Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
  • 160 Följare
  • 251 752 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juli 2019
chris_gson
5 september 2013 · 283 Inlägg

Hej alla bil entusiaster !
Här kommer en tråd om ett nyligen inköpt renoveringsobjekt, som det nu startats en helrenovering på.
Och vilket jobb det kommer att bli.......!!
Objektet : Chevrolet Corvette Coupe 1966.  327/350hp, 4vxl Muncie, få options (håller på att gå igenom vad som ingått från början).
45 000kmpå mätaren.
Historia : registrerad i Sverige 1976. tot 3 ägare i Sverige. Håller på att gräva fram historien från USA. Krockad 1980. och sen dess ej i trafik eller åtgärdad. Total renovering av allt behövs.
Jag kommer att behöva hjälp med ramriktning och plåtarbete för att laga krockskadan. Alla tips emottages på  ramriktning.
Inriktning på projektet :
Ett originalutseende på utsidan skall eftersträvas. Chassiet kommer att bli racinginspirerat, samt eftersträvar så låg vikt som det är möjligt att åstadkomma, med utgångspunkt att bibehålla original teknik och utseende.
Jag har ett ''modifierat'' chassi som karossen skallflyttas över till, när den väl är reparerad. Mycket Aluminium delar och ombyggda delar. Motor BB 427/435 uppsatt för E85.
.
fler bilder inlagda på min sida.

Senast redigerat av chris_gson (5 september 2013)

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
26 september 2013 · 283 Inlägg

ny status : Bil ivägskickad till karosslagare. ram och dörrsida skall i första hand göras iordning. Ny plastfront på väg över ''pölen''. skall anlända under Dec.
under tiden fortsätter jobbet med att komplettera nya chassit med mer detaljer / omarbetade detaljer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-205b26185e45d44a33eae5d1aebdba03.jpg
ny ram på väg att kompletteras, bränsleledningar, elkabel, bromsrör på väg.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
2 oktober 2013 · 283 Inlägg

Då skall det bli ett antal uppdateringar i projektet, med detaljbeskrivning av respektive område.
Chassi byggnation :
Ramen kommer från en -72, som är ombyggd till C2. Jag hade informationen att det inte var så mycket som var olika. så fel det var....
- Jag köpte ramen färdig, rostlagad, blästrad och målad. helsvetsad. rätt uppspänd vid svetsning.
- Samtliga karossfästen fick flyttas runt.
- Bakersta tvärbalken är annorlunda, och har ett annat totalavstånd från utgångspunkten, den har dessutom en ned böjning av längsgående ramben innan sista tvärbalken. det blev en hel del merjobb här.
- C3 ram har en förstärkningsbalk vid kickupen, som inte C2 har då den inte passar mot förvaringslådorna bakom stolarna. Denna får vara kvar, uttag i förvaringslådorna måste göras. fästena boxade.
- extra förstärkningar inlagda framför kickupen.
- extra förstärkningar och boxningar vid infästning till bakaxeltvärbalk.
- Förstärkningar vid infästning till bakre länkarm.
- Växellådsbalk har gjort delbar, den kommer antagligen att göras om till en ny lättvikts, typ utan genomföring för avgassystem. görs i höghållfaststål-rör. samma som för bur.
- mer förstärkningsfäste för växellådsbalk, tar upp skjuvande krafter.
- boxning av övre bärarmsinfästning.
- boxning av undre bärarmsinfästning.
- boxning av främre krängningshämmarinfästning.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
11 oktober 2013 · 283 Inlägg

framvagnsdags :
merparten av delarna behålls. dock lättade delar : nya övre bärarmar i AL, med justeringsmån och nedflyttad geometri. nedre bärarmar förstärkta för att ta coilovers. dubbel justerbara för att kunna ställa in rätt höjd. Polyuretan bussningar. SB krängningshämmare. Orginalstyrningen får vara kvar. nya delar, samt en renoverad styrsnäcka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-179701063990210cbbb4660b4ae3baa3.jpg
tight geometri.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-df1a64959efc4ac7886cef2d603d5fc7.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
28 oktober 2013 · 283 Inlägg

motor uppdatering.
Motorn har varit byggd ett tag, men saknat flera vitala delar till förgasare och tändning. Nu är de på  plats och dags för provkörning.
Det är en i grunden 427 L71 motor, men med stora modifikationer.
Motorn är framför allt byggd att gå på E85. Det för att den reguljära bensinen idag inte klarar högre kompression. och med den här gamla tekniken med fast tändkurva och förgasare,så finns det inte tillräckligt många skruvar att skruva på.
För att kunna få upp vridmomentet och körbarheten på motorn har kompressionen hållts hög, ca. 11,5:1. Detta tillsammans med en höglyftande kam och stora inloppskanaler och ventiler, skall sörja för en tillräcklig luftförsörjnng.
För att behålla original utseendet har original TRI-POWER insug och förgasare behållts, men förgasarna är kraftigt modifierade. Uppdaterade för att klara det högre bränsle oluftflödet. Original ventilkåpor gick inte att få plats med, då långa ventiler, rullvippor krävde mer plats.
Chevas 427 motor har i grunden den bästa förhållandet mellan borrning och slag, så den är bäst att utgå ifrån, om man vill ha en pigg och varvvillig motor. Men maxvarvet skall fortfarande hållas under 6500rpm.
Då blev det så här med motorspecifikation :
Borrning x slag : 4,36x3,76.
kolvar : ROSS, smidda specialformad dome för open chamber. 11,5:1 kompression.
Kamaxel : Roller kam för mekaniska lyftare. ca. 282deg. dur, .650lyft. Comp Cams.
Topplock : MERLIN gjutjärn. 119cc. 375cfm insug portar. kraftigt modifierade. 2,30 insugsventiler. 1,95 avgasventiler. +0,250 ventiler för att klara längre ventilfjädrar. större dia. ventilfjädrar. Titanium retainers. lash caps. Comp Cams rullvippor.
Övrigt : smidd vevaxel. H-beam vevstakar. HV oljepump. specialdesignat oljetråg. Org. Corvette fördelare med ny Hall sensor pick-up + MSD tändsystem med retard funktion.
Jag har spelat in en film från provkörningen och jobbar med att få den uppladdad. det kommer mer bilder.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 oktober 2013 · 283 Inlägg

då kommer det lite bilder på motorn. det gick inte att lägga upp filmen från provkörning p.g.a storlek, jag jobbar på att göra den mindre och lägga upp den.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 oktober 2013 · 283 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-247f17ef310ff3c8a2f5c3b969695cdd.jpg
motor Chevy 427 L71. Tri-Power.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
6 november 2013 · 283 Inlägg

äntligen gick det att ladda upp filmen. youtube gäller !
- sätt upp ljudet på max. (ändå ger högtalarna inte rättvisa åt gången)
- V8 rules !! och ännu bättre med högkompat !!
.
http://www.youtube.com/watch?v=66gZg-vINEk

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
8 november 2013 · 283 Inlägg

jo visst... såg du inte de ??

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
5 december 2013 · 283 Inlägg

oj då, tomten kom tidigt i år, och stora paket var det.....
- det värsta var att det var markerat med : Do not open till X-mas.....
vad göra då, tur att det fanns med ett antal mindre paket !hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a9a823e8fd75a73163109591b31992e2.jpg
julpaket, upphämtat vid polcirkeln, kändes så ialla fall...

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
6 december 2013 · 283 Inlägg

jajamen, men inte fick ja öppna den....
får fortsätta med andra delar under tiden.
- på tur står komplettering av framvagn, kommer en uppdatering under helgen, samt fortsatt bygge av bakvagn, där ett antal konstruktioner måste komma på plats. bilder och berättelser kommer under helgen.
-motor och låda på väg att monteras in !
ha en bra helg !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
7 december 2013 · 283 Inlägg

uppdatering; framvagn :
Det mesta är nu på plats vad det gäller framvagn, bromsar, styrning. Efter att gjort ett antal provmonteringar och justeringar känns det som att det mesta ser färdigt ut. Och då blev det så här :
Övre bärarmar från Speed Direct, AL med sänkt och omvinklade geometrier. Undre bärarmar i original, men boxade som förstärkning. Det skall dit coil over dämpare, Krängningshämmare från BB-bil. Bussningar i Polyuretan. Styrning original, men geometrin med nedflyttade styrarmar för bättre bump feeling. Shark Bite stag för att hålla stötdämpartornen på plats. Bärarmsinfästningar förstärkta. När allt var monterat gjordes en uppmätning av geometrier och rörelser.Det ser bra ut. Caster har ökats från 2,5 grad. till 5grader. Camber rör sig mellan 0 till -0,5 grader från undre till övre position.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-ae5dca535f1e02dcbbe396f9ee362d15.jpg
vänster sida framvagn,

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-0a780737f20ad202635363b13b6b9774.jpg
höger sida fram.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
8 december 2013 · 283 Inlägg

Bakvagnsupphängning :Detta är den stora utmaningen för ett Corvette chassi. Den ursprungliga designen från -63 (antagligen ursprungligen designad kring 1960), har ett antal stora svagheter, både för att klara stora vridmoment och laster, säkerhet, samt geometri förändringar. Designen är uppbyggd med att drivaxlar är en del av upphängningen, om en går av, så ställer sig hjulet på sniskan och man åker av direkt......
Modifieringar är inriktade på att förstärka upp original geometrier, ett övre bärarmsstag har tillkommit. Nya 3 tum drivaxlar, yttre drivaxlar från TOM's, grövre, bättre material, och finsplinsade. Drivflänsar i billet material. Bärarmar förstärkta helsvetsade, bussningar i Polyuretan. Coil over dämpare, här är det fortfarande osäkert om hur de skall byggas in. original geometrin och placeringen fungerar inte, så det blir en ny konstruktion här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-566b838a16e361f9309be6058e22393c.jpg
bakvagnsupphängning med nytt övre reaktionsstag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-60ef7cf11dc717577aa027b46ffeba2b.jpg
infästning till övre reaktionsstag

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 december 2013 · 283 Inlägg

det har varit lite stiltje  här på sistatiden, helger annat och det ena med det tredje...
hur som helst verkade det som jag varit extra snäll i år, tomten dök  upp med ett extrapaket så där lämpligt tilljul. Upppackat såg det ut så här. kommer väl till pass....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-ccadddcb11c9294326977e8bd669d27c.jpg
Coil over Kit fram från VANSTEEL.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 december 2013 · 283 Inlägg

ut med det gamla och in med det nya. bättre än bäst !
4kg vägde hela härligheten, inkl. fjäder/sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-4105b790478b0f503e7042086dd8bde3.jpg
ny coil over dämpare, i jämförelse med en original.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 december 2013 · 283 Inlägg

när allt var hemma så är det bäst att montera medan tid finnes....
Efter många  gånger upp o ner med olika varianter och  efter mycket justerande så är allt på plats och draget och slutjusterat......
När allt kommit på plats, så passades det på att monteras en BB-krängningshämmare (24mm/ 15/16''). tur att det fanns en liggande i garaget. Det rekommenderas och motiveras av  den ''mycket''tunga motorn som snart skall dit..
- fjädringsvägen blir ca. 14-15 cm. fjädringsgeometrin ligger kring 0grader, hela vägen. caster kring 5 grader.
- nu är allt på plats med upphängning, styrning. bromsar saknas.....
- nästa steg : motor o växellådsmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f265c46bdca539744a2227bd8f7aa7bf.jpg
kpl. framvagn monterad, nya övrebärarmar, nya coil-overs. Shark-bitetvärstag.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 december 2013 · 283 Inlägg

parallelt med jobbet på det nya chassiet, så pågår det aktiviteter med org.chassit och karossen. den har blivit ivägskickad till en kille som skall göra riktjobb och karosslagning. nu har karossen blivit separerad från org. ramen. samt blästrad. då framkommer det tydligt vad som är dåligt och  bra.
BRA :då bilen gått i trafik ett fåtal år så är ramen i bra skick, då dessa annars är i dåligt skick. finns rosthål på ett fåtal ställen så det var bra... därmed slut  på det.
DÅLIGT :
Vid krocken så tog det hårt vid hö karossfäste, och främre delen av ramen har kroknat, både hö och vä. sida. Så efter en del diskuterande kom vi fram till att höger längsgående rampipa skall bytas. resterande kan riktas och dras tillbaka.OK, ut igen  och leta efter en ram som kan användas. ja hur många såna finns i sveriget ?
Med mycke flax å hittade jag en i kompiskretsen. tack svempa !
så nu har jag ytterligare en ram del... till blästringen och sen svetsning. sen skall de tta fart !


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-606ebf5b8cb4c9f95ec9c09470ebadd4.jpg
nygammal framdel...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-eb7d1a1c7b95b223005a72cd274f78b0.jpg
gamla krockskadade ramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-472bfaaff8e0f9221909f13be6fe4e06.jpg
krockskada vid hör karossfäste.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
3 januari 2014 · 283 Inlägg

tomten fortsätter komma, denna gång efter jul & nyår. Nu dök det upp en viktig pusselbit till bakvagnen.
Coil-over kit från Ridetech. Nu skall en större ombyggnad av bakvagn/ram till för att bygga in stötdämparen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7f9f55cd9b815d23ccc6690171cfe214.jpg
bakre stötdämpare, coil-over kit från Ridetech.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
19 januari 2014 · 283 Inlägg

lägger in lite kompletterande bilder på ramförstärkningar....



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-697a84fffe48fb359d119d427239aacb.jpg
framvagnsinfästning
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-53ab666ff56eaa47b927760a9464d3ab.jpg
växellådsbalk
-


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-e60598ec248619e54de9da908c49e8ee.jpg
bakaxelinfästning förstärkning

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
26 januari 2014 · 283 Inlägg

hmmmm... om det räcker till ? mja vet inte, det mesta är ju ett experiment....tongue, men jag sätter dit det biffigaste som går att uppbringa.
samt det lättaste...
men det blir verkligen intressant att se hur resultatet fungerar, men det är en resa dit......
- det gäller att vara målmedveten.....
mer bilder...



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7ac0238df259bf60aa28126d3e14dfc3.jpg
BB-kräng hämmare (24mm), i jämförelse med en SB (19mm)....

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang