Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
  • 160 Följare
  • 250 518 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juli 2019
chris_gson
21 juli 2018 · 283 Inlägg

avbuggningar fortsätter......
Denna gång undermålig kvalite på generator.... urk.....
inget kvalitetstänk där heller.....
Remskiva saknade bricka under mutter. så det blev inget tryck på remskivan mot ansats. efter ett tag så låg den lös o centrumhålet hade blivit ovalt.....
Det blev att svetsa upp centrum. svarva av. o dit med låsbricka. Sen gick det....
I alla fall tills vidare.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c0031791c91a749a702a724450f3d06f.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Donvito
22 juli 2018 · 964 Inlägg

Typiskt, man märker att det är mycket jobb med  alla efterjusteringar, men tråkigt med undermåliga delar

Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Cuefa Ain't no place like home...
23 juli 2018 · 4 628 Inlägg

Ja, med tanke på hur lätt det är att stämma någon i USA tycker man deras quality Control borde vara bättre än så där... :-/

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
31 juli 2018 · 283 Inlägg

Bilen blev ialla fall så pass färdig så att den kom med på sommarsemester.
Det blev 50km....
Huva med nya problem, o vidare utveckling....
lång lista att åtgärda.
Men den e hel. o det börjar att fungera....
.
provkörning....
https://www.youtube.com/watch?v=Igqf-rQ-Duc
.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
31 juli 2018 · 283 Inlägg

Bilen blev ialla fall så pass färdig så att den kom med på sommarsemester.
Det blev 50km....
Huva med nya problem, o vidare utveckling....
lång lista att åtgärda.
Men den e hel. o det börjar att fungera....
.
provkörning....
https://www.youtube.com/watch?v=Igqf-rQ-Duc
.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
1 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Ja, det är väl alltid en inkörningsperiod kan jag tro! Några stora punkter att fixa eller bara en hel hög med smått? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
4 augusti 2018 · 283 Inlägg

hmmmm..
vad skall man säga, både stort o smått. högt o lågt...
Här är ett urval :
- ställt om både framvagn o bakvagns inställning.
- bränslesystem ombyggt.
´ventilering av bakaxel ombyggt.
- fjädrar i coilover bak för mjuka. bottnar mot genomslagsgummi. måste ha hårdare.
- nya tändkabelhattar med extra värmeskydd.
ställa om tändning.
- vindrutetorkare ej fungerande....
- bullret ej löst....
. ventilfjädrar till motorn har satt sig efter alla år. måste bytas till nya. går ej att varva över 4000....
- testning av olika däck o fälg kombinationer. ej färdigt....
- generator som strular. måste byggas om till vintern.
oljeläckage från vevaxeltätning. måste bytas i vinter.....
- koppling ej nöjd med känslan. tung o tar direkt.
- styrsnäcka. ej nöjd med O-precisionen. även efter ett antal justeringar. måste överväga om den måste bytas ut....
-tutan i rattstång får ej till att fungera. blivit tillfällig lösning.
-div. strul med olika delar som lossnat eller slutat fungera... (bl. a dåligt monterat....)

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
6 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Trial & Error deluxe låter det som. Men det är väl rätt naturligt när man sätter fart på grejer som inte rullat på länge! Du har ju dessutom bytt ut typ... allt... :-O

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
7 augusti 2018 · 283 Inlägg

jo så e de väl...
Men synnerligen irriterande när man tror att man kan börja använda bilen....
Hela första säsongen har gått åt till att lusa av div. barnsjukdomar.....
Men, jag vill använda o testa bilen till det den e byggd till, så det ska inte vara nån ''garage uppfarts queen''.....
å då e de bara att bita ihop o på det igen...

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
13 augusti 2018 · 283 Inlägg

Det här blev fredagsnöje......
I 30gr. värme, schimsa upp ca. 10st fjädrar som satt sig ordentligt. gick inte att varva över 4000rpm.
O så i lördags var det dags att prova alla modifieringar o förbättringar som gjorts i sommar...
trodde jag...
Besiktning o allt var bra. sista provkörning på Mantorp innan först varvet runt.
Kylaren sprack på 2 olika ställen i kylpaketet...... ridå...
inte i någon svets o inte i en ytter eller innersida. utan mitt i paketet....
jaha. måste tas isär o analyseras..... ingen ände på kvalitetsproblemen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-26f4362fea933d79cc4e6924b99976f1.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-623ba8b42155484952e4f47b2a86379f.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7be6f66c4aaf0781022e6ab6b9228375.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
-m
13 augusti 2018 · 172 Inlägg

Snart har du hittat alla småfel. Då kommer bilen att vara riktigt bra!

Cuefa Ain't no place like home...
14 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Men vaff...... hur fan är det möjligt att grejer kan hålla så låg kvalitet!
Jag skulle bli gråtfärdig för mindre...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
chris_gson
22 augusti 2018 · 283 Inlägg

Så. original kylaren i aluminium från 1966 åter på plats. Harrison dekalen finns kvar till o med....
Efter användning av lite modernt kemiskt hokus pokus medel så är kylaren tät. För stunden i alla fall....
Nu blir det dags för lite provkörning innan säsongen är helt över, så bara att hoppas på att vädret fortsätter att vara varmt o torrt....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b3abcc0a8257622c2d845e3138ae7d5a.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-df36f9756992d42219e7f1e7f4cdf5a4.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Bar's Leaks e GRYMT! Har aldrig varit med om ett effektivare tätningsmedel för ett kylsystem.
Hoppas hoppas hoppas vädret håller i sig då!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
17 september 2018 · 283 Inlägg

Provkörning på GTR motorpark, Eskilstuna.
Första gången med bilen på bana. väldigt kort o knixig bana. mest prova på o med ''låg hastighet''.
Gick inte att köra mer än nåt varv förrän bränsletrycket sjönk.
Så jag har kvar problemen med bränslesystemet. Det är antagligen bränslepumpen som inte har klarat att ligga med bränsle i sig under flera år...
blir till att byta ut...

Annars fungerade bromssystem, styrning o fjädring hyggligt ok. inget annat som krånglade. Så det var ändå bra......
.
men det gick inte så fort....
.
kommer att lägga in en länk till youtube här..

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Sukkan
17 september 2018 · 451 Inlägg

Trisst när det ska jäklas från första början utan uppehåll 😯

chris_gson
19 september 2018 · 283 Inlägg

ren envishet driver en framåt....
(är det enda i livsåskådningen som har fungerat.....)

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
nilsthemis
8 november 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Hittade ditt projekt när ni tog fram diffkåpan i aluminium.
Sen kofångare i plast och kolfiberhuv bland annat.
Du verkar kunna ta fram proffsgrejor!
Renoverar själv en 67 BB coupe sen alltför många år.
Original Marina Blue, sen vit.
Den blir nu 65-66 gul, skiljer sig minimalt från Sunfire Yellow.som 67 egentligen ska ha.
Intresserad av att skaffa såna plastkofångare.
Och diffkåpan, är det några som tillverkar den ni tog fram?
Läste om bromsproblemen. Jag har Wiliwoodoken som tar originalpads, och köpte huvudbromscylinder i aluminium också. Inte Willwoods utan en med lock av originaltyp. Bara provat bromsarna på garageplan och där funkar dom i alla fall.

chris_gson
9 november 2018 · 283 Inlägg

Hej !
vad trevligt med fler i ''sfären'' av samma bilar. -67.or & BB har ju en mer ''kultstatus. här hemma finns det inte så många. men i staterna har de etablerat sig som speciellt intressanta. särskilt om de original är med BB. O Sunfire Yellow har jag vant mig vid nu..... färgen passar rätt bra, o så syns den väl.....
- Jo, jag hade en initial förhoppning om att det skulle gå att finansiera bygget med att producera lite saker som inte var så enkla att massproducera. o med lite mer ''engineering'' innehåll. efter att gjort alla delar, så ser jag ganska snart att få ens kostnadstäckning för de delarna är svårt. ''marknaden o betalnings förmågan i Sverige räcker inte till. Det är en för begränsad krets. Så jag har inte gjort några mer ansträngningar. Jag har dock fortfarande delar över. några diffkåpor finns kvar. o jag har formen för huven, samt gjort ett par set med kofångare. Om du är intresserad av att komma o titta o diskutera så hör av dig.
- Bromsproblemen löste sig när jag väl kunde lufta på rätt sätt, med oken avtagna o riggade så att luftnipplarna kom tydligt högst upp. det var enda sättet. då gick det bra.... bromsmässigt fungerar de bra med balans fram o bak, men har inte börjat att provocera dem. jag har ett steg mer sintrade belägg än original o det känns tydligt att de behöver bli varma för att börja ta.... Hör gärna av dig för ett besök !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
nilsthemis
10 november 2018 · 2 Inlägg

Hej!
Min 67 är helt odokumenterad och enda originaldelarna i drivlinan verkar vara bakaxeln och svänghjulet. Annars hade man inte haft råd med den.
Bilen var ett ganska oskruvat men lite strippat renoveringsobjekt och allt tyder på att det är (var) en 435hp 427  med tillhörande transistortändning samt sidepipes, trepunktsbälten och F41 HD-fjädringen som bara var option på 435hp. Panelen var också i 435hp utförande och såg ut att aldrig ha blivit rörd.
Men utan originalblock och dokument förblir den en av alla 435hp "wannabes".

Skulle gärna titta på grejorna vid tillfälle. Finns du i Mälardalsområdet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang