A4 2.0TDI -08 170hk går ojämt/ryckigt.

Landstrom
26 augusti 2013 · 451 Inlägg

Jag börjar bli lite smått irriterad på min bil nu och behvöer lite hjälp/tips för felsökning.

Köpte bilen någon gång i januari detta år. Körde ca en månad innan jag märkte att den börjat gå lite ojämt på tomgång ibland, oftast när man startat den kall, men det hände några gånger med varm motor också. Orkade inte bry mig då jag fått tid för spridarbyte på mullers bil i luleå och efter besöket där var allt frid och fröjd tills för någon vecka sedan. Nu gör den exakt likadant på tomgång men även under körning kan den rycka till ibland en gång och ibland flertalet gånger efter varann oftast under acceleration. Känns som att det bara blir värre och värre nu också.

Har ingen större kunskap om detta själv men har hört av en kompis som har en likadan bil att det är symptomen innan någon spridare är på väg att ge upp. Men om nu mullers har monterat i nya spridare som dom påstår och har skrivit ut ett kvitto på, så nog fan ska dom väl hålla längre än ett par månader och bilen har inte ens gått 1000mil med de nya spridarna.

Om någon har eller kan ta reda på artikelnummret på nya spridarna skulle jag vara väldigt tacksam.
Tänker ta av ventilkåpan någon kväll under veckan och kolla vilka spridare som verkligen sitter i.

Senast redigerat av Landstrom (26 augusti 2013)

mb_pucken
26 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

Tänkte direkt på spridare när ja läste din rubrik. Lättast är och få matarmängden avläst med en vas(dator)
Det kan vara så att bilen gick länge med dåliga spridare innan bytet och då kan läckaget ha lett till att din topp har blivit skadad vid spridarnas tätningsytor och därför har dina nya spridare blivit otäta eftersom o-ringen inte har rätt stöd osv.
Jobbar på vag och har bytt några toppar där detta har hänt pga av att bilarna fått gått länge utan att repareras.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Elot
26 augusti 2013 · 493 Inlägg

Lättaste för din del skulle ju vara att lämna in den på samma ställe igen för att få uppmätt ditt bränslesystem. Få utläst så att högtrckspumpen pumpar ordentligt så att du får upp rätt failtryck och att spridarna öppnar som dom ska. Även lite komptest skulle vara en bra ide att få gjort. När de väl e gjort kan man nog lättare säga vad som kan va fel

Googlemaster
Landstrom
8 september 2013 · 451 Inlägg

Nu är felet funnet. Det är kopplingen som "småslirat" och gjort att det upplevs som ryckningar. La in BSR programvara idag och nu med mer effekt så rycker den inte utan slirar ganska ordentligt om man trampar fullt från ca 1800rpm på typ 3:ans växel.

Då till frågan, ska man byta svänghjulet eller strunta i det när man byter kopplingen? Kostar ju en aning extra. Bilen har gått snart 17000mil och det finns i alla fall ingen dokumentation om att det skulle vara bytt någon gång, så antagligen inte.

Senast redigerat av Landstrom (8 september 2013)

OLEDL
1 juni 2014 · 11 Inlägg

Hej, jag upplever precis samma symptom på min audi A4 tdi -08. Den går ojämnt på tomgång ibland, oftast då motorn inte har hunnit blivit riktigt varm. Och ibland när jag accelererar på ganska låga varv så rycker bilen till.

Hur kom du fram till att det var kopplingen som var dålig?
Och hur kan det komma sig att bilen gick ojämnt på tomgången då det var kopplingen som var dålig?

Jag har precis som du bytt samtliga spridare hos min audiverkstad för ca 4 månader sedan

Jimmy
5 juni 2014 · 13 Inlägg

ett vanligt fel är att EGR-ventilen (den som sitter innanför "gasspjället" på insuget), kolla om det har tryckt ut olja från styrdonet, inte heller helt ovanligt att det trycker in i själva kontakten, detta gäller även gasspjället men det brukar inte gå ryckigt/missa i motorn pga detta, om det ej är olja så kolla stiften ifall dom är oxiderade/brända, då kan det bli lite märkliga symptom. För jag antar att du har pumpedüsemotorn oledl? (-08 kom den nya a4 och i den är det commonrail och har ej detta problem).
Men som vanligt är det bästa att göra en ordentlig avläsning av felminnet, kan ju vara så många andra komponenter som spökar.

it_mutt Avstängd
10 februari 2019 · 10 388 Inlägg

daniel-m skrev:
ETT TIDIGARE INLÄGG FÅN DIG?

mb_pucken skrev:
Tänkte direkt på spridare när ja läste din rubrik. Lättast är och få matarmängden avläst med en vas(dator)
Det kan vara så att bilen gick länge med dåliga spridare innan bytet och då kan läckaget ha lett till att din topp har blivit skadad vid spridarnas tätningsytor och därför har dina nya spridare blivit otäta eftersom o-ringen inte har rätt stöd osv.
Jobbar på vag och har bytt några toppar där detta har hänt pga av att bilarna fått gått länge utan att repareras.

Hej
Har en fråga måste hela topplocket byttas eller bara o-ringarna?
Du verkar kunna din grej till skillnad från de flesta mekanikerna idag, har varit inne o felsökt ett antal gånger, då de ej hittar nåt fel.
känner igen problemet då min audi a4 b7 2.0 tdi (170hk) har samma problem har ägt bilen i 7 år.
Fick bytt mina spridare för ca 5 år sedan.

daniel-m skrev:
FRÅGA ANGÅENDE ETT INLÄGG FRÅN ETT AV DINA INLÄGG 2013

Hej
Har en fråga måste hela topplocket byttas eller bara o-ringarna?
Du verkar kunna din grej till skillnad från de flesta mekanikerna idag, har varit inne o felsökt ett antal gånger, då de ej hittar nåt fel.
känner igen problemet då min audi a4 b7 2.0 tdi (170hk) har samma problem har ägt bilen i 7 år.
Fick bytt mina spridare för ca 5 år sedan.

mb_pucken skrev:
Tänkte direkt på spridare när ja läste din rubrik. Lättast är och få matarmängden avläst med en vas(dator)
Det kan vara så att bilen gick länge med dåliga spridare innan bytet och då kan läckaget ha lett till att din topp har blivit skadad vid spridarnas tätningsytor och därför har dina nya spridare blivit otäta eftersom o-ringen inte har rätt stöd osv.
Jobbar på vag och har bytt några toppar där detta har hänt pga av att bilarna fått gått länge utan att repareras.

Om du lugnar dig mer än 2 minuter så kanske mb hinner svara.

Sen är frågan om TS' bil var en B7 eller B8

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
10 februari 2019 · 5 087 Inlägg

daniel-m skrev:
FRÅGA ANGÅENDE ETT INLÄGG FRÅN ETT AV DINA INLÄGG 2013

Hej
Har en fråga måste hela topplocket byttas eller bara o-ringarna?
Du verkar kunna din grej till skillnad från de flesta mekanikerna idag, har varit inne o felsökt ett antal gånger, då de ej hittar nåt fel.
känner igen problemet då min audi a4 b7 2.0 tdi (170hk) har samma problem har ägt bilen i 7 år.
Fick bytt mina spridare för ca 5 år sedan.

mb_pucken skrev:
Tänkte direkt på spridare när ja läste din rubrik. Lättast är och få matarmängden avläst med en vas(dator)
Det kan vara så att bilen gick länge med dåliga spridare innan bytet och då kan läckaget ha lett till att din topp har blivit skadad vid spridarnas tätningsytor och därför har dina nya spridare blivit otäta eftersom o-ringen inte har rätt stöd osv.
Jobbar på vag och har bytt några toppar där detta har hänt pga av att bilarna fått gått länge utan att repareras.

Oj bra fråga. Var drygt 4år sedan jag slutade på vag så kommer inte riktigt ihåg om jag ska vara helt ärlig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
daniel-m
15 februari 2019 · 4 Inlägg

okej  mb_pucken, sorrry det blev riktigt många meddelande är inte så teknisk det var en b7 modell

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang