Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
  • 160 Följare
  • 250 514 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juli 2019
chris_gson
5 september 2013 · 283 Inlägg

Hej alla bil entusiaster !
Här kommer en tråd om ett nyligen inköpt renoveringsobjekt, som det nu startats en helrenovering på.
Och vilket jobb det kommer att bli.......!!
Objektet : Chevrolet Corvette Coupe 1966.  327/350hp, 4vxl Muncie, få options (håller på att gå igenom vad som ingått från början).
45 000kmpå mätaren.
Historia : registrerad i Sverige 1976. tot 3 ägare i Sverige. Håller på att gräva fram historien från USA. Krockad 1980. och sen dess ej i trafik eller åtgärdad. Total renovering av allt behövs.
Jag kommer att behöva hjälp med ramriktning och plåtarbete för att laga krockskadan. Alla tips emottages på  ramriktning.
Inriktning på projektet :
Ett originalutseende på utsidan skall eftersträvas. Chassiet kommer att bli racinginspirerat, samt eftersträvar så låg vikt som det är möjligt att åstadkomma, med utgångspunkt att bibehålla original teknik och utseende.
Jag har ett ''modifierat'' chassi som karossen skallflyttas över till, när den väl är reparerad. Mycket Aluminium delar och ombyggda delar. Motor BB 427/435 uppsatt för E85.
.
fler bilder inlagda på min sida.

Senast redigerat av chris_gson (5 september 2013)

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
tommyhjortasen
5 september 2013 · 1 049 Inlägg

Ser med spänning fram emot att få följa detta projekt!

Krallas
6 september 2013 · 49 Inlägg

Tjena..

Kul att Du startade en projekttråd på Corren.
Ska bli spännande att följa renoveringen under resans gång.
Minst lika spännande ska det bli att provköra bilen när den är klar.. (o:
För det ingick väl i dealen?? hehe

robink_
6 september 2013 · 154 Inlägg

Kommer följas ! smile kul projekt !

Plymouth Road Runner "Plyman" (1971)
chris_gson
26 september 2013 · 283 Inlägg

ny status : Bil ivägskickad till karosslagare. ram och dörrsida skall i första hand göras iordning. Ny plastfront på väg över ''pölen''. skall anlända under Dec.
under tiden fortsätter jobbet med att komplettera nya chassit med mer detaljer / omarbetade detaljer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-205b26185e45d44a33eae5d1aebdba03.jpg
ny ram på väg att kompletteras, bränsleledningar, elkabel, bromsrör på väg.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
2 oktober 2013 · 283 Inlägg

Då skall det bli ett antal uppdateringar i projektet, med detaljbeskrivning av respektive område.
Chassi byggnation :
Ramen kommer från en -72, som är ombyggd till C2. Jag hade informationen att det inte var så mycket som var olika. så fel det var....
- Jag köpte ramen färdig, rostlagad, blästrad och målad. helsvetsad. rätt uppspänd vid svetsning.
- Samtliga karossfästen fick flyttas runt.
- Bakersta tvärbalken är annorlunda, och har ett annat totalavstånd från utgångspunkten, den har dessutom en ned böjning av längsgående ramben innan sista tvärbalken. det blev en hel del merjobb här.
- C3 ram har en förstärkningsbalk vid kickupen, som inte C2 har då den inte passar mot förvaringslådorna bakom stolarna. Denna får vara kvar, uttag i förvaringslådorna måste göras. fästena boxade.
- extra förstärkningar inlagda framför kickupen.
- extra förstärkningar och boxningar vid infästning till bakaxeltvärbalk.
- Förstärkningar vid infästning till bakre länkarm.
- Växellådsbalk har gjort delbar, den kommer antagligen att göras om till en ny lättvikts, typ utan genomföring för avgassystem. görs i höghållfaststål-rör. samma som för bur.
- mer förstärkningsfäste för växellådsbalk, tar upp skjuvande krafter.
- boxning av övre bärarmsinfästning.
- boxning av undre bärarmsinfästning.
- boxning av främre krängningshämmarinfästning.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
11 oktober 2013 · 283 Inlägg

framvagnsdags :
merparten av delarna behålls. dock lättade delar : nya övre bärarmar i AL, med justeringsmån och nedflyttad geometri. nedre bärarmar förstärkta för att ta coilovers. dubbel justerbara för att kunna ställa in rätt höjd. Polyuretan bussningar. SB krängningshämmare. Orginalstyrningen får vara kvar. nya delar, samt en renoverad styrsnäcka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-179701063990210cbbb4660b4ae3baa3.jpg
tight geometri.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-df1a64959efc4ac7886cef2d603d5fc7.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
28 oktober 2013 · 283 Inlägg

motor uppdatering.
Motorn har varit byggd ett tag, men saknat flera vitala delar till förgasare och tändning. Nu är de på  plats och dags för provkörning.
Det är en i grunden 427 L71 motor, men med stora modifikationer.
Motorn är framför allt byggd att gå på E85. Det för att den reguljära bensinen idag inte klarar högre kompression. och med den här gamla tekniken med fast tändkurva och förgasare,så finns det inte tillräckligt många skruvar att skruva på.
För att kunna få upp vridmomentet och körbarheten på motorn har kompressionen hållts hög, ca. 11,5:1. Detta tillsammans med en höglyftande kam och stora inloppskanaler och ventiler, skall sörja för en tillräcklig luftförsörjnng.
För att behålla original utseendet har original TRI-POWER insug och förgasare behållts, men förgasarna är kraftigt modifierade. Uppdaterade för att klara det högre bränsle oluftflödet. Original ventilkåpor gick inte att få plats med, då långa ventiler, rullvippor krävde mer plats.
Chevas 427 motor har i grunden den bästa förhållandet mellan borrning och slag, så den är bäst att utgå ifrån, om man vill ha en pigg och varvvillig motor. Men maxvarvet skall fortfarande hållas under 6500rpm.
Då blev det så här med motorspecifikation :
Borrning x slag : 4,36x3,76.
kolvar : ROSS, smidda specialformad dome för open chamber. 11,5:1 kompression.
Kamaxel : Roller kam för mekaniska lyftare. ca. 282deg. dur, .650lyft. Comp Cams.
Topplock : MERLIN gjutjärn. 119cc. 375cfm insug portar. kraftigt modifierade. 2,30 insugsventiler. 1,95 avgasventiler. +0,250 ventiler för att klara längre ventilfjädrar. större dia. ventilfjädrar. Titanium retainers. lash caps. Comp Cams rullvippor.
Övrigt : smidd vevaxel. H-beam vevstakar. HV oljepump. specialdesignat oljetråg. Org. Corvette fördelare med ny Hall sensor pick-up + MSD tändsystem med retard funktion.
Jag har spelat in en film från provkörningen och jobbar med att få den uppladdad. det kommer mer bilder.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
29 oktober 2013 · 283 Inlägg

då kommer det lite bilder på motorn. det gick inte att lägga upp filmen från provkörning p.g.a storlek, jag jobbar på att göra den mindre och lägga upp den.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
kranium
29 oktober 2013 · 302 Inlägg

Ser fram emot filmen! big_smile

Spana gärna in mitt Chrysler Valiant projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288588
chris_gson
29 oktober 2013 · 283 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-247f17ef310ff3c8a2f5c3b969695cdd.jpg
motor Chevy 427 L71. Tri-Power.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
6 november 2013 · 283 Inlägg

äntligen gick det att ladda upp filmen. youtube gäller !
- sätt upp ljudet på max. (ändå ger högtalarna inte rättvisa åt gången)
- V8 rules !! och ännu bättre med högkompat !!
.
http://www.youtube.com/watch?v=66gZg-vINEk

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
kranium
6 november 2013 · 302 Inlägg

Lät ju riktigt fint om jag får säga det själv! smile

ps: höll på att spränga högtalarna wink

Spana gärna in mitt Chrysler Valiant projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288588
Krallas
8 november 2013 · 49 Inlägg

det där är väl knappast den motorn Du hämta här? hehehe

chris_gson
8 november 2013 · 283 Inlägg

jo visst... såg du inte de ??

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
29 november 2013 · 4 628 Inlägg

Ojoj! Den här tråden måste följas smile
Får vänta med o lyssna på sången tills jag kommer hem från jobbet dock...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
5 december 2013 · 283 Inlägg

oj då, tomten kom tidigt i år, och stora paket var det.....
- det värsta var att det var markerat med : Do not open till X-mas.....
vad göra då, tur att det fanns med ett antal mindre paket !hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a9a823e8fd75a73163109591b31992e2.jpg
julpaket, upphämtat vid polcirkeln, kändes så ialla fall...

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
5 december 2013 · 4 628 Inlägg

Um... sådär brukar inte mina julklappar se ut..! Inte ens de som jag köper till mig själv :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Krallas
6 december 2013 · 49 Inlägg

Är det fronten som kommit? (o:

chris_gson
6 december 2013 · 283 Inlägg

jajamen, men inte fick ja öppna den....
får fortsätta med andra delar under tiden.
- på tur står komplettering av framvagn, kommer en uppdatering under helgen, samt fortsatt bygge av bakvagn, där ett antal konstruktioner måste komma på plats. bilder och berättelser kommer under helgen.
-motor och låda på väg att monteras in !
ha en bra helg !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang