Dags att börja bygga om hastighetsmätaren. Blir och köra med pulser från växellådans TCI-box till en Arduino och programmera så att den styr ett RC-servo, blir även en LCD display för tripp och totalsträcka.
Orginalet var rätt dassigt.
Så nu är den isär, finns plats för ett RC-servo
Testade rita om skalan i "Paint", ska prova hur det ser ut. Blir att skriva ut ett klistermärke senare och ändra till mer original lik teckensnitt.
Händer inte så mycket här, går i väntans tider. När väl bilen kommer hem från lackering så blir det full fart.
Har börjat samla på mej delar till laddtrycksstyrningen, vill kunna ställa det från 0.2bar till 2bar. Blir en liten 12volts kompressor, gammal 2-3 liters halonsläckare som tank, ställbar tryckvakt, övertrycksventil, tryckluftsregulator och magnetventil. Mycket delar blir det, men då kan jag köra med runt 2bar mottryck om jag vill, samt köra en laddtryckskurva från att launchcontrol släpps. Kanske 0.2bar i starten sedan bygga upp det sakta till 1.5-2bar, kommer att behövas på gatan
Är riktigt nöjd med färgvalet. Tony lastade på bilen på sin nya transport och körde över bilen till mitt garage, vilken service!
Bilen ser bra mörk ut ute i det här vädret.
Helt annan färg inne i garaget
Imorrn ska jag och Andy grunda buren och lacka torpedvägg och vetilationsdelen. På onsdag borde jag få mina headers från coatningen, kan då lyfta i motor och låda.
Ingen semester, jobbar ständig natt. Sover 6-7tim på morgonen sedan mekar jag tills jag börjar jobba
Avlastning igår kväll hos mej, jag ser ut som en kvartsfigur pga. att jag sitter på golvet
Tony, jag och BMW Bosse kikar på motorn till Chevan
Idag var det full ös i garaget, lackade del av torpedvägg o vetilationsdel med sidensvart färg.
Andy och jag epoxy-grunda buren.
Marko blästrade alla bult, mutter och brickor till fronten, Kari lämnar in dom på ytbehandling till Kromteknik imorrn Här pekar Marko med hela handen att där har du ju missat måla!
Idag lyfte jag lådan, kardan och avgassystem på plats. Imorrn ska jag börja med soppasystemet, få nya Walbro GS450 pumparna fast i armaturen sedan lyfta tanken på plats och dra soppa ledningarna mm. Blir provstart och provkörning i helgen
Inte direkt någe lagg, tappar dock lite avgastemp = massan av avgaser minskar. Men det är bara maginellt har ju runt 500-550hk utan turbo
Vart en bra dag i garaget, Marko hjälpte till hela kvällen. BMW Bosse var förbi en sväng och målade lite. Vi fick dit 3st. nya Walbro GS450 pumpar in i tanken, tanken och soppaslangar lyftes upp på plats. Oljereturen från turbon är också där den ska. Byggde om strömförsörjningen till pumparna med större relän bak vid tanken 40 och 70ampere. Marko skruvade på även lister, emblem o baklysen. Imorrn ska jag hämta nya stift och 1/8" NPT plugg som är beställt. Flöda spridarna, fylla på oljor och E85. dit med innerskärmar och frontplåt med IC tryckrör och kylare sedan är det start som gäller
Vart bra med nya listerna, WeldRacing ProStar även på
vEight skrev: Snyggt! Har du lindade rör hela vägen till turbon? Det kan göra en del på gasflödet i o med att du inte släpper ut så mycket värme. Gillar verkligen det här projektet!
Har coatade headers och resten av rören lindade hela vägen.
BMW Bosse var över en sväng och målade lite mer inredningsdetaljer. Marko var med och hjälpte till hela dagen, var många andra fika polare med också som moraliskt stöd
Skruvade dit tryckrören (är ju ett par stycken), IC och tillverkade nytt fäste till soppa regulatorn. Innerskärmar och frontplåt fick vi dit igår kväll. Beställde två 12" Spal elfläktar, min Volvo 940/960 fläkt fick inte plats.
Vart en sväng till Sala idag innan jobbet, Micke ställde upp med skåpbil och körning Var ett pyssel att få fast allt utan att skada delarna.
Imorgon ska jag börja montera skärmar och frontplåtar. Sedan ska skufflucka och huv på.
Fram och bakruta limmades och huv mm kom på igår. Idag mekade vi ihop grill och stötfångare. Tillverkade även fläktkåpa till dom nya 12" Spal el-fläktarna.
Andy mekade dit sidorutor och dörrsidor på dörrarna.
Imorrn är det bakre sidorutor som ska på plats och resten av inredningen. Matta, soffa och stolar sedan är bilen redo för PowerMeet imorrn kväll
PowerMeet avklarad, funkade fint att cruisa med bilen i lördags i värmen Vart tre svängar till Västerås. Andy fick börna lite med Chevan på Kjula rakan. Filmsnutt från PowerMeet o börnisen https://www.youtube.com/watch?v=93KpdVy … e=youtu.be
Var till Power HotRod Reunion i lördags, la två rejäla börnisar. Första vart lite väl vinglig efter 100-150meter, fick släppa av helt. Andra höll jag över 201meter Det gillade Kjelle Power, fick priset för bästa burnout och 5papp i vinstpengar Film på den lagom långa burnouten. https://www.youtube.com/watch?v=0QXGIpHEPVI