Projekttråd: Hur Du Bygger Egna Coilovers

seven-40
16 juli 2014 · 15 Inlägg

hur långt ner ska hylsan på  fjäderbenet ska den skjutas i botten?

OlleOlaglig 2Fast4You
18 juli 2014 · 499 Inlägg

seven-40 skrev:
hur långt ner ska hylsan på  fjäderbenet ska den skjutas i botten?

Jag utgick från att jag skulle kunna höja bilen till normal höjd men det beror ju helt på hur långa fjädrar du har så din fråga är nog individuell.

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
18 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Antar att det bara är att bygga likadant på 850? För benen är ju i stort sett samma som 960 dvs delbara.
Går det att åka lågt men med lite komfort eller är det högt och mjukt som gäller?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
seven-40
18 juli 2014 · 15 Inlägg

okej det blir nog enklare då man får grejerna:)

ArvidsZon skrev:

seven-40 skrev:
hur långt ner ska hylsan på  fjäderbenet ska den skjutas i botten?

Jag utgick från att jag skulle kunna höja bilen till normal höjd men det beror ju helt på hur långa fjädrar du har så din fråga är nog individuell.

McNolton
13 januari 2015 · 54 Inlägg

Jag har stöt på ett problem...

Tänkte jag skulle bygga mig egna coilovers till min Ford Sierra men det värkar som att dämparna back inte går och montera isär, för dom är inte gängade, det ser ut som plåten är pressad. Ja! allt går och ta isär men jag vill kunna få i hopp dom smile

Jag har mindre lust och sitta svetsa i, när dom fulla med olja/gas "rör bomb" smile

någon som har någon ide

fram har jag inte hunnit titta om jag kan montera isär dämpare en

BjursAlleX
15 januari 2015 · 253 Inlägg

McNolton skrev:
Jag har stöt på ett problem...

Tänkte jag skulle bygga mig egna coilovers till min Ford Sierra men det värkar som att dämparna back inte går och montera isär, för dom är inte gängade, det ser ut som plåten är pressad. Ja! allt går och ta isär men jag vill kunna få i hopp dom smile

Jag har mindre lust och sitta svetsa i, när dom fulla med olja/gas "rör bomb" smile

någon som har någon ide

fram har jag inte hunnit titta om jag kan montera isär dämpare en

Om ditt fjäder ben är någorlunda lika tjockt som 240/740/940 alltså 2'' så kan du ju svetsa dit 10 cm från volvo benet så har du gänga där och kan skruva i en dämpare!

Volvo 940 Turbo "Hugo" (1996)
Volvo V50 2.0D "Brukis" (2008)
McNolton
16 januari 2015 · 54 Inlägg

BjursAlleX skrev:
Om ditt fjäder ben är någorlunda lika tjockt som 240/740/940 alltså 2'' så kan du ju svetsa dit 10 cm från volvo benet så har du gänga där och kan skruva i en dämpare!

Jo tanken har slaget mig

Tror det billigaste lösning jag har kommit fram till är köpa ett par begagnade coilovers som är snar lika Sierra coilovers längd bred osv osv och bygga om dom så det passar på spindlarna, Bak behöver det bara samma längd för att få det passa

Turbosnurra
27 januari 2015 · 9 Inlägg

Ingen som vill sälja sina fördigbyggda till og9-3 😀

Toyota Rav4 (2020)
Tomas_
22 februari 2015 · 6 Inlägg

de borde väl gå och elförzinka rörena för och skydda dom? smile

Nisel
23 mars 2015 · 54 Inlägg

Håller på att bygga fjäderben till min brukis 240 och undrar om nån har nåt bra tips på vad man kan ta på gängorna sedan? Eftersom det är obehandlat stål kommer det ju att börja rosta direkt om man inte målar eller skyddar på nåt sätt?
Sen om det finns nåt som stannar kvar när man justerar höjden? För jag antar att vanligt färg bara kommer skavas bort direkt? Någon som har nåt bra tips? smile

RobiinK Rust Is Not A Crime
24 mars 2015 · 1 215 Inlägg

Nisel skrev:
Håller på att bygga fjäderben till min brukis 240 och undrar om nån har nåt bra tips på vad man kan ta på gängorna sedan? Eftersom det är obehandlat stål kommer det ju att börja rosta direkt om man inte målar eller skyddar på nåt sätt?
Sen om det finns nåt som stannar kvar när man justerar höjden? För jag antar att vanligt färg bara kommer skavas bort direkt? Någon som har nåt bra tips? smile

Tunnflytande wax kan du spruta på, det funkar klockrent. Och angående färg så kan du väl gulkromatera? wink

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Mr_Chico Motorer utan turbo... suger, Va :P
27 februari 2018 · 8 Inlägg

Tänkte bara vissa att det går med Volvo 240 benen också, jag svetsade fast gängcylinden 21mm från kanten på original benen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46215/46215-bbf4b85d3c50b41858a652120e55d420.jpg

Volvo 245 Turbo "Banbilen Carro" (1991)
Fjallgrisen
9 oktober 2021 · 7 Inlägg

Hur skulle ni byggt om ni skulle bygga till rallycross/folkrace? Med hjälpfjäder? Vill inte ha bilen sänkt😊 skulle vara tacksam för kapmått på underdelen😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang