Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 853 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
Pro-Mille
27 oktober 2015 · 132 Inlägg

Lyckades rulla till "elbown" i 7mm plåt och tankarna till laddluftkylaren i 3mm plåt.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20593.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20594.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20595.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
29 oktober 2015 · 132 Inlägg

Det har knåpats lite mer med laddluftkylaren idag.
Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli
på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre smile
Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset.
Får logga och se hur mycket det blir.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20596.jpg
Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20597.jpg
inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20598.jpg
Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 november 2015 · 132 Inlägg

Bygget går framåt, laddluftkylaren är svetsad.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20599.JPG
Rejäl pjäs, väger hela 26kg.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20600.JPG
Tryckröret mellan kylet och spjällhuset görs när växellådan är på plats.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20601.JPG
"Elbowen" ska svetsas under veckan.

Sponsringen från "privat" personer är nu uppe i hela 18250kr, får tacka Erland Cox för idén smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
1 december 2015 · 132 Inlägg

vEight skrev:
Tjejmotor.. Ska du inte måla blocket rosa också? tongue

Ja den är väldigt tjejig big_smile
Blir dock hugger orange som det är nu, lackar insuget med när den är klar.

Glömde lägga ut bilder på nedre fästen till laddluftkylaren, rullade plåtar i 2mm gods som nedre tanken vilar på.
5mm gummimatta är mellan fästen och kyl.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20602.JPG

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
9 december 2015 · 132 Inlägg

Elbowen svetsad och planad, borrade och gängade 4st 1/4" hål för vaccumanslutningar
Passade på och skruvade fast soppa regulatorn i elbown smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20603.jpg

Ska börja med insuget ikväll, blir och fräsa hål för spridarhylsorna.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20604.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
14 december 2015 · 132 Inlägg

T-shirts ska tryckas, Paul Hurley har ritat trycket.
Kommer ta emot beställningar slutet av januari när jag får hem T-shirtsen.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20605.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
15 december 2015 · 132 Inlägg

Datumen och platserna blev släppta idag smile
Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- … announced/

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 december 2015 · 132 Inlägg

Skönt med långledigt då hinner man med lite mer i garaget.  smile
Köpte färdiga fuelrails, men dom passade inte alls, spridarna hade hamnat precis mellan insug och topp.
Så fräste insuget med samma mått mellan yttre kanalerna som på fuelrailsen.

Blev lite manuellt vevande.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20607.jpg

8st 22mm hål klara
http://pro-mille.se/belair/turbo%20608.jpg

Fuelrailen cnc-fräste vi av Aeromotive material.
BMW Bosse svetsade sedan ihop allt.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20606.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
11 januari 2016 · 132 Inlägg

Tänkte att en reserv turbo till Dragweek vore bra.
Råka visst köpa tre s491 smile
Dom två lätt begagnade kan ju vara bra till nästa projekt  lol

http://pro-mille.se/belair/turbo%20609.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
17 januari 2016 · 132 Inlägg

Blev och tillverka fäste för kamsynkgivaren idag.
Givaren är från BMW m54.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20610.jpg

Kamdrevet är en CompCams justerbar, blev en längre bult som givaren ska känna av.
Ska köpa 12.9 UNF 1/4" bult och mutter nästa vecka. Blir även ARP kamdrevsbult.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20611.jpg

1.5mm spel mellan hallgivaren och bultskallen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20612.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
16 februari 2016 · 132 Inlägg

Liten uppdatering på vad som händer i garaget, har rivit hela framvagnen.
Blästrat länkarmar och boxat in dom undre. Blästrat mycket annat med.
Blev plulverlack på länkarmar, kränghämmare, fjädrar mm, vissa delar våtlackades.
Blev nya bussningar, leder, ny servosnäcka med elservopump istället för den manuella.
Ska börja imorrn med att borsta och slipa rent ramen från torpedvägg och framåt, kanske blir ihop montering av framvagnen till helgen
http://pro-mille.se/belair/turbo%20613.jpg

Har lyckats få in hela 41.000kr i spons till Dragweek smile

Senast redigerat av Pro-Mille (16 februari 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
6 mars 2016 · 132 Inlägg

Lyckades anmäla mej, anmälan skulle släppas kl.18 svensk tid igår, men länken till anmälan kom kl.18.05.
Var ett par svettiga minuter, fick läsa in sida om och om igen.
Alla 400 platser gick på 17minuter.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20614.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (6 mars 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
9 mars 2016 · 132 Inlägg

Formula skrev:

arne_moessa skrev:
Härligt! Ska bli kul att följa den resan! Såg även att en till bil från Sverige skulle åka över! Kommer bli grymt!

Kul! Vad/vem var den andra bilen?

Norrlands Asconan

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
26 mars 2016 · 132 Inlägg

Liten uppdatering på vad som har hänt och händer i garaget och med planeringen till Dragweek.
Har ansökt om enskild firma pga. att en sponsor kräver det, kommer mer info om sponsoravtalet när det är klart. smile

Framvagnen vart klar för ett tag sedan, målade även främre delen av ramen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20615.jpg

QA1 justerbara dämpare vart det fram.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20616.jpg

Nya AGR 12:1 servo snäckan, 2varv ändläge till ändläge big_smile
Glömde ta bild på el-servopumpen från Opel Astra, sitter monterat bredvid laddluftkylaren.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20617.jpg

Vi byggde om nedre fjäderfästet på länkarmarna bak, innan vart fjädern ihoptryckt snett.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20618.jpg

Turbowrex oljereturpump till denna säsong med snedskurna mässingsdrev.
Plockade bort oljekylaren, ska inte behövas till denna pump.
Samt QA1 justerbara dämpare bak.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20619.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
2 april 2016 · 132 Inlägg

Provflödade pumparna förra helgen, ger 360liter i timmen vid 45psi 3.1bar och 12.3volt.
Måste räkna med att laddningen till batteriet kan lägga av. Så jag tar och monterar i en fjärde pump i tanken smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20620.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
4 april 2016 · 132 Inlägg

Kör med Walbro 450GST, är flexifuel pumpar.
Verkar hålla bra med, körde ca. 1000mil -14, en av dom har gått 1000mil och 2st bara på laddtryck.
Aktiveras vid 0.1bar laddtryck via sprutet, bättre att köra så.
Om alla går hela tiden så värms bränslet upp samt så drar det mycket ström.

Går åt ungefär 15liter i minuten med 1.5bar, så tre pumpar räcker till det.
Men jag vill kunna vrida på mer så det vart en pump till, har då kapacitet till 20liter i minuten med 12volt.
Med 14volt blir det betydligt mer smile

Senast redigerat av Pro-Mille (4 april 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
8 maj 2016 · 132 Inlägg

Har mekat på rätt mycket med Chevan, startade upp motorn löst i en motorbänk idag.
Topparna ska efterdras imorrn.

Tjoa var över och gjorde sidosträvorna till buren bultbara, snyggt gjort smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20621.jpg

Jag själv svarvade och fräste till nya trigger prylar, nytt fäste till Volvo givare fräst ur ett stycke.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20622.jpg

Motorn lyftes på en motorbänk som jag fick låna, kopplade på sprutet och varmkörde motorn med öpppna headers  lol
http://pro-mille.se/belair/turbo%20623.jpg

Filmsnutt på uppstarten.
https://youtu.be/frf_DqnFHDc

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
27 maj 2016 · 132 Inlägg

Har kört på i sådan takt i garaget att tid har inte funnits för uppdateringar.
Nu börjar man se ljuset i tunneln, varit riktig körigt med allt.

Emil var över ett par veckor sedan och rensade ur elhärvan till sprutet, har sedan knåpat ihop den med
härvan till TCI styrboxen till lådan samt till pump, fläkt och servostyrningar mm.
Nu är det kopplat vettigt och uppmärkt samt så Emil skrev ett Excel dokument på alla kontakter och in och utgångar till VEMSet.
Knäckte till en alupanel för båda boxarna och dom 6st relän som behövs, varav 3st bara till transbrakestyrningen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20625.jpg

Lite kablar blev det över. smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20624.jpg

Panelen istället för ACen är klar, boxarna är bakom den.
Det beigea behöver målas om lite här och där, ska anlita BMW Bosse till det.
Fick dit mattor och baksäte idag.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20626.jpg

T-shirtsen kom idag från tryckeriet, finns till salu för 250kr ink. frakt.
Skickar T-shirts till alla som har sponsrat med mer än 1000kr.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20627.jpg

I helgen ska det mekas på för fullt, får hjälp av Tjoa.
Anders från A E Bil & Transmission kommer imorrn kväll med växellådan.
Så uppstart och provkörning är planerat till nästa vecka smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
29 maj 2016 · 132 Inlägg

Det har mekats febrilt i garaget denna helg. smile
Tjoa var över i fredags och igår och hjälpte till.
Han svetsade om anslutningarna på japskylet så dom passar till större GM kylarslangar.
Och knäckte till en fläktkåpa till Volvo 940 elfläkten.

Jag monterade ihop hela inredningen till bilen.
Sedan lyfte vi upp tanken och drog nya teflon soppaslangar.

Anders från AE Bil&Transmission var över med min 4L80E växellåda som har fått mer godsaker i sej,
bla. Rossler transbrake, en bättre mellanaxel och ny planetväxel.
Givetvis så testades den i växellådsbänken innan, convertern är en Circle D 265mm multidisc lockup.
Blev dock lite svarvning av convertern när lådan skulle på plats, för lite spel mellan flexiplate och converter.
Nu är det åtgärdat, lyfter lådan på plats imorrn.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20628.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
7 juni 2016 · 132 Inlägg

Nu är bilen igång, vi har provkört ca. 30mil totalt.
Transbrake testades idag, fungerar fint.
Nya convertern fungerar klockrent, rätt lätt och stalla till 3500-4000rpm och håller efter det oavsett laddtryck.
Laddluftkylaren verkar kyla väldigt bra, runt 18grader insugstemp vid låglast och går upp ett par grader efter 6sekunder på 1.4-1.6bar i laddtryck.
Men det bästa av allt elservoumpen och nya snäckan vart kanon bra, lagom lättstyrt fast det är 2varv ändläge till ändläge
Lite småfix kvar till Test & Tune på Kjula nästa helg.

Film på transbrake testet smile
https://youtu.be/286p_yJMoNo

Vi åkte till Sundbyholms gästhamn på lunch efter det smile
Utan huv så klart..

http://pro-mille.se/belair/turbo%20629.JPG'

http://pro-mille.se/belair/turbo%20630.JPG

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang