Dieselmotor går ojämnt vid landsvägskörning, pumpande gaspådrag. Ford Mondeo TDCi 2.0 2006

granite
25 augusti 2013 · 150 Inlägg

Vår Ford (2.0 Tdci -06) beter sig konstigt. Om man ligger i landsvägsfart med jämn nivå med gaspedalen, så får man ett pumpande gaspådrag, den drar på ca varannan sekund. Utöver detta så tycker jag att bilen kanske är lite klen, osäker dock, det är ju ingen vrålstark bil i vanliga fall heller. Enligt färddatorn drar den dessutom ca 0,69 mot vanliga 0,62 l/mil, men det är ju att vänta med så konstigt gaspådrag. Den startar som vanligt och man märker inte så mycket förrän man kommer ut på landsväg, eller i vart fall kör med jämn gas.
Vad kan det vara? Knas med insprutningen ligger väl närmast till hands, men vad är det som knasar, spridare, styrning eller vad? Andra tänkbara fel, dieselpumpen, turbon? Hål på avgasröret finns.

Senast redigerat av granite (25 augusti 2013)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
granite
2 september 2013 · 150 Inlägg

Kan det vara luftmassemätaren?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Ovesund
2 september 2013 · 143 Inlägg

Kolla efter felkoder till att börja med så du slipper byta ut massa onödiga saker.

xXSammy
2 september 2013 · 6 566 Inlägg

Om du tänker börja byta grejer utan att felsöka kan du börja med EGRen.

Dock måste du ha en dator ändå för att Adaptera/nolla EGR värdena.

De/Dem
PazzoMondeo
31 augusti 2020 · 4 Inlägg

granite skrev:
Vår Ford (2.0 Tdci -06) beter sig konstigt. Om man ligger i landsvägsfart med jämn nivå med gaspedalen, så får man ett pumpande gaspådrag, den drar på ca varannan sekund. Utöver detta så tycker jag att bilen kanske är lite klen, osäker dock, det är ju ingen vrålstark bil i vanliga fall heller. Enligt färddatorn drar den dessutom ca 0,69 mot vanliga 0,62 l/mil, men det är ju att vänta med så konstigt gaspådrag. Den startar som vanligt och man märker inte så mycket förrän man kommer ut på landsväg, eller i vart fall kör med jämn gas.
Vad kan det vara? Knas med insprutningen ligger väl närmast till hands, men vad är det som knasar, spridare, styrning eller vad? Andra tänkbara fel, dieselpumpen, turbon? Hål på avgasröret finns.

Hej! Jag har precis samma problem med min Mondeo 2010.
Vad var felet? Löste du det? Hur?
Tack på förhand!
Mvh
David

granadadr
31 augusti 2020 · 7 268 Inlägg

PazzoMondeo skrev:

granite skrev:
Vår Ford (2.0 Tdci -06) beter sig konstigt. Om man ligger i landsvägsfart med jämn nivå med gaspedalen, så får man ett pumpande gaspådrag, den drar på ca varannan sekund. Utöver detta så tycker jag att bilen kanske är lite klen, osäker dock, det är ju ingen vrålstark bil i vanliga fall heller. Enligt färddatorn drar den dessutom ca 0,69 mot vanliga 0,62 l/mil, men det är ju att vänta med så konstigt gaspådrag. Den startar som vanligt och man märker inte så mycket förrän man kommer ut på landsväg, eller i vart fall kör med jämn gas.
Vad kan det vara? Knas med insprutningen ligger väl närmast till hands, men vad är det som knasar, spridare, styrning eller vad? Andra tänkbara fel, dieselpumpen, turbon? Hål på avgasröret finns.

Hej! Jag har precis samma problem med min Mondeo 2010.
Vad var felet? Löste du det? Hur?
Tack på förhand!
Mvh
David

till å börja med är det olika motorer å styreneheter mellan 06 å 10 wink  jag personligen siktar på egr å bränsle,, filter??  spridare?? jag hade börjat med att hälla i inj cleaner,, gjorde det på en scorpio som ibland gick mkt illa på just jämn gas,, körde en långkörning å sen var den ok smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
PazzoMondeo
31 augusti 2020 · 4 Inlägg

granadadr skrev:

PazzoMondeo skrev:

granite skrev:
Vår Ford (2.0 Tdci -06) beter sig konstigt. Om man ligger i landsvägsfart med jämn nivå med gaspedalen, så får man ett pumpande gaspådrag, den drar på ca varannan sekund. Utöver detta så tycker jag att bilen kanske är lite klen, osäker dock, det är ju ingen vrålstark bil i vanliga fall heller. Enligt färddatorn drar den dessutom ca 0,69 mot vanliga 0,62 l/mil, men det är ju att vänta med så konstigt gaspådrag. Den startar som vanligt och man märker inte så mycket förrän man kommer ut på landsväg, eller i vart fall kör med jämn gas.
Vad kan det vara? Knas med insprutningen ligger väl närmast till hands, men vad är det som knasar, spridare, styrning eller vad? Andra tänkbara fel, dieselpumpen, turbon? Hål på avgasröret finns.

Hej! Jag har precis samma problem med min Mondeo 2010.
Vad var felet? Löste du det? Hur?
Tack på förhand!
Mvh
David

till å börja med är det olika motorer å styreneheter mellan 06 å 10 wink  jag personligen siktar på egr å bränsle,, filter??  spridare?? jag hade börjat med att hälla i inj cleaner,, gjorde det på en scorpio som ibland gick mkt illa på just jämn gas,, körde en långkörning å sen var den ok smile

Ok, får prova det. Jag gjorde en vätgasbehandling på Speedy men det hjälpte inte..

granadadr
31 augusti 2020 · 7 268 Inlägg

PazzoMondeo skrev:

granadadr skrev:

PazzoMondeo skrev:

Hej! Jag har precis samma problem med min Mondeo 2010.
Vad var felet? Löste du det? Hur?
Tack på förhand!
Mvh
David

till å börja med är det olika motorer å styreneheter mellan 06 å 10 wink  jag personligen siktar på egr å bränsle,, filter??  spridare?? jag hade börjat med att hälla i inj cleaner,, gjorde det på en scorpio som ibland gick mkt illa på just jämn gas,, körde en långkörning å sen var den ok smile

Ok, får prova det. Jag gjorde en vätgasbehandling på Speedy men det hjälpte inte..

hmm HOPPAS det är det problemet,, jag kan ju inte vara säker på att det fungerar för dig sad

granite
2 september 2020 · 150 Inlägg

Jag körde med vanligt STP utan vidare verkan. Körde sedan med Redline 85 plus, en hel flaska första tanken och lite mindre sen, dessutom tankade jag HVO100. Nu går den som den ska och klarade dessutom besiktning, dvs inte för mycket svartrök. Redline finns på Mekonomen.

Om detta inte funkat hade jag nog skruvat ur spridarna och lämnat in till en trimfirma för ultraljudstvätt. Hade inte det funkat hade samma firma fått ta hela bilen. Originalverkstan litar jag inte på.

Senast redigerat av granite (2 september 2020)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
granadadr
3 september 2020 · 7 268 Inlägg

granite skrev:
Jag körde med vanligt STP utan vidare verkan. Körde sedan med Redline 85 plus, en hel flaska första tanken och lite mindre sen, dessutom tankade jag HVO100. Nu går den som den ska och klarade dessutom besiktning, dvs inte för mycket svartrök. Redline finns på Mekonomen.

Om detta inte funkat hade jag nog skruvat ur spridarna och lämnat in till en trimfirma för ultraljudstvätt. Hade inte det funkat hade samma firma fått ta hela bilen. Originalverkstan litar jag inte på.

härligt att höra,, spridare å dyl ,samt egr har ju en egenhet att klegga igen,, värre nu för tiden med våran skitdiesel vi har idag

PazzoMondeo
3 september 2020 · 4 Inlägg

granite skrev:
Jag körde med vanligt STP utan vidare verkan. Körde sedan med Redline 85 plus, en hel flaska första tanken och lite mindre sen, dessutom tankade jag HVO100. Nu går den som den ska och klarade dessutom besiktning, dvs inte för mycket svartrök. Redline finns på Mekonomen.

Om detta inte funkat hade jag nog skruvat ur spridarna och lämnat in till en trimfirma för ultraljudstvätt. Hade inte det funkat hade samma firma fått ta hela bilen. Originalverkstan litar jag inte på.

Kanon - Tack!

PazzoMondeo
30 oktober 2020 · 4 Inlägg

Lite uppdateringar:
Det är en 2012 Mondeo diesel automat jag kör. Såg att jag skrivit 2010..

Gällande problemet med pumpande gas och lite ojämn växling:
Jag körde två vändor med Redline 85 som tipsades om här, men utan resultat tyvärr.
Sen åkte jag till verkstaden för en felsökning på EGR ventilen även fast det inte finns några felkoder för ett sådant problem. Då sa mekanikern att vi istället kunde ju börja med att först radera ett par andra felkoder (ej logiskt kopplade till mitt problem, men ändå..inget är ju logisk med bilproblem nu för tiden...) samt nollställa turbovärdena och se hur det blir. (Något kan kanske ha hänt elektroniskt när jag bytte batteriet själv tidigare i år...)

Det löste problemen!! Jag åkte därifrån med en vad som nu känns som en helt ny bil! Växlar perfekt mjukt och fint och inget ”gaspumpande” överhuvudtaget! Skumt men Underbart!! 😃

1000:- inkl däckskifte blev notan 👍

MVH

granadadr
31 oktober 2020 · 7 268 Inlägg

härligt,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang