Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 831 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
Pro-Mille
4 mars 2017 · 132 Inlägg

eatorb skrev:
Har du fortfarande originalstyrning på bilen? smile

Har en kort styrsnäcka 2varv ändläge till ändläge och en Opel Astra elservopump.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
6 mars 2017 · 132 Inlägg

Vart en tur till Gasoline Magazines swapmeet i Katrineholm i helgen.
Ställde ut Chevan med släp där, visade lite filmer på en platt tv.

Körde över fredag kväll och lämnade bil och släp på plats.
http://pro-mille.se/gasoline/swap_001.jpg

http://pro-mille.se/gasoline/swap_002.jpg

Fick berätta och förklara om bilen och våra äventyr till flertal besökare. smile
http://pro-mille.se/gasoline/swap_003.jpg

Var rätt mycket folk där under dagen.
http://pro-mille.se/gasoline/swap_004.jpg

Folksamling runt skutan smile
http://pro-mille.se/gasoline/swap_005.jpg

Inredningen ser skaplig ut fast jag inte hade tid och putsa någe.
http://pro-mille.se/gasoline/swap_006.jpg

På vägen hem, blåste förbi Karis Dodge -55. Fästet var igen vidare  lol 
http://pro-mille.se/gasoline/swap_007.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
13 mars 2017 · 132 Inlägg

Blev bjuden av Bilsport att ställa ut skutan med släp på Elmia i påsk.
Det kunde man inte tacka nej till.
Får en egen plats/monter i D-hallen för både bil och släp smile
Kom gärna förbi där, kommer att ha med mej T-shirts och "läsk"  lol

Bilen har tyvärr fått stå ute över en månad pga. flytt av hyllor, bänkar samt målning av väggar
i verkstan. Nu idag fick jag in bilen igen, känns lite säkrare att ha den inlåst smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
12 maj 2017 · 132 Inlägg

Här var det dåligt med uppdateringar.
Som sagt vart inbjuden till Elmia av Bilsport Janne.
Vart ju tvungen att putsa lite på skutan innan Elmia.

Per riktade ett par transportskador som vart under skeppningen av bilen hem från USA.
Han är riktigt säker på det smile
http://pro-mille.se/elmia/elmia001.jpg

Första poleringen av bilen efter lackeringen, kan säga att det var nog hög tid för det.
Lacken var bra sträv innan.
http://pro-mille.se/elmia/elmia002.jpg

Så klart körde vi ner med Chevan till Jönköping, kaffepaus vid Vättern.
http://pro-mille.se/elmia/elmia003.jpg

Bilen på plats i D-hallen.
http://pro-mille.se/elmia/elmia004.jpg

Var många som funderade på hur man kan få så mycket effekt ur en 327 smallblock utan överladdning  big_smile
http://pro-mille.se/elmia/elmia005.jpg

Visade filmer från Dragweek och Budapest mm.
http://pro-mille.se/elmia/elmia007.jpg

Sandra gillade bilen smile
http://pro-mille.se/elmia/elmia006.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (12 maj 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
13 maj 2017 · 132 Inlägg

eatorb skrev:
Nu står det säkert i tråden någonstans. Men din bur, vem är det som har gjort den? smile

Johan "Lillis" Samuelsson i Åby har fixat buren.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
21 maj 2017 · 132 Inlägg

Var och testade bilen på Arosstreet #1 ikväll.
Körde med 9x30" radial slicksen som jag använde i USA.
Men nya dubbel justerbara QA1 stötdämpare bak bytte jag till under veckan.
Första repan utan tidtagning med handstart.
I eliminering mötte jag samma Corvette i första rundan körde launchcontroll på 3000rpm som i USA och 85hk gas efter det till 1.4bar.
Bilen gick loss hårt fick pedala flera gånger, vann dock repan på 7.37 med usla 1.97 i 60fot.
I Semin körde jag mot en Audi 4wd stallade då istället 2400rpm och bilen gick iväg fint, lät dock underligt
när 3ans växlade in, slirade nog till. Vid målgång började det ryka duktigt under bilen.
Körde dock 6.57 den repan med 1.84 i 60fot smile
Packboxen vid convertern hade åkt ut, tur nog så kom det inte olja på banan för att jag har uppsamlingsplåt under.

Film på reporna
https://youtu.be/-9nW901gyiE

Senast redigerat av Pro-Mille (21 maj 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
1 juni 2017 · 132 Inlägg

Har tagit ner lådan, upptäckte convertern hade fått slitagemärken efter bussnigen i pumpen.
Mätte upp att det var hela 0.13mm slitet, jävlars!
Var bara och meka isär lådan och ta reda på orsaken till detta.
Såg direkt efter att jag muttrade isär pumpen att lådan inte har linat med motorn.
Bussningen var bara sliten i nederkant och tyvärr så var pumpen slut, har bara slitit på över kant bakom pumpdrevet.
Skuvade då isär hela lådan, 2ans och 3ans lameller var slitna med, troligen pga. lågt oljetryck.
Tog med huset till jobbet och mätte upp pumpplanet kontra planet som bultas mot motor, mycket riktigt så var det inte parallellt.
Ska ta och kapa bort svepet och bulta på ett Reid Bellhouse, har en ny sådan hemma.
Får sedan köpa en ny pump till lådan och och ev. ny pump till reserv lådan med.

Convertern lämnades in till STC nere i Jönköping, han ska byta halsen på convertern.
Blir även nya lameller till lockupen, dom hade slirat till oxå.

Passar även på och monterar D3 transbrake ventilhuset i lådan.
Till andra lådan ska jag montera Jake's preppade automat ventilhus.


Ska ta och klänga på nya 10.5W x 29" Hoosier slicksen under veckan, får se om dom får plats i hjulhusen.
Ev. får jag göra om hjulhusen lite.

Har även en ny utväxling till min andra klump, tänkte byta till 3.70 från 4.11, sedan renovera WaveTrac diffen och sälja det blir spole istället.

Bilder kommer.. har inga bilder i denna dator. smile

Senast redigerat av Pro-Mille (1 juni 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
29 juni 2017 · 132 Inlägg

Full fart i garaget inför Streetweek.
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar  sad
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.

Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
http://pro-mille.se/streetweek/street_001.jpg

Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
http://pro-mille.se/streetweek/street_002.jpg

Pappmall för 3mm plåten.
http://pro-mille.se/streetweek/street_003.jpg

Höger sida klar.
http://pro-mille.se/streetweek/street_004.jpg

20mm frigång nu smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_005.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 juli 2017 · 132 Inlägg

Bättre sent än aldrig!

Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.

Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd smile

Framme i Björkvik.
http://pro-mille.se/streetweek/street_009.jpg

Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. big_smile Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex" big_smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_008.jpg

Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_010.jpg

Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
http://pro-mille.se/streetweek/street_011.jpg

Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
http://pro-mille.se/streetweek/street_012.jpg

Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
http://pro-mille.se/streetweek/street_007.jpg

Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.

Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
http://pro-mille.se/streetweek/street_013.jpg

Tajt men det går runt.
http://pro-mille.se/streetweek/street_014.jpg

Fräste även bort lite gjutskägg.
http://pro-mille.se/streetweek/street_015.jpg

http://pro-mille.se/streetweek/street_016.jpg

Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
3 augusti 2017 · 132 Inlägg

_Robin skrev:
Gillar bilen skarpt och vilket jobb du gör! Intressant tråd med mkt information 😃 Ska bygga ny motor till båten min och funderade på att köpa en 427 block från Anab 😃 Hur är blocken därifrån?

Har mätit / kollat ramlägena och cylinderloppen, och det är ok.
Man ska tydligen kolla så alla oljekanaler är helt genomborrade, många som har upptäckt att det är stopp i några oljekanaler. Sedan verkar kamlagerna vara av sämre kvalité, ska byta ut dom till Dart lager. Är tydligen en ren kopia på en tidigare Dart block.
Mitt block ska honas upp pga. att jag kommer överladda motorn rätt hårt, kolvspelet är 8-9 hundringar nu och ska upp till 15-17 hundringar. Sedan ska blocket deckas men hur mycket vet jag inte innan mina nya vevstakar mm är hemma.

Senast redigerat av Pro-Mille (3 augusti 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 augusti 2017 · 132 Inlägg

Liten uppdatering på nya motorbygget.

Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
http://pro-mille.se/streetweek/street_017.jpg

Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
http://pro-mille.se/streetweek/street_018.jpg

Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_019.jpg

Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
http://pro-mille.se/streetweek/street_020.jpg

Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_021.jpg

http://pro-mille.se/streetweek/street_022.jpg

Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_023.jpg

Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
http://pro-mille.se/streetweek/street_024.jpg

Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig  lol  Har lite planer på vad som ska göras med den smile
http://pro-mille.se/volvo/volvo_001.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
6 september 2017 · 132 Inlägg

Kommer att köra med Fel-Pro MLS topplockspackningar och ytkravet var max Ra 0.50, tänkte att det är nog bäst och mäta upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.

http://pro-mille.se/streetweek/street_025.JPG

http://pro-mille.se/streetweek/street_026.JPG

http://pro-mille.se/streetweek/street_027.JPG

Senast redigerat av Pro-Mille (6 september 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
23 november 2017 · 132 Inlägg

Var tydligen länge sedan som jag uppdaterade här.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.

Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
http://pro-mille.se/streetweek/street_028.jpg

Putsade till insugskanalerna med.
http://pro-mille.se/streetweek/street_029.jpg

Viktjusterade kolvarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_030.jpg

Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
http://pro-mille.se/streetweek/street_032.jpg

http://pro-mille.se/streetweek/street_033.jpg

Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
http://pro-mille.se/streetweek/street_031.jpg

13.5mm rörhylsor på plats.
http://pro-mille.se/streetweek/street_034.jpg

Ihopmontering av bottendel.
http://pro-mille.se/streetweek/street_035.jpg

Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
http://pro-mille.se/streetweek/street_036.jpg

Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
http://pro-mille.se/streetweek/street_037.jpg

Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
http://pro-mille.se/streetweek/street_038.jpg

Provmontering av toppar och insug.
http://pro-mille.se/streetweek/street_040.jpg

Bottendelen ihop.
http://pro-mille.se/streetweek/street_041.jpg

Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
http://pro-mille.se/streetweek/street_042.jpg

Topparna på plats.
http://pro-mille.se/streetweek/street_043.jpg

Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
http://pro-mille.se/streetweek/street_044.jpg

Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop. smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_039.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (23 november 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
1 december 2017 · 132 Inlägg

Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_045.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
5 december 2017 · 132 Inlägg

Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla  lol
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.

http://pro-mille.se/streetweek/street_046.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 januari 2018 · 132 Inlägg

Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar smile
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
20 februari 2018 · 132 Inlägg

Har inte riktigt bestämt vad jag vill göra med bilen framöver.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
11 juni 2018 · 132 Inlägg

Skutan har fått nya hjul, ville testa någe nytt.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20642.jpg

Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20643.jpg

Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20644.jpg

Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg smile
Man lär sig alltid något nytt.

Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
3 september 2018 · 132 Inlägg

Har kört vid två tillfällen på Kjula i somras, 9.58 som bäst där.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20649.jpg

Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20648.jpg

Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20645.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20646.jpg

ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20647.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
2 december 2018 · 132 Inlägg

Liten uppdate.

Beställde en helt ny converter istället för att bygga om den förra.
Blev en 252mm ProSeries Circle D med 3800-4000rpm i stallspeed, det är deras senaste turbo converter.
Fick hem den ett par veckor sedan.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20650.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20651.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20652.jpg

Annars har det inte hänt så mycket i garaget med Chevan.
Har sålt WeldProstar fälgarna, både gathjulen och racehjulen.
Blir nya fälgar smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang