Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 632 067 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
hugger69
22 november 2020 · 1 030 Inlägg

Elegant och starkt jobbat!
...fasen vad jag ser fram mot nästa uppdatering! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Giuseppe
22 november 2020 · 363 Inlägg

Det ser fortsatt bra ut. 👍

Cuefa Ain't no place like home...
23 november 2020 · 4 628 Inlägg

"Byrålåda fast" det var det bästa jag hört på länge! 🤣
Unga folk som e vana vid kullagrade IKEA-lådor kan inte relatera...

Snyggt jobb som vanligt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
24 november 2020 · 6 473 Inlägg

Kul du fortsätter med dina kluriga lösningar 😁

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
rodder
28 november 2020 · 109 Inlägg

Ser bra ut ..men en liten tanke blir det inte lite "högt" ovan delen på fyrkantsröret kanske skulle varit i höjd med taket..

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 december 2020 · 1 301 Inlägg

rodder skrev:
Ser bra ut ..men en liten tanke blir det inte lite "högt" ovan delen på fyrkantsröret kanske skulle varit i höjd med taket..

Jo, det blir en liten förhöjning över det annars helt platta taket. Dock så är bågarna välvda och blir dessutom avsmalnade mot kanterna så jag tror det kan bli bra ändå.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3509.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3535.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

Jag har i sakta mak fortsatt pyssla med taket. Jag åkte på ryggskott förra veckan och frun har varit mer eller mindre sängliggande i förkylning så energin har inte varit på topp direkt. Men jag har hunnit runda av alla kanterna på bågarna åtminstone, som syns på bilderna ovanför. Sen har det tagit en hel del tid att få bågarna att glida lätt i skenorna. Det visade sig vara en liten utmaning.

Sen har jag funderat en hel del på det här med manövrering. I en sån här bil hade det varit helt ok att behöva stanna och öppna och stänga taket manuellt. Det behöver inte vara lyxigare. Men just det här att få bågarna att inte nypa, eller "byrålåda fast" tongue Det kräver att man skjuter bågarna hyfsat rakt och det är svårt att göra själv när man står bredvid bilen. Så någon form av mekanism som drar/skjuter lika fort på båda sidorna är lite av ett måste.

Jag köpte en extra elhissmotor när jag gjorde iordning dörrarna. Dom kommer från Golf II och är väldigt smidiga och enkla i sin konstruktion. En vajer går in i ett plasthus, går några varv runt ett spiralhjul och sen ut igen. Vajern spänns med fjädrar. Jag kommer använda hela motorn och hjulet, men gör ett nytt hus som låter 4 vajrar gå in istället för 2. Inte helt lätt att förklara men det klarnar nog med något av dom kommande inläggen när jag har fått ihop allting.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3527.HEIC?width=590&height=370&fit=bounds

Stora problemet var att hitta någonstans för motorn att sitta. Tanken var att ha den uppe i taket antingen bak eller fram i mitten, men den byggde för mycket i någon riktning vart jag än satt den. Men eftersom det blir ett vajersystem så spelar det ju egentligen mindre roll. Så den fick hamna bakom ena sidopanelen bak.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3528.HEIC?width=590&height=370&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3526.HEIC?width=590&height=370&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3529.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

Sen började jag kolla på vart vajerna skulle komma igenom. Jag var helt inställd på att vajerna skulle gå i skenan som bågarna glider i. Annars finns risken att man kommer åt den och blir alldeles flottig om händerna eller förstör kläder om man kommer åt öppningen. Lösningen blev ett ändstycke på skenan med vajergenomföring i.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3524.HEIC?width=590&height=370&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3523.HEIC?width=590&height=370&fit=bounds

Tanken är nu att dom här ska svetsas ihop med änden på skenorna som ett snyggt avslut också när taket är öppet.

Sen hittade jag stålskalor för 10:-/st... det tyckte jag var bra så jag köpte 8st. Ni lär förstå vad dom är till sen tongue Men kort sammanfattat... det är svårt att få tag i fjäderstål billigt och snabbt som privatperson.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3530.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3531.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

Sen lyckades jag ta mig iväg och handla lite tyg också faktiskt. Det blev material till golvmatta, lite skumgummi i bra klass till baksätet och vinyl till taket. Mattan tänkte jag inte visa något av just nu faktiskt... jag suger på den karamellen en stund till. Men taket får man en känsla av här.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3533.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3532.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

Baksätet hann jag och dottern börja lite med ikväll, men det kan nog blir bra det här med.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3534.HEIC?width=1920&height=1080&fit=bounds

Jag ska fortsätta pyssla på med det här taket nu under veckan. Jag hoppas på att kunna få det klart under julledigheten så man kan fortsätta med resten av inredningen efter det.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
mattew
6 december 2020 · 350 Inlägg

vilken konstruktion!! så smart! Men hur tätar det mot taket? väntar med spänning på fortsättningen..
mw

Putteliten
6 december 2020 · 9 073 Inlägg

Du är allt en klurig jävel du! Blir spännande å se om det kommer fungera med. Nu får du konstruera en spärr till det där med så du inte får för dig att öppna eller stänga i 120 på motorvägen. En del jänkebilar får man inte köra mer än 15-20km tim, på BMW Z3 måste man hålla på bromsen, på äldre Audi måste handbromsen vara dragen på.

Cuefa Ain't no place like home...
7 december 2020 · 4 628 Inlägg

Jäklar så klurigt! Det här kommer bli så jäääkla fett!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 december 2020 · 1 301 Inlägg

mattew skrev:
vilken konstruktion!! så smart! Men hur tätar det mot taket? väntar med spänning på fortsättningen..
mw

Den som lever får se! Vattentätt ser jag inte som något större problem, men vindbrus-tätt får jag lösa på något vis smile

Putteliten skrev:
Du är allt en klurig jävel du! Blir spännande å se om det kommer fungera med. Nu får du konstruera en spärr till det där med så du inte får för dig att öppna eller stänga i 120 på motorvägen. En del jänkebilar får man inte köra mer än 15-20km tim, på BMW Z3 måste man hålla på bromsen, på äldre Audi måste handbromsen vara dragen på.

Spärren kommer nog bli i form av intelligent förare, med förståelse för konsturktionen tongue

Cuefa skrev:
Jäklar så klurigt! Det här kommer bli så jäääkla fett!

Vi får hoppas det kommer funka... och ja, fett kommer gå åt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
12 december 2020 · 6 473 Inlägg

Du fortsätter förvåna mig med dina små kluriga lösningar smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
hugger69
13 december 2020 · 1 030 Inlägg

Jag är inte det minsta förvånad över de tekniska lösningarna...du levererar starkt som vanligt, bror! tongue
..känn ingen press eller förväntan! wink

Senast redigerat av hugger69 (13 december 2020)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 december 2020 · 1 301 Inlägg

Blev tyvärr ingen bilduppdatering den här söndagen. Riktig skitvecka med mängder av övertid och sjukdom i familjen.

Hoppas på nästa helg.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Cuefa Ain't no place like home...
14 december 2020 · 4 628 Inlägg

quinna skrev:
Blev tyvärr ingen bilduppdatering den här söndagen. Riktig skitvecka med mängder av övertid och sjukdom i familjen.

Hoppas på nästa helg.

Familj och hälsa går före allt annat!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
20 december 2020 · 1 301 Inlägg

Hej hopp!

Söndag och äntligen lite julledighet! Det har varit ett par intensiva veckor på jobbet, och även hemma faktiskt. Jag har jobbat mer övertid under sista 2 veckorna än jag gjorde under hela förra året. Frun har förvisso tillfrisknat nu men efter flera veckors influensa så allt med julstök har hamnat på min lott fram till nu. Till råga på det så har en kompisfamilj precis fått veta att deras 1-åring åkt på typ 1 diabetes och svävade mellan liv och död här i veckan, så vi har tagit deras två äldre barn under våra vingar också nu när föräldrarna mer eller mindre bor på sjukhuset med 1-åringen.

Så med 4 barn, sjuk fru, massor med julfix och långa arbetsdagar så hoppas jag ni förstår varför framfarten varit undermålig på sistone. tongue

Så... nog med ursäkter! Det är ju faktiskt ändå 24 timmar per dygn så lite har jag fått gjort senaste två veckorna. Och temat canvas-tak fortsätter... förmodligen till efter nyår.

Ändstyckena som ni såg sist har jag lyckats svetsa fast i skenorna. Faktiskt inte helt lätt då det ena var tunnväggigt och eloxerat och det andra var solid billet. Men det gick att få till och efter lite filande så ser det rätt ok ut också faktiskt.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/(edited)_IMG_3593.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3594.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Sen tänkte jag komma med ett litet tips. Om ni, precis som jag, har en massa MDF-bitar liggandes så kan man spara plats genom att limma ihop dom.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/63014744648_B7BC0062_FDED_431D_BE0A_AFCF259F86E2.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Skulle man sen inte nöja sig med att spara plats, utan hellre vill bli av med MDF'en helt så kan man med hjälp av vinkelslip och en bra sliplamell fullständigt förvandla allt till spån.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3600.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Sen är det tyvärr så att jag är lat... så pass lat att jag inte orkade nöta ner all MDF till spån, utan det blev en bit kvar. I mitt fall så såg den biten ut såhär.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/(edited)_IMG_3602.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Av en väldigt underlig händelse så passar det fragment av MDF som blev kvar väldigt bra i bakkant på taket. Skumt eller hur?

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3599.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3598.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Sjukt hur det kan bli. Och eftersom den råkade sitta så bra där bak så får den sitta kvar. Det blir att dränka den i polyesterplast och glasfiber så den håller formen och inte suger åt sig fukt, men det kan nog bli ett bra avslut på det skjutbara taket.

Nu när jag är ledig hoppas jag på att få upp farten lite i garaget. Jag siktar nog högt om jag tror att jag blir klar med taket, men jag ska definitivt försöka under ledigheten. Med lite tur så kanske uppdateringarna rent av kommer tätare än 1g/vecka?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
20 december 2020 · 467 Inlägg

Gäller att ha flyt med att ha bitar liggnas som passar så klockrent! Synd bara det ska behöva bli dammigt när du städar undan! Ser bra ut passar väl in. Är väldigt glad över dina uppdateringar här, men glöm inte att skämma bort familjen också.

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Giuseppe
21 december 2020 · 363 Inlägg

Tråkigt med kompisens 1åring. Typ 1 är riktigt allvarligt. Hoppas att det löser sig.
Snyggt jobbat som vanligt.

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 december 2020 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Gäller att ha flyt med att ha bitar liggnas som passar så klockrent! Synd bara det ska behöva bli dammigt när du städar undan! Ser bra ut passar väl in. Är väldigt glad över dina uppdateringar här, men glöm inte att skämma bort familjen också.

Jo, jävlar va dammigt det blir! Jag är rätt glad nu att jag tog förnuftet till fånga och inte slipade detta inne i garaget tongue Utomhus får naturen hjälpa mig att städa innan våren.

Giuseppe skrev:
Tråkigt med kompisens 1åring. Typ 1 är riktigt allvarligt. Hoppas att det löser sig.
Snyggt jobbat som vanligt.

Ja, det är verkligen tragiskt. Kommer bli en ordentlig omställning i deras vardag minst sagt, men tack och lov så verkar det gå åt rätt håll iallafall.

Tackar! Jätteskönt att det äntligen börjar hända något faktiskt. Framförallt så märker jag att all stress fullständigt rinner av mig när jag får börja med det här projektet igen. Rent terapi och balsam för själen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Cuefa Ain't no place like home...
21 december 2020 · 4 628 Inlägg

Ouff, sjuka barn är ALDRIG roligt...
Vilka hjältar ni är som tar er an deras barn då så de kan koncentrera sig på sjuklingen, det är hedervärt i kubik! ❤

Och att Du sen dessutom lyckas med framsteg på projektbilen är ju grymt! Var hittar du tiden!?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 december 2020 · 1 301 Inlägg

ÄNTLIGEN är allt julstök över! Våra extra-barn är tillbakalämnade, alla paket är utdelade och resterna efter all julmat börjar ta slut.

Det har jobbats på en del sen sist jag var inne här och skrev. Tyvärr inte så jättemycket som syns och inget som blivit färdigt, men framsteg åtminstone. Och temat är ju förstås fortfarande taket som känns som det har blivit lite av ett evighetsprojekt.

Sen sist så har jag valsat och bockat till "sekundär-bågarna" eller va man nu ska kalla dom för. Dessa har som uppgift att vika ihop tyget i jämna fina veck när man öppnar och allmänt bidra med lite stabilitet. Bågarna är enkla tunnväggiga 12mm rör som får samma välvning som huvudbågarna och rundas även av på samma sätt i ändarna.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3619.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3617.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3620.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Sen kanske ni minns dom där 8 stålskalorna som jag köpte? Här hämnade dom till slut. Det kommer bli lättare att förstå när allt sitter ihop, men dom ska mer eller mindre agera fjädrar.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3621.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

En annan grej som jag har pysslat med är bakre vajergenomföringen. Ideellt så vill jag ju både kunna öppna och stänga med samma elmotor och det innebär att det måste finnas en vajer som drar åt varje håll men förbinds på samma drivhjul. Och för att få upp vajern i bakkant så gjort jag en liknande lösning som fram, med en stump 6mm rostfritt rör.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3607.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3606.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Genomföringen döljs till stor del av bakstycket och kommer ju dessutom alltid hamna under tyget så lär därför aldrig synas.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3608.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3605.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3604.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

En annan grej som jag har gått och funderat över länge nu är hur jag ska göra med karossen under första säsongen. Jag vet att jag inte kommer ha råd att lacka bilen ordentligt innan sommaren. Och alternativen är ju att antingen köra med bilen som den är med vit gelcoat som är lite skamfilad efter många års byggande, eller lägga på någon vinyl om jag lyckas komma över något till vettigt pris. Men oavsett fallet så ville jag snygga till efter att jag en gång kapade loss framkanten på taket för att svetsa bågen. Där har det varit rätt ojämnt och det är dessutom en gjutskarv i taket från när karossen gjöts som jag ville få ordning på innan jag börjar montera saker som kanske får sitta fram tills en ordentlig lack kan läggas.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3622.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3623.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Först mattade jag ner och la en epoxy-primer på hela ytan. Därefter spacklades dom små ojämnheterna upp.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3624.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Och sen lite mer slipning... Det var ganska små ojämnheter så det blev bara en grovspackling och sen lite finlir där jag slipat snett. Det blir förstås att gå över det här igen när bilen ska lackas, men nu var både dom gamla snitten och gjutskarven borta.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3627.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

När det var slipat och klart så blåste jag på lite lack som jag fått blandad efter att ha scannat gelcoaten, så den borde vara ganska nära.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3628.JPEG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Helt ok och får helt klart duga för nu. Och vare sig jag väljer att köra en säsong på gelcoat-vit eller om jag folierar så är det nu en ok yta att jobba med, utan skarvar och håligheter. Så nu kan jag med gott samvete börjar skruva dit bitar igen.

Jobbet med taket fortsätter förstås, men jag halkade in på lite av ett sidospår. Jag har under flera års tid tänkt att jag ska göra någon halvunik och egen instrumentram, istället för att bara montera alla mätare direkt i plasten.  Det har dock prioriterats ner av både tid, möjlighet och kostnads-skäl. Nu öppnades dock en dörr...

Jag hade CAD-ritningen klar sen länge...

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3625.JPG?width=1920&height=1080&fit=bounds

... och tanken har varit att få den CNC-fräst. Men där kommer begränsningen i både utrustning och pengar. Men nu har jag börjat snegla på det här med 3D-skrivare. Och jag lyckades faktiskt få en kille att hjälpa mig att skriva ut ramen i plast och då kan jag relativt både enkelt och billigt få den gjuten i aluminium istället.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_3629.JPG?width=1920&height=1080&fit=bounds

Han som hjälpte mig (en person som jag faktiskt inte känner och som jag aldrig har träffat) fick detta att se så otroligt lätt ut så jag har faktiskt nu också beställt mig en egen printer. Så nu kommer fantasin få flöda vill jag lova. Det kommer med all sannolikhet printas både det ena och det andra... framförallt idag när man printa med kolfiberarmering och allt möjligt.

Det var allt för den här gången... På återseende!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang