Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 626 827 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 februari 2014 · 1 301 Inlägg

Hej alla likasinnade!

Nu är det äntligen dags! Jag ska påbörja det projekt som jag har drömt sen jag kom hem från Classic Car Week i Rättvik för ett gäng år sen. Efter att ha suttit och suktat efter jänkejärn efter jänkejärn så hörde jag något vråla igång borta på macken från rondellen där jag satt och drack pilsner. Efter en minut eller så ser jag vad ljudet kommer ifrån. Ner för gatan kommer sakta rullande en mattsvart 32'as Ford 3-fönsters kupé, rejält taksänkt, bakdäck av det bredare slaget och med riktigt elak kompressormatad V8 i fronten med texten "Say hello to my little friend" på scoopet. Från det ögonblicket visste jag att jag skulle ha en rod.

När idén kläcktes bodde jag i en lägenhet på andra våningen och hade ingen tillgång till garage. Vart börjar man då? En hel bil går inte direkt in i gästrummet. En motor däremot... och så fick det bli. Jag åkte och köpte en cheva smallblock och började bygga. Motorn står nu startklar i en rigg i garaget.

Mer om detta i denna projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 41&p=1

Så planen är med andra ord att bygga en rod. Men en -32 kupé i kombination med familj innebär att användandet av bilen skulle bli mycket begränsat. Då blev en Tudor-kaross mer aktuell, iom möjligheten till ett baksäte. Men att köpa en orginalkaross eller ett påbörjat projekt med plåtkaross som skulle innebära månader av plåtarbete var inte aktuellt. Har lagat rost förut och hatar det. Så en nytillverkad kaross var utgångsobjektet, men en i plåt i staterna kostar närmare eller rent av drygt 200 000:- väl hemma i Sverige.

Så jag började leta efter vettiga motsvarigheter i glasfiber och kom i kontakt med en kille i Gävle som heter Åberg. Han driver Åbergs Glasfiberkarosser och han bygger riktigt fina karosser. Och efter att ha hälsat på och kollat på hans Tudor-kaross sa jag från början att jag SKA ha en kaross. Jag skulle bara köpa villa, bygga garage och spara ihop pengarna först tongue

Men nu i helgen så hämtade jag mitt och min familjs projekt. Låter bilderna tala för sig själv.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183244_zps52e11c17.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183354_zpsd1c45209.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183409_zps20311c1e.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183428_zps46ded5f4.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183447_zpsf0841d4e.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183501_zpsa5089c2a.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-02-23183605_zps3f35577e.jpg

Den lilla karossen är tänkt till dottern då hon självklart måste ha en egen rod. Blir nog nåt radiostyrt till att börja med. Finns planer på drivlina från snöskoter när hon blir äldre, men det är en annan historia tongue

Återkommer med mer detaljer framöver. Klockan är mycket och det ska jobbas imorgon.

Senast redigerat av quinna (25 november 2019)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
24 februari 2014 · 1 301 Inlägg

Kul att finns folk som följer och är intresserade av vad man knåpar ihop. smile

Dipsomaniac skrev:
Läste igenom hela motortråden nyss å såg sen detta så blev ju en självklar prenumeration! Kommer nog bli sjukt bra det här!

Lilla roden vad kostar en sån? Kikat på några liknande saker ibland på blocket åt min lilla dotter som man lär få motorintresserad så man har mekhjälp i garaget sen!

Jag tror han tar knappt 5000:- för dom. På hans hemsida har han bilder på en som han håller på att bygga till sin egen son. Men det är som sagt bara skalet. Man får snickra ihop nån enklare ram under, och om man drömmer om en 2-cylindrig 800kubiks snöskoter-motor som mig, kanske även en rullbåge i CromeMoly tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
24 februari 2014 · 1 301 Inlägg

Jag tänkte ta att passa på att berätta lite mer om mitt kommande projekt.

Karossen har ni sett redan. Den är väl mer eller mindre ”klar” att skruva ihop, slipa ner lite gjutskarvar och sen skicka på lack. Jag kommer måsta gjuta i ett golv och bygga någon typ av rullbåge, men resten är mer eller mindre bara montering. Det är saker som fönster, dörrgångjärn och liknande som kommer kräva lite mer funderande än vad som hade krävts med en ursprunglig plåtkaross, men det finns snygga lösningar på sånt också.

Stora arbetet kommer ligga under skalet. Jag har valt att inte bygga på en vanlig A-fordsram som man normalt brukar göra. Räknar för övrigt med att få massor av kritik på den punkten tongue. Jag kommer istället bygga en fackverk/balkramshybrid. Detta för att en balkram som i sin grund är designad på 20-talet inte riktigt är synonymt med varken prestanda eller komfort. Inte i mina ögon iaf.

Eftersom A-forden har sina ”sidokjolar” och jag kommer köra med skärmar så finns det ganska gott om utrymme att bygga en ram som är både högre och bredare än standardramen. Detta i kombination dubbla A-armar fram och 4-link bak, allt med genomtänkt geometri och ordentliga coilovers så blir detta nog en rod som går bättre på vägen än vad många som ser den förväntar sig.

Det för mig till nästa punkt… utseendet.  Jag gillar det klassiska. Gå in på min sida och kolla på min Amazon så ser ni vad jag menar. Rodden kommer bli låg och clean. Jag kommer köra med plåtfälgar, sk. Smoothies, lackade i nån korrekt färg. Det blir däck med relativt hög profil och vit däcksida, en del krom och lite andra stilfulla detaljer. Färg har väl både bestämts och ändrats massvis med gånger, men i nuläget är både jag och frugan sugen på nån ball kopparton med mycket metallic, men vi får se.

Steg ett är i alla fall att få igång mitt Solid Works och damma av CAD-kunskaperna. Sen ska ramen ritas upp så gott det går. Tanken var att rita den så pass ingående att man bara kan klicka på den del man vill, få ut måtten på den och sen gå ut i garaget och kapa till den. Till slut har man sen nog många delar som passar ihop och då blir det att börja svetsa. Vi får se hur det går. 

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 februari 2014 · 1 301 Inlägg

Håller på att problemar med installation av CAD-program. Mina kunniga kollegor på området på jobbet har gett mig installationsfiler som inte riktigt har fungerat. Hoppas dock på att kunna börja med ritandet i helgen. Tills dess är det idéskisser på papper och penna som gäller.

Har eventuellt någon plan på att bygga främre rambalkarna i trä i helgen, bara för att kunna hänga fast skärmarna på kärran karossen står på. Sen kan det vara ett bra sätt att få ett hum om hur man vill ha det framtill. Tanken är ju som sagt fackverk/balk-hybrid och exakt hur det kommer se ut är ju ännu inte bestämt. Det ska helst inte synas någon fackverkskonstruktion. Jag är ett fan av det osynliga tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 mars 2014 · 1 301 Inlägg

Tänkte komma med en väldigt blygsam uppdatering med det lilla som hänt sedan sist.

Jag har småpillat i det ännu inte helt färdigställda garaget. Småsaker kvar, som siliconfogar i hörnen, klamra fast kablar mm. Kommer bli ett riktigt trevligt ställe att hålla till på. Har gått och köpt en högtryckstvätt också. Känns som det är något man behöver ha när man bor i villa med garage.

I lördags startade jag och farsan upp motorn också. Den har inte gått mer än några minuter med insprutning och det var i höstas så det blev en cermoniell uppstart med garageporten öppen. Jag är relativt nyinflyttad, men jag kan säga att nu vet alla grannar vem jag är. Hela grannskapets barn kom cyklandes och undrade vad som pågick tongue Finns en uppstartsfilm sen sist motorn gick i byggtråden för motorn, "Projekt gästrumsmotor".

Sen har jag börjat leka lite med SolidWorks lite också. Jag har caddat lite förut, men inget såhär stort projekt och aldrig i SolidWorks så jag sitter och försöker lära mig hur det är upplagt och hur jag enklast och snyggast ska få till min ram. Tänkte ge ett litet smakprov på något som jag lyckats slänga ihop än så länge.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/Fackverk_test_zps5a3a59ad.jpg

Jag kommer sitta nu närmast veckorna och rita. Kommer springa mellan garaget och huset i morgonrock för att mäta på karossen och sen in och rita.

Återkommer med mer bilder ur SolidWorks inom kort.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 mars 2014 · 1 301 Inlägg

Jaha... Redan nu börjar det spåra ur...

Jag köpte en färdig kaross för att det va skönt att slippa hålla på med massa karossjobb, men jag tror jag bestämde mig ikväll för att bredda bakskärmarna. Detta för att få linjespelet mellan sidokjolarna och karossen att stämma bättre.

Tydligen så är det så (från början) att ramen och sidokjolarna är samma på alla a-Ford medan Tudorkarossen som jag har är lite bredare än kupén och roadstern. Detta ger då att karossen hänger utanför kjolen vilket kan se lite kul ut. Och i mitt fall innebär det att ramen blir onödigt smal också.

Tanken är då att bredda bakskärmarna ca 2,5cm per sida bak. Då följer kjolen karossens ytterkant snyggare, ramen kan byggas lite bredare, jag får in fetare bakdäck och får större urval av bakaxlar. När jag mätte karossens bredd igår diffade det 14cm i bredd och bak. Med breddade skärmar bak diffar det 1cm, skärmarna är parallella i ytterkant och kjolen ligger tillräckligt bra mot karossen.

Ska försök fixa bild på detta under morgondagen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 mars 2014 · 1 301 Inlägg

danjac skrev:
Kortfattat så får du bredda allt =P Hur tänkte du när du skrev ``färdig´´ kaross =P Det blir nog grymt bra detta ändå fast du får ändra planer =p

Kommer bli kanon! Och det hade det säkert blivit om man hade behållit bakskärmarna orörda också och haft lägre ambitioner på ramen. Bilen som karosstillverkaren själv bygger har han inte breddat och den ser helrå ut, och jag tänkte inte på att sidokjolarna "genade" under karossen förrän jag började mäta på min och jämföra.

Men nu när jag har möjligheten att bygga en betydligt bredare ram så kommer jag göra det. Kollade på en ritning på en original A-ford ram och konstaterade att vid upphängningen bak blir min ram närmare 25cm bredare och 15-20cm högre eftersom jag bygger en fackverksprofil istället för en balk. Känns som att det kommer göra skillnad på vridstyvhet tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 april 2014 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

De va ett tag sen man skrev här... alldeles för länge sen. Har haft lite fullt med lite andra sidoprojekt som har tagit upp tid och garageyta. Jag har precis flyttat till hus och konstaterade att vi behövde ett nytt utemöbelsbord till altanen (vilket av någon anledning va viktigt såhär i mars). Nu är det dock klart och står redo för första varma vårkvällen, så nu kan jag återgå till vad som är viktigt tongue

Jag har suttit och försökt lära mig SolidWorks en hel del och börjar känna att det kommer fungera att rita i detta. Så nu har jag börjat komma på själva ramen och har konstaterat att det första jag måste ha koll på är vad jag ska ha för hjul och upphängningar, framförallt fram. Så nu har jag funderat och forskat lite i spindlar och igår fick jag låna en uppsättning Volvo 140-spindlar för att prova med. Det tillsammans med ett reservdäck från min 240 så fick jag något konkret att utgå ifrån och mäta på.


http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-01184423_zpsc27ab430.jpg


Jag lyckades konstatera att 140-spindeln inte är ett alternativ. Dels styrarmen framåt vilket i mitt fall innebär att styrväxeln hamnar typ framför bilen halvt genom grillen. Bästa alternativet jag hittat än så länge är nytillverkade sänkta spindlar från Mustang gen 2. Dessa är vanliga i staterna men kostar tusenlappar hemma i Sverige och till det så måste man sen ha lager-navet, bromsar osv. Ska man ha relativt standardbromsar till såna spindlar så kan man köpa färdiga kit, men man landar på närmare 10000:- väl hemma i Svedala. Och då är det fortfarande ganska tråkiga grejer.

Så efter att ha snackat en del med min kollega som är lite av en väghållningsfantast och språkat lite med lokala SFRO-mannen så kommer jag ge mig på att bygga egna spindlar. Min kollega har gjort så förut och kört länge med sina utan problem. Och det fina är att dom kostar lite och ingenting, jag kan få nära på kompromisslös geometri och jag kan välja lager-hub från vilken bil jag vill. Lutar nu åt BMW E39 då det finns oändligt med lämpliga bromskombinationer. Återkommer med mer om detta inom kort.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 april 2014 · 1 301 Inlägg

Lygdman skrev:
Låter intressant med egna spindlar, det vill jag gärna se mer ingående när det är dax smile

Det lär bli rätt mycket bilder på detta. Jag har en kollega som själv knåpat ihop sina spindlar med väldigt lyckat resultat. Kommer nog göra något snarlikt hans variant. Ganska enkelt konstruktion byggd i grova stålplåtar.

Jag har idag beställt lagerhubbar från BMW E39 och 325mm bromsskivor från 330Ci E46. På så sätt blir det en spindel som blir lättmeckad med delar som går att få tag i till vettiga pengar och sjyssta prestanda. Kollade på skivor från M3 e46 och konstaterade att dom var i samma diameter men nån millimeter tjockare. Största skillnaden va dock priset. Bildelsspecialisten tog 2500:- mer per skiva för dom jämfört med 330-skivorna tongue

Känns som att det borde räcka till. M3an väger, enligt kollegan som kör sådan själv, ca 1600kg. Drar man av dryga halvtonnet på en M3a så lär man ha ruggiga bromsar tänker jag tongue Framförallt helvetiskt mycket bättre än många andra rod-åkare som åker stel framaxel med trumbromsar big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
4 april 2014 · 1 301 Inlägg

MustangFB1968 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf

Dom är asfräna... likaså Crower's varianter är ju så håriga så man vill springa efter rakhyveln direkt!

Problemet man får då, och anledningen till att jag har valt att göra som jag har gjort, är att där har man ett spjäll per inloppskanal, vilket ger att ALLA spjäll måste öppna samtidigt och lika mycket. Och där kan man direkt skicka lågfartskörbarhet och bränsleekonomi i soptunnan.

Min variant är 8 spjäll som arbetar i set om 4, där dom första fyra öppnar som första steget i en fyrportsförgasare. Dom andra 4 öppnar när dom första nått cirka 30%. Till råga på allt så är respektive spjällaxel progressiv i sig själv och dessutom så är det progressivt länkage mellan dom första 4 och dom andra 4 spjällen.

Resultatet är en pedalkurva som är bananformad. Flack i början och brant i slutet. Detta ger bra flås och lättreglerad låglast. Dessutom så sitter spjällen på två plenum som gör att man får jämnare vakuum och man slipper det här med att synka spjäll.

Lygdman skrev:
Ja det måste bli bromsar långt utöver det vanliga. :-) Som jag skrev så låter det väldigt intressant, hur är det angående besiktning. Behövs det någon typ av hållfasthets beräkning på spindlarna eller gör SFRO en uppskattning bara?

Som jag och min kollega förstod på besiktningsmannen vi pratade med så ska vi kunna påvisa VARFÖR vi valt att göra spindeln själv och kunna förklara varför den är bättre än en färdig spindel. Kollar man på 140-spindeln tex, så är den väldigt klen i materialet och är dessutom i gjutjärn vilket är ett ganska dåligt material. Kan man då visa att man har byggt en spindel med bättre geometri i bättre material och har dimensionerat den kraftigare så ska det inte vara några problem. Men framtiden får väl utvisa tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
4 april 2014 · 1 301 Inlägg

danjac skrev:

MustangFB1968 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf

Vackert big_smile Du måste nästan bygga en till och ha i finrummet eller hur cool lol

Inte för att vara sån, men jag har bättre puts i garaget än jag har i vardagsrummet, så den står redan i finrummet tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 april 2014 · 1 301 Inlägg

danjac skrev:

quinna skrev:

danjac skrev:

Vackert big_smile Du måste nästan bygga en till och ha i finrummet eller hur cool lol

Inte för att vara sån, men jag har bättre puts i garaget än jag har i vardagsrummet, så den står redan i finrummet tongue

hahahahaha lol du gjorde min dag hahaha lol Vad säger frugan om det lol

Frugan säger att det är dags att renovera vardagsrummet tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 april 2014 · 1 301 Inlägg

Tänkte komma med en liten update till.

Jag var förbi kollegans garage idag och kikade lite. Stog och dreglade över hans 140-bygge med LS1 turbo och Corvette-drivlina en stund. Sen kikade jag lite på hans Super Seven, som har den typen av spindel jag har tänkt bygga till mitt bygge. Mest bara för att få en uppfattning av vad jag har gett mig in på tongue Ser rätt straight forward ut. Ska göra någon lite seriösare variant på ritning och sen blir det att åka och köpa stål.

Såhär ser den ut på hans Super Seven

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-05104245_zps427ae8dc.jpg

Och bara för att visa hur fränt något kan vara så har jag smugglat med en bild på hans nuvarande bygge.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-05105911_zps4d4c6bc8.jpg

Ja, det är en billet alu-spindel som sitter fast i länkarmar i titan som sitter fast i en LS1 turbo V8-försedd Volvo 140 tongue

Sen har jag varit och hämtat mina framhjulslager och bromsskivor också. Känns bra... och skitstort. Kommer bli fränt tongue Nu gäller det bara att hitta bromsok som bygger så lite som möjligt på radien så jag får in dessa skivor i dom tilltänkta 16-tumsfälgarna tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-05194139_zps18b79a68.jpg

Återkommer när jag har mer att visa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 april 2014 · 1 301 Inlägg

Dags för en liten update igen då!

Jag har nu officiellt börjat bygga på min rod. Jag har lagt första hantverkstimmarna i verkstan och påbörjat mina spindlar. Jag handlade plattstål i lite grövre dimension igår och en liten fuling för att kunna få upp det i svarven. Med hjälp av pelarborr och ett par grova bultar såg det ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-09170829_zpsb5a2c48c.jpg

Och efter ett par timmars snurrande i svarven och lite kapande i kallsågen ser det nu ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-10210029_zpsa00d984c.jpg

Och nu har jag grundämnet till min spindel.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-10210153_zps19fc3813.jpg

Resterande spindel blir att fortsätta med så fort jag bestämt mig angående fälgar så jag vet hur jag ska justera sista frågorna i framvagnsgeometrin.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 april 2014 · 1 301 Inlägg

Arbetet fortgår med framvagnen. Det är mycket teori nu och mycket ritande i CAD. Jag har ett antal skisser på olika geometrier för olika  val av fälgar men alla är kompromisser. Tråkigt nog finns inte den typen av fälgar jag vill ha med vettiga offset. Allt är väldigt amerikanskt och då är det djupa fälgar med lågt ET.

I min framvagn till jag ha så långa bärarmar som möjligt med så liten KPI som möjligt med så liten styrradie som möjligt. Något som få ha har lyckats med på den här karossen. Dom få som har övergett stela framaxeln med bladfjädring kör ofta med väldigt korta armar just pga att man använder sig av befintliga spindlar och då får kompromissa ganska hårt.

Den här skissen är realistisk sånär som på styrradien. Den kommer hamna närmare 15mm med dom fälgar som jag nu kommer bygga.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/Framvagn_zps6adf3e2d.jpg


Här är fälgarna jag kommer beställa till veckan.

http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/wvi-14_w.jpg

Det kommer bli 16X6 tum fram som kommer flyttas centrum på och breddas 2 tum för att få till min framvagnsgeometri och för att få plats med mina bromsar. Normalt åker man inte med 325mm skivor och 16tums fälgar tongue Bak blir det 15x10 eller 15x12.

Nu kan jag inte bygga vidare så mycket förrän jag har fälgarna hemma. Håller dock på att laborera med bromsok. Har köpt ett gäng på Biltema och provat med och just nu lutar det åt att det blir Girling-ok från Volvo S80.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 april 2014 · 1 301 Inlägg

danjac skrev:
Nybörjare när det gäller framvagnsbyggen så måste fråga vad är KPI? Samt varför vill man ha längre bärarmar?  Fälgarna var grymt snygga förövrigt smile

Ska väl tillägga att jag är lite novis jag med tongue

Men KPI är vinkeln mellan övre och undre spindelled. Och drar man ett streck mellan dessa två så är avståndet mellan det strecket och däckets mitt i vägplanet det man kallar för styrradie. I bilden jag la upp så är KPI 7 grader.

Och man kan väl säga att ju längre armar du har (gäller även för tex panhard-stag) desto mindre blir vinkelförändringarna vid in och utfjädring.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 april 2014 · 1 301 Inlägg

Fick höra idag att framfälgarna jag hade beställt hade utgått. Det fanns en kvar hos Summit... EN! Så jävla surt. Så det fick bli en likadan fälg fast storleken bredare istället. Så med andra ord kommer jag få första smalna av fälgen på ett ställe, flytta centrumet och sen bredda fälgen inåt för sen förhoppningsvis få in mina bromsar. Sen blev det förstås försenat också, vilket nästan är värst, även om jag inte har någon som helst brådska. Men av någon anledning så blir allt bråttom när det väl är beställt tongue Lite av känslan man fick som barn på julafton. Man vill öppna sina paket tongue

17e maj har vi bilträff på företaget för alla anställda och för våra kunder. Tanken är att ställa ut karossen då och då vore det najs om fälgarna och spindlarna var klara.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
8 maj 2014 · 1 301 Inlägg

Dags för en liten update igen.

Lägger dom få lediga stunder jag får på tankar och snickrande på framvagnen. Rätt mycket annat som tar tid med nyköpt villa och småbarn. Som tur är har man kollegor som har samma intresse så det blir många diskussioner över kaffekoppen på dagarna.

Jag håller på med ändarna på mina spindlar. Den delen där själva spindellederna sitter fast i navet. Lite svarvande för att få till dom konorna bara, och tyvärr ganska tråkigt att kolla på. Kommer dock bilder på det när det är mer färdigt.

Har dock ett par bilder att lägga upp.

15x10"
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-05093608-2_zps09a07fbe.jpg

16x7"
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-08204813_zps4b8688a8.jpg

Bakfälgarna ska centrumflyttas men jag tror dom blir lagom breda för mina skärmar. Framfälgarna ska centrumflyttas, smalnas av OCH breddas. Tanken är att försöka få frigång för bromsarna genom att bredda på stora diameter och göra minsta diametern så kort som möjligt. Som det syns på bilden så är det inte så jättemycket spel runtom skivan, varken på diameter eller på djupet. Letar just nu efter tunna ok som inte bygger så mycket åt nåt håll. Nån som har några bra idéer?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 maj 2014 · 1 301 Inlägg

danjac skrev:
Snygga fälgar. Wilwood ( stavning) eller om det var brembo som hade ok i någon tidning för ett par år sen som var extrem tunna. Kanske värt att maila och fråga.

Jo, det finns såna ok att köpa. Det tillverkas ju ok av just den anledningen, att vara tunna. Problemet blir att såna ok är ofta tokdyra och beläggen likaså och om man om några år vill byta belägg så finns det inget som säger att det går att få tag i. Just därför så kollar jag för tillfället mest på ok från standardbilar.

Jag har provat med ok från V70II/S80. Dom nyper runt 305mm-skivor orginal och passar bra på min diameter. Singelkolvsok så dom bygger väldigt lite på djupet framåt. Dock liite klumpiga på diametern, men det vore ett trevligt alternativ då dom finns överallt, är billiga och lätta att serva.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 maj 2014 · 1 301 Inlägg

danjac skrev:

quinna skrev:

danjac skrev:
Snygga fälgar. Wilwood ( stavning) eller om det var brembo som hade ok i någon tidning för ett par år sen som var extrem tunna. Kanske värt att maila och fråga.

Jo, det finns såna ok att köpa. Det tillverkas ju ok av just den anledningen, att vara tunna. Problemet blir att såna ok är ofta tokdyra och beläggen likaså och om man om några år vill byta belägg så finns det inget som säger att det går att få tag i. Just därför så kollar jag för tillfället mest på ok från standardbilar.

Jag har provat med ok från V70II/S80. Dom nyper runt 305mm-skivor orginal och passar bra på min diameter. Singelkolvsok så dom bygger väldigt lite på djupet framåt. Dock liite klumpiga på diametern, men det vore ett trevligt alternativ då dom finns överallt, är billiga och lätta att serva.

Jo dyrt blir det väl alltid med nya skivor, ok och belägg. Men som du skrev kanske blir svårt att hitta belägg i framtiden. Så vanliga ok som är billigare och lättare är att föredra som du skrev med v70/s80 ok. Men blir osäker på V70II  det är den nyare modellen du syftar på eller? För de gamla v70 har klumpiga ok tycker jag. Men har aldrig plockat med nyare v70 så de kanske är mindre. S80 vet jag inte överhuvudtaget hur de ser ut.

V70, S80 och S60 har väl i princip samma grejer. Sen kör väl typ alla med snarlika grejer idag. Girling enkolvsok.

Senast redigerat av quinna (9 maj 2014)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang