Lära sig meka bil

kaylas
14 oktober 2013 · 5 Inlägg

Hejsan!

Kan väl börja med att jag alltid sedan barnsben varit intresserad utav bilar så motivationen och intresset finns på sin plats och nu har jag då äntligen köpt mig min allra första bil, fick bli en SAAB 9-3 2.0T 2006 SC och som alla andra i min ålder (20-25) så vill man ha en kvick bil å allt de där men även vara den som vet vad man pratar om. Problemet är väl att jag valde att gå fel linje på gymnasiet, jag tänkte väl inte riktigt just då så det fick bli IT och på den banan är det. Sitter ner 12-14h per dygn eftersom jag jobbar 12h pass och om man är som mig å älskar att skruva på saker är detta ett sätt att självdö på.

Därför vill jag ha något att göra om helgerna/kvällarna men jag vet inte riktigt var man ska börja någonstans? Det finns ju så otroligt mycket olika sätt att lära sig på, var börjar jag? Kanske inte är världens bästa idé att dra hem en bmw e30 å börja mecka på utan att ha någon grund att stå på.

Mycket tacksam för svar från er experter smile

mb_pucken
14 oktober 2013 · 5 083 Inlägg

Vill man lära sig skruva så är det enkelt smile
Det man behöver är information, tid och tålamod.

Ett tipps är att börja med projekt åt gången och läsa på innan man börjar och en verkstadshandbok till hands när du väl är i farten smile sen är det bara att ta det lugnt med favoritdrickan (ej alkoholhaltig) brevid utföra arbetet smile börja med enkla saker och en bra idé är att ska du byta till säg en diodlampa så läs på om hur den funkar och varför det funkar som det gör smile till slut kommer du att se helheten i det mesta och hur det hänger ihop smile samma sak om du ska laga rost, läs på om färg, spackel och smile allt för många gör inte läxan och står där med en halvt nerplockad bil utan att veta hur dom ska få ihop den igen smile
Så sammanfattat,
Läs på, spar tid och pengar.
Ta en sak i taget och gör klart innan du börjar med nästa sak.
Börja smått och arbeta upp din färdighet och kunskap.
Fråga folk om du undrar något smile
Framför allt! Ha kul i garaget, bra musik och en kall go dricka håller humöret på topp smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Janneutanb
14 oktober 2013 · 7 267 Inlägg

Läs och testa dig fram.
Jag kunde knappt någonting när jag köpte min första bil vid 19 års ålder.
Jag är idag 25 och har byggt ihop motor och grejer själv på skylinen.

Spenderat många timmar på olika forum för att läsa om allt. Även om man inte fattar mycket i början så fastnar det mer än man tror.

IceEyes Varningar: För många..
14 oktober 2013 · 2 552 Inlägg

Var i samma situation. Läste sista året på samhälle när fordonsintresset väcktes och då var det dessvärre väl sent att byta linje.


Men med en handböcker, information på nätet, motivation och vilja så kommer man oerhört långt. När jag köpte min första bil var jag knappt kompetent nog att genomföra ett oljebyte. Idag behärskar jag till och med hyfsat avancerade motoroperationer, lackeringsarbeten och en massa andra saker som jag begrepp noll av på tiden då det begav sig smile

Ett annat alternativ är att du påbörjar en fordonsteknisk utbildning på eftergymnasial nivå (typ via Lernia).

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
valle22 Smidd i rostigt stål
14 oktober 2013 · 933 Inlägg

Håller med samtliga föregående talare, valet av bil tycker jag verkar bra E30. Som de säger finns det en hel del att läsa i form av böcker och detta forum man kan få en del hjälp med. En metod är att prova sig fram och förstå sig på hur & varför det funkar som mb_pucken skriver, hans inlägg är riktigt bra beskrivet. Brains är inne på samma sak, det fastnar mer än vad man tror.

På youtube finner du en del vettiga tips och metoder som du kan kombinera och säkert finna en metod som passar dig bäst. Finns en del på svenska och ännu mer på engelska men hursomhelst. Öva öva och åter öva prova olika metoder etc etc så blir man bättre & bättre.

Själv har jag mekat under mina yngre år och kommit in i kontorsmiljö senare tiden, men intresset är där, som jag tagit mig an att göra min Manta B som ett litet läroarbete. Intresset för plåtarbete är något som kommit de senare åren och det är kul när man kommer fram i sitt projekt. Jag har fått massa vettiga och bra tips ifrån våran plåtverkstad på jobb om hur jag skall göra men sedan är det att prova själv, ha inte för bråttom utan ta tid på dig.

Börja smått som sagt och jobba dig uppåt i "svårighetssgrad" (börja inte med Opel bara LOL ;-)  ) kanske inte ta på sig för stort projekt där man lätt kan tappa suget och så faller det.

Hoppas det sporrar dig och lycka till med ev projektbil

//Valle

Senast redigerat av valle22 (14 oktober 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
SportPilot Ubåtsingenjör
14 oktober 2013 · 7 218 Inlägg

som alla andra säger så läs lite köp hem verktyg och sen är det bara att börja smile

tveka inte utan prova, är det något du inte förstår så läs på lite sen gå ut och fortsätt ! Viktigaste är att man inte är rädd för att göra misstag, för det är utav misstagen du lär dig hur mycket du än läser på forumen.

Angående ditt va utav projekt så tycker jag att du är rätt på det ! Köp en e30 och renovera upp den till nyskick, det är både grymt roligt och sjukt lärorikt, dessutom lär du dig hur en motor fungerar när du renoverar den... tycker man ska börja med det innan man ger sig på att trimma

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Henkix
15 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

köp dej en haynes gör det självhandbok och läs, läs även igenom projekttrådar här på garaget finns mycket man kan lära sej här.
det var så jag gjorde för ca 2 år sedan då jag ville lära mej skruva, då kunde jag ingenting och nu vipps så har jag lärt mej mycket och har en projekttråd på mer än 150 sidor big_smile

så garaget o haynes handböcker det är fina grejer om man vill lära sej tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Krist
15 oktober 2013 · 716 Inlägg

Om du känner nån bilmekaniker, fråga om du får "hjälpa" till i verkstan så du lär dig litegrann. Att dom ger dig mindre uppdrag eller att du ska assistera när man behöver vara 2 för att få av nån bildel. Man lär sig massor av att bara kolla oxå. Å våga fråga, ingen fråga är för dum om man verkligen VILL lära sig.

Jag kollade på min mekaniker en gång när han bytte olja på min första bil, å sen dess har ja haft över 10 bilar och att byta olja är NÄSTAN likadant på alla bilar, lika så bromsar, och motorerna är oftast byggda på samma sätt...

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Gnuet sometimes i drive for no reason at all.
15 oktober 2013 · 74 Inlägg

Learning by doing, absolut bästa metoden smile

kaylas
15 oktober 2013 · 5 Inlägg

Haha ojoj detta trodde jag inte, verkligen kanon bra svar från er alla smile

Tack!!

Maxw
15 oktober 2013 · 88 Inlägg

Byt ut någon slitage del ex. K-stag, spindelled, lägg allt i ordning och sätt tillbaka. Någonstans måstena ju börja! Det finns alltid något att göra på en bil! wink

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race "Diesel Doris" (2006)
Chevrolet Nova "The Great White" (1971)
keykey
25 oktober 2013 · 163 Inlägg

kaylas skrev:
Problemet är väl att jag valde att gå fel linje på gymnasiet, jag tänkte väl inte riktigt just då så det fick bli IT och på den banan är det.

Mycket tacksam för svar från er experter smile

Kan nog säga att jag är expert i just den frågan du ställer, Jag har jobbat som bilmekaniker i över 6 år nu. Jag har inte gått fordonsprogrammet. Jag gick på IT-Gymnasiet.

Tog studenten med bra betyg och full behörighet till högskola/universitet, har alltid varit intresserad av bilar men det intresset växte väldigt mkt under gymnasietiden. När jag fick körkort och tog studenten började bilintresset utplåna datorintresset. Jag kände mig rätt kluven över detta och undrade om jag hade gjort fel val. Lite mer än ett år efter studenten började jag så på en KY-utbildning som hette "Kvalificerad tekniker med ledarutbildning inom bilelektronik".

Fick extrajobb som mek direkt efter första praktiken så jag jobbade varje fredag under resten av utbildingen som var 1.5 år. Fick fast jobb direkt efter examen och har jobbat på samma verkstad sedan dess. Jag var orolig innan utbildningen att jag skulle få svårt att få jobb iom. att jag saknar fordonsprogrammet men fick ju jobb först av alla (fick löfte om min fasta anställning under sommerjobbet, innan examen).

Har mekat mycket som barn men mest gamla veteranbussar och spårvagnar tillsammans med farsan och vänner i en förening. I princip enda bilmekande jag gjort innan jag började på KY-utbildningen var att jag bytte blockpackning+koppling på en Opel Astra och bränslepump+laddningsregulator på en Volvo 740 med hjälp av Haynesböcker. Sommaren efter studenten lämnade vi in familjens bil för att jag inte visste vad det var som lät när bromsbeläggen gick metall mot metall, så grön var jag alltså på just bilar. Om man är van att meka med prylar och är teknisk i allmänhet går det fort som fan att lära sig.

Mina tips är alltså att söka efter en YH-utbildning eller liknande som har med fordon att göra och ta reda på mer. Är du orolig att du inte kan skruva tillräckligt bra, köp en skitbil och en haynesbok och meka lite så ser du om det går bra. Jag tror det var under mitt mekande med den där gamla Opeln jag insåg att jag ville jobba med bilar.

Celeron
31 oktober 2013 · 1 322 Inlägg

När jag började meka, vilket inte var för så längesedan. Så satt jag mycket vid datorn på kvällarna. läste på om den del man ska ge sig på.

Säg att du ska ge dig på att byta en startmotor på en bil. Läs på om startmotorn, köp en haynes och läs där vad de står. Även kan de vara bra att googla typ "byta startmotor bmw e30" och se vad folk på t.ex garaget tycker. Även starta en tråd här och fråga kan vara bra!

Köp en billig bil, som de inte gör så mycket om det blir fel. Lite skönare för plånboken om det blir fel på en bil för 5000kr än en bil för 30000kr.

Ha någon med sig kan vara bra i vissa lägen .. Annars kan youtube vara bra! finns endel guider där , där folk filmar när dom byter del för del.

Har man inte plats för bil. kan en moped vara en början.. eller en motorsåg kanske. Är ju lite vad du själv känner för att börja med!smile


Även ta isär nånting , kolla hur de ser ut och inspektera och sätt ihop är ett sätt.. Jag brukar läsa på om en sak, i haynes. googla lite å kolla forum. Och ge mig på saken . Om jag känner mig osäker. Finns dom som bara ger sig ut och testar sig fram. lär sig av sina fel. Det är också en altenativ. Men jag skulle nog bli ganska trött om man gjorde om en sak 10ggr på en dag för det blir fel!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang