En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
Hunted skrev: Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.
Haha tack! Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel
Intresse finns för gamla oplar men då du har den mindre hmm lyckade karossen så tror ja du missar ett par. Men är nog en hel del som följer i de tysta om ja får gissa.
Ja följer hela tin men är dålig på att kommentera =/
Hunted skrev: Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.
Haha tack! Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel
Intresse finns för gamla oplar men då du har den mindre hmm lyckade karossen så tror ja du missar ett par. Men är nog en hel del som följer i de tysta om ja får gissa.
Ja följer hela tin men är dålig på att kommentera =/
Jo jag vet att det här är den absolut minst omtyckta mantan här i Sverige men det är ju lite det som ger den lite extra charm enligt mig sen så händer det ju inga underverk eller stora grejer utan jag håller ju bara på lite i min egen takt. Och att vi dessutom bor i ett Volvo land gör ju så att sådan hära projekt gärna blir undanknuffade av 568 andra Volvo 740 renoveringar, men det gör inte mig så mycket. Alla läser det dom vill läsa och majoriteten av alla Volvo-raggare kör jag ju ifrån
Haha tack! Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel
Intresse finns för gamla oplar men då du har den mindre hmm lyckade karossen så tror ja du missar ett par. Men är nog en hel del som följer i de tysta om ja får gissa.
Ja följer hela tin men är dålig på att kommentera =/
Jo jag vet att det här är den absolut minst omtyckta mantan här i Sverige men det är ju lite det som ger den lite extra charm enligt mig sen så händer det ju inga underverk eller stora grejer utan jag håller ju bara på lite i min egen takt. Och att vi dessutom bor i ett Volvo land gör ju så att sådan hära projekt gärna blir undanknuffade av 568 andra Volvo 740 renoveringar, men det gör inte mig så mycket. Alla läser det dom vill läsa och majoriteten av alla Volvo-raggare kör jag ju ifrån
När ja va yngre så va inte denna modell snygg eller nåt liknande men på äldre dar ( är 35 nu) så är den ful frän hehe. Men om ja skulle köpa en vette 17 men inte lätt å ens se en idag hehe.
Jo du gott om volvo e de ju =/ Helt rätt man ska sticka upp
Har bytt justermuttrarna till ventilspelet till låsbara, ska tydligen funka bra. Fick dock kapa lite i kåpan för att det skulle få plats och i samband med det blev det ett skvätt färg på den
Har stört mig rätt länge på att dörrarna har varit orangea och silver vid dörrgången så fick bli en skvätt där också. Eftersom jag har plockat bort högtalarna så ska jag försöka täcka dom hålen så gott det går. Att hitta hålfria dörrsidor till en sådanhär är ju nästintill omöjligt
Lite grejer till avgassidan anlände i veckan så nu fick jag ihop det, Ny lindat downpipe och turbomössa på turbon. Borde göra en del för värmen tycker jag
Har även bytt oljepump till en högflödes, hittade den på tradera för något halvår sedan och köpte direkt, den var ny men hade legat ett tag. Här syns skillnaden på dreven i storlek
Sitter också en mellanbit mellan lock och bröstkåpa för att kompensera för längden på kuggen.
Har också tagit tag i fronten och gallret som trilla bort, nu blev det lite bonnigt med buntband men det är väl som resten av bygget ungefär
Startade upp bilen också, längtar ganska bra efter sommaren när man står och torrgasar lite Men när man sitter och drömmer sig bort så kommer man ju även ihåg vissa problem, så nu står en catchtank till bränslet rätt så högt upp på prioriteringslistan.
Har ju inte skrivit här så mycket, har lite fullt upp med annat men det händer lite då och då. När jag körde ut den ur garaget sist så märkte jag att vattenpumpen läckte och att tändningen inte var het rätt.
Beställde däck också som jag har haft liggandes ett tag nu, det blir 205 bredd istället för 165 som det satt på dom guldiga fälgarna när jag köpte dom
Fick även hem min oljeretur för ett tag sedan och fick svetsa ihop en övergång för att få slangarna att passa ihop. Det var lite grövre anslutning i tråget.
Förra veckan grävde jag fram den ur snön och körde in den och började lite smått.
Började med att riva kylare osv för att komma åt pumpen. Min bröstkåpa är lite skadad på ett ställe där någon försökt bryta bort pumpen högst troligt så det fick bli lite silikon tillsammans med en ny packning och nu verkar det vara tätt
När jag ändå hade bort allt så passade jag på att byta oljereturen, vinkeln hamnade lite nära flänsen så det fick bli att vrida hela turbon. Hoppas det går utan att bränna sönder slangarna
Dit med nya slangar med, tror inte den förra jag hade var helt oljebeständig då det började fukta om den lite överallt... På bilden syns även en adapter jag har satt dit för att kunna läsa oljetrycket analogt med en manometer. Den sitter precis ovanför den elektriska givaren.
Det här med slangskydd är ju rätt bra, ser ju lite halvt om halvt ut men det fyller ju sin funktion. Det gamla var rätt dåligt så dit med nytt.
Har även börjat med catchtank. kommer nog hamna ungefär där. Blir att försöka få igenom slangarna på något snyggt sätt sen bygga någon låda att täcka det med.
Har lämnat iväg fälgarna igår för montering av nya däcken, tillsvidare får den stå såhär. 14" gick ju inte över Omega bromsarna fram..
Krängde på däcken och insåg att det vart riktiga ballongdäck. Så jag tog däcken från Borbet fälgarna och det får duga så länge, ser betydligt bättre ut iallafall. Blev Såhär istället.
Nere på Elmia så köpte jag på mig en större dump, kände att det var dags att börja skona turbon med en dump som är tillräckligt stor för att göra sig av med allt. Som det varit nu så har jag haft lite löjligt dumpljud samtidigt som jag har haft turboflutter
V-bandsfäste tigat på röret.
Fjädern var ju alldeles för klen, fick byta till värre direkt.
På plats! Får se hur bra den fungerar. Tvivlar ju på att det är någon vidare kvalité på kinagrejer
Köpte på mig två sportstolar, ersatte förarstolen. Tyvärr började Recaro-stolen bli rätt sliten.
En arbetskollega donerade två gamla 240-stolar som jag kunde ta skenorna ifrån.
Efter lite modifiering så gick det ju rätt bra faktiskt.
Såhär blev det, sitter rätt stadigt faktiskt så det är ju skönt. Har lite funderingar dock på hur man ska ha bältet. Det hamnar ju inte direkt över midjan utan mer över magen. Blir ju lite bättre om man har det såhär men går inte riktigt att klicka fast det smidigt. eller mer komma ur det smidigt som är problemet.
I helgen så skulle jag uträttat underverk tänkte jag men då beslöt den sig för att bara tappa gnistan. Så det blev att felsöka i alldeles för många timmar och en del grejer bytta utan resultat så verkar det som att det är glappt i säkringshållaren till sprutet. Tanken var att bli klar med catchtanken men nu tänker jag nog inte bry om det innan Böda iallafall.
Har varit ute på en mindre provkörning också, visade att jag tappade oljetryck nästan helt under 1500 varv när oljan var varm så ett diesellock har beställts ifrån Enem. Hoppas det kommer snart.
Ja då har ju European Car Meet på Böda Sand varit och det brukar ju alltid dra med sig lite jobb.
Det började med att vi sköt en kylarslang vid Gamleby så då fick vi vända med andra bilen och åka tillbaka till Norrköping och som tur var så hade polaren en slang liggandes (Sprillans ny GM original). Så det vart ju 20 mil omväg, sen så kom vi ner till Mönsterås och där sköt jag isär en tryckslang ifrån en rör så resten av resan gick utan laddtryck.
Dagen därpå så åkte vi och tanka och då började den spika rätt hårt vid laddtryck och då visade det sig att fördelaren hade vibrerat loss och ställt om sig lite. Fick låna en stroboskoplampa och kunde ställa tändningen rätt igen. Efter det så börja det lukta mer och mer avgaser och det började låta mer turbovissel och då visade det sig att flänsen till downpipen hade också börjat vibrera bort skruvar så jag hade tappat en skruv och var på väg att tappa dom andra, samt att packningen där var blåst.
Drog åt det och allt var frid och fröjd tills dagen därpå när jag inser att det blir ett rätt bra rökmoln bakom bilen vid start och litegrann vid växlingar. Jaha, Turbon börjar bli dålig också Sista kvällen tänkte jag busa till det lite och göra lite ringar vilket resulterade i en skjuten tryckslang.
Fick även dit en liten dekal för att slippa göra så att något ser seriöst ut
Kylarslang
Tryckslang
Helt plötsligt så har det blivit ruskigt varmt runt grenröret så när jag kom hem så fick det bli att linda det, inte skitsnyggt tyvärr för på vissa ställen så var det så trångt mellan rören så man fick linda in två stycken.
Har haft lite problem med att den pendlar lite på laddtryck vid fullgas (typ mellan 1,45-1,6) så tänkte ta tag i det när jag ändå hade allt isär. Började med att ta tag i tryckstången till wastegaten som sitter lite snett och tänkte att det kanske kan kärva lite där så tog och värmde lite och krökte till det så det är rakt första biten.
Sen så tog jag och slipa lite bakom armen till klockan också så att den kan öppna lite mer.
Knackade till en ny packning och monterade allt.
När jag ändå var igång och beställde grejer så köpte jag en till blå tryckslang så det matchade i fronten.
Fått ihop allt igen. Dock är det ganska trångt mellan grenrör och insug med bandaget på plats.
Har kört lite idag och gjorde en fullgasrepa där laddtrycket låg mycket stabilare så jag är nöjd. Den är lite småträlig under 2000varv så det är lite svårt att komma iväg och så ibland men jag har försökt få till det i sprutet men det går sådär, har bara hållt på genom telefon för att datorn är urladdad hela tiden och har batteritid 0. Tycker det är mycket smidigare på datorn så får ta tag i det.
Har även beställt ett snap-off nav för att göra in/urstigning lättare, nu är det tyvärr rätt träligt.
Annars är tanken att bara åka med den som det är nu och försöka åka på lite träffar samt ha kul! I vinter blir det förhoppningsvis att fixa till en framvagn vid sidan av och sen byta över så man har allt det fräscht
Tyvärr så är det lite väl mycket motgångar nu. Körde några mil efter att jag hade lindat alla grejer och då funkade det bra tills soppapumpen bara dog så då fick den stå ett tag. (Kom lite annat ivägen så som en flytt mm.) När jag väl började kolla på det så visade det sig att säkringen hade gått sen tror jag det var lite halvtaskig jord till pumpen så jag drog om den och då startade den.
Försökte få till accel/decel inställningarna i megasquirt men tyckte att det inte gjorde så stor skillnad hur jag än ställde det. Den var fortfarande sur under 2000 varv. Men jag åkte ett varv med den den kvällen ändå och lekte litegrann bara. Börna lite och sen var det som att det blev en fördröjning på gasen, att man kunde trycka på och såhände det inget på en halvsekund sen hoppade den igång igen. "Jaja" tänkte jag och skulle göra lite ringar, då dog den bara efter ett varv så jag försökte igen men samma sak upprepade sig 2 gånger och då gav jag upp.
Sen körde jag lugnt i ca. 2 mil och tyckte det lukta bränt så jag tog mig en titt under huven och möttes av det här:
Väldigt lustigt tyckte jag, det har aldrig blivit såhär varmt förut. och då hade jag ändå kört lugnt i ca 2 mil utan några som helst gaspådrag. Dagen efter så ville den inte starta så jag koppla upp mig mot sprutet och insåg att jag hade en vattentemp på ca. 270 grader.
Visade sig att jag tydligen hade eldat upp kablarna till givaren.
Dessutom så lukta det väldigt mycket avgaser och det visade sig vara flänsen turbo/dp som hade åkt isär igen. Så det måste jag väl försöka få dit något flexrör eller liknande så det kan röra på sig lite.
Nu börjar dock problemen, den gick ändå inte bra.Ficklåna stroboskop och det visade sig att tändningen hade ställt om sig lite så vi ställde den rätt men det hjälpte heller inte. Ibland kunde den gå hur fint som helst på ca. 2000varv (torrgas) och för att helt plötsligt börja spotta och fräsa så jag trodde membranet i btr'en kanske hade blivit dåligt efter det var så varmt så jag hängde dit min ställbara btr och det gjorde saken nästan bara sämre.
Ställde in 3 bar och då ville han inte alls. Den gick bara om jag höll fullgas men vägra varva mer än 1000rpm. AFR mellan 22-22,4 så gick ju väldigt snålt. testade vräka på soppa vid dom varven (typ 250% i tunerstudio) och då kunde han varva upp till typ 12-1300 istället och fick afr runt ~13. 3 av 4 stift var lite blöta efter det men sen dog den och starta inte mer.
Bränslepump? ska försöka och bogsera den till lyften och montera en annan lite provosoriskt för att testa. Vad kan det annars vara? ska testa mäta upp så det verkligen är 12v fram till pumpen med.
Alla tips är välkommna! Börjar bli lite trött på att det aldrig ska funka helt 100.
Utöver det så har jag monterat snap-off nav och annan ratt. Det blev iallafall bra tycker jag
Felsökt endel. Även fast den hoppade igång så hade den liknande symptom där den kunde börja spotta och fräsa typ som att den tappa bränslet i någon halvsekund, syntes inga direkta utslag på lambdamätaren.
Bytte vakuumslang till mapsensorn utan framgång, dubbelkolla tps och hade fina värden tyckte jag och såg inga "hopp" någonstans.
Tänkte att det kanske är den provisoriska upphängning av pump som eventuellt har lite dålig kontakt så jag åkte till biltema och köpte deras 044 kopia och monterade.
Det hördes stor skillnad mot min andra pump så det var ju bra men däremot så tappade jag tändningen någonstans på vägen
Börjat felsöka där och har kommit fram till att jag har 12v till spolen, boxen har varvsignal så hallgivaren fungerar, jag har fungerande signal till spolen.
Även testat annan tändspole utan vidare resultat.
Hade ju ett problem tidigare med vad jag trodde var glapp säkringsdosa som framkalla samma fel så den är också bytt utan vidare resultat.
Egentligen så "måste" det vara tändkablarna det är fel på men jag tvivlar.
Ska eventuellt låna en annan box som jag kan lägga över min map i.
Får se om jag hittar någon gnista så man kan börja felsöka det andra igen
Tappade gnistan visade sig vara kabel från tändspole till fördelare som var dålig.
Fick igång den men gick likadant som innan jag bytte pumpen. (dvs. 1000rpm på tomgång.)
Felsökte lite i blindo kändes det som, bytte tps, testade med annan box med min gamla map i men sen köpte nya tändstift och då hoppa den igång faktiskt och gick även jämnt vid typ 2000 varv. Rykte något fruktansvärt och hade ingen tomgång eller någon direkt gasrespons.
Fick lite hjälp i garaget och det slutade med att vi lyfte på ventilkåpan och enligt nollmärket på svänghjulet så stod den rätt fel. Ställde om kammen och då gick den plötsligt bättre, fixa lite accel grejer i sprutet så började den kännas rätt bra.
Ut och åkte ca. 6km och parkerar den och allting glör igen precis som förut. Då var klockan lite väl mycket för en söndagskväll så vi åkte hem.
Men det var något skumt för svänghjulet som kommer från en 2,2 från början brukar inte ha kula på sig för nollning för där sitter märkningen i framkant på remskivan.
Börjar klia ordentligt i huvudet och visst fasiken uppkom alla dessa problem efter att fördelaren släppte på Öland och jag stroba den på svänghjulet. (bytte ju svänghjul och koppling i vintras) Efter det så började den gå varmare i motorn och motorutrymmet och jag började dra isär avgashus/downpipefläns.
Så idag tog jag och bytte till en remskiva från en 2,2 och visst fasen skillde det sig ett par grader från märkningen där till svänghjulet. Frågan är ju bara hur kulan kom till på svänghjulet för jag har aldrig ägt en 2,2 med den tidigare så frågan är ju om någon tidigare har satt dit den på typ 10 grader eller så
Nu tyckte jag att den gick bättre! Dock inte strobad än utan bara ögonmått med rotorn men skillnad gjorde det Dock måste ju kammen justeras in rätt igen men det får man ta. Även lite slangar som behövs bytas innan jag kan köra ordentligt samt städa upp efter all felsökning
Lite småtrångt men det gick rätt bra att byta remskiva ändå
Provkörning idag ca. 1 mil. Märker betydlig skillnad på gången i motorn, mycket lugnare nu. Dessutom inga glödande avgasdetaljer när jag kom tillbaka så det var skönt
Nu återstår städning efter felsökning samt ställa om kammen igen och en mappning.
Har städat upp det mesta efter felsökning och varit ute och mappat om den så nu går det skapligt faktiskt.
Har även bytt olja i lådan.
Var även iväg ett varv och hämtade lite jobb för vintern. Det är en bur från ascona b som ska hitta in i kupén. Tanken är att rensa allt onödigt, få in bur och två sitta still stolar. Bygga fuelcell och catchtank i skuffen istället och sen försöka regga med bur.
Nu återstår ju att göra den besiktningsduglig innan snön kommer så jag kan bygga vidare i vinter då även en framvagn ska byggas om.
Bjuder på en liten filmsnutt från mappningen också.
Folk säger alltid att CC är den fula mantan men jag vetefan, älskar nog den här iallafall
Riktigt underhållande att följa dig i vanlig ordning, bra jobbat!
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Ja egentligen så hade jag ju stora planer inför vintern men tror det kommer läggas på is ett tag nu. Även fast det är en ruskigt rolig bil att åka i så är det lite tröttsamt i längden att se allt man vill göra och inte riktigt hinner med.
Nu var ju egentligen grundtanken att besikta den ganska snart så man kunde bygga på den i vintern men jag struntar nog i det. Förhoppningsvis så bygger jag iallafall en framvagn vid sidan av så jag kan byta över den någon gång i vår.
Gjorde ett besiktningslock till turbon som jag tänkte chansa på att få igenom den med, måste dock byta till lite mindre spridare för det är svårt att få till tomgången ordentligt så den går tillräckligt snålt med 880cc spridare
Sen märktes ett ganska tydligt glapp axiellt i turbon när den plockades bort, förvisso var ju det förväntat då den har blårykt lite vid tomgång och så men det innebär ju ännu en kostnad som jag kanske inte riktigt vill lägga på den här just nu
Såhär blev iallafall locket.
Nu är den inkörd i garage bredvid min svarta GSi och vi får se hur länge den kommer stanna där
Händer verkligen inte mycket här, jag har startat upp den för ett tag sedan, däremot så har jag ju snott tändkablarna till min andra men det har jag beställt nya som borde dyka upp snart. Tänkte jag skulle testa besikta den snart men innan dess så lär jag behöva fixa framvagnen och lite annat.
Idag tog jag tag i min lösa framvagn och började slå isär den. Själva balken ska bytas mot en annan men bärarmar ska förstärkas. Allt ska blästras och målas och i med polyuretanbussningar och alla leder/hjullager ska bytas.
Tänkte börja med att få isär det och blästra/förstärka sen får vi se hur lång tid det tar innan det kommer ihop igen
Idag slog jag isär det mesta i franvagnen, men det va så varmt så ville inte ge mig på att bränna ur bussningar och så
Även testat så att blästerskåpet funkar och det gjorde det ju, men jag vet inte om jag kanske skulle lämna iväg det ändå. Behöver köpa sand och sen så kommer jag ändå inte få plats med balken i mitt skåp
Jag hade en snäll vän som hjälpte mig blästra alla bärarmar men framvagnsbalken var för stor så den ska lämnas iväg Började förstärka lite medans jag väntade på att färg skulle torka på andra projekt, inte klart än men förhoppningsvis imorgon
Beställde nya slitagedelar till framvagnen med och dom har jag fått. Nu väntar jag bara på att kunna beställa bussningar innan jag kan få ihop det
Bussningar är hemma, körde på strongflex, polyruthan för halva priset jämfört med powerflex och kvalitén verkar inte vara så dålig heller.
Monterat bussningar i alla bärarmar som jag också hunnit måla, det som är kvar nu är balken som jag lämnade in på blästring idag, sista dagen på semestern. Dåligt planerat
Sen ska jag väl måla upp Krängningshämmaren och lite så med men allt har sin tid
Såhär blev förstärkningarna på nedre bärarmarna.
Och här ligger alla med ipressade leder också
Det finns ju ett visst sug efter att få ihop det men jag har väl bestämt mig för att det får ta den tid det tar. Jag beställde tändkablar på Mekonomen idag med för att någon gång framöver kunna flytta den till garaget
Även fast det har varit så vidrigt varmt idag så man har svettats bara av att tänka på att göra något så har jag ändå lyckats få till några saker, spindlarna är borstade och slipade och redo för färg, jag har också tagit tag i infästningarna mot karossen och svetsat dom för att få dom stumma. Nu ska jag bara helsvetsa hylsan mot den och slipa lite innan det är klart
Har även fått tillbaka min framvagnsbalk från blästring så snart hoppas jag på att få på färg på dom grejerna sen är det inte mycket kvar