Cassius skrev:
Beroende på vad man vill ha för karaktär är inte 2.0an fel heller. Visst, den är 3dl mindre och "there's no substitute for cubic inches, but cubic money", men.. Minns jag inte helt tokigt (jag har också övervägt Saab motor tidigare) så har 2.0an nått i stil med 78mm slag och 2.3an 90mm.
Det finns motorer med 90+ slag som varvar sjukt mycket! T ex VAG 1.8/2.0. Men dom brukar behöva nya lager efter en dragracing säsong, det är inte många mil för ett lagerset.. För hållbarhet över tid bör man nog inte varva en 2.3a till mycke mer än 7-7500 rpm. En 2.0a däremot kan med samma hållbarhet dras till en bra bit över 8000, kanske mot 9000rpm.
Den "stora" skillnaden blir att 2.3an lämnar mer vrid än 2.0an, och längre ner i registret. Motorn kommer kännas starkare, men mindre alert och "sportig" i jämförelse. Lite som att jämföra en Honda S2000 motor med en jänkeåtta för att dra det till sin extrem.
Du ska åka Volvo axel, gissningsvis 1031? Med 500hk ish. 2.3an som kommer ge rejält med vrid bör du då mappa så den rampar på vridet för att skona axeln, slutprodukten blir troligen lite högre effekt än en 2.0 med samma vridkurva (eftersom man kan anta att 2.0an varvar mer och når sina 500 häst vid högre varv förutsatt allt annat är lika), båda kommer vara lika "skonsamma" mot axeln. Hade inte axeln satt begränsningen hade 2.3an haft en helt annan karaktär än 2.0an med effekt längre ner i registret och mindre på topp.
Med andra ord, visst är de kul med extra volym men i just detta fall hade du inte "behövt" gå den vägen Sen är de ju kul att bygga motor oavsett, så inget ont om din plan. Poängterar bara att behovet av mer volym för att nå samma effekt i ett hållbart paket inte riktigt fanns
*Rampar du på vridet (vilket förutsätter att det är möjligt att göra med den motorstyrningen du ska använda) kan du manipulera karaktären på motorn en hel del. Du skulle kunna få sugmotor karaktär, traktor karaktär, ketchup karaktär eller en exponentiellt stigande effekt kurva. Jag vet dock inte om det går få till med Saab originalstyning? (Som för övrigt ska vara väldigt bra och lätt mappad)
volvo axlarna håller bra tycker jag, kört 4år drifting med 915nm på naven, byter drivaxlanrna på våren innan säsongen startar så funkar det sen, men det som sliter hårdast på drivaxlarna är ''vanlig'' körning (om det är svetsdiff) då,
angående växellåder som ni båda disskuterade beror ju mycket på körstilen, en människa kan köra med 600hk i 3 år, en annan kanske bara klarar en månad med 300hk, körstil spelar mycket roll på allt i drivlinan