MB C230 Kompressor misständer/hackar vid gas?

Powe_R
23 september 2013 · 414 Inlägg

Hej, har en Mercedes-Benz C 230 Kompressor 99/00 stående här i garaget som jag tänkte få liv i och sälja iväg.

Bilen startar och går bra på tomgång, men hackar och misständer när man trycker på gasen. Trycker man hårt på gasen tänder den knappt alls och sjunker drastiskt i varv. Går att lura med gasen upp emot 4000rpm, men där hackar den. När jag sedan släpper gasen så går den inte på alla cylindrar på tomgång. Startar jag om bilen så går den dock på alla cylindrar på tomgång.


Bensinen i bilen är ca 2 år gammal, och avgaserna luktar illa, typ ättika. Bilen hade tidigare ett liknande fel, då den hade stått i 2 år. Bytte tändspolen och sen fungerade den bra. Dock så började den gå dåligt igen efter typ 5 mil (stått ytligare 1 månad i garaget då, detta var för ungefär 2 månader sedan)

Har nu efter det bytt: Tändspole, Luftmassemätare, Tändstift. Samma skitsymtom fortfarande. Några ideér? Vad kan vara fel? Vart sitter Bensinfiltret? Tänkte eventuellt rensa och hälla i 10L ny soppa.
När jag bytte LMM idag så såg jag att den gamla hade lite olja i sig??

Vill inte fortsätta att lägga pengar på en gammal C-klass med 15k mil på mätaren som bara står. Så är väldigt tacksam för den hjälp jag kan få smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Truster
23 september 2013 · 58 Inlägg

har du kollat så att den inte läcker luft? komptest?, felkoder?

nytt bränsle vore nog inte dumt att testa,

hur går den med lmm urkopplad?

lite olja är normalt efter många år i bruk

Powe_R
24 september 2013 · 414 Inlägg

Truster skrev:
har du kollat så att den inte läcker luft? komptest?, felkoder?

hur går den med lmm urkopplad?

Bilen startar men går inte alls med lmm urkopplad om man försöker gasa. Kompen är det knappast några fel på. Felkoder har jag inte avläst, men inga varningslampor lyser i displayen i alla fall.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
ottorb
24 september 2013 · 320 Inlägg

jag hade börjat med att läsa felkoder

Richtenb
24 september 2013 · 1 359 Inlägg

Den visar inte alltid felkoder på färddatorn, har själv en C230 Sportcoupe från 2001 och jag har haft flera koder som du bara ser med instrument. Där är den jävligt duktig med att rapportera vad som är fel.

Man får ju en hel del för dessa bilar så det kanske inte är "ovärt" att fixa till den.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ottorb
24 september 2013 · 320 Inlägg

men du kan läsa ut den aktiva felkoden

MangeP
21 januari 2020 · 1 Inlägg

Hej, hittade den här gamla tråden. Jag har precis samma problem. Bytt LMM, spjäll, tändstift, tändspolar. Går stundtals bra men får perioder då den går som en kratta, speciellt låga varv. Upp till 2000. Misständer och är helt orkeslös. Löste du ditt problem? /Magnus

Senast redigerat av MangeP (21 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang