Projekttråd: Hur Du Bygger Egna Coilovers

DalleRacing
27 oktober 2013 · 1 738 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

DalleRacing skrev:

TobiasEkstranD skrev:
bak kör du bara kapat o slang klämmer eller tongue ?

Bak kör jag orginalfjädrar och ska införskaffa bilstein sprint dämpare wink eventuellt ska jag införskaffa andra fjädrar från rallyshop! Går att bygga coils bak av samma kitt wink

okok du får komma på nå bra sätt o bygga bak o lägga upp smile

Ja vi får se wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Felix_940
27 oktober 2013 · 15 Inlägg

Ungefär hur lågt kan man åka så som ni har byggt, Dalle ? smile Blir nog o beställa ett kit big_smile

Volvo 940 LS1 "V8 drifting" (1996)
DalleRacing
27 oktober 2013 · 1 738 Inlägg

Felix_940 skrev:
Ungefär hur lågt kan man åka så som ni har byggt, Dalle ? smile Blir nog o beställa ett kit big_smile

Du kan köra så lågt tills dämparn är i botten om du vill xD o de e lågt! Jag har 14cm mellan fjäderben och topplagring nu o ligger 1dm ovanför backen, när dämparn är i botten är de 6cm mellan ben o topplagring wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Felix_940
27 oktober 2013 · 15 Inlägg

DalleRacing skrev:

Felix_940 skrev:
Ungefär hur lågt kan man åka så som ni har byggt, Dalle ? smile Blir nog o beställa ett kit big_smile

Du kan köra så lågt tills dämparn är i botten om du vill xD o de e lågt! Jag har 14cm mellan fjäderben och topplagring nu o ligger 1dm ovanför backen, när dämparn är i botten är de 6cm mellan ben o topplagring wink

Fan så gött smile beställde ett kit nyss smile hur långt äre mellan gänghylsan o topp på fjäderbenet ? om du förstår hur jag menar smile

Volvo 940 LS1 "V8 drifting" (1996)
NoFantasy Garaget Anhängare!
27 oktober 2013 · 2 068 Inlägg

DalleRacing skrev:

NoFantasy skrev:
Redan beställt! Sticka ner till borlänge och smyga mig in på Feltema och införskaffa dämpare bara! smile

Testa snålvariant o kör på dämparn som sitter i redan wink fjädern är riktigt hård så värt o testa först! Då hamnar 2 kompletta fjäderben på ca 1400kr ist wink

ja det är sant, får plocka ur den medans man svetsar bara, för dom som sitter i nu är hyffsat nya

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
DalleRacing
28 oktober 2013 · 1 738 Inlägg

Felix_940 skrev:

DalleRacing skrev:

Felix_940 skrev:
Ungefär hur lågt kan man åka så som ni har byggt, Dalle ? :) Blir nog o beställa ett kit :D

Du kan köra så lågt tills dämparn är i botten om du vill xD o de e lågt! Jag har 14cm mellan fjäderben och topplagring nu o ligger 1dm ovanför backen, när dämparn är i botten är de 6cm mellan ben o topplagring ;)

Fan så gött :) beställde ett kit nyss :) hur långt äre mellan gänghylsan o topp på fjäderbenet ? om du förstår hur jag menar :)

Jag drog ner den 2cm :)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
28 oktober 2013 · 1 738 Inlägg

Tänk på att kör man med orginal stötdämpare så kommer dämparn va högre än fjädern som inte kommer sitta i spänn vid upphissad bil! Antingen letar man efter en kortare dämpare eller sätter en stålvajer i övre koppen ner till fjäderbenet så fjädern inte lossnar från styrningen när bil som sagt är upphissad! Detta för att bilen ska klara besiktning, jag själv kör dessa coilovers på en ren banbil o behöver inte bry mig om de!

mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
142R
28 oktober 2013 · 300 Inlägg

när jag kollade nyss på 2.25 fjäder, så va 7" 600lbs fjädern 178mm lång å kostade 350:- stämde inte riktigt?

Volkswagen Passat TDI "NrOne" (2001)
Toyota Supra "Vänsterstyrd Singel Mk18" (1995)
DalleRacing
28 oktober 2013 · 1 738 Inlägg

142R skrev:
när jag kollade nyss på 2.25 fjäder, så va 7" 600lbs fjädern 178mm lång å kostade 350:- stämde inte riktigt?

Stämmer! Finns en rad olika fjädrar, själva 295kr fjädern är den billigaste sen om man vill ha längre o hårdare fjäder stiger priset något!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
142R
28 oktober 2013 · 300 Inlägg

DalleRacing skrev:

142R skrev:
när jag kollade nyss på 2.25 fjäder, så va 7" 600lbs fjädern 178mm lång å kostade 350:- stämde inte riktigt?

Stämmer! Finns en rad olika fjädrar, själva 295kr fjädern är den billigaste sen om man vill ha längre o hårdare fjäder stiger priset något!

jo de såg jag, men hittade inte din fjäder? smile

Toyota Supra "Vänsterstyrd Singel Mk18" (1995)
Volkswagen Passat TDI "NrOne" (2001)
DalleRacing
28 oktober 2013 · 1 738 Inlägg

142R skrev:

DalleRacing skrev:

142R skrev:
när jag kollade nyss på 2.25 fjäder, så va 7" 600lbs fjädern 178mm lång å kostade 350:- stämde inte riktigt?

Stämmer! Finns en rad olika fjädrar, själva 295kr fjädern är den billigaste sen om man vill ha längre o hårdare fjäder stiger priset något!

jo de såg jag, men hittade inte din fjäder? smile

2.25 600lbs 7" är min fjäder för 350kr wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Lindggren
28 oktober 2013 · 84 Inlägg

Konstigt, när jag köpte min så fick jag betala 295kr/st smile

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
RcTuning Däck Missbrukare
1 november 2013 · 31 Inlägg

Har en fundering!

Varför köpte du Coiloverrörkittet? För 395:- För vad jag kan se använder du dig inte av den toppmonteringen som medföljer i det kittet?

Om du hade köpt i delar har notan slutat på: 355:- (Ja ja, är 40 spänn man tjänar på det är ju små potatis, men iaf). roll

Coiloverrör 185:-
Låsring 75:-
Fjädersätesring 95:-


Min fundering är ju då om man kanske inte kan få Coiloverröret i samma diameter som i kittet ( till 740/940 ben). ?

Eller om det finns någon annan anledning till att kittet beställdes ist som jag helt har missat?
Och sen varför använde du dig inte av den toppmonteringen som medföljde? går det inte?

Mvh / Tim smile

Senast redigerat av RcTuning (1 november 2013)

DalleRacing
3 november 2013 · 1 738 Inlägg

Tjena Timpa!

Det är första gången jag bygger coilovers, och jag visste då inte vad jag behövde andvända för att få kompletta fjäderben! Därför köpte jag hela kitet, nu vet ni ju att topmonteringen inte behövs o kan då istället beställa billigare "kit"! Topplagringen går säkert o andvända o någon har säkert gjort en annan konstruktion på fjäderben än mig som jag visar i tråden, men med mina ideér så fick jag inte ihop så att medföljande topmontering behövde andvändas smile

Varför röret inte är i samma dim. Som benet kan jag inte svara på, jag hade ju gärna också viljat ha hylsan i samma storlek som benet!

mvh

Senast redigerat av DalleRacing (3 november 2013)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
RcTuning Däck Missbrukare
4 november 2013 · 31 Inlägg

Ja okay! Men då har jag förstått det hela rätt iaf! smile Klart att alla gör olika! wink Men din beskrivning på bygget var helt klart till stor hjälp och bra beskrivet i övrigt! tongue Slipper man gå in blind och ovetande om vad utgifterna blir dessutom för detta lilla sido-projekt! big_smile

Mvh// Tim

Lindggren
2 december 2013 · 84 Inlägg

Hahahah varför skulle detta va pinsamt för? Varför skulle de rasa i småbitar för? Bara för att man har en 600lbs fjäder så går ju inte "plast lagret" sönder, Då du fortfarande samma vikt på lagret som bilen väger


Mvh/Lindggren

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
DalleRacing
6 december 2013 · 1 738 Inlägg

sundin_ skrev:
Pinsamt bygge om du tänkt köra drifting.
600lbs på ett plast lager?

både ser förjävligt ut och kmr rasa i småbitar.
Vet du vad original lbs på en fjäder till volvo är?
Ta reda på det, och fundera sedan på om din " s.k Topplagring" verkligen är så funktionsduglig säkerhetsmässigt.

Varför är det här ett pinsamt bygge? Oavsett vad de ska köras till så var meningen med tråden att hjälpa andra o få billiga coils, om dom sen väljer att köpa topplagring eller bygga på original är upp till dom! Förstår inte vart ditt hat kommer ifrån?

Sen betäckningen på 600lbs är ju hårdheten på fjädern inte vad topplagringen kommer få för tryck, Det beror ju helt på vad framvagnen med motor väger som sätter belastningen på plastlagret! Och eftersom min framvagn väger lika mycket idag som för ett årsen och plastlagringen inte gått i småbitar än så håller de garanterat med coils på!

Sen vet jag inte hur du kollar på drifting, men jag ligger inte o kollar på hur bilens topplagring ser ut då den ens inte syns!? Men det är ju upp till va o en hur man kollar på bilar som flyger förbi smile

Senast redigerat av DalleRacing (6 december 2013)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
NoFantasy Garaget Anhängare!
7 december 2013 · 2 068 Inlägg

Tror bilen väger lika mycket oavsett vad du kör med för fjäder?
ska nog till endel extra hundra kilo och en rejäl smäll innan det brakar..

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
tvilsomracing
10 december 2013 · 2 Inlägg

ønsker å kjøpe coilovers, betaler godt

DalleRacing
17 december 2013 · 1 738 Inlägg

tvilsomracing skrev:
ønsker å kjøpe coilovers, betaler godt

Myranes.com har färdiga coilovers smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang