Problem att få i växlar på en volvo 940 ltt -96? HJÄLP !!!!!!

Whisper
2 april 2014 · 136 Inlägg

Tjena,

Som tråden lyder är bilen väldigt svår att få i växlarna speciellt 1:an och backen men även 3-4 mellanåt

Har provat byta huvudbroms cylindern men samma fel kvarstår dock kändes den bra när jag tog den från en skrotad bil men inte alls samma när den sitter på min egen och jag har luftat ur den fullt ut hoppas jag

Kopplingen tar absolut i botten så från "plattan i mattan" lyfter man 1-2 cm sen börjar bilen driva direkt, kopplingen arbetar 20 mm på axeln från slavcylinderns axeln in i växel lådan till urtrampningslagret

Mina ideer är slut, någon som har någon ide ? Hade varit sjukt tacksam för all hjälp jag kan få

TACK på förhand

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
940martin
2 april 2014 · 24 Inlägg

Kolla om infästningen i pedalen inte är utsliten så att det glappar för då kopplar den inte riktigt som den ska och det blir ju det att den blir svårväxlad, så var det i alla fall på min.cool

Whisper
2 april 2014 · 136 Inlägg

Nä det är nästan inget glapp alls i pedalen tyvärr, har kollat de också sad

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
simlar
2 april 2014 · 5 516 Inlägg

Får jag fråga varför du bytt huvudBROMScylindern när det är kopplingen som racklar?

Dina symptom låter då precis som att det inte frikopplar ordentligt.
Är det originalkoppling eller bytt till någon kraftigare?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
nixon89 klabbarpan
2 april 2014 · 3 041 Inlägg

Har du haft i tillräckligt med bromsvätska när du luftade? Många missar att ha rejält med vötska i och pumpar bara runt luft.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Whisper
2 april 2014 · 136 Inlägg

Skrev fel, har bytt huvudcylindern som sitter fäst i kopplingspedalen,

Jag vet ej om det är org koppling eller annan tyvärr

Ja jag hade 1 liter bromsvätska så jag fyllde på regelbundet

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
turbodeath
2 april 2014 · 2 452 Inlägg

med andra ord så kan även kopplingen vara kass med då...

döden kommer tillbaka
Whisper
3 april 2014 · 136 Inlägg

Skrev fel, har bytt huvudcylindern som sitter fäst i kopplingspedalen,

Jag vet ej om det är org koppling eller annan tyvärr

Ja jag hade 1 liter bromsvätska så jag fyllde på regelbundet

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
3 april 2014 · 136 Inlägg

Koppling hugger väldigt bra och slirar inte vid hög acceleration så tror inte de är den?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Mosveen
24 maj 2018 · 2 Inlägg

Tjenare som frågan lyder. Har ett snarlikt problem på min Volvo 945-92 på höga varv går det ej att växla backen och från 2-3an bara skrapar det i lådan och ibland så går ej växlarna att få ur så trodde synkringarna i lådan var dålig så bytte växellåda menfortfarande samma problem kopplingen tar som den ska och slirar inte. Någon som vet vad felet är. Tacksam för svar smile

Senast redigerat av Mosveen (24 maj 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Du är nog varken den förste eller siste som bytt från en dålig låda till en ännu sämre..
För detta felet kan väl inte vara annat än växellådan?

Senast redigerat av chanstagarn (24 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
25 maj 2018 · 4 378 Inlägg

Luft....

zemet
25 maj 2018 · 4 030 Inlägg

Det är inte kopplingsgaffeln som är utsliten i lådan? Eller örat till slavcylindern som spruckit och flexar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang