Turbo BelAir

DragWeek 2016 avklarat, vad händer här näst?!
  • 201 Följare
  • 136 246 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 september 2021
Pro-Mille
31 januari 2019 · 132 Inlägg

Blev nya fälgar till skutan.
Beställde Sander dubbel beadlock fälgar 9" breda bak och ett par 4" breda framfälgar.
Blev ett par 10.5"x30" Hoosier radialslicks och M/T radial frontrunners till fälgarna.

Borde komma hem till sverige om ett par veckor, beställde även lite service delar till motorn.
Tänkte bromsa bilen med nya avgassystemet och efter det lyfta ur motorn och se över vev och ramlager.
Passar även på att göra om headerserna lite när motorn ska ur.

Bakfälgarna ser ut så här.
Fram blir likadana centrum utan låsringen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20653.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
69Camino
31 januari 2019 · 259 Inlägg

Mest bultar vinner.. :-)

Pro-Mille
31 mars 2019 · 132 Inlägg

Dags för en uppdatering

Se så glad jag blev när jag fick fälgarna big_smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20654.jpg

Blev ett par M/T Street R 295/65 dragradialer, ser rätt fläskigt ut smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20655.jpg

CNC lättning av stötfångarfästen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20656.jpg

Vart några gram lättare. smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20657.jpg

Provmonterade plaststötfångarna
http://pro-mille.se/belair/turbo%20658.jpg

Nya fästen gjorda till bakre stötfångaren
http://pro-mille.se/belair/turbo%20659.jpg

Använde gamla bromskärms "balken" som grundefäste.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20660.jpg

Gjorde ett fjädrat fäste i mitten så stötfångaren kan flexa lite.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20661.jpg

Datumen och platserna för Streetweek, kommer att köra i klassen TrueStreet.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20662.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
8 maj 2019 · 132 Inlägg

Fick tillbaks lådan från renovering och modifering förra veckan.
Flyttade oljekylet till lådan från fronten (framför IC) till under golvet framför bakaxeln.
Monterade även dit en utvänding oljefilter vid oljekylet.

Första provturen togs i lördags, tunade bort laddtryckstyrningen och provåkte på grundtryck 0.7bar.
Bilen kändes bra rapp, blir intressant och testa den i navdyno.

Ska montera på stötfångarna när jag får tillbaks dom från lackering.

Ser rätt fet ut med nya fälgarna smile
http://pro-mille.se/belair/turbo%20663.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (8 maj 2019)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Djo
8 maj 2019 · 10 157 Inlägg

Fet smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
69Camino
8 maj 2019 · 259 Inlägg

Fläskig.. :-). Tummar upp

Pro-Mille
12 maj 2019 · 132 Inlägg

Tackar! smile

Fick dit nya plaststötfångarna och "sandplåten" som är av plast med.

Ser helt ok ut med kromfärgen som jag köpte från England.  smile

Filmsnutt innan provkörning
https://youtu.be/BwtwXYRdiso

Senast redigerat av Pro-Mille (12 maj 2019)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Pro-Mille
8 september 2019 · 132 Inlägg

Dags för en uppdatering.

Körde StreetWeek med bilen, dock så ville inte convertern fungera hela veckan.
Uppe i Hudiksvall märkte jag när bilen varmkördes på pallbockar att oljetrycket i lådan försvann.
Materialet från lockup lamellerna hade släppt och täppt igen oljesilen, tvättade det och bytte olja och spinnonfilter och lådan fungerade igen.
Körde som bäst 6.15 196km/h under veckan, dock hann jag aldrig testa och stalla med lustgasen.
Eller vågade inte pga. converter strulet.
Lådan ville gå varm på transporterna pga. ingen lockup, hade ju husvagn efter bilen.
Bytte olja och filter i lådan igen i Orsa för säkerhets skull.
Nere i Lindesberg började convertern dragga så det blev svårtkört, lyckades ändå köra en 6.16 195km/h repa.
Vi packade ihop allt och körde hem, hade blivit femma i klassen True Street om jag hade fullföjt tävlingen men vi bestämde att bryta.

Tog ner lådan några dagar senare och sickade convertern till Circle D i USA, dom meddelande en vecka senare att
dom hade byggt ihop convertern fel därav brann lockupen upp.
Anders på AE Bil & Transmission kollade genom lådan, bytte lameller på 2an och 3an.

Fick ihop bilen ett par veckor sedan.
Körde i lördags på Kjula med bilen.
Kopplade på lustgasen under stallning med transbrake.
körde nytt PB 9.21@222km/h men blåste ett tryckrör efter 7.3sekunder.
Körde dock 5.93@196km/h på 201 meter och 1.39 i 60fot som bäst smile

http://pro-mille.se/belair/turbo%20664.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
69Camino
10 september 2019 · 259 Inlägg

Tråkigt att det strulade på SW,, men kanske får va glad att dom erkände felet.
Gött att det funkade på kjula iaf å PB. Tummen upp:-)

Pontiac_firebird72
10 september 2019 · 1 158 Inlägg

Pro-Mille skrev:
Tackar! smile

Fick dit nya plaststötfångarna och "sandplåten" som är av plast med.

Ser helt ok ut med kromfärgen som jag köpte från England.  smile

Filmsnutt innan provkörning
https://youtu.be/BwtwXYRdiso

Vad är det för kromfärg

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Pro-Mille
22 september 2019 · 132 Inlägg

Körde igår på Kjula Dragway med bilen.

Lyckades köra nytt PB 9.12@245km/h smile

http://pro-mille.se/belair/turbo%20668.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20665.jpg

http://pro-mille.se/belair/turbo%20666.jpg

Bilen vrider sig bra i starten, blir och bygga dit kränghämmare bak på bilen.
http://pro-mille.se/belair/turbo%20667.jpg

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Bob-Miller
23 september 2019 · 1 307 Inlägg

245 i de loket,de fan snabbt..jösses..

69Camino
25 september 2019 · 259 Inlägg

Grattis till PB. Coolt å se den vrida iväg så:-). Möjligtvis en 8:a på gång med krängare bak??

Pro-Mille
23 mars 2020 · 132 Inlägg

Dags för en uppatering.

Köpte ett MaxxECU Pro i höstas till bilen.
Passade på att köra upp till OggeRacing med bilen drygt en vecka sedan.
Emil Larsson hjälpte till att byta ut VEMS styrsystemet och TCI växellådsstyrningen,
Vi la ner ca. 30-40timmar totalt på att få igång bilen med MaxxEcu sprutet.
Mycket kablar pinnades ur från härvan.
Fick igång bilen på onsdag natt, vi tog en tur på ett par mil för att justera in motorn med E-gas och lådan lite grovt innan bänkning.

Har loggning på växellådans oljetryck, temp, converterslir och hastighet på utgående axel.
Sedan på motorn blev det loggning till oljetryck, bränsletryck, vattentryck, mottryck, oljetemp, flexfuel sensor, avgastemp på alla cylindrar och vid turbon,
temp inne i turbolådan, lustgastryck och ABS givare på höger framhjul för traction control.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20669.jpg
Blev nästan dubbelt så mycket kablar jämfört med tidigare.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20670.jpg
Nya härvan, tejpades med vävtejp vid boxen.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20671.jpg
968whp på 0.8bar är inte dåligt smile

http://pro-mille.se/belair/turbo%20672.jpg
Vi fick 1237whp och 1413Nm på 1.2bar
Vi skruvade upp laddtrycket till 1.5bar och vid 1529Nm 5748rpm vart det friläge i lådan så att säga  big_smile 

http://pro-mille.se/belair/turbo%20673.jpg
Splinesen rensades på överväxelplaneten, vi körde med 3ans växel och lockup i bänken

http://pro-mille.se/belair/turbo%20674.jpg
Blir en krommolly planetväxel istället, sägs hålla bättre.

http://pro-mille.se/belair/turbo%20675.jpg

Senast redigerat av Pro-Mille (24 mars 2020)

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
69Camino
23 mars 2020 · 259 Inlägg

Verkar vara bra sprut(t) i dem systemen..🙂

Pro-Mille
17 augusti 2021 · 132 Inlägg

Som sagt skottade lådan förra året när bilen bromsades.
Lådan blev uppdaterad med kraftigare planetväxel till överväxeln.
Körde bilen bara lite på gatan förra året, några fullgasrepor på motorvägen 100-200km/h testades ett par gånger smile

Köpte hus i Malmköping i vintras, flyttade in i mars.
Var ju inte själva huset som väckte mitt intresse, var verkstaden på 139kvm och maskinhallen på 85kvm.
Huset är en enplansvilla från -93 på 98kvm.
Även en lada från 1800talet fanns på tomten.

Så har inte hunnit hålla på så mycket med bilen under våren, byggnaderna behövde lite fix.
Tidigare ägare hade varit risig i flertal år och inte kunnat ta hand om allt.

Men under semestern fick jag ett ryck och gjorde iordning Chevan inför Kjula racet som kördes 7-8 augusti.
Vart och montera nya krängningshämmaren bak, nya dragradialer, byte av olja och filter i motorn och lådan.
Spridartvätt och nya stift.

Anmälde mig till klassen Real Street, breakout 10.10 Klurade hur jag skulle få bilen gå 10.10, tog ner laddtrycket till 0.9bar dvs grundtryck.
Startvarv 3900rpm. Körde första repan ut 10.56, dock helt utan laddtryck i starten.
Nästa repa vart på söndag morgon, körde då 10.91 226km/h, 9tusendelar under breakout. startladdtryck 0.15bar.

Under eliminering skruvade jag dit lustgastuben och höjde startvarvet till 5700rpm och laddtrycket till 1.4bar.
Körde då 9.22 243km/h 1.41 i 60fot, dock så gick bilen på varvstoppet mellan 1ans och 2ans växling.
Enligt lådans mappning skulle växling "beställas" vid 6000rpm men vart inte förräns 6700rpm, efter lite fundering och snack med Emil i Ungern.
Så kom vi på vad som var felet, finns en "shift to shift" delay på 2sekunder, när jag släpper TransBrake så blir det en växling och från det till
6000rpm är det drygt 1sekund. Så jag får sänka tiden på delayen till 0.5sekunder, är bara en säkerhet om bilen går loss så den inte växlar upp.

Ett filmklipp på 9.22 repan.
https://youtu.be/eS4gPMW3gtQ

Ska köra nästa Kjula tävling som är 18-19 september.
Lite mer tuning så kanske jag lyckas köra en åtta smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
69Camino
2 september 2021 · 259 Inlägg

Härligt, att det snurrar igen. Tror du fixar 8:an, håller tummar å skjortknappar.....
Vilken klass ska du anmäla dig till då :-)

Pro-Mille
5 september 2021 · 132 Inlägg

69Camino skrev:
Härligt, att det snurrar igen. Tror du fixar 8:an, håller tummar å skjortknappar.....
Vilken klass ska du anmäla dig till då :-)

Ska köra i klassen Real Street igen, breakout 10.10.
Tänkte köra första repan ut med grundladd 0.8bar och sikta på 10.10.
Efter det kopplar jag in lustgasen så jag kan stalla fort, höjer startvarvet till 6000rpm och laddtrycket till 1.6bar.
Kör sedan 201meter och släpper av, går bilen 5.8 sekunder på 201meter.
Då bör den göra 8 sekunder på 402meter, då blir det och hålla stumt hela vägen repan efter smile

Chevrolet BelAir "Turbo BelAir" (1966)
Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2021 · 4 628 Inlägg

Pro-Mille skrev:
Som sagt skottade lådan förra året när bilen bromsades.
Lådan blev uppdaterad med kraftigare planetväxel till överväxeln.
Körde bilen bara lite på gatan förra året, några fullgasrepor på motorvägen 100-200km/h testades ett par gånger smile

Köpte hus i Malmköping i vintras, flyttade in i mars.
Var ju inte själva huset som väckte mitt intresse, var verkstaden på 139kvm och maskinhallen på 85kvm.
Huset är en enplansvilla från -93 på 98kvm.
Även en lada från 1800talet fanns på tomten.

Så har inte hunnit hålla på så mycket med bilen under våren, byggnaderna behövde lite fix.
Tidigare ägare hade varit risig i flertal år och inte kunnat ta hand om allt.

Men under semestern fick jag ett ryck och gjorde iordning Chevan inför Kjula racet som kördes 7-8 augusti.
Vart och montera nya krängningshämmaren bak, nya dragradialer, byte av olja och filter i motorn och lådan.
Spridartvätt och nya stift.

Anmälde mig till klassen Real Street, breakout 10.10 Klurade hur jag skulle få bilen gå 10.10, tog ner laddtrycket till 0.9bar dvs grundtryck.
Startvarv 3900rpm. Körde första repan ut 10.56, dock helt utan laddtryck i starten.
Nästa repa vart på söndag morgon, körde då 10.91 226km/h, 9tusendelar under breakout. startladdtryck 0.15bar.

Under eliminering skruvade jag dit lustgastuben och höjde startvarvet till 5700rpm och laddtrycket till 1.4bar.
Körde då 9.22 243km/h 1.41 i 60fot, dock så gick bilen på varvstoppet mellan 1ans och 2ans växling.
Enligt lådans mappning skulle växling "beställas" vid 6000rpm men vart inte förräns 6700rpm, efter lite fundering och snack med Emil i Ungern.
Så kom vi på vad som var felet, finns en "shift to shift" delay på 2sekunder, när jag släpper TransBrake så blir det en växling och från det till
6000rpm är det drygt 1sekund. Så jag får sänka tiden på delayen till 0.5sekunder, är bara en säkerhet om bilen går loss så den inte växlar upp.

Ett filmklipp på 9.22 repan.
https://youtu.be/eS4gPMW3gtQ

Ska köra nästa Kjula tävling som är 18-19 september.
Lite mer tuning så kanske jag lyckas köra en åtta smile

Jösses vad den skottar på!

Galet 😍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
69Camino
6 september 2021 · 259 Inlägg

Pro-Mille skrev:

69Camino skrev:
Härligt, att det snurrar igen. Tror du fixar 8:an, håller tummar å skjortknappar.....
Vilken klass ska du anmäla dig till då :-)

Ska köra i klassen Real Street igen, breakout 10.10.
Tänkte köra första repan ut med grundladd 0.8bar och sikta på 10.10.
Efter det kopplar jag in lustgasen så jag kan stalla fort, höjer startvarvet till 6000rpm och laddtrycket till 1.6bar.
Kör sedan 201meter och släpper av, går bilen 5.8 sekunder på 201meter.
Då bör den göra 8 sekunder på 402meter, då blir det och hålla stumt hela vägen repan efter smile

Haha, fränt:-). Börja lugnt å sen ge fullt..
Vilket blir jobbigast: hålla dig till 10.10 eller 8:an?? Tänker om du håller dig till tävlingen..får du dra en 8a å ändå vara kvar? Eller tidkortet som du lämnar in,, som i dragweek?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang