Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 235 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
vEight Baronen
28 september 2015 · 1 434 Inlägg

Fränt!

Elbilar kan dra åt helvete.
b0hman
28 september 2015 · 202 Inlägg

Coolt!
Följer alltid dragweek på nätet!

Ford Mustang GT "Singelturbo" (1995)
Djo
28 september 2015 · 10 157 Inlägg

Låter som ett grymt roligt äventyr smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pro-Mille
29 september 2015 · 132 Inlägg

Har startat en ny grupp på Facebook om DragWeek.
https://www.facebook.com/groups/909784182435515/
Har fått två firmor som sponsrar, Copan i USA och ProRent i Sthlm.
Men så klart är fler välkomna.
Har en bankkonto knutet till swish som ska användas till DragWeek.
tel. 0705576039

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Dr_struts
29 september 2015 · 1 861 Inlägg

Pro-Mille skrev:
Har startat en ny grupp på Facebook om DragWeek.
https://www.facebook.com/groups/909784182435515/
Har fått två firmor som sponsrar, Copan i USA och ProRent i Sthlm.
Men så klart är fler välkomna.
Har en bankkonto knutet till swish som ska användas till DragWeek.
tel. 0705576039

Vinyl wrapa huven och skriv namn på alla som skänker en slant över swish så har folk lite mer anledning att hjälpa till så kör du med huven på dragweek... En kul grej liksom!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Pro-Mille
29 september 2015 · 132 Inlägg

Är tyvärr lite regler angående reklam och sponsornamn på bilen.
Max ett sponsornamn 6" höga bokstäver.

Men på släpvagnen är det fritt så på den kommer alla sponsorer skrivas på.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
18 oktober 2015 · 132 Inlägg

Fick besked från Richard angående klassreglerna häromdagen, bilen klassar "tyvärr" in i SuperStreet klassen, dvs får köra mot bilar som kör 7.70 tider.
Tanken fanns att bygga om bilen till front placerad turbo men vi skippar det, vi kör som bilen är nu med turbon gömd i skuffen.
Mycket fränare och behålla sleeper stuket. smile

Uppdateringarna som blir är följande.
Ny laddluftkylare med stående celler, 660x350x150mm.
Ny aluminium vattenkylare.
Nytt Brodix insug med enkel 102mm spjäll.
Circle-D 265mm multidisc converter
Rossler transbrake mm till 4L80E växellådan.
QA1 ställbara stötdämpare runt om.
Samtliga leder och bussningar till framvagnen byts ut.
Servosnäcka istället för den manuella.
El-servopump
mm.

Lyfte i motorn idag, bara för att mäta höjden på nya insuget. Blir rätt mycket högre med "elbow" och 4" spjäll.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20587.jpg
Får hela 300-350mm mellan motorblock och kylare smile

http://pro-mille.se/belair/turbo%20588.jpg
Plats för en finne i motorrummet smile

http://pro-mille.se/belair/turbo%20589.jpg
Så jag beställde en 2" cowl induction huv, vart glasfiber och med original gångjärns fästen.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
25 oktober 2015 · 132 Inlägg

Sågade bort nedre delen och ca.50mm på sidorna av "kylarbalken" för att få in nya laddluftkylaren så nära grillen som möjligt. Gjorde även en mall för att kunna rulla till tankarna i 3mm aluminium.
Blev även och snida till mall till "elbown" för insuget.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20590.JPG
Kommer att ha inloppet till laddluftkylaren på ovansidan.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20591.JPG
Får plats med 90mm höga tankar.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20592.JPG
4" spjällhus känns lite väl stort, blir lite trångt med 4" rör till och från laddluftkylaren. Men stort är fränt smile

Senast redigerat av Pro-Mille (25 oktober 2015)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
27 oktober 2015 · 132 Inlägg

Lyckades rulla till "elbown" i 7mm plåt och tankarna till laddluftkylaren i 3mm plåt.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20593.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20594.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20595.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
29 oktober 2015 · 132 Inlägg

Det har knåpats lite mer med laddluftkylaren idag.
Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli
på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre smile
Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset.
Får logga och se hur mycket det blir.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20596.jpg
Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20597.jpg
inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20598.jpg
Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 november 2015 · 132 Inlägg

Bygget går framåt, laddluftkylaren är svetsad.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20599.JPG
Rejäl pjäs, väger hela 26kg.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20600.JPG
Tryckröret mellan kylet och spjällhuset görs när växellådan är på plats.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20601.JPG
"Elbowen" ska svetsas under veckan.

Sponsringen från "privat" personer är nu uppe i hela 18250kr, får tacka Erland Cox för idén smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
b0hman
30 november 2015 · 202 Inlägg

Fet

Ford Mustang GT "Singelturbo" (1995)
granadadr
30 november 2015 · 7 268 Inlägg

mkt fint smile tumme upp

Djo
30 november 2015 · 10 157 Inlägg

Rejäl intercooler cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
vEight Baronen
30 november 2015 · 1 434 Inlägg

Tjejmotor.. Ska du inte måla blocket rosa också? tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
Pro-Mille
1 december 2015 · 132 Inlägg

vEight skrev:
Tjejmotor.. Ska du inte måla blocket rosa också? tongue

Ja den är väldigt tjejig big_smile
Blir dock hugger orange som det är nu, lackar insuget med när den är klar.

Glömde lägga ut bilder på nedre fästen till laddluftkylaren, rullade plåtar i 2mm gods som nedre tanken vilar på.
5mm gummimatta är mellan fästen och kyl.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20602.JPG

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
9 december 2015 · 132 Inlägg

Elbowen svetsad och planad, borrade och gängade 4st 1/4" hål för vaccumanslutningar
Passade på och skruvade fast soppa regulatorn i elbown smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20603.jpg

Ska börja med insuget ikväll, blir och fräsa hål för spridarhylsorna.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20604.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
14 december 2015 · 132 Inlägg

T-shirts ska tryckas, Paul Hurley har ritat trycket.
Kommer ta emot beställningar slutet av januari när jag får hem T-shirtsen.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20605.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
15 december 2015 · 132 Inlägg

Datumen och platserna blev släppta idag smile
Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- … announced/

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
granadadr
15 december 2015 · 7 268 Inlägg

Pro-Mille skrev:
Datumen och platserna blev släppta idag smile
Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- … announced/

så jäkla fränt det vore  att åka dit smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang