Ctek vs Biltema smartladdare

Victorduvet
3 februari 2014 · 395 Inlägg

Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Hade tänkt köpa en Ctek MXS 10, men nu kom jag in på biltemas hemsida och såg deras laddare.

Vad tror ni om biltemas laddare, är den bra/prisvärd?  någon som provat?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … 5-A-37736/

Ingångsspänning 230 V ~ 50 Hz
Märkström 2,4 A
Max laddström 12 V 25 A ±10 % 24 V 12,5 A ±10 %
Typ av batterier 12 V/24 V blybatterier
(inkl. GEL, WET och AGM)
Laddkapacitet 12 V 75–500 Ah 24 V 45–250 Ah
Kapslingsklass IP20
Mått (bxdxh) 390x200x85 mm
Vikt 2 kg

Pris 1099:-


Ctek MXS 10
http://www.voltpower.se/fi/batteriladda … xs-10.html

Volt  12V
Spänning AC  220–240VAC, 50–60Hz

Laddspänning

NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 14.7V, RECOND: 15.8V, SUPPLY: 13.6V
Min. batterispänning  2.0V
Laddström 10A max
Ström, nät
1.0A rms (vid full laddström)
Backström  <1Ah/månad

Omgivningstemp  -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperaturer
8-stegs helautomatisk laddningscykel
Batterityper
Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL)
Batterikapacitet  20–200Ah, upp till 300Ah för underhåll
Dimensioner 197 x 93 x 49 mm (L x B x H)
Kapslingsklass IP65
Vikt 0,8kg


Pris: 1390:-

BMW 520 (1992)
Norman88
3 februari 2014 · 55 Inlägg

Ctek'en är grym. Jag skulle nog inte köpa något annat.

Dessutom är det ju värt 300 kr (mellanskillnaden) bara för att slippa se nåt det står biltema på wink

Saab 99 (1983)
Saab 9-3 Aero "Uuwen" (2004)
Mazda B1800 (1979)
Victorduvet
3 februari 2014 · 395 Inlägg

Norman88 skrev:
Ctek'en är grym. Jag skulle nog inte köpa något annat.

Dessutom är det ju värt 300 kr (mellanskillnaden) bara för att slippa se nåt det står biltema på wink

aa det skiljer inte mkt, men enligt spec så ska väl Biltemas orka ladda mer? smile

BMW 520 (1992)
kwansa Hmm, vet inte?
3 februari 2014 · 1 775 Inlägg

biltemas gillar inte djupurladdade batterier, vet flera stycken som har biltema laddare som fått låna ctek laddare för att få liv i sina nästan stendöda batterier.

så Ctek skulle jag köra på smile

*edit* det gäller de lite billigare biltema laddarna, hur det dyrare har jag ingen erfarenhet om!

Senast redigerat av kwansa (3 februari 2014)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Victorduvet
3 februari 2014 · 395 Inlägg

på papper ska biltema laddaren vara rätt bra, så var därför jag undrade om någon provat big_smile

BMW 520 (1992)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
4 februari 2014 · 126 Inlägg

Allt Biltema kränger är inte skit, och hade du tänkt köpa laddaren för vanligt "svensson-bruk" så kan jag tänka mig att Biltemas laddare gör sitt jobb galant.

Du skriver däremot att du tänkt ladda batterierna samtidigt som du spelar musiken, och om du tänkt ha det på så vis under längre tider så vill jag ju gärna intala mig själv att CTEK är några steg före i livslängd och "endurance-kvalitet".

Jag hade valt CTEK i ditt fall, men om du väljer Biltema så glöm inte dela med dig av erfarenheten smile

Victorduvet
4 februari 2014 · 395 Inlägg

Köpte den från biltema idag, måste prova och se vad den går för. kommer självklart skriva hur den verkar, och om den håller hela sommaren wink

BMW 520 (1992)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
4 februari 2014 · 126 Inlägg

Victorduvet skrev:
Köpte den från biltema idag, måste prova och se vad den går för. kommer självklart skriva hur den verkar, och om den håller hela sommaren wink

Nice, tala gärna om här i tråden huruvuda den tillåter lyssnande på musik med endast laddaren ikopplad, och hur länge det håller smile

NMI
10 februari 2014 · 1 045 Inlägg

ctek har högre ip klass också kan vara bra veta,

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
myran Foto/Bilnörd
10 februari 2014 · 1 541 Inlägg

C-tek var lite före sin tid och först ut med riktigt bra laddare, Idag är nästan billiga kopiorna lika bra för en bråkdel av priset.

Jag skulle köpt en kopia t.ex biltema. En batteri laddare är inte speciellt avancerad med tagens teknik.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Xoff Volvo tönt... =)
10 februari 2014 · 2 344 Inlägg

Som sagt tidigare så vägrar Biltema laddarna röra djupurladdade batterier...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Mr_Yellow
10 februari 2014 · 184 Inlägg

Är det frågan om extra 200kr så skulle jag hellre köpa en c-tek. Har en c-tek som jag laddar min bil med, är grymt nöjd med den.....

Victorduvet
10 februari 2014 · 395 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Är det frågan om extra 200kr så skulle jag hellre köpa en c-tek. Har en c-tek som jag laddar min bil med, är grymt nöjd med den.....

Jo mellan dom skiljer det typ 300. men om man tar spec från biltemas och motsvarande från Ctek så skiljer det ca 1400:- smile

BMW 520 (1992)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Jag har bara bra erfarenheter av C-tek och mindre bra av Biltema. Skulle du dra ur batteriet helt så står sig Biltema slätt mot C-tek. Men klart att plånboken är lite avgörande. Min ena C-tek laddare är uppe i 7år nu smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
djukk34
10 februari 2014 · 309 Inlägg

tju2an skrev:
Allt Biltema kränger är inte skit, och hade du tänkt köpa laddaren för vanligt "svensson-bruk" så kan jag tänka mig att Biltemas laddare gör sitt jobb galant.

Du skriver däremot att du tänkt ladda batterierna samtidigt som du spelar musiken, och om du tänkt ha det på så vis under längre tider så vill jag ju gärna intala mig själv att CTEK är några steg före i livslängd och "endurance-kvalitet".

Jag hade valt CTEK i ditt fall, men om du väljer Biltema så glöm inte dela med dig av erfarenheten smile

+1

CTEK verkar vara odödliga. Jobbar på bilfirma och det står c-tek laddare igång i princip hela tiden. Kört samma laddare i över 5 fem år dagligen, och då har dom samtidigt fått mycket stryk. Prisvärda!

RannerKing www.LynxTalk.se
10 februari 2014 · 420 Inlägg

Hade också valt Ctek:en. Speciellt när prisskillnaden var så liten. Har en MXS 5 sedan ett par år. Har Fungerat bra och använts flitigt.

Detta är rätt bra funktioner på Ctek:

"Laddaren är IP 65-klassad (stänk- och dammtät), skyddar fordonselektroniken, skapar inga gnistor och är polaritetsskyddad och kortslutningssäker. -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperaturer. Den levereras med 2 års garanti"

Dom har låg backström. Sedan finns det mycket bra och faktiskt billiga tillbehör.

Sen brukar jag kolla kabellängder om det är billigare prylar. Det är ett område dom brukar spara på, men kan vara oerhört irriterande.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
partyvan
10 februari 2014 · 1 071 Inlägg

Fast om man ska gämföra så måste man ju se på 25a båda blir ju inte rättvist pris om ctek är 10a och biltema 25a och då blir ju skillnaden 1300:- alltså så får man 2biltema för en ctek ett givet val för mig eftersom min första 3.8a ctek exploderade 7a stendog och 25a slutade ladda även om alla lampor lös som dom skulle.
Sen finns det ganska många som kör med biltema i ljudbyggen och ingen hittills vad jag vet har vart missnöjd eller gått sönder

25a ctek 2390:-
http://www.voltpower.se/fi/batteriladda … xs-25.html

25a biltema 1099:-
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … 5-A-37736/

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
RannerKing www.LynxTalk.se
10 februari 2014 · 420 Inlägg

Ja, Biltemaladdaren ligger på Max 25 Ampere. Mycket mer info om laddström får man tyvärr inte fram. Förhoppningsvis inte med 25A till dess att batteriet är fullt och fortsätter sedan att ligga på 25A. Det går däremot att se på displayen om man har några timmar till övers. Ligger den på 25A konstant går det i alla fall snabbt att ladda upp ett normalt bilbatteri.

När jag letade efter hur den laddade hittade jag ytterligare en nackdel. Den får inte lämnas inkopplad i batteriet längre tid utan att vara ansluten till elnätet.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Där dyker fördelen upp med Ctek, en av mina satt fastmonterad mot batteriet, sammankopplad med motorvärmare och kupefläkt (timer för dessa satt i bilen om någon undrar).

Sen är det ju frågan vilka batterier som tål en laddström på 25A under längre perioder.

Säger inte att Biltema ljuger (...), men att Max leverera 25A kan innebära en boost under säg 5 min för att sedan gå ned till 10-15A

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Victorduvet
11 februari 2014 · 395 Inlägg

Frågan är vad är risken med att ha laddaren kopplad till batterierna utan att man har laddaren ansluten till elnätet?

Har iallafall monterat in laddaren, att det bara är ip20 gör inget då den kommer sitta väldigt bra till smile

Ska bli intressant att se om den håller samtidigt som man laddar och spelar musik samtidigt ;D

Vad tror ni, ska man isåfall bara köra på vanliga laddläget eller på strömförsörjningsläget ?

BMW 520 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang