är mycket kvar utav det, det sitter dock där. Anledningen till att jag hade problem var för biltemas förmodade kina fräsare inte kunnat hålla måtten på lagret vid tillverkning. Den yttre ringen som sitter på delen du skruvar fast i bilen nöp mot drivknutgrunkan. Vart tvungen att shimsa för att få ut den 0.35mm och därmed sluta nypa.

Mycket diskussion kring lager märker jag, alla vill vi vara bäst.

Dock måste jag tacka ThePaavo som upplyste mig om hur lagret fungerade rent praktiskt, vilket hjälpte mig lösa mitt problem mycket fort. big_smile

Har nu kommit 20 mil närmare världsdomination och det rullar på fint.

Senast redigerat av Wooglepie (28 augusti 2013)

joH900
28 augusti 2013 · 414 Inlägg

Jag kollade lite för dåligt på bilderna helt enkelt tongue

OLGE65
5 maj 2019 · 1 Inlägg

Bytte hjullager fram på min 9000 nittitrea idag, lagret låste när jag drog navmuttern. Upptäckte att originallagret och det nya (från skruvat.se) inte var identiskt på insidan. La dit en shimsbricka (mellan drivknut och lager) och problemet var löst! Tack för tipset!

torsen
6 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Jag har följt tråden, och läst igenom den flera gånger.
Mycket intressant och roande läsning.
De bilder t s lagt ut visar vad jag vill kalla "hubbar" eller lagerkasetter.
Övergår mitt förstånd hur en, icke defekt, "hubb" kan låsa lagret/lagren när man drar fast centrummuttern.
Tack och lov tillhör konstruktionen med dubbla lösa kullager eller dubbla lösa koniska eller sfäriska rullager forntiden.
Med undantag för bl a LADA NIVA, där det på deras forum finns lika många råd om hur framhjulslagren ska justeras/spännas som det finns bilar.
Kan inte låta bli att framhålla att Citroen 2CV redan från första början, 1948, hade SKF dubbelradiga kullager med gemensam inre lagerbana för de båda kullagerraderna.
Dessa var redan då utformade som ett slags "hubbar" som inte kunde/behövde förspännas utan i stället drogs fast med en yttre och en inre mutter, för kung och fosterland.
Piratlager hade delad innerbana och kunde "efterjusteras" (sönder) av okunniga hemmapulare.
Den här tråden är mycket intressant och visar vilka som har erfarenhet och vilka som är "googlemekar".
Ursäkta o t, men jag kunde inte låta bli...…...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang