Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 237 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
Pro-Mille
29 juni 2017 · 132 Inlägg

Full fart i garaget inför Streetweek.
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar  sad
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.

Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
http://pro-mille.se/streetweek/street_001.jpg

Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
http://pro-mille.se/streetweek/street_002.jpg

Pappmall för 3mm plåten.
http://pro-mille.se/streetweek/street_003.jpg

Höger sida klar.
http://pro-mille.se/streetweek/street_004.jpg

20mm frigång nu smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_005.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 juli 2017 · 132 Inlägg

Bättre sent än aldrig!

Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.

Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd smile

Framme i Björkvik.
http://pro-mille.se/streetweek/street_009.jpg

Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. big_smile Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex" big_smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_008.jpg

Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_010.jpg

Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
http://pro-mille.se/streetweek/street_011.jpg

Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
http://pro-mille.se/streetweek/street_012.jpg

Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
http://pro-mille.se/streetweek/street_007.jpg

Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.

Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
http://pro-mille.se/streetweek/street_013.jpg

Tajt men det går runt.
http://pro-mille.se/streetweek/street_014.jpg

Fräste även bort lite gjutskägg.
http://pro-mille.se/streetweek/street_015.jpg

http://pro-mille.se/streetweek/street_016.jpg

Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Bob-Miller
30 juli 2017 · 1 306 Inlägg

Låter som du behöver en välförtjänt semester..skål

_Robin
3 augusti 2017 · 33 Inlägg

Gillar bilen skarpt och vilket jobb du gör! Intressant tråd med mkt information 😃 Ska bygga ny motor till båten min och funderade på att köpa en 427 block från Anab 😃 Hur är blocken därifrån?

Mercedes 300DT 24V "7mm Turbodieselpanna" (1992)
Chevrolet El camino 6.2 "Dieselcaminon" (1972)
Pro-Mille
3 augusti 2017 · 132 Inlägg

_Robin skrev:
Gillar bilen skarpt och vilket jobb du gör! Intressant tråd med mkt information 😃 Ska bygga ny motor till båten min och funderade på att köpa en 427 block från Anab 😃 Hur är blocken därifrån?

Har mätit / kollat ramlägena och cylinderloppen, och det är ok.
Man ska tydligen kolla så alla oljekanaler är helt genomborrade, många som har upptäckt att det är stopp i några oljekanaler. Sedan verkar kamlagerna vara av sämre kvalité, ska byta ut dom till Dart lager. Är tydligen en ren kopia på en tidigare Dart block.
Mitt block ska honas upp pga. att jag kommer överladda motorn rätt hårt, kolvspelet är 8-9 hundringar nu och ska upp till 15-17 hundringar. Sedan ska blocket deckas men hur mycket vet jag inte innan mina nya vevstakar mm är hemma.

Senast redigerat av Pro-Mille (3 augusti 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
30 augusti 2017 · 132 Inlägg

Liten uppdatering på nya motorbygget.

Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
http://pro-mille.se/streetweek/street_017.jpg

Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
http://pro-mille.se/streetweek/street_018.jpg

Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_019.jpg

Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
http://pro-mille.se/streetweek/street_020.jpg

Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_021.jpg

http://pro-mille.se/streetweek/street_022.jpg

Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_023.jpg

Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
http://pro-mille.se/streetweek/street_024.jpg

Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig  lol  Har lite planer på vad som ska göras med den smile
http://pro-mille.se/volvo/volvo_001.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
6 september 2017 · 132 Inlägg

Kommer att köra med Fel-Pro MLS topplockspackningar och ytkravet var max Ra 0.50, tänkte att det är nog bäst och mäta upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.

http://pro-mille.se/streetweek/street_025.JPG

http://pro-mille.se/streetweek/street_026.JPG

http://pro-mille.se/streetweek/street_027.JPG

Senast redigerat av Pro-Mille (6 september 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
23 november 2017 · 132 Inlägg

Var tydligen länge sedan som jag uppdaterade här.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.

Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
http://pro-mille.se/streetweek/street_028.jpg

Putsade till insugskanalerna med.
http://pro-mille.se/streetweek/street_029.jpg

Viktjusterade kolvarna.
http://pro-mille.se/streetweek/street_030.jpg

Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
http://pro-mille.se/streetweek/street_032.jpg

http://pro-mille.se/streetweek/street_033.jpg

Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
http://pro-mille.se/streetweek/street_031.jpg

13.5mm rörhylsor på plats.
http://pro-mille.se/streetweek/street_034.jpg

Ihopmontering av bottendel.
http://pro-mille.se/streetweek/street_035.jpg

Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
http://pro-mille.se/streetweek/street_036.jpg

Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
http://pro-mille.se/streetweek/street_037.jpg

Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
http://pro-mille.se/streetweek/street_038.jpg

Provmontering av toppar och insug.
http://pro-mille.se/streetweek/street_040.jpg

Bottendelen ihop.
http://pro-mille.se/streetweek/street_041.jpg

Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
http://pro-mille.se/streetweek/street_042.jpg

Topparna på plats.
http://pro-mille.se/streetweek/street_043.jpg

Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
http://pro-mille.se/streetweek/street_044.jpg

Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop. smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_039.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (23 november 2017)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
eastmotorsport -sommar ska de va....
23 november 2017 · 4 524 Inlägg

Kul ändå att det kommer uppdatering här också, tackar för det smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Pro-Mille
1 december 2017 · 132 Inlägg

Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset smile
http://pro-mille.se/streetweek/street_045.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
5 december 2017 · 132 Inlägg

Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla  lol
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.

http://pro-mille.se/streetweek/street_046.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
28 januari 2018 · 132 Inlägg

Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar smile
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Formula
13 februari 2018 · 398 Inlägg

Pro-Mille skrev:
Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar smile
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin smile

Nice!! :-)

Skall du inte vara med på Street Week i år? Jag ser inte att du är anmäld.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Pro-Mille
20 februari 2018 · 132 Inlägg

Har inte riktigt bestämt vad jag vill göra med bilen framöver.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
mattew
4 mars 2018 · 350 Inlägg

Har sträckläst hela tråden här nu! Vilket härligt bygge!! Körs och används,så ballt! Vilken effekt!
mw

Pro-Mille
11 juni 2018 · 132 Inlägg

Skutan har fått nya hjul, ville testa någe nytt.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20642.jpg

Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20643.jpg

Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20644.jpg

Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg smile
Man lär sig alltid något nytt.

Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
3 september 2018 · 132 Inlägg

Har kört vid två tillfällen på Kjula i somras, 9.58 som bäst där.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20649.jpg

Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20648.jpg

Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20645.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20646.jpg

ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20647.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
eastmotorsport -sommar ska de va....
3 september 2018 · 4 524 Inlägg

Alltid kul att läsa och se alla modifikationerna. Undra vad för bus det blir med Volvon då?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Pro-Mille
2 december 2018 · 132 Inlägg

Liten uppdate.

Beställde en helt ny converter istället för att bygga om den förra.
Blev en 252mm ProSeries Circle D med 3800-4000rpm i stallspeed, det är deras senaste turbo converter.
Fick hem den ett par veckor sedan.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20650.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20651.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20652.jpg

Annars har det inte hänt så mycket i garaget med Chevan.
Har sålt WeldProstar fälgarna, både gathjulen och racehjulen.
Blir nya fälgar smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
69Camino
4 december 2018 · 259 Inlägg

Trevligt, convertern ser stabil ut. Är d tomten som kommer med hjulen...:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang