Ctek vs Biltema smartladdare

TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

strömförsörjning, med tanke på att strömmen förhoppningsvis inte kommer behöva passera genom batteriet.

Skillnaden med att ha den permanent och att ansluta bara när du ska ladda/utnyttja strömförsörjningen, är att billigare laddare ofta har sämre backdioder som släpper igenom ström bakvägen och över tid laddar ur batteriet åt dig.

Just av den anledningen skulle i alla fall inte jag montera något annat än en "märkes-laddare" avsedd för att kunna sitta monterad, sen kan självklart Biltema lyckats få ihop något som håller bättre än deras standard smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Victorduvet
11 februari 2014 · 395 Inlägg

Okej, ja vi får helt klart se vad den laddaren går för.   Pallar den inte så finns garantin kvar och Ctek får inhandlas big_smile

BMW 520 (1992)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Oavsett, se till att ge lite feedback på BT´s laddare när du hårdkört den! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2014 · 14 042 Inlägg

Victorduvet skrev:
Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Nu fattar jag inte?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Vettemannen skrev:

Victorduvet skrev:
Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Nu fattar jag inte?????

/Benny

Att han tänkte använda den som försörjning när han står still och poppar? helt enkelt att den orkar driva anläggningen utan att kräma ur batteriet?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Victorduvet
11 februari 2014 · 395 Inlägg

Vettemannen skrev:

Victorduvet skrev:
Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Nu fattar jag inte?????

/Benny

Alltså att den ska orka ladda upp mer än ett batteri samtidigt smile sen att den ska kunna vara inkopplad och ladda samtidigt som man spelar musik utan att den skulle skada slutstegen typ smile

BMW 520 (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2014 · 14 042 Inlägg

Victorduvet skrev:

Vettemannen skrev:

Victorduvet skrev:
Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Nu fattar jag inte?????

/Benny

Alltså att den ska orka ladda upp mer än ett batteri samtidigt smile sen att den ska kunna vara inkopplad och ladda samtidigt som man spelar musik utan att den skulle skada slutstegen typ smile

Om du bara ska ladda batteriet så kan du väl ge fan i musiken men om du ska lyssna länge på musiken utan att ladda ur batteriet då förstår jag dig. Du kan väl förklara dig närmare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2014 · 14 042 Inlägg

t_one21 skrev:

Vettemannen skrev:

Victorduvet skrev:
Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Nu fattar jag inte?????

/Benny

Att han tänkte använda den som försörjning när han står still och poppar? helt enkelt att den orkar driva anläggningen utan att kräma ur batteriet?

Ja då fattar jag annars kan man väl ge fan i musiken tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Om ett av kraven på laddaren han köper, är att han kan spela musik samtidigt som den laddar alternativt driver musikanläggningen via 12 volt, så tror jag att han har en anledning till det.

Sen om du tycker att han ska spela musik eller inte medans han laddar batterierna vet jag inte om vi ska lägga oss i, möjligen om du råkar vara hans pappa och han bor hemma wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2014 · 14 042 Inlägg

t_one21 skrev:
Om ett av kraven på laddaren han köper, är att han kan spela musik samtidigt som den laddar alternativt driver musikanläggningen via 12 volt, så tror jag att han har en anledning till det.

Sen om du tycker att han ska spela musik eller inte medans han laddar batterierna vet jag inte om vi ska lägga oss i, möjligen om du råkar vara hans pappa och han bor hemma wink

Det har inte ett dugg att göra med om jag är hans pappa eller inte utan att om huvudsyftet är att ladda batteriet så går det mycket fortare om man inte har en massa strömförbrukare på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Victorduvet skrev:
Frågan är vad är risken med att ha laddaren kopplad till batterierna utan att man har laddaren ansluten till elnätet?

Har iallafall monterat in laddaren, att det bara är ip20 gör inget då den kommer sitta väldigt bra till smile

Ska bli intressant att se om den håller samtidigt som man laddar och spelar musik samtidigt ;D

Vad tror ni, ska man isåfall bara köra på vanliga laddläget eller på strömförsörjningsläget ?

Victorduvet skrev:

Vettemannen skrev:

Victorduvet skrev:
Hej

Tänkte köpa mig en batteriladdare som orkar ladda upp mer än 1 batteri, samt att man kan ha den inkopplad samtidigt som man spelar musik,

Nu fattar jag inte?????

/Benny

Alltså att den ska orka ladda upp mer än ett batteri samtidigt smile sen att den ska kunna vara inkopplad och ladda samtidigt som man spelar musik utan att den skulle skada slutstegen typ smile

Vettemannen skrev:

t_one21 skrev:
Om ett av kraven på laddaren han köper, är att han kan spela musik samtidigt som den laddar alternativt driver musikanläggningen via 12 volt, så tror jag att han har en anledning till det.

Sen om du tycker att han ska spela musik eller inte medans han laddar batterierna vet jag inte om vi ska lägga oss i, möjligen om du råkar vara hans pappa och han bor hemma wink

Det har inte ett dugg att göra med om jag är hans pappa eller inte utan att om huvudsyftet är att ladda batteriet så går det mycket fortare om man inte har en massa strömförbrukare på.

/Benny

Tror att det är ganska klart vad han vill åstadkomma med sin laddare, med tanke på att han dessutom redan köpt den tror jag inte vi behöver argumentera mer över om han ska spela musik under tiden, för övrigt tror jag att det är underförstått att det tar längre tid att "fylla en hink det är hål i"...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Victorduvet
11 februari 2014 · 395 Inlägg

Ja precis, den ska ladda upp batterierna när dom inte används, samt ge underhållsström när dom ska användas med bilen avstängd smile

Men ang backström och att inte ha laddaren inkopplad länge.

Ctek har Backström  på <1Ah/månad, Hur mycket mer kan biltema laddaren ligga på, och hur stor påverkan har det egentligen då laddaren kommer användas mycket mer ofta än typ 1gång/mån tongue

BMW 520 (1992)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Biltema brukar skriva ut "mindre än 5mA" på de flesta laddare jag kikat på i alla fall, då bör de räkna per timme.
så 5mA*24timmar*30dagar ger cirka 3,5-3,6A som mest. Men det är troligen mindre.

Sen finns det aspekter som att jag tror att ingen av Biltemas laddare får vara monterade mot batterier som är kopplade mot motor som startas eller är igång.

Senast redigerat av t_one21 (11 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2014 · 17 470 Inlägg

Hemma har jag en C-tek kopplad till ett 62Ah batteri. Vanligt bilbatteri modell äldre från BT. Detta används när jag kör en bilstereo i garaget eller provar diverse 12v-attiraljer som ska kontrolleras. Har stått så i flera år. Inga problem. Batteriet har blivit urladdat ibland.

I båten har jag ett Nordströmbatteri 62Ah kopplat till en Julakopia av en C-tek när båtfan ligger i vila över vintern. (Den riktiga batterierna står hemma i rumstemp) Stöldrisk så... Den ligger i sjön (har den i en isfri hamn, bättre än på land) och när jag kommer ner i den med några veckors mellanrum så dras det på dieselvärmare och lampor/radio/VHF/färskvattenpump. Inga problem där heller. Ibland har "säkringen löst ut" i hamnen och då slås den på av mig eller andra. Laddaren börjar jobba utan knapptryckningar.

Tror att de smarta piratladdarna har blivit riktigt bra. Eller har jag haft tur? Julaskiten lever ett hårt liv då den ibland får stå ut med att starta en vintertrög dieselmotor utan urkoppling...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Black-Angel
27 mars 2014 · 260 Inlägg

Ctek alla dagar  https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38732/38732-9ce0c68acec011ee3d68ef32d277bb50.jpg

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
CTEK
4 februari 2015 · 1 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hemma har jag en C-tek kopplad till ett 62Ah batteri. Vanligt bilbatteri modell äldre från BT. Detta används när jag kör en bilstereo i garaget eller provar diverse 12v-attiraljer som ska kontrolleras. Har stått så i flera år. Inga problem. Batteriet har blivit urladdat ibland.

I båten har jag ett Nordströmbatteri 62Ah kopplat till en Julakopia av en C-tek när båtfan ligger i vila över vintern. (Den riktiga batterierna står hemma i rumstemp) Stöldrisk så... Den ligger i sjön (har den i en isfri hamn, bättre än på land) och när jag kommer ner i den med några veckors mellanrum så dras det på dieselvärmare och lampor/radio/VHF/färskvattenpump. Inga problem där heller. Ibland har "säkringen löst ut" i hamnen och då slås den på av mig eller andra. Laddaren börjar jobba utan knapptryckningar.

Tror att de smarta piratladdarna har blivit riktigt bra. Eller har jag haft tur? Julaskiten lever ett hårt liv då den ibland får stå ut med att starta en vintertrög dieselmotor utan urkoppling...

CTEK-laddarna som säljs av Jula absolut inte kopior, utan de är laddare som CTEK tillverkar för Jula. Detta gör vi också åt ledande bilmärken som tex BMW, Ferarri, Lamborghini, Corvette med flera.

mickel_rav
23 juni 2015 · 1 Inlägg

Har provat Biltemas 25A laddare och den kanske duger i garaget att ladda upp ett batteri men inte mer tyvärr(:

- Fläkten är alltid på
- Volt och ampere mätarna visar fel och inte lite 13,7V istället för 13,2V, och hur det sedan påverkar laddningen då datorn i den använder de felaktiga värdena kan man nog lista ut!
- Den kommer ej ihåg inställningarna om man tex bryter 220 samt kopplar ifrån den från batteriet, dvs den använder batteriet för att komma ihåg "mode" vilket inte är bra.
- 22A gav den som mest när den laddade ett halvtomt 200A batteri vilket dock inte är helt åt helsike.

Så tyvärr är det som vanligt med Biltema, dom köper bara in saker.

Det är säkert samma med motorolja mm men det är lite svårare att upptäcka med en multimeter...wink

Senast redigerat av mickel_rav (23 juni 2015)

torsen
24 juni 2015 · 7 234 Inlägg

Har mycket dålig erfarenhet av CTEK.
Förra våren hade jag en sådan ansluten till ett bilbatteri.
När jag efter några månader skulle starta bilmotorn blev det som ett flipperspel på instrumentbrädan.
Kollade batteriet och fann att spänningen var ner på drygt 7 volt.
Konsulterade flera forum (inkl CTEK som inte svarade ens) och fick svaret att laddaren pajjat.
Köpte ny CTEK på JULA.
Den förmådde inte ladda batteriet.
Det gjorde däremot en uråldrig Biltemaladdare(som sparats enbart för att den gick att ställa om 6/12 volt).
På 1½ dygn hade spänningen nått drygt 12½ v och motorn gick att starta.
F ö väääääldigt nonchalant av CTEK att inte svara på 2 mejl.

Så mitt råd är tveklöst att välja Biltemaladdaren - inte för prisets skull - utan för funktion och kvaliteten.

andzed
27 maj 2019 · 1 Inlägg

Jag vet inte om Biltemas smartladdare är så bra för långtidsbruk. Jag hade mitt mc-batteri stående i "vinterläge" (varmt, inne) i några vintermånader och laddaren höll på att klicka hela tiden tills en dag när jag upptäckte den stängt av sej. Efter det ville den inte ladda det batteriet längre. En annan mera basic laddare fick dock fart i batteriet igen men det håller inte laddning lika bra längre. Någon annan som har erfarenhet av långtids underhållsladdning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang