Det har knåpats lite mer med laddluftkylaren idag. Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset. Får logga och se hur mycket det blir.
Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.
inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.
Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.
vEight skrev: Tjejmotor.. Ska du inte måla blocket rosa också?
Ja den är väldigt tjejig Blir dock hugger orange som det är nu, lackar insuget med när den är klar.
Glömde lägga ut bilder på nedre fästen till laddluftkylaren, rullade plåtar i 2mm gods som nedre tanken vilar på. 5mm gummimatta är mellan fästen och kyl.
Skönt med långledigt då hinner man med lite mer i garaget. Köpte färdiga fuelrails, men dom passade inte alls, spridarna hade hamnat precis mellan insug och topp. Så fräste insuget med samma mått mellan yttre kanalerna som på fuelrailsen.
Blev lite manuellt vevande.
8st 22mm hål klara
Fuelrailen cnc-fräste vi av Aeromotive material. BMW Bosse svetsade sedan ihop allt.
Blev och tillverka fäste för kamsynkgivaren idag. Givaren är från BMW m54.
Kamdrevet är en CompCams justerbar, blev en längre bult som givaren ska känna av. Ska köpa 12.9 UNF 1/4" bult och mutter nästa vecka. Blir även ARP kamdrevsbult.
Liten uppdatering på vad som händer i garaget, har rivit hela framvagnen. Blästrat länkarmar och boxat in dom undre. Blästrat mycket annat med. Blev plulverlack på länkarmar, kränghämmare, fjädrar mm, vissa delar våtlackades. Blev nya bussningar, leder, ny servosnäcka med elservopump istället för den manuella. Ska börja imorrn med att borsta och slipa rent ramen från torpedvägg och framåt, kanske blir ihop montering av framvagnen till helgen
Har lyckats få in hela 41.000kr i spons till Dragweek
Lyckades anmäla mej, anmälan skulle släppas kl.18 svensk tid igår, men länken till anmälan kom kl.18.05. Var ett par svettiga minuter, fick läsa in sida om och om igen. Alla 400 platser gick på 17minuter.
Liten uppdatering på vad som har hänt och händer i garaget och med planeringen till Dragweek. Har ansökt om enskild firma pga. att en sponsor kräver det, kommer mer info om sponsoravtalet när det är klart.
Framvagnen vart klar för ett tag sedan, målade även främre delen av ramen.
QA1 justerbara dämpare vart det fram.
Nya AGR 12:1 servo snäckan, 2varv ändläge till ändläge Glömde ta bild på el-servopumpen från Opel Astra, sitter monterat bredvid laddluftkylaren.
Vi byggde om nedre fjäderfästet på länkarmarna bak, innan vart fjädern ihoptryckt snett.
Turbowrex oljereturpump till denna säsong med snedskurna mässingsdrev. Plockade bort oljekylaren, ska inte behövas till denna pump. Samt QA1 justerbara dämpare bak.
Provflödade pumparna förra helgen, ger 360liter i timmen vid 45psi 3.1bar och 12.3volt. Måste räkna med att laddningen till batteriet kan lägga av. Så jag tar och monterar i en fjärde pump i tanken
Kör med Walbro 450GST, är flexifuel pumpar. Verkar hålla bra med, körde ca. 1000mil -14, en av dom har gått 1000mil och 2st bara på laddtryck. Aktiveras vid 0.1bar laddtryck via sprutet, bättre att köra så. Om alla går hela tiden så värms bränslet upp samt så drar det mycket ström.
Går åt ungefär 15liter i minuten med 1.5bar, så tre pumpar räcker till det. Men jag vill kunna vrida på mer så det vart en pump till, har då kapacitet till 20liter i minuten med 12volt. Med 14volt blir det betydligt mer
Har kört på i sådan takt i garaget att tid har inte funnits för uppdateringar. Nu börjar man se ljuset i tunneln, varit riktig körigt med allt.
Emil var över ett par veckor sedan och rensade ur elhärvan till sprutet, har sedan knåpat ihop den med härvan till TCI styrboxen till lådan samt till pump, fläkt och servostyrningar mm. Nu är det kopplat vettigt och uppmärkt samt så Emil skrev ett Excel dokument på alla kontakter och in och utgångar till VEMSet. Knäckte till en alupanel för båda boxarna och dom 6st relän som behövs, varav 3st bara till transbrakestyrningen.
Lite kablar blev det över.
Panelen istället för ACen är klar, boxarna är bakom den. Det beigea behöver målas om lite här och där, ska anlita BMW Bosse till det. Fick dit mattor och baksäte idag.
T-shirtsen kom idag från tryckeriet, finns till salu för 250kr ink. frakt. Skickar T-shirts till alla som har sponsrat med mer än 1000kr.
I helgen ska det mekas på för fullt, får hjälp av Tjoa. Anders från A E Bil & Transmission kommer imorrn kväll med växellådan. Så uppstart och provkörning är planerat till nästa vecka
Det har mekats febrilt i garaget denna helg. Tjoa var över i fredags och igår och hjälpte till. Han svetsade om anslutningarna på japskylet så dom passar till större GM kylarslangar. Och knäckte till en fläktkåpa till Volvo 940 elfläkten.
Jag monterade ihop hela inredningen till bilen. Sedan lyfte vi upp tanken och drog nya teflon soppaslangar.
Anders från AE Bil&Transmission var över med min 4L80E växellåda som har fått mer godsaker i sej, bla. Rossler transbrake, en bättre mellanaxel och ny planetväxel. Givetvis så testades den i växellådsbänken innan, convertern är en Circle D 265mm multidisc lockup. Blev dock lite svarvning av convertern när lådan skulle på plats, för lite spel mellan flexiplate och converter. Nu är det åtgärdat, lyfter lådan på plats imorrn.
Nu är bilen igång, vi har provkört ca. 30mil totalt. Transbrake testades idag, fungerar fint. Nya convertern fungerar klockrent, rätt lätt och stalla till 3500-4000rpm och håller efter det oavsett laddtryck. Laddluftkylaren verkar kyla väldigt bra, runt 18grader insugstemp vid låglast och går upp ett par grader efter 6sekunder på 1.4-1.6bar i laddtryck. Men det bästa av allt elservoumpen och nya snäckan vart kanon bra, lagom lättstyrt fast det är 2varv ändläge till ändläge Lite småfix kvar till Test & Tune på Kjula nästa helg.