Renovering av en saab 900 T8 special

Ja en bil som skall bli i betydligt bättre skick än vad den är nu =) och komentera gärna vad ni tycker =) ska man renovera helt orginal eller ska man uppdatera med vissa grejer som kan användas från 9000 tex eller bara 900 grejer???
  • 67 Följare
  • 105 136 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 april 2020
9000Griffin
28 oktober 2013 · 193 Inlägg

Gussam skrev:
Vad kostade den nya?

Ja den kom jag över billigt... dok inte ny men mycket bättre beg.. gav 300 för den =P

9000Griffin
28 oktober 2013 · 193 Inlägg

Lofarn skrev:
Hej! Har stora aero-vingen samt resten av "special"kitet från en -89 till salu till rätt pris om det är något som är av intresse?
Förövrigt ser projektet riktigt bra ut!

Hej!
Ja det låter juintressant men dok är väleller har jag fel..
Men resterande del av kitet är intressant om allt finns med fäst skenor och dyligt... Skicka gärna PM ock om möjligt kort

9000Griffin
28 oktober 2013 · 193 Inlägg

Lofarn skrev:
Hej! Har stora aero-vingen samt resten av "special"kitet från en -89 till salu till rätt pris om det är något som är av intresse?
Förövrigt ser projektet riktigt bra ut!

Trevligt att du tycker det ser intressant ut smile får bara hoppas att man får ihop allt sen oxå.... Blir VÄLDIGT mycke grejer när man plockar ner allt  lol

andreas1
28 oktober 2013 · 1 020 Inlägg

Snacka om tur att hitta en bräda i det skicket.
300 lät som kanonpris

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
9000Griffin
28 oktober 2013 · 193 Inlägg

andreas1 skrev:
Snacka om tur att hitta en bräda i det skicket.
300 lät som kanonpris

Jo det kan man säga smile känner han som hadde den big_smile

Senast redigerat av 9000Griffin (29 oktober 2013)

Gussam
29 oktober 2013 · 619 Inlägg

9000Griffin skrev:

andreas1 skrev:
Snacka om tur att hitta en bräda i det skicket.
300 lät som kanonpris

Jo det kan man säga smile käner han som hadde den big_smile

Där har vi anledningen... som alltid är kontakter A och O cool

9000Griffin
29 oktober 2013 · 193 Inlägg

Gussam skrev:

9000Griffin skrev:

andreas1 skrev:
Snacka om tur att hitta en bräda i det skicket.
300 lät som kanonpris

Jo det kan man säga smile käner han som hadde den big_smile

Där har vi anledningen... som alltid är kontakter A och O cool

Japp big_smile Annars hade det ju aldrig varit möjligt... smile

9000Griffin
31 oktober 2013 · 193 Inlägg

Lofarn skrev:
Hej! Har stora aero-vingen samt resten av "special"kitet från en -89 till salu till rätt pris om det är något som är av intresse?
Förövrigt ser projektet riktigt bra ut!

Är intresserad av kittet men vingen är dok nog till cc modellen så den kan jag inte ha då jag har en sedan

9000Griffin
31 oktober 2013 · 193 Inlägg

Jaha... vad säger ni ang stötdämpare till bilen sen då... tips  på vilka man ska ha och varför??
Eller ska man köra med orginal....  gas dämpare
Tänker ha en sänkningssats på sen... antagligen den Speedparts har.

Senast redigerat av 9000Griffin (31 oktober 2013)

Gussam
1 november 2013 · 619 Inlägg

Det beror väl på vad du har för planer. wink
Om du ändå ska köpa fjädersatsen från Speedparts är det väl lika bra att ta dämparna där också. de måste ju ändå skicka grejer till dig så varför betala extra fraktkostnad i onödan.

Har hört bra saker om både KONI och Bilstein och åsikterna om vilka som är bäst varierar beroende på vem man snackar med.
Personligen hade jag gått på Bilstein. De är mer än halva priset och får definitivt jobbet gjort enligt mig.

andreas1
1 november 2013 · 1 020 Inlägg

Håller med,  har bilstein o sänkfjädrar på 90an..  Egenskaperna är där inger fel på.
Enda som jag är lite missnöjd med är när vägen är kurvig o ojämn så blir bilen för hård= flyttar sig fort utåt i sidled,  men är en vanesak.,

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
9000Griffin
1 november 2013 · 193 Inlägg

Gussam skrev:
Det beror väl på vad du har för planer. wink
Om du ändå ska köpa fjädersatsen från Speedparts är det väl lika bra att ta dämparna där också. de måste ju ändå skicka grejer till dig så varför betala extra fraktkostnad i onödan.

Har hört bra saker om både KONI och Bilstein och åsikterna om vilka som är bäst varierar beroende på vem man snackar med.
Personligen hade jag gått på Bilstein. De är mer än halva priset och får definitivt jobbet gjort enligt mig.

andreas1 skrev:
Håller med,  har bilstein o sänkfjädrar på 90an..  Egenskaperna är där inger fel på.
Enda som jag är lite missnöjd med är när vägen är kurvig o ojämn så blir bilen för hård= flyttar sig fort utåt i sidled,  men är en vanesak.,

Ja det är ju inget måsta att köpa sänk fjädrarna där men jag har en vääääääldigt lol lång lista med andra grejer till bilen som jag tänkte köpa där..
Som alla grejer till fram och bakvagn när den ska sättas ihop grejerna till motorn som behövs nar den ska renoveras helt... och massa andra grejer big_smile

Sen verkar ju inte priset skillja så mycket på bilstein och KONI.. då Bilstein säljs/st för 1205kr/st och KONI säljs/par och kostar 2490kr/par

Senast redigerat av 9000Griffin (1 november 2013)

Gussam
1 november 2013 · 619 Inlägg

9000Griffin skrev:

Gussam skrev:
Det beror väl på vad du har för planer. wink
Om du ändå ska köpa fjädersatsen från Speedparts är det väl lika bra att ta dämparna där också. de måste ju ändå skicka grejer till dig så varför betala extra fraktkostnad i onödan.

Har hört bra saker om både KONI och Bilstein och åsikterna om vilka som är bäst varierar beroende på vem man snackar med.
Personligen hade jag gått på Bilstein. De är mer än halva priset och får definitivt jobbet gjort enligt mig.

andreas1 skrev:
Håller med,  har bilstein o sänkfjädrar på 90an..  Egenskaperna är där inger fel på.
Enda som jag är lite missnöjd med är när vägen är kurvig o ojämn så blir bilen för hård= flyttar sig fort utåt i sidled,  men är en vanesak.,

Ja det är ju inget måsta att köpa sänk fjädrarna där men jag har en vääääääldigt lol lång lista med andra grejer till bilen som jag tänkte köpa där..
Som alla grejer till fram och bakvagn när den ska sättas ihop grejerna till motorn som behövs nar den ska renoveras helt... och massa andra grejer big_smile

Sen verkar ju inte priset skillja så mycket på bilstein och KONI.. då Bilstein säljs/st för 1205kr/st och KONI säljs/par och kostar 2490kr/par

du har så rätt... såg inte det.

9000Griffin
1 november 2013 · 193 Inlägg

Gussam skrev:

9000Griffin skrev:

Gussam skrev:
Det beror väl på vad du har för planer. wink
Om du ändå ska köpa fjädersatsen från Speedparts är det väl lika bra att ta dämparna där också. de måste ju ändå skicka grejer till dig så varför betala extra fraktkostnad i onödan.

Har hört bra saker om både KONI och Bilstein och åsikterna om vilka som är bäst varierar beroende på vem man snackar med.
Personligen hade jag gått på Bilstein. De är mer än halva priset och får definitivt jobbet gjort enligt mig.

andreas1 skrev:
Håller med,  har bilstein o sänkfjädrar på 90an..  Egenskaperna är där inger fel på.
Enda som jag är lite missnöjd med är när vägen är kurvig o ojämn så blir bilen för hård= flyttar sig fort utåt i sidled,  men är en vanesak.,

Ja det är ju inget måsta att köpa sänk fjädrarna där men jag har en vääääääldigt lol lång lista med andra grejer till bilen som jag tänkte köpa där..
Som alla grejer till fram och bakvagn när den ska sättas ihop grejerna till motorn som behövs nar den ska renoveras helt... och massa andra grejer big_smile

Sen verkar ju inte priset skillja så mycket på bilstein och KONI.. då Bilstein säljs/st för 1205kr/st och KONI säljs/par och kostar 2490kr/par

du har så rätt... såg inte det.

Så frågan är ju vilka är bäst av Bilstein och KONI då... eller spelar det ingen roll vilka?

Gussam
1 november 2013 · 619 Inlägg

9000Griffin skrev:

Gussam skrev:

9000Griffin skrev:

Ja det är ju inget måsta att köpa sänk fjädrarna där men jag har en vääääääldigt lol lång lista med andra grejer till bilen som jag tänkte köpa där..
Som alla grejer till fram och bakvagn när den ska sättas ihop grejerna till motorn som behövs nar den ska renoveras helt... och massa andra grejer big_smile

Sen verkar ju inte priset skillja så mycket på bilstein och KONI.. då Bilstein säljs/st för 1205kr/st och KONI säljs/par och kostar 2490kr/par

du har så rätt... såg inte det.

Så frågan är ju vilka är bäst av Bilstein och KONI då... eller spelar det ingen roll vilka?

en snabb sökning gav denna sida:
http://www.tuninglinx.com/html/koni-bil … hocks.html

9000Griffin
16 november 2013 · 193 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-87c41f900d800d7683493fc52582a976.jpg
Hmm... dessa rost troll

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-309565ca96ada0c5a944cf45e33c0b4f.jpg
Men men...

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-b213dbce8f87474c22133fdcdb8ec5bf.jpg
Men det är ju bara att hitta bättre plåt någonstans... någon som har en sedan att offra med frisk skuff plåt med stammen mellan bak lyktorna som dok inte sitter på plats på bilderna

9000Griffin
16 november 2013 · 193 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190321/190321-b1cf81f4969673edd72dd5a10d629755.jpg
Men titta vilket trevligt innertak då big_smile nott mad blir att beställa nytt tyg till den och till takluckan tongue

Får ursäkta att det har varit lite dåligt med uppdateringar här senaste tiden då jag har haft mycke att göra och har varit sjuk...

Senast redigerat av 9000Griffin (16 november 2013)

Awzom
16 november 2013 · 36 Inlägg

Hur fick du ut innertaket på en sedanare ? yikes Tänkte jag har så jäkla hängande tak i min smile

9000Griffin
16 november 2013 · 193 Inlägg

Awzom skrev:
Hur fick du ut innertaket på en sedanare ? yikes Tänkte jag har så jäkla hängande tak i min smile

Ja inte så svårt det big_smile Har hört att det inte skulle gå utan att man tog ut fram rutan... men jag tog det genom bakluckan då mitt baksäte är urplockat så va det inga problem alls... lätt som en plätt tongue

JohnWayne
18 november 2013 · 5 071 Inlägg

9000Griffin skrev:

Awzom skrev:
Hur fick du ut innertaket på en sedanare ? yikes Tänkte jag har så jäkla hängande tak i min smile

Ja inte så svårt det big_smile Har hört att det inte skulle gå utan att man tog ut fram rutan... men jag tog det genom bakluckan då mitt baksäte är urplockat så va det inga problem alls... lätt som en plätt tongue

Nu har jag läst igenom tråden. Väldigt intressant. Det blir mycket jobb för dig så jag önskal lycka till och kommer att följa med vad som händer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang