Tyskt, Japanskt, Fransk, Italienskt, Amerikanskt...

SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

Alla biltillverkare har både fördelar som nackdelar.
Men kan man med hjälp av ursprungslandet för ett bilmärke direkt ana vad som är bra respektive dåligt?

Vad föredrar du, och varför?

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
marcus0510
7 oktober 2013 · 243 Inlägg

SE skrev:
Alla biltillverkare har både fördelar som nackdelar.
Men kan man med hjälp av ursprungslandet för ett bilmärke direkt ana vad som är bra respektive dåligt?

Vad föredrar du, och varför?

Moderna amerikanska bilar känns fruktansvärt ogedigna.. Som att allting sitter lite löst.
Ungefär som en dåligt ihopsatt byggsats.

Föredrar bilar från Tyskland, välvårdade, relativt rostfria och gedigna.

Senast redigerat av marcus0510 (7 oktober 2013)

SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

marcus0510 skrev:

SE skrev:
Alla biltillverkare har både fördelar som nackdelar.
Men kan man med hjälp av ursprungslandet för ett bilmärke direkt ana vad som är bra respektive dåligt?

Vad föredrar du, och varför?

Moderna amerikanska bilar känns fruktansvärt ogedigna.. Som att allting sitter lite löst.
Ungefär som en dåligt ihopsatt byggsats.

Föredrar bilar från Tyskland, välvårdade, relativt rostfria och gedigna.

Håller verkligen med. Amerikanare verkar älska plast över allt annat!
Alltid lika roligt att läsa recensioner från amerikanska motortidningar. Där vinner deras inhemska märken ofta över Tyska kvalitétsbilar...

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
OpelP1
7 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

SE skrev:

marcus0510 skrev:

SE skrev:
Alla biltillverkare har både fördelar som nackdelar.
Men kan man med hjälp av ursprungslandet för ett bilmärke direkt ana vad som är bra respektive dåligt?

Vad föredrar du, och varför?

Moderna amerikanska bilar känns fruktansvärt ogedigna.. Som att allting sitter lite löst.
Ungefär som en dåligt ihopsatt byggsats.

Föredrar bilar från Tyskland, välvårdade, relativt rostfria och gedigna.

Håller verkligen med. Amerikanare verkar älska plast över allt annat!
Alltid lika roligt att läsa recensioner från amerikanska motortidningar. Där vinner deras inhemska märken ofta över Tyska kvalitétsbilar...

Nja, efter närmare bekantskap med W210, E39 och E61 så har jag lite svårt att förstå det här med "tyska kvalitetsbilar".

Förr var dom nog bra, nu är det tveksamt.

Senast redigerat av OpelP1 (7 oktober 2013)

Aerodynamik ...
7 oktober 2013 · 7 120 Inlägg

Japanskt för kvalitén på driftsäkerheten och tyskt för den upplevda kvalitén.

drazen_gti
7 oktober 2013 · 807 Inlägg

Aerodynamik sammanfatta det rätt bra...´

I'd rather die like a man, than live like a coward
IceEyes Varningar: För många..
7 oktober 2013 · 2 552 Inlägg

Föredrar i första hand svenskt  som håller en hyfsad och lagom hög nivå ur alla perspektiv utan att vara direkt dominant inom något område.

I andra hand japanskt för deras solida driftsäkerhet i kombination med humana inköpspriser.

I tredje hand delat franskt/italienskt (i synnerhet Citroën, Peugeot och Alfa Romeo) för deras karisma och iögonfallande design.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
7 oktober 2013 · 12 512 Inlägg

Det enkla svaret på trådskaparens fråga är tyvärr ett nej i mina ögon, frågan är alldeles för komplex för det skall gå och hitta ett så enkelt samband som vilket ursprungsland märket har. Det är en bra fråga och den har ställts på Garaget tidigare men det har alltid spårat ur på grund av folks fördomar och subjektiva åsikter om olika bilmärken, jag har svårt och förvänta mig ett annat resultat av den här tråden men man kan alltid göra ett försök och hålla tummarna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Japanskt för kvalitén på driftsäkerheten och tyskt för den upplevda kvalitén.

Jag håller med dig. Japansk driftsäkerhet blandat med en tysk bils upplevda kvalité, det vore det optimala.


Rquired skrev:
Det enkla svaret på trådskaparens fråga är tyvärr ett nej i mina ögon, frågan är alldeles för komplex för det skall gå och hitta ett så enkelt samband som vilket ursprungsland märket har. Det är en bra fråga och den har ställts på Garaget tidigare men det har alltid spårat ur på grund av folks fördomar och subjektiva åsikter om olika bilmärken, jag har svårt och förvänta mig ett annat resultat av den här tråden men man kan alltid göra ett försök och hålla tummarna!

Ja ofta gör man bedömningen efter vad man själv äger. Äger jag en spansk bil så är den fantastisk. När jag sedan köper en Italiensk, ja då är det den som är fantastisk...

Dock tror jag att man ofta kan påstå att franska i regel inte lämpar sig för Skandinaviskt klimat. Känner ingen som har ägt en problemfri fransyska...

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Dirtymike
7 oktober 2013 · 1 532 Inlägg

På -90 talet var japanskt alltid plastigt o man fick alltid den känslan.
På 2000 talet är allt amerikanskt plastigt..... kan säga att den nya generation av Mustangen blev en flopp i mina ögon med sina "aluminium" luftutsläpp i kupén som efter lite kännande var i plast vilken besvikelse det blev.
Idag har japanska bilar kommit ifatt alla märken o nationaliteter på fordon.
Tyska bilar har fortfarande kvaliteten medans franska och italinska bilar i mina ögon fortfarande är skräp o skrot.

Jag har ägt mkt bilar även sistnämda vilket jag aldrig nånsin mer kommer att köpa pågrund av rost och service kostnaden.

Jeep J20 (1978)
SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

Dirtymike skrev:
På -90 talet var japanskt alltid plastigt o man fick alltid den känslan.
På 2000 talet är allt amerikanskt plastigt..... kan säga att den nya generation av Mustangen blev en flopp i mina ögon med sina "aluminium" luftutsläpp i kupén som efter lite kännande var i plast vilken besvikelse det blev.
Idag har japanska bilar kommit ifatt alla märken o nationaliteter på fordon.
Tyska bilar har fortfarande kvaliteten medans franska och italinska bilar i mina ögon fortfarande är skräp o skrot.

Jag har ägt mkt bilar även sistnämda vilket jag aldrig nånsin mer kommer att köpa pågrund av rost och service kostnaden.

Helt min mening.

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Misterman
7 oktober 2013 · 81 Inlägg

Ryskt?

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

Misterman skrev:
Ryskt?

Vem har inte drömt om en Lada Niva?

http://img.gawkerassets.com/img/18nc9kyotagimjpg/original.jpg

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
zleepy Trucker
7 oktober 2013 · 1 391 Inlägg

Jag föredrar gamla amerikanska bilar nånstans från 54 till 69... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zxcvbn
7 oktober 2013 · 105 Inlägg

OpelP1 skrev:

SE skrev:

marcus0510 skrev:

Moderna amerikanska bilar känns fruktansvärt ogedigna.. Som att allting sitter lite löst.
Ungefär som en dåligt ihopsatt byggsats.

Föredrar bilar från Tyskland, välvårdade, relativt rostfria och gedigna.

Håller verkligen med. Amerikanare verkar älska plast över allt annat!
Alltid lika roligt att läsa recensioner från amerikanska motortidningar. Där vinner deras inhemska märken ofta över Tyska kvalitétsbilar...

Nja, efter närmare bekantskap med W210, E39 och E61 så har jag lite svårt att förstå det här med "tyska kvalitetsbilar".

Förr var dom nog bra, nu är det tveksamt.

Håller med, Tyska bilar är då Skrot,

Svenskt stål ska det vara

----------_---------------------------------------------------------
Transporter89
7 oktober 2013 · 957 Inlägg

Japanska bilar  framför allt Honda <3  Den nyaste  Accord type S är fan i grym bil och värt de pengarna. Har ägt 2 st nu  och det är den bästa bilen jag har kört.

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Presidento Of World
7 oktober 2013 · 3 306 Inlägg

Transporter89 skrev:
Japanska bilar  framför allt Honda <3  Den nyaste  Accord type S är fan i grym bil och värt de pengarna. Har ägt 2 st nu  och det är den bästa bilen jag har kört.

Dom känns plastiga dom med.. hade en Accord 2012 diesel på 180hk..  visst den gick fort.. men ingen komfort mycket vägbuller (I klass med min Mazda.. kanske lite mindre) tycker inte den är värd 270k som vi gav för den.. inte bara Accorden som är plastig, dom flesta japanska bilar känns som de och mycket väg buller.. men dom sägs vara pålitliga det e det viktigaste haha

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

zleepy skrev:
Jag föredrar gamla amerikanska bilar nånstans från 54 till 69... smile

Vad är det som får dig att föredra dessa? smile

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Transporter89 skrev:
Japanska bilar  framför allt Honda <3  Den nyaste  Accord type S är fan i grym bil och värt de pengarna. Har ägt 2 st nu  och det är den bästa bilen jag har kört.

Dom känns plastiga dom med.. hade en Accord 2012 diesel på 180hk..  visst den gick fort.. men ingen komfort mycket vägbuller (I klass med min Mazda.. kanske lite mindre) tycker inte den är värd 270k som vi gav för den.. inte bara Accorden som är plastig, dom flesta japanska bilar känns som de och mycket väg buller.. men dom sägs vara pålitliga det e det viktigaste haha

Plastigt med pålitligt.. Känns som ett återkommande betyg för japanska bilar!

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
SE
7 oktober 2013 · 202 Inlägg

OpelP1 skrev:
Nja, efter närmare bekantskap med W210, E39 och E61 så har jag lite svårt att förstå det här med "tyska kvalitetsbilar".

Förr var dom nog bra, nu är det tveksamt.

Så din bedömning av tyska bilar baseras på att Mercedes hade kvalitétsproblem (läs rost) 98 - 04? Vilka kvalitétsproblem menar du att BMW E61 har? Visst finns vissa elfel på modellerna, men mina föräldrar har totalt haft 3 stycken 530xd E61, ingen har krånglat...

Vad anser du istället vara det bästa köpet?



zxcvbn skrev:
Håller med, Tyska bilar är då Skrot,

Svenskt stål ska det vara

Med andra ord Volvo 740?

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang