Halloj! mitt namn är john, tänkte dela med mig lite av vad jag pysslar med i garaget, inga stora jobb såsett bara lite smått o gott här är 7an som den ser ut i nuläget:
Det jag tänkt göra är i nuläget lite ljudbygge, men kommer även lägga upp bilder från sådan jag redan gjort iår
7an köptes i vallentuna i augusti iår, jag är andra ägaren i sverige och 4:e ägaren totalt, bilen har rullat i japan england och sverige där den ska rulla länge till
det som gjorts innan jag köpte bilen är bla motorbygge som utfördes av WGT i England
Motorn fick följande uppgraderingar:
3mm apextätningar Garret T04R turbo (singel) PWR kylare Apexi FC commander Greddy PRofec B-spec II boostcontrol HKS elbow med 2 extra spridare 2x550cc 2x850cc och 2x1600cc Spridare Forge intercooler Skyline GTR bränslepump HKS grenrör Cobra Sport 3,5" avgasystem ACT Koppling
Har spanat en hel del på det som sitter på min bil kjolar huv och vinge ska enligt tidigare ägare vara Re amemiya och fronten en R-magic front, enligt ägaren i england som skrev det på youtube. själv vet jag inte riktigt vad som sitter, men jag tycker det är snyggt iaf möjligtvis att man byter vinge i framtiden..
När jag köpte bilen var den obesiktigad, så det första jag gjorde var att köra in den till bilprovningen.
visste att bilen inte skulle gå igenom eftersom den saknade katalysator och godkända framlampor men man fick iaf en "att göra" lista en kompishängde med till bilprovningen
mycket riktigt fick jag 2a på avgasvärden och felaktig ljusbild men jag fick också en månad att köra hlet klart värt!
en grej som jag tyckte var lite lustigt var när vi skulle bromsprova så sa besiktningsmannen "jahopp då får vi åke en sväng och bromsa på vägen eftersom bilen är fyrhjulsdriven..." är den det sa jag.. jodå han visade att den stod som fyrhjulsdriven på pappret, så jag höll käft..
nu undrar jag lite om nån vet varför man reggar en bakhjulsdriven bil som fyrhjulsdriven.. hur är det ens möjligt?
iaf var bilen ganska matt i lacken när jag köpte den, så jag fick lov att polera den..
sen var det dax att fixa besiktningslistan.. böjade med att köpa lampor från en celica som man fick trolla lite med men funkade endå kanon
sedan köpte jag en midpipe där jag svetsade i en 100cells racekat.. om det kommer räcke vetefasen då dessa bilar har luftpump och grejjor orginal.. har inte besiktigat ännu så jag vet inte ..
både kat och avgassytemet är rostfritt men jag körde på med vanlig tråd och gas, får se om det håller, ska bara vara besiktningssystem endå
då det inte satt någon dump innan passade jag på att fixa det med det blev en Tial Q 50mm dump den fick en kompis kompis svetsa dit
och så fick det bli coilovers också! fårvånansvärt lätt att byta får jag säga, alla fyra tog 2tim det blev HSD coilisar:
verkar helt grymma, dock har jag itne provkört än men stor skillnad på hårdaste och mjukaste läget iaf:)
och där var vi framme i nutid..
Det jag påbojat i nuläget är ett milt ljudbygge har nite tänk ut hur allt ska bli men har iaf köpt på mig det mesta jag behöver det fick bli digitaldesigns grejjor
ljudet kommer bestå av detta:
- Pioneer DEH-P88RSII - Digital Designs M1c Monoblock - Digital Designs C2c 2 kanals steg x 2st - Digital Designs cxs 6,5" koaxialer fram - Digital Designs cxs 6x9" koaxialer bak - Optima yellowtop batteri - ny generator... men har inte skaffat det än. bas är inte riktigt bestämt ännu, den jag ville ha var slutsold så den kommer tidigast i februari.. får se om man kan få nån annan istället.. (har betalat i förväg)
kommer inte ljuddämpa nåt i nuläget eftersom ekonomin inte räcker till, möjligvis att jag river ut allt och gör det senare i framtiden.
jag har börjat riva ur inredningen i bilen iaf så säten reservhjul osv är gone
såhär ser mitt garage ut föresten!
fast nu är det fler bilar där.. några kompisar har hyrt in sig alltid kul med sällskap
har haft problem med att bältes lampan blinkar och rutorna åker ner i samband med blinket.. googlade runt lite inatt och fann att det finns ett relä som heter f100 eller f110 så jag beställde ett begagnat från ebay.. hoppas det löser problemet, även samma relä som krånglar när man får add coolant pipet vilket jag haft lite till och från.
dessa elgrejjer fyfan! jaja får se om det löser sig
Äntligen vet jag vad det blir för bas, fick bli en DD 2512 med dubbla 2ohms spolar :)skulle igentligen haft en 1512 men dom var slut i hela europa.
2veckors leveranstid nu är det bara att vänta in den då
edit: nu var 2512an också slut tydligen även om han tidigare sa att den fans...blir bäng på detta.. nu lutar det åt en 2510 istället... om han får tag i den
vill gärna ha allt i samma märke.. men hade kunnat tänka mig ett annat märke iofs. nackdelen är att jag redan betalat DDn (körde direktbetalning) hade jag vetat de innan hade jag nog valt nåt annat
har ju lite kabeldragning och bygga en rack till stegen och så o göra så jag blir ju inte arbetslös iaf
tackar motorplaner är väll inte så mkt för tillfället, ska byta spridare i samband med mappningen i vår annars ska de mesta vara fördigt för 500hp+ så vi får väl se vart det landar
har inte fått hem relät ännu får det nog i nästa vecka nån gång.. då kommer även basen, har kopplat alla steg ikväll och provlyssnat, spela på riktigt bra, behöv eg inte ha nån bas ens
Sutalainen skrev: Gött o se att de flyter på! Körde HSD MonoPro på min miata förra våren/sommaren och va mkt nöjd med dom. Kul med lite fler udda bilar i ungefär samma trakter
gött o höra, alltid svårt att välja delar satt och googlade flera dagar innan jag valde coilisar. åker du på rc och afs nåt?
BraBanan skrev: jäklar vad smidigt fäste :-) de skulle jag kopierat om ja fortsatt med apexi :-)
ja det blev bra får jag säga, hade en bit skumgummi från en verktygslåda med som jag klippte sönder, och mellan sprutet och väggen och sen limmade jag på en bit på fästet med sitter som gjutet
BraBanan skrev: jäklar vad smidigt fäste :-) de skulle jag kopierat om ja fortsatt med apexi :-)
ja det blev bra får jag säga, hade en bit skumgummi från en verktygslåda med som jag klippte sönder, och mellan sprutet och väggen och sen limmade jag på en bit på fästet med sitter som gjutet
vad kör du för sprut nu då?
klockrent!
Tänkte tala med maxxtuning och se om deras MaxxECU funkar bra på wankel, ingen som har provar det på wankel, vad jag vet i alla fall
okej! hade funderingar om man skulle åkt och mappat hos dom. Dom har ju mappat nåra wanklar vet jag,men kanske inte med deras egna ecu så det verkar spännande
_Fredrik skrev: Trevlig bil och projekt du håller på med Kommer nog bli kanon, har jag missat nåt eller har du besiktigat den ännu?
Lycka till!
tackar! nä besiktigar i mars -april innan mappningen och ser vad jag får för avgasvärden.. ska nog fixa luftpump iaf.. lika bra
kan ju också va så att den behöver mappas för att få bra värden..
när jag besiktigade i somras fick jag skyhöga avgasvärden och fel ljusbild,, annars var allt ok.. en grej som jag däremot är fundersam över är att bilen är reggad som 4wd.. undrar varför? kan ju bli liv om det om besiktningsmannen reagerar på att den e rwd.. bör väl kunna bli regbes..? i såfall blir det inte roligt!