Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 883 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
Pro-Mille
8 juni 2016 · 132 Inlägg

Formula skrev:
Gött att allt verkar lira! Skall bli riktigt kul att se din bil på Kjula. Tar du med T shirt som man kan köpa?

Japp T-shirts kommer att finnas i depån smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
13 juni 2016 · 132 Inlägg

Full fart har det varit denna vecka.
I tisdags åkte jag till Däckia och ställde framvagenen och chassiet.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20631.jpg

Huven fick vi på i fredags smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20632.jpg

"Fake" luftrenaren fick plats med smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20633.jpg

Sedan vart det två testrepor på Kjula i lördags, lite strul med transbrake i första och aningen halt i andra repan.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20634.jpg

Film på andra repan. Tiden och hastigheten är inget att skriva hem om. 11.84 228km/h...
https://youtu.be/RFI0N6fQdbk

Nu ska alla verktyg delar mm packas och dokumenteras som ska med till USA.
Sedan kör vi ner bilen till Mönsterås, där ska den lastas i kontainer med Norrlands Asconan.
Daniel "Dojjan" Karlsson på Kustservice sköter transporten till USA.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
14 juni 2016 · 132 Inlägg

Körde bara i lördags, vi upptäckte ett problem med transbraken i lådan så vi mekade isär det istället på lördagkväll/natt.
Lådan vart på plats igen i söndags och körde med bilen nu inatt till jobbet, fungerar som det ska nu.
Bra att upptäcka alla barnsjukdommar nu innan den skeppas till USA.
Vill du köpa T-shirt så kan jag skicka den istället smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
19 juni 2016 · 132 Inlägg

Så nu är Chevan lastad i kontainer med Norrlands Asconan.
Åkte ner till Mönsterås igår morse, en 32mila tur.
Regnade nästan hela vägen, så man fick köra lugnt med skutan.

Men nere i Västervik torkade upp så fick jag äntligen gasa lite smile
Notera GIK laddtrycksmätarens nål  lol
https://youtu.be/j9dIlHxMyHY

Vi lastade i Mönsterås hamn
http://pro-mille.se/belair/turbo%20635.jpg

Norrlands Asconan lastades innan jag kom ner.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20636.jpg

Chevan fungerade fint hela vägen ner.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20637.jpg

Hejdå snigeln, vi ses ev. slutet av Juli i Miami smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20638.jpg

Daniel "Dojjan" Karlsson på Kustservice sköter transporten med hjälp av Susanne på GET Shipping i Miami
http://pro-mille.se/belair/turbo%20639.jpg

Var bra trångt att komma ur bilen, fick krypa ut genom fönstret smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20640.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 juni 2016 · 132 Inlägg

Tackar! smile

Har mekat med lite kundjobb nu när Chevan är på väg till USA.

Fick mina nya billet kompressorhjul idag.

Mycket fina blev dom smile
8+8 blad istället för 7+7, samt högre blad, smalare centrum och extended tip

http://pro-mille.se/belair/turbo%20641.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
11 augusti 2016 · 132 Inlägg

Dojjan lastade ur bilen i fredags förra veckan i Miami.
Gick smidigt med tullen, Susanne Getten på GET Logistics skötte alla papper.

Dojjan köpte en schysst dragbil, 2005 Cheva pickis med 6.0 LS.
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20000.jpg

Bilen lastade på trailer i måndags, Dojjan åkte från Miami mot Heiskell Tennessee en trip på 150 svenska mil.
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20002.jpg

Blev trailer byte pga. trasigt hjullager.
Här tankas det i Marietta Georgia, går åt 2-2.3liter milen med farthållaren på 70mph
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20003.jpg

Framme hos Larry Waddell i Heiskell Tennessee.
Aningen suddig bild, kan det bero på ölen som Dojjan fick av Larry. lol
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20004.jpg

Bilen står nu i Larrys verkstad.
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20005.jpg

http://pro-mille.se/belair/dragweek%20006.jpg

Var flera polare till Larry som väntade på att Dojjan skulle komma över.
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20007.jpg

Om drygt tre veckor åker vi över och servar bilen inför Dragweek.
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20008.jpg

Larry köpte schysst trailer till mej, till och med färgen passar bra smile
http://pro-mille.se/belair/dragweek%20001.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (11 augusti 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 augusti 2016 · 132 Inlägg

Snart är det dags!  big_smile

Måndagen den 5:e September flyger jag, Juha "Tjoa" Forsman och "VEMS" Emil Larsson över till USA.
Blir lite service under tisdag till onsdag hos Larry i Heiskell Tennessee, ev. blir det test på någon bana i närheten.
På fredagen åker vi upp till Hebron Ohio, 60 svenska mil upp dit.

Så nu under veckan ska vissa delar och verktyg plockas ihop som inte skickades med bilen.

Fick hem en ny laddning med T-shirts, köp gärna en eller flera.
Eller sponsra med 1000kr och få en T-shirt på köpet.  smile
Pris 250kr ink. frakt, 200kr vid avhämtning. Finns i följande storlekar, S M L XL XXL XXXL
http://pro-mille.se/belair/turbo%20605.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
27 september 2016 · 132 Inlägg

Ett gäng bilder från resan.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_000.jpg
Bild från Test & Tune på Knoxville Dragstrip fredagen 9/9
Richard Sahlström i mitten har varit till en stor hjälp med att fixa nya kontakter åt mej, han har känt
Larry Waddell sedan -94. Han hittade trailern som vi hade under hela resan mm.
Emil Larsson till vänster, våran tuner. Hans datafingrar går inte av hackor smile
Larry Waddell till höger.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_001.jpg
Larry Waddell till vänster, utan hans hjälp hade denna resa inte varit möjlig.
Michael Thomas till höger, han fixade klistermärken till våran trailer. Han äger firman Bad Designs.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_002.jpg
Första provkörningen med trailern efter bilen, i Heiskell Tennessee.
Juha "Tjoa" Forsman till vänster.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_003.jpg
I kön till "Tech control" i Hebron på National Raceway

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_004.jpg
I kön till "Tech control" i Hebron på National Raceway

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_005.jpg
Vart folksamling runt bilen... Jänkarna vart impade av sleepern

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_006.jpg
Snigeln tittade fram smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_007.jpg
Dennis Klangebo och Magnus Frost från Norrlands Asconan

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_008.jpg
Efter besiktningen (Tech control) började vi med växellådsbyte.
Jake Preformance skulle leverat lådan 1:a september till Larry i Heiskell Tennessee.
Men vi fick den försenat upp till Hebron Ohio, Dennis Taylor (farsa till Alex Taylor som kör Camaro -67 LS turbo 8.68 i snitt) var schysst och körde upp den åt oss. Men vi märkte att det saknades ett stift i kontakten till lådan, öppnade tråget. Jo det var inget transbrake ventilhus där. SUCK!
Var bara att lyfta dit lådan ändå, vi vågade inte byta ventilhus.
Blev och banka till växellådstunneln lite extra pga nyare hus på lådan, oljeanslutningarna sitter inte lika.
Emil knåpade om elen till måndagen så att 3ans växel går in vid launchcontrol så att jag kunde hålla bilen still lättare.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_009.jpg
I uppliningen på måndagen, första racedagen efter byte av bakaxelklumpen.
Körde pissiga 11.77 130mph med 1.9 i 60fot, var helt utan fokus då.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_010.jpg
Första checkpointen dag 1

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_011.jpg
Andra checkponten dag 1

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_012.jpg
Vi åkte till Summit Motorsportspark i Norwalk, träffade på dessa grabbar.
Dom hade kört sönder deras startmotor, vi hade en ny reserv med oss som vi gav till dom smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_013.jpg
Dom beställde en ny från Summit som vi fick till US131 banan.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_014.jpg
Summit Motorsports Park i Norwalk Ohio, i upplinigen.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_015.jpg
Körde 10.14 145mph 1.69 i 60fot. Vi nöjde oss med den repan.
Började jaga efter ett lustgassystem istället, hittade ett begagnat cheater för Dominator fläns.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_016.jpg
Jessie Madaffari Jr som kör Stepsiden hade lustgassystemet monterat på sin Pickis men använde inte det.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_017.jpg
Jessie längst till höger.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_018.jpg
Lusgasystemet.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_019.jpg
Monte Smith fixade till bestyckning för 75hk och 85hk

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_020.jpg
Ett team lånade ut deras reserv lustgastub till oss, se vad glad jag blev smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_021.jpg
Första checkpointen dag 2

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_022.jpg
Andra checkpointen dag2

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_023.jpg
På US 131 Motorsports Park i Martin Michigan
Lustgassystemet monterades på morgonen under en regnskur, tur för oss.
Då han vi med att köra första rundan i "All in"
9.72 142mph, bilen gick så fett att den dog på slutet.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_024.jpg
Efter lite tuning så körde vi nytt pers bästa. 9.26 149mph 1.45 i 60fot smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_025.jpg
Vi hade slut på rena shorts, och Meijer hade bara jeans för 9.99$

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_026.jpg
Var bara att köpa jeans och kapa av dom smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_027.jpg
Första checkpointen dag3

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_028.jpg
Andra checkpointen dag3

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_029.jpg
Vårat hangaround team Drunkweek var på TGI Fridays i Indianapolis (dom var 13pers).
Dom ville bjuda på grogg till oss efter dagen smile

http://pro-mille.se/dragweek/wheelie.jpg
Indianapolis tunade vi på lite mer lustgas. Men fick rejäla däckskak och hjullyft.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_030.jpg
Släppte av gasen under 2sekunder, körde dock en 9.46 149mph 1.52 i 60fot ändå.
Vi nöjde oss med det och servade bilen istället. Ställde ventiler och bytte lambdasond.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_031.jpg
Fick se att höger bakskärm vart lite knäckt efter repan.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_032.jpg
Första checkpointen dag4

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_033.jpg
Andra checkpointen dag4

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_034.jpg
Tankningen av bilen under roadtripen mellan Indianapolis och Hebron

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_035.jpg
Sista racedagen i uppliningen
Lyckades klämma nytt pers bästa i första rundan, 9.25 151mph 1.48 i 60fot smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_036.jpg
I uppliningen till andra rundan

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_037.jpg
Emil tunar på till sista rundan smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_038.jpg
I uppliningen till andra rundan

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_039.jpg
YEAH!! 9.22 151mph (244km/h) 1.47 i 60fot nytt pers bästa igen smile

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_040.jpg
Prisutdelning.

http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_041.jpg
Fick ett passande klistermärke av ett team smile

Kommer fler bilder av resan ner till Knoxville och Orlando Speedworld

Senast redigerat av Pro-Mille (23 oktober 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
7 oktober 2016 · 132 Inlägg

Film "timelapse" från Indianapolis till Hebron dag fyra och sista racedagen från Hebron.
https://youtu.be/IIr_E3ivlQ8

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
7 oktober 2016 · 132 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Vad kul att ni klarade hela veckan!
Jag har följt mycket från 1320video men såg aldrig er, funderade därmed ifall ni ens gick igenom med Drag Week. Men det gjorde ni! Bra jobbat! big_smile

Min bil är inte intressant nog för dom big_smile
Pratade en del med dom dock.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
7 oktober 2016 · 132 Inlägg

Loggfil på 9.22 repan, räknade lite på converter slip ca.8% är det.
Ska testa nästa säsong att lägga in lockupen vid 6500rpm på 3an.

http://pro-mille.se/dragweek/logfile_922.jpg

Lite andra saker ska testas redan när bilen kommer hem, mäta tryck och insugstemp vid turbon och strax före IC. Även mottryck ska kollas, borde vara rätt lågt med tanke på att avgastempen i turbon är strax under 700grader vid målgång.
Lite nya delar är beställda, blev nya AFR 227cc toppar med 2.10" insugsventiler och 1.6" avgasventiler, 8mm skaft. 75cc förbränningsrum. Får 9.4:1 i komp med .043" tjocka kopparpackningar.
Luftfilterlåda ska byggas, känns som att lufttempen vid turbon blir väldigt hög under gatkörning.
Få in kallare luft till filtret från undersidan av bilen. Nytt större filter är beställt.

Jake ska skicka transbrake ventilhuset till mej, han bad om ursäkt att han missade det.
Ville inte skälla på honom, då kanske jag inte hade fått något alls.
Kommer att montera transbrake i nya lådan och köra med lustgas under transbrake för att stalla upp snabbare till önskad varvtal och laddtryck.

Sedan tänkte jag börja banta.. jo jag med.. men bilen en aning, byta ut till glasfiber stötfångare från Glasstek. Kanske får bort 50-60kg.

Ev. försöka få plats med aningen bredare slicks typ 10.5x30.

Mycket planer och nya idéer som vanligt  big_smile

Senast redigerat av Pro-Mille (7 oktober 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
5 november 2016 · 132 Inlägg

Nu är den episka DragWeek filmen klar.
Vart drygt 42minuter, lämpar sig bara för äkta race fans smile

https://youtu.be/PJ-VDeHbWmI

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
18 november 2016 · 132 Inlägg

Var till Aros Swapmeet härom veckan, träffade Lelle från nitroz där.
Han vill att vi skulle vara med på motorsoffan, jag själv tyckte att det skulle bli pinsamt.
Sa ändå okay jag ställer upp på det, fick med Emil Larsson dit.
Gick rätt skapligt ändå.
Onsdagens repris finns på http://www.nitrozplay.se/
http://www.nitroz.se/motorny/nyheter/650r180.jpg

Chevan är på väg hem, planeras komma till Stockholm 28:e
http://pro-mille.se/dragweek/shipping.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
18 november 2016 · 132 Inlägg

Kommer att köras Gasoline Streetweek här i Sverige vecka 28.
4-5banor, opreppat och minst 100mil körning totalt mellan banorna.
Två checkpoints mellan banorna, men man får åka vilken väg man vill till checkpointen.

Mer info. kommer på www.streetracing.se

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
5 december 2016 · 132 Inlägg

Bilen är äntligen hemma, fick åka och hämta den i fredags.
Vi åkte upp med polarens Caddy så vi kunde lasta över lite delar som var med.
Körde hem bilen från Upplandsväsby.
Tvättade av både bil och släp när jag väl kom hem, bra mycket salt på vägarna.

En bild tagen vid båthamnen hemma i Torshälla. smile
http://pro-mille.se/dragweek/dragweek_043.jpg

Har anmält mej till Speedweekend, ska bli kul och testa bilen på isen.
Beställde nya dubbfria däck med dubbhål 265/70 15 bak och 215/75 15 fram.
Ska skruva i Best Grip dubb i däcken, får hjälp av Oscar som säljer dubben här i Eskilstuna.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
9 december 2016 · 132 Inlägg

Fick hem nya däcken härom dagen.
Oscar på http://www.best-grip.se/ ordnade dubb för ett bra pris.

Blev 112 st. dubb i framdäcken, dubb 1740 5.4mm utstick och 2.2mm hårdmetall spets, limmades med Loctite 480.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_001.JPG

I bakdäcken vart det 150 st dubb, borrade lite extra dubbhål i dom.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_002.JPG

Dubb 1700 7.3mm utstick och 2.2mm hårdmetall spets.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_003.JPG

Tar med extra dubb till bakdäcken om det skulle behövas.
Ska leta på ett par fälgar till däcken, har två stycken 7" Ultra 61 (centerline kopior) hemma.
Vore schysst och hitta likadan 6-8" breda med 4.75" bultcirkel.

http://pro-mille.se/speedweekend/speed_004.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
18 december 2016 · 132 Inlägg

Var en sväng till Dahlbäck Racing i Borlänge, Emil Larsson bromsade Chevan åt mej.
Körde så klart hela vägen upp till Borlänge och hem.
1272whp 1428Nm gav bilen med 1.7bar laddtryck. smile
Bara 0.2bar tryckfall i laddluftkylaren, 25grader insugstemp.
Film på turen.
https://youtu.be/9w051i9m0Oc

Vart även en tur i fredags till Åby Motorklubbs årliga glöggkväll. smile

Senast redigerat av Pro-Mille (18 december 2016)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
24 december 2016 · 132 Inlägg

Vi var ut idag och körde i fina vädret, julafton tur är aldrig fel smile
110-120km/h till drygt 200km/h gick snabbt fast det spinner en aning smile

https://youtu.be/YurzZWq947k

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
1 mars 2017 · 132 Inlägg

En liten uppdate från våran Speedweekend körning.

Bilen fick stanna ute och skämmas ett par veckor innan Speedweekend pga att jag köpte en CNC-fräsmaskin till garaget.
Bilder på den kommer senare. smile
Var över till Däckia i Eskilstuna och servade bilen innan vi åkte upp till Årsunda, blev byte av olja och filter.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_005.jpg

Körde så klart upp till Årsunda för egen maskin, vi bytte till isdäcken,
monterade på bromsskärm och monterade på uppsamlingsplåt under motor och låda.
Tomas Berg följde med som mekhjälp åt mej, han tog med sin husvagn.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_006.jpg

Besiktning fredag morgon, inga anmärkningar. smile
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_007.jpg

I uppline på fredagen, passande bild för det var Svergiefinnarnas dag den 24:e big_smile
Vi fick vänta i 3timmar innan första körningen, tyvärr så lyckades inte dom laga råken på långbanan.
Så dom plogade ny bana torsdag kväll/natt. Den blev 1.2km lång accelerationssträcka på,
svängde dessutom lite och guppigt som fan pga att hyvling hanns inte med. Körde bara 170km/h i snitt.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_008.jpg

Emil dök upp sent på fredag kväll, På lördag kom Curt Weinzel (fotograf och sponsor), samt några polare.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_009.jpg

Se så livrädd jag var innan körning big_smile
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_010.jpg

Här bär det iväg, är nog svängen när Emil åkte med.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_011.jpg

Återlinen, kromat och Cowboy hatt på så klart smile
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_012.jpg

235.10km/h som bästa sväng samt sista, då med tre glada Göteborgare med i bilen.
Körde 170, 196, 226 så förbättring varje sväng.
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_013.jpg

Vann en turbosnäcka för "Årets Turbo Bil" big_smile
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_014.jpg

På vägen hem, vart mat donken i Västerås smile
http://pro-mille.se/speedweekend/speed_015.jpg

Film på helgens snabbaste runda på isen i Årsunda med Chevan.
Hade tre Göteborgare med i bilen, även Eddie Medusa var med  :hihi:
235km/h i snitt kom jag upp i som bäst.
Hörs tydligt på filmen när ex.antal dubb släpper från bakdäcken.
Hade runt 360-370km/h på hjulen big_smile
https://youtu.be/64hal-CtWb4

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
2 mars 2017 · 132 Inlägg

BangShift delade filmen från Speedweekend, skrev lite med smile
http://bangshift.com/general-news/video … f-friends/

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang