Framfarten fortsätter att vara framförallt i dörrhängartråden, men jag tänkte jag skulle sammanfatta den tråden lite för er som kanske inte följer båda. Jag har därför slängt ihop ett litet filmklipp.
Sen städade jag lite idag, och då åkte hela apparaten ut på uppfarten. Och jag blir löjligt exalterad varje gång jag får se bilen på avstånd, och jag blir snudd på kär när jag ser hur den börjar bli komplett
Nu när dörrarna börjar bli klara så kommer jag börja rikta fokus mer åt sånt som kommer visas i den här tråden. Motorhuvens gångjärn och diverse lysen ligger närmast på schemat.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Hur tåliga är främre stänkskydden? ifall man får för sig att sätta foten därpå?
Jag låg o sov på mina fotsteg/skärmar :-) Dock plåt får jag tillägga. Man sätter inte foten där helt enkelt, och där är väl skärnstag under?
Fan va coolt stuk där är på den!
Dom är inte speciellt tåliga i nuläget. Det ska byggas en främre infästning (bakre finns redan som sitter direkt i ramen) och då kommer skärmen sitta stumt. Men det ska ju även till fotsteg som byggs i plåt (letar plåtslagare as we speak) och som även dom fästs direkt i ramen. Tanken är att kunna stå på dessa, om man nu vill repa lacken.
Och ja, jag är förälskad i stuket, även om det är långt ifrån vad många skulle kalla "rätt bitar" på den.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Stuket är allt, jag vet många som lägger hur mycket som helst men bygger smaklöst. Man måste göra som du gör, ut med bygget , backa några meter, bara känna. :-)
Jag har ännu inte blivit klar med dörrarna, men jag har fått smått skörbjugg på att hålla på med dom så den här veckan pausade jag lite och började leka med motorhuven istället.
Jag har länge funderat på hur jag ska lösa gångjärnen på ett finurligt sätt. Och förutom att jag ska ha en huv som går att öppna så vill jag kunna plocka bort den helt ibland. Helst då utan att lämna några spår, och kanske även utan att några verktyg ska behövas. En utmaning helt klart.
Lösningen jag har är följande. Jag hittade kulleder med M10-gänga som passar i dom fästhål jag har i torpeden sen tidigare. Till dessa svarvade jag ett par koppar med väldigt tight spel och svetsade fast i ett par 12mm rostfria rör.
I andra änden av röret svetsade jag fast en rostfri M8-skruv i lite vinkel.
Och på den M8an satte jag en snabblås-bygel med en sprint som passar utmärkt i det fästet som jag tidigare gjorde för kylarmaskeringen.
Då satt infästningarna för gångjärnen mer eller mindre klart i bilen. Och för att plocka bort dom behöver jag bara rycka 2 sprintar och vika bort dom.
Sen satte jag igång med lite fler rostfria rör och några leder och några timmars mätande och funderande senare hade jag det här.
Tanken är alltså flip-forward gångjärn, så huven hamnar framför kylaren i öppet läge. Dock inte klart, men det verkar finnas potential.