Äntligen har jag fått tag i en Audi 80 GTE quattro. Denna kommer att förfinas till en "KSI edition" med andra modernare / snyggare fälgar och tidstypiska tillbehör. Bilen ska fortfarande se ut som den skulle kunna vara tillverkad av Audi själva, och inte någon sönderstylad bil.
Det var ingen dum idé, får fundera på det. En av anledningarna till tyska färgerna är för att jag såg igår att har dom färgerna i påbörjade sparayburkar hemma.
Här är någtra förslag i Audi sport färgerna också.
Förslag 6
Förslag 7
Förslag 8
Förslag 9
Förslag 10
Förslag 11 liknande nr 7 fast mer till vänster
Senast redigerat av vw_audi (14 januari 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Jag fick tillbaka toppen i förraveckan från planing, så igår så började jag demontera den.
Nyplanad och fin.
Det var lite rost i cylinderloppet. Motorn har stått still med vatten i 2 cylindrar i 6-7 månader. Men det mesta försvann med 1000 och 2000 våtslippapper
Här har jag demonterat Kammen samt alla ventiler för att byta ventiltätningarna och slipa in ventilerna.
Materialet som jag använde, först grov , sedan fin slippasta och en gamal hederlig träpinne med sugproppar :-)
Senast redigerat av vw_audi (2 februari 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Jag har slipat och rengjort alla bultar som ska återmonteras. Före: Så här ser dom flesta bultarn ut som jag demonterar.
Efter: Med hjälp av en roterande stolborste så blir dom lite roligare att återmontera. helst skulle man ha lämnat iväg alla på eloxering, men ett tunt lager olja håller dom fräscha länge
Före:Generatorn ser inte så trevlig ut, men den funkar perfekt.
Ganska smutsig och oljig på undersidan, då den gamla ventilkåpspackningen läckte.
Efter en ordentlig rengöring med den roterande stålborsten så blev det 2 lager aluminium-primer
Fortsatte att montera ihop toppen Ventilfjädrana är på plats
Den fanns mycket av den vattenblandande oljan i varje ventiltryckare också, det tog en stund att få ut allt.
Här är alla ventiltryckare på rätt plats igen.
Kammen återmonterad och överfallen dragna med 20Nm och nylackade kamdrevet samt bulten med 80Nm. här ser man hur toppen blev efter 2 lager alu-grund och sedan alu-motorfärg.
Senast redigerat av vw_audi (4 februari 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Anslutningsplattan och laddningsregulatorn återmonterade
Senast redigerat av vw_audi (6 februari 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Startmotorn tappade den mesta färgen vid motortvätten.
Här är blocket och många runt om kring saker målade. nu är det styrstag och bromservo som står på tur
Senast redigerat av vw_audi (10 februari 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Jag var i Falköping och hämtat en "ny" växellåda och bakdiff, dom har tidigare suttit i en Audi 200 turbo -85 Jag har planer på att byta motor och drivlina samt bromssytem och regga bilen som ombyggtfordon. Detta är en bit på väg i det stora pusslet..
Det var rätt modell som har längre 3, 4 samt 5:a Här är texten från ett tyskt forum
noch länger ist das AAJ mit etwas längerem 3. und 4. Gang und der 5. hat 0,73 bei gleichem Hinterachsdiff. Das AAJ stammt aus dem Audi 100/200 Turbo Quattro 3.86-12.87 google översatt längre är AAJ med en något längre 3: e och 4: e växeln, och den 5: e var 0,73 för samma Hinterachsdiff. Den AAJ kommer från Audi 100/200 Turbo Quattro 3,86-12,87
Innan tvätt, dock indränkt med avfettning
Efter första tvätten
Efter sista tvätten
sen så fick jag hem mitt paket från Estland www.autopartsmarket.eu med dom "gröna" numera svarta spridartätningarna samt så köpte jag dom små oringarna till nederkant på spridarna på audi sverige. Så nu ska jag börja montera ihop toppen igen :-)
Senast redigerat av vw_audi (27 februari 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Grenröret lackat med mattsvart värmefärg som ska klara 690 Grader
Senast redigerat av vw_audi (2 mars 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Här har jag börjat skruva ihop alla delar som ska sitta på toppen
Nya toppackningen på plats
Oljefilter? jag trodde att det skulle vara luftfilter, men det var indränkt i olja..
Motorn mådde inte så bra tidigare, med tanke på hur luftfiltret ser ut.
Det mesta är på plats.
Några kablar & slangar kvar att koppla in. Sedan är det redo för provstart
Hur justerar man en sådan rulle, den ser inte ut som i boken. då ska det vara en 6 kantig grepp yta innaför muttern som man kan hålla/justera med en större nyckel. är det bara att spänna med ett bräckjärn?
Så här långt hann jag igår kväll, det är inte mycket kvar innan start nu.
Senast redigerat av vw_audi (4 mars 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Då har jag köpt en audi 5cyl 3B motor som ska i quattron :-) det saknades dock grenrör och turbo samt databox.
3B= 2,2liter 5 cyl och turbo på 220Hk :-)
Senast redigerat av vw_audi (6 mars 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
perfekt , tack. Jag hade funderingar på om jag skulle byggaom ett verktyg som man har till bromsoken på gamla saab 99/900 men då vet jag att det räcker med en tång :-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Fick med båda delarna av den klippta kabelstammen , så nu är det bara börja skarva ihop :-)
Den motorn ska in i den bilen ....
Nu hänger den äntligen i motorstativet, men shit vad tung den var att bära på 2 st. Från bakluckan på bilen igenom hela huset och till sist lyfta upp den i stativet. Jag säger stooort tack till Trankelstein för hjälpen.
Senast redigerat av vw_audi (10 mars 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Igår kväll så fick jag ihop det sista på originalmotorn och den startade utan problem :-)
Körde ut bilen så den fick stå ute och ryka av sig lite, så färgen bränner fast på bland annat grenrör och motorblocket.
Senast redigerat av vw_audi (14 september 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Modifierade mina extra orginal främre nackstöd så att dom passar bak, då orginalen är borta. Jag fick räta ut pinnarna sedan korta av dom 30mm och till sist fila ner styrklacken och göra ett nytt spår i bakkant för låsningen.
Jag ringde och skulle beställa delar till 3B motorn. En kamkåpa, men det utgick 2007. Samt en tändkabelskåpan och skruvarna till den från Audi sverige, och det fanns en på lagret i Södertälje. Men han sa att detta måste vara den sista nya i Europa för den har inte tillverkats på ett par år :-)
Fick även hem en komplett enhet med el-takluckemotor och kablage samt hållare med knapp och innerlampa från Audi 200 typ44. Motorn är tydligen bara bult on. sedan får man modda panelen lite. Men det kommer att bli bra .
Senast redigerat av vw_audi (16 mars 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Det händer inte så mycket, men lite har jag förberett Jag fick hem ett paket med begagnade delar som var trasiga och saknades på min bil. Armstöd och elspegelreglage höger-elspegel, torkararm, styrskenor till stötfångarna. samt extaramätarna som sitter i mittkonsollen på icke quattrobilar, hållare till alu reservhjulet.
Sedan så har jag lämnat iväg min rostfria huv samt originalspoilern från min gamla röda GTE samt Audi 90 stötfångarna och trösklarna på lack.
Senast redigerat av vw_audi (26 maj 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Var och hämtade lite nylackade delar idag :-) En motorhuv
Främre och bakre Audi 90 stötfångare
Audi 90 tröskelbreddare samt en 80 GTE framspoiler
och sen även dom långa täcklisterna lackades :-)
Senast redigerat av vw_audi (3 juni 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3