Trimma Volvo 850 GLT 92- 170 hk (sugmotor)

SportPilot Ubåtsingenjör
24 november 2013 · 7 217 Inlägg

kan även regga som ombyggt fordon ... men det kostar mer än det smakar

köp en annan bil istället

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack855
24 november 2013 · 1 354 Inlägg

CHEEVA skrev:
kan även regga som ombyggt fordon ... men det kostar mer än det smakar

köp en annan bil istället

Var väl det jag misstänkte tongue Har ju en sommarbil med lite mera klös i men man vill ju ha kul på vintern också wink Då blire annan bil när GLTn gjort sitt!

Expert
24 november 2013 · 367 Inlägg

Ja det är ju billigare att köpa en t5a

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
Sharky
25 november 2013 · 10 287 Inlägg

Nix.

Vänligen starta en egen tråd. Det leder bara till röra om man blanda in flera ärenden
i en och samma tråd.

Och svara inte Mack i denna tråd eftersom tråden kommer att rensas.

Göran
Moderator

Mack855 skrev:
hoppas det är ok att jag lånar tråden..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SportPilot Ubåtsingenjör
25 november 2013 · 7 217 Inlägg

megafredde95 skrev:
Hej det är så att jag har hört och sett många otroliga byggen men det är så att jag har blivit en ny bliven volvo ägare jag har fått en Volvo 850 GLT 92- i mycket bra skick för vart 1 ägare innan mig och det var min farafar så den har stått i varluft garage men iallafall jag är javligt sugen att få ganska mycket hk i min volvo 850 GLT jag vill inte byta bil...men har pengarna för att fixa bilen så den blir grym men här kommer mina frågor
1.
jag skulle vilja ha över 220 hk och uppåt efter trimmet

2. vet någon en bra firma som kan fixa det

Tack för alla svar MVH Fredde big_smilesmilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

högkomps kolvar
viktade stakar
lättat svänghjul
större spridare
ett nytt sprut
e85
porta toppen
om slipade kammar
nytt insug, som är anpassat till din motor
extraktor grenrör

efter detta är gjort är du en bra bit på väg smile

kan du bara betala så får du mer än gärna kör hem bilen till mig så ska jag fixa det åt dig smile men det är dyrt räkna med de

Senast redigerat av CHEEVA (25 november 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2013 · 13 669 Inlägg

CHEEVA skrev:

megafredde95 skrev:
Hej det är så att jag har hört och sett många otroliga byggen men det är så att jag har blivit en ny bliven volvo ägare jag har fått en Volvo 850 GLT 92- i mycket bra skick för vart 1 ägare innan mig och det var min farafar så den har stått i varluft garage men iallafall jag är javligt sugen att få ganska mycket hk i min volvo 850 GLT jag vill inte byta bil...men har pengarna för att fixa bilen så den blir grym men här kommer mina frågor
1.
jag skulle vilja ha över 220 hk och uppåt efter trimmet

2. vet någon en bra firma som kan fixa det

Tack för alla svar MVH Fredde big_smilesmilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

högkomps kolvar
viktade stakar
lättat svänghjul
större spridare
ett nytt sprut
e85
porta toppen
om slipade kammar
nytt insug, som är anpassat till din motor
extraktor grenrör

efter detta är gjort är du en bra bit på väg smile

kan du bara betala så får du mer än gärna kör hem bilen till mig så ska jag fixa det åt dig smile men det är dyrt räkna med de

med alla dom grejerna är man förbi 220 med råge.
det är 300hk om man gjort rätt.

220hk kräver nog inte speciellt mycket.
men rätt grejer så klart.

kammar+e85+ett vättigt avgasystem så har man nog 220hk med anpassad programvara.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mogge92
10 september 2014 · 175 Inlägg

sorry för att jag lyfter en gammal tråd men jag håller på att bygga folkracebil på en volvo 850 glt nu och jag har planat toppen 0.25 mm, portat topp och insug, byggt 5-2 extraktor på den, chippat den, satt i omslipade kammar och byggt 3tums rör hela vägen med en simons dämpare och öppet filter och enligt dom som jag har köpt delarna av så ska kammaxlarna ge 20-25 hk
chippen ger 15-20 hk
planingen och portningen ger runt 2-5 hk
och öppet filter och avgas ger runt 5-10 hk

och pris på chippen är 500kr för bränsle och tändning
kammaxlarna 2200kr
porta och plana 300kr
delar till avgassystemet 500kr
öppet filter 99kr

så det kostar inga 1000kr per hästkraft iallafall för jag har fått ut ca 50hk på 2500 kr och bilen går något så in i helvete. dock så tror jag inte man kan besikta bilen med dom chippen med tanke på avgaskraven.

Alex-s Bakhjulskrafs
10 september 2014 · 1 479 Inlägg

mogge92 skrev:
sorry för att jag lyfter en gammal tråd men jag håller på att bygga folkracebil på en volvo 850 glt nu och jag har planat toppen 0.25 mm, portat topp och insug, byggt 5-2 extraktor på den, chippat den, satt i omslipade kammar och byggt 3tums rör hela vägen med en simons dämpare och öppet filter och enligt dom som jag har köpt delarna av så ska kammaxlarna ge 20-25 hk
chippen ger 15-20 hk
planingen och portningen ger runt 2-5 hk
och öppet filter och avgas ger runt 5-10 hk

och pris på chippen är 500kr för bränsle och tändning
kammaxlarna 2200kr
porta och plana 300kr
delar till avgassystemet 500kr
öppet filter 99kr

så det kostar inga 1000kr per hästkraft iallafall för jag har fått ut ca 50hk på 2500 kr och bilen går något så in i helvete. dock så tror jag inte man kan besikta bilen med dom chippen med tanke på avgaskraven.

varför skulle inte det gå? lambda 1 är det ju fortfarande på tomgång oavsett chip.
om co eller hc är för högt beror det på annat som tex för mycket överlappning i ventilerna pga kammarna.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Hextall
10 september 2014 · 81 Inlägg

mogge92 skrev:
sorry för att jag lyfter en gammal tråd men jag håller på att bygga folkracebil på en volvo 850 glt nu och jag har planat toppen 0.25 mm, portat topp och insug, byggt 5-2 extraktor på den, chippat den, satt i omslipade kammar och byggt 3tums rör hela vägen med en simons dämpare och öppet filter och enligt dom som jag har köpt delarna av så ska kammaxlarna ge 20-25 hk
chippen ger 15-20 hk
planingen och portningen ger runt 2-5 hk
och öppet filter och avgas ger runt 5-10 hk

och pris på chippen är 500kr för bränsle och tändning
kammaxlarna 2200kr
porta och plana 300kr
delar till avgassystemet 500kr
öppet filter 99kr

så det kostar inga 1000kr per hästkraft iallafall för jag har fått ut ca 50hk på 2500 kr och bilen går något så in i helvete. dock så tror jag inte man kan besikta bilen med dom chippen med tanke på avgaskraven.

Vore kul och prova dom där chippen. Vart köpte du dom och vad kostar dom?

mogge92
10 september 2014 · 175 Inlägg

Jag beställde chippen av (berne)nästan alla som kör folkrace köper chippen av han. Tändningschipp och bränsle kostar 500kr

Här är hans nummer om du ville prova någon gång 070 555 29 57

Danne_1977
5 april 2015 · 3 292 Inlägg

mogge92 skrev:
sorry för att jag lyfter en gammal tråd men jag håller på att bygga folkracebil på en volvo 850 glt nu och jag har planat toppen 0.25 mm, portat topp och insug, byggt 5-2 extraktor på den, chippat den, satt i omslipade kammar och byggt 3tums rör hela vägen med en simons dämpare och öppet filter och enligt dom som jag har köpt delarna av så ska kammaxlarna ge 20-25 hk
chippen ger 15-20 hk
planingen och portningen ger runt 2-5 hk
och öppet filter och avgas ger runt 5-10 hk

och pris på chippen är 500kr för bränsle och tändning
kammaxlarna 2200kr
porta och plana 300kr
delar till avgassystemet 500kr
öppet filter 99kr

så det kostar inga 1000kr per hästkraft iallafall för jag har fått ut ca 50hk på 2500 kr och bilen går något så in i helvete. dock så tror jag inte man kan besikta bilen med dom chippen med tanke på avgaskraven.

Lyfter en gammal tråd här lite, nu är det ju så här att priserna ser rätt ok ut som du har angett här, men inte porta och plana, har du super bra kontakter så jag visst, då kanske du kan få det gratis, i detta läget som tråden handlar om måste man ju ändå utgå från en vanlig svenssons möjligheter och då är ju en planing runt 600-1000:- och att porta en topp är ju svindyrt, finns duktiga grabbar i Norge som håller på med portning och det kostar flera tusen kan jag lova. Man lär ju måsta veta vad man håller på med när man portar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
SportPilot Ubåtsingenjör
5 april 2015 · 7 217 Inlägg

Danne_1977 skrev:

mogge92 skrev:
sorry för att jag lyfter en gammal tråd men jag håller på att bygga folkracebil på en volvo 850 glt nu och jag har planat toppen 0.25 mm, portat topp och insug, byggt 5-2 extraktor på den, chippat den, satt i omslipade kammar och byggt 3tums rör hela vägen med en simons dämpare och öppet filter och enligt dom som jag har köpt delarna av så ska kammaxlarna ge 20-25 hk
chippen ger 15-20 hk
planingen och portningen ger runt 2-5 hk
och öppet filter och avgas ger runt 5-10 hk

och pris på chippen är 500kr för bränsle och tändning
kammaxlarna 2200kr
porta och plana 300kr
delar till avgassystemet 500kr
öppet filter 99kr

så det kostar inga 1000kr per hästkraft iallafall för jag har fått ut ca 50hk på 2500 kr och bilen går något så in i helvete. dock så tror jag inte man kan besikta bilen med dom chippen med tanke på avgaskraven.

Lyfter en gammal tråd här lite, nu är det ju så här att priserna ser rätt ok ut som du har angett här, men inte porta och plana, har du super bra kontakter så jag visst, då kanske du kan få det gratis, i detta läget som tråden handlar om måste man ju ändå utgå från en vanlig svenssons möjligheter och då är ju en planing runt 600-1000:- och att porta en topp är ju svindyrt, finns duktiga grabbar i Norge som håller på med portning och det kostar flera tusen kan jag lova. Man lär ju måsta veta vad man håller på med när man portar...

du har så rätt så... porta är inte något vem som helst gör och får till det bra. Topplocksverkstan är ganska billiga

sen kan man inte plussa hästkrafter på det viset som mogge92 gör

en mer realistisk prislista är :
kammar 2200
plana 700
porta 5000
avgassystem 2000
filter 99 (men varför byta ?!, kör i ett nytt original istället)
chip 500

och detta ger kanske 20 hästar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Danne_1977
6 april 2015 · 3 292 Inlägg

CHEEVA skrev:

Danne_1977 skrev:

mogge92 skrev:
sorry för att jag lyfter en gammal tråd men jag håller på att bygga folkracebil på en volvo 850 glt nu och jag har planat toppen 0.25 mm, portat topp och insug, byggt 5-2 extraktor på den, chippat den, satt i omslipade kammar och byggt 3tums rör hela vägen med en simons dämpare och öppet filter och enligt dom som jag har köpt delarna av så ska kammaxlarna ge 20-25 hk
chippen ger 15-20 hk
planingen och portningen ger runt 2-5 hk
och öppet filter och avgas ger runt 5-10 hk

och pris på chippen är 500kr för bränsle och tändning
kammaxlarna 2200kr
porta och plana 300kr
delar till avgassystemet 500kr
öppet filter 99kr

så det kostar inga 1000kr per hästkraft iallafall för jag har fått ut ca 50hk på 2500 kr och bilen går något så in i helvete. dock så tror jag inte man kan besikta bilen med dom chippen med tanke på avgaskraven.

Lyfter en gammal tråd här lite, nu är det ju så här att priserna ser rätt ok ut som du har angett här, men inte porta och plana, har du super bra kontakter så jag visst, då kanske du kan få det gratis, i detta läget som tråden handlar om måste man ju ändå utgå från en vanlig svenssons möjligheter och då är ju en planing runt 600-1000:- och att porta en topp är ju svindyrt, finns duktiga grabbar i Norge som håller på med portning och det kostar flera tusen kan jag lova. Man lär ju måsta veta vad man håller på med när man portar...

du har så rätt så... porta är inte något vem som helst gör och får till det bra. Topplocksverkstan är ganska billiga

sen kan man inte plussa hästkrafter på det viset som mogge92 gör

en mer realistisk prislista är :
kammar 2200
plana 700
porta 5000
avgassystem 2000
filter 99 (men varför byta ?!, kör i ett nytt original istället)
chip 500

och detta ger kanske 20 hästar

Ja det är verkligen svindyrt att porta, jag har en mirafräst 531 topp som även är planad som jag försökt fått portad för en billigt peng, har inte hittat nån ännu, 5 tusen bör man räkna med för portning ... kan man träna och öva som fan på portning och få information av kunnigt folk så kan jag lova att man kan spara mycket pengar på att porta själv. Och troligen tjäna pengar genom att porta åt andra åxå, MEN det är tidskrävande.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mogge92
23 april 2015 · 175 Inlägg

plana gör vi själva i planslipen och då räknade jag lite billigt men kundpris ligger det på 500kr för en 5 cylindrig
porta gör vi själva så det ända som kostar är slipmaskinen och slipstiften
fräsa ventilsäte och slipar ventiler gör vi också själva

har faktiskt bänkat bilen
har även bytt ramlager och vevlager och även kolvringar

gav 256hk på veven

Senast redigerat av mogge92 (23 april 2015)

jimpo89
19 maj 2015 · 151 Inlägg

hej!

Jag har en 850 se 96 och sen jag köpte den så har den gått riktigt bra enligt mitt tycke men nu har en ventil tätning börjat ge upp märks dock inte men min fråga är går det att ta block och topp från glt o sätta i och ha kvar gamla insuget o så med tanke på att jag har egr historian? jag är inte så hajj på chip men tror den har de och jag har exktraktor och 2,5" hela vägen med racekat och tanken med glt motorn är att jag ska porta och plana plus skicka iväg svänghjulet för lättning o lite annat lull lull smile va tror ni om det? och skiter i om det är dyrt osv kul o lära sig och greja med de och vill inte ha fnyss motorn smile

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
Odenracing
28 november 2018 · 2 Inlägg

Som svar på trådskaparens fråga så är 220hk väldigt lätt att uppnå och de kostar inte några 1000kr/hk
Jag håller på med motorsport och kör just 850glt samt s40 2,0t.
Ett bra recept på 225hk på en glt är
Plana topp 0,25mm 900kr
Chipp 500-1500kr
omslipade avgaskammar (ja du sätter en till avgaskam ist för insugskam) inkl kam 2000kr
3'' från katt och en dämpare (ska placeras längst bak 1000kr
Öppet filter 69kr
Totalt ca 5500kr högt räknat dvs  100kr/hk
dyrt blir det när man kommer över 250-260hk på en glt

SportPilot Ubåtsingenjör
28 november 2018 · 7 217 Inlägg

Odenracing skrev:
Som svar på trådskaparens fråga så är 220hk väldigt lätt att uppnå och de kostar inte några 1000kr/hk
Jag håller på med motorsport och kör just 850glt samt s40 2,0t.
Ett bra recept på 225hk på en glt är
Plana topp 0,25mm 900kr
Chipp 500-1500kr
omslipade avgaskammar (ja du sätter en till avgaskam ist för insugskam) inkl kam 2000kr
3'' från katt och en dämpare (ska placeras längst bak 1000kr
Öppet filter 69kr
Totalt ca 5500kr högt räknat dvs  100kr/hk
dyrt blir det när man kommer över 250-260hk på en glt

är bara allmänt intresserad, tycker det du säger låter rimligt, men är inte 3" på tok för stort på en sugis på 225hk ?! Känns inte som om volymen på avgaserna blir tillräckligt stor för att komma upp i önskvärd gashastighet ? Skulle gissa på att 2,5" hade varit mer passande och troligtvis gett högre effekt. Optimalt torde vara att ha ett avsmalnande avgassystem så att man bibehåller gashastighet i samma takt som avgaserna svalnar ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Odenracing
6 december 2018 · 2 Inlägg

Nu har detta varit fr byggen och pga chippen så är 2.5'' på gränsen. men ja du ska ha ett vist motstånd i avgassystemet för att uppnå maximal effekt på en sugmotor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang