Volvo 745 gnista från tändspole men inte från stift

danielberglund
4 januari 2014 · 19 Inlägg

Har problem med min volvo 745. Jag får ingen gnista från stiften. Jag får gnista från tändspolen om jag håller kabeln mot chassie. Har bytt fördelarlock samt rotor nyligen (biltema, säkert skräp men ändå) och bilen har gått bra. har öppnat upp locket och allt ser fortfarande ok ut. Bilen bara stannade av. Finns det någon som har tips på åtgärd?

/Daniel

Drönirettab
4 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Har du kollat att det fjädrande mittenstiftet på fördelarlocket är helt och inte har gått av?

danielberglund
5 januari 2014 · 19 Inlägg

Jo jag kollade o det såg bra ut. testade även att jorda motor med startkabel ifall de jordar som sitter skulle va oxiderade. varvräknaren rör sig när man kör startmotor så givaren till den måste då väl va ok. det luktar bensin när man försöker starta så den måste ju få bensin då med. Vore ju helt sjukt om rotor o fördelarlock skulle va paj efter en vecka, men alla delar ser helt ok ut. Har kollat gnista från 2 tändstift så det vore väl konstigt om alla la av samtidigt.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
5 januari 2014 · 1 201 Inlägg

kom 740 med blockmonterad fördelare?

Senast redigerat av Mercedesturbodiesel (5 januari 2014)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Drönirettab
5 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Kolla om rotorn ens snurrar runt när du kör startmotorn. smile

danielberglund
5 januari 2014 · 19 Inlägg

Ska göra det. Inte det roligaste vädret att skruva i bara, har inget garage. Om den inte skulle snurra skulle då alltså kamremmen va orsaken? Återkommer när jag kollat. Det va inte jag som körde när den stannade av så det är inte så lätt att förstå. Bilen har dock haft liknande problem tidigare, det va då när jag bytte fördelare o rotor, sedan dess har den tuffat på i en vecka. locket o rotorn såg ganska misshandlat ut så jag trodde problemet va löst men det kanske är flera fel som vanligt.

Meaganeowner
5 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Ta ett ordentligt tag i rotorn och försök vrida runt. Vad händer?

mange_240
5 januari 2014 · 1 562 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
kom 740 med blockmonterad fördelare?

ja förgasarbilarna hade det. vad det nu har för betydelse?

Senast redigerat av mange_240 (5 januari 2014)

Henkix
5 januari 2014 · 6 737 Inlägg

felet bör vara tändkablar rotor fördelare. Eller så kan kamremmen vara av. du kan ju kolla om rotorn snurrar när den går på starten. jag har kört med Biltema fördelare o rotor i 2 år snart o för mej funkar det fint wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
danielberglund
6 januari 2014 · 19 Inlägg

Rotor snurrar vid start. Mätte upp det nya fördelarlocket och får ingen kontakt mellan kolet och där man matar in från tändspole. Tyckte det va skumt o jämförde ett lock från en 240 o där får man kontakt. Köpte därför ett nytt lock men icke. Det kanske inte går att mäta med vanlig multimeter, kanske ska gnistan hoppa över. Hmm

mange_240
6 januari 2014 · 1 562 Inlägg

danielberglund skrev:
Rotor snurrar vid start. Mätte upp det nya fördelarlocket och får ingen kontakt mellan kolet och där man matar in från tändspole. Tyckte det va skumt o jämförde ett lock från en 240 o där får man kontakt. Köpte därför ett nytt lock men icke. Det kanske inte går att mäta med vanlig multimeter, kanske ska gnistan hoppa över. Hmm

då har du ju två trasiga lock, dra ur och sätt i kolet på nytt borde du å de å funka.

Senast redigerat av mange_240 (6 januari 2014)

Drönirettab
6 januari 2014 · 21 761 Inlägg

danielberglund skrev:
Rotor snurrar vid start. Mätte upp det nya fördelarlocket och får ingen kontakt mellan kolet och där man matar in från tändspole. Tyckte det va skumt o jämförde ett lock från en 240 o där får man kontakt. Köpte därför ett nytt lock men icke. Det kanske inte går att mäta med vanlig multimeter, kanske ska gnistan hoppa över. Hmm

Då skulle du egentligen meddela detta till butiken så att de får kolla upp, kan ju hända att de har fått en dålig sändning och behöver kontakta leverantören. smile

danielberglund
6 januari 2014 · 19 Inlägg

Tänkte att fördelarlocken fungerar på annat sätt. Att det inte ska va kontakt mellan inkopplingsstiftet och kolet. Men vid tillräckligt hög spänning så går det igenom. Men vad vet jag.

Meaganeowner
6 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Det kanske är ett nymodigt påfund.

De rotorer jag kommit i kontakt med har alla haft ett motstånd på ca 5000 ohm mellan den yttersta delen på rotorn oc mittkontakten där kolstiftet trycker mot. Är ett radiostörningsskydd omjag inte kommer ihåg fel!

Kanske har man nu börjat med motstånd i locket. Då blir det ju tårta på tårta!
Ska det i så fall det vara en rotor utan motstånd, till den nyare typen av lock?

Hittade en rotor i junkboxen till en SAAB 900. Den har 4800 ohms resistans.


Nu Du.... Nu är du nära lösningen!

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2014)

Meaganeowner
6 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Letade lite på nätet för att verifiera mina tankar.... Kanske något:

Reservdel: Tändstiftskabel
Den viktigaste uppgiften för tändkablarna är att överföra elektriska pulser från tändspolen direkt till gnistorna. Därför måste de först och främst kunna motstå spänningar på upp till 40.000 volt, och dessutom åstadkomma ett minimum av störningar på elektronisk utrustning, att sända pulserna med små förluster, samt att ha en god tätning för att förhindra läckage av ström, för att bibehålla sina egenskaper inom ett brett temperaturområde - från minus 30 grader på vintern till plus 100 grader eller högre på sommaren.
För att sända en högspänningspuls med en minimal förlust är det nödvändigt att minska trådens elektriska resistans, och det är därför som trådar med kopparledare framgångsrikt använts tidigare. Men eftersom de blev allmänt tillgängliga, började elektroniska apparater att visa sin största nackdelen – de överfylls av ett stort antal elektromagnetiska störningar. För att minska dessa, används ett extra elektriskt motstånd i tändsystemet högspänningskrets.
Motståndet att minska begränsningarna kan monteras i distributörens rotor, tändstift eller lock. Något annat som har samma effekt är en kolelektrod som finns i generatorns lock.

Så Du bör alltså ha rotor, tändkablar och lock till den motor Du nu har och även till det tändsystem som används....
Det är ju lätt gjort att man plockar en del från en motor och lite andra delar från en annan...
Vet att vissa kolstift har mycket låg resistans.... frågan är bara vad Du ska ha för att i slutänden få en tillräckligt stark gnista som även finns där när luftbränsleblandningen är komprimerad. Alltså en stark gnista som slår över kanske 8 - 10 mm i vanlig luft.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2014)

danielberglund
6 januari 2014 · 19 Inlägg

Är det nån som har ett fördelarlock hemma som kan kolla om det ska vara kontakt mellan kolet och inkoppling från spolen? Eller om det även är ett gnistgap där som det är mellan rotor och de 4 kontaktytorna som går till respektive stift.

Meaganeowner
6 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Garanterat inte gnistgap (då blir det störningar) Men som jag skrev förut motstånd eller inget alls. Frågan är vad Du ska ha till din bil, din motor, ditt tändsystem. Det beror då även på de andra delarna, tändkablar, stift, rotor...

Men DU kanske lyckas para ihop något som duger, eller skaffa det som var tänkt från början när bilen tillverkades.
Inget Biltemajunk.

Drönirettab
6 januari 2014 · 21 761 Inlägg

danielberglund skrev:
Är det nån som har ett fördelarlock hemma som kan kolla om det ska vara kontakt mellan kolet och inkoppling från spolen? Eller om det även är ett gnistgap där som det är mellan rotor och de 4 kontaktytorna som går till respektive stift.

Vilket mätområde använde du när du mätte på fördelarlocket?

Om locket är avstört, dvs har en inbyggd resistans, så fungerar det troligen inte att använda "pip-funktionen" på multimetern eftersom mätområdet då brukar vara upp till typ 200 Ohm eller däromkring. Testa i så fall 10-20 kiloOhm mätområde. smile

Meaganeowner
6 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Det kanske är ett nymodigt påfund. De rotorer jag kommit i kontakt med har alla haft ett motstånd mellan den yttersta delen på rotorn oc mittkontakten där kolstiftet trycker mot. Är ett radiostörningsskydd!
Kanske har man nu börjat med motstånd i locket. Då blir det ju tårta på tårta!
Ska i så fall det vara en rotor utan mostånd?

Resistansmät en gammal rotor...

danielberglund
6 januari 2014 · 19 Inlägg

ok tack för svar. När jag mätt locket har jag haft mätområde mellan 200ohm till 2000k men får fortfarande ingen indikation på att de skulle vara sammankopplade.

Jag har (tyvärr,kanske om det är det som är felet)alla delar,rotor lock o kablar från biltema så de borde passa ihop.

Det sitter nåt typ av motstånd på rotorn 995ohm,mellan den yttersta delen på rotorn och mittkontakten där kolstiftet trycker mot.

Min förra rotor va ju typ sönderbränd där motståndet sitter, mätte tyvärr inte innan jag kastade. Om det va så att den va avbränd så skulle ju ett ev inbyggt motstånd i mitt nya fördelarlock också kunna va avbränd. Men det förklarar ju inte varför ett sprillans nytt lock inte går att mäta. Men det är väl inte så vanligt att dem blir sönderbrända, kanske är nått annat på spåret.

Måste nog iväg på mekonomen o mäta upp ett lock hos dem i morgon bara för att kunna utesluta biltema fabrikationsfel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang