Enbart för oss med fotograferade färddatorer, hur lite drar er bil?

Presidento Of World
13 april 2014 · 3 306 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Andromeda skrev:
Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar.

Det kan inte vara som på min första Citroen C5 då? Där användes en av ABS-givarna för att räkna sträcka per hjulvarv tillsammans med GPS:n. Det här kalibrerades med jämna mellanrum, så man fick en väldigt exakt vägmätare som dessutom var lika exakt oavsett vilka hjul som satt på. Den bilen var en -01 så det är ju ingen ny teknik direkt. Har för mig att det satt VDO-grejor i den.

Undrar om det är lika på min nuvarande C5:a? Måste kollas..

VDO? vad innebär de? har nämligen de i min Opel -97 som är så snålutrustad de bara går.. .bara AC och dieselvärmare som e "extra"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Andromeda Rumpmas
13 april 2014 · 3 860 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Andromeda skrev:
Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar.

Det kan inte vara som på min första Citroen C5 då? Där användes en av ABS-givarna för att räkna sträcka per hjulvarv tillsammans med GPS:n. Det här kalibrerades med jämna mellanrum, så man fick en väldigt exakt vägmätare som dessutom var lika exakt oavsett vilka hjul som satt på. Den bilen var en -01 så det är ju ingen ny teknik direkt. Har för mig att det satt VDO-grejor i den.

Undrar om det är lika på min nuvarande C5:a? Måste kollas..

Hur kalibreras den? smile

Jo, fr om ng900 mäter på höger bakhjuls ABS-krans, de tidigare på ett drev i växellådan. Men du måste ju tala om för programmet som utför beräkningen att ett hjulvarv är 196 cm. Byter du sedan från slitna däck på 15" till bra 18" med lite för hg profil måste du in igen och tala om för datorn att ett varv nu är 199 cm istället.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Peter_5565
13 april 2014 · 326 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
VDO? vad innebär de? har nämligen de i min Opel -97 som är så snålutrustad de bara går.. .bara AC och dieselvärmare som e "extra"

Det här är ju offtopic, men det satt en navigator i den med en 7-tums display i instrumentbrädan. Själva GPS-enheten var en stor burk som satt i handskfacket. Alltihop var av fabrikatet VDO. Dayton tror jag modellen hette.
Den var även så fiffig att den använde gyrot (accelerometern) till antisladden för att veta var den var även när man körde i tunnlar. När den tappade GPS-signal gick den över till att mäta riktning med gyrot och vägsträcka med hjulvarven. Funkade åtminstone i hela den där långa tunneln i Stockholm (Södra Länken?)

Så att göra en exakt vägmätare för att få en noggrann förbrukningsiffra är fullt möjligt.

Evildan
14 april 2014 ·

Tanken med att inte kunna nollställa förbrukningsuppgifterna separat utan att sträckan samtidigt nollställs som jag beskrev i första inlägget är för att annars kan det bli på detta vis när någon vill sträcka lite på sanningen som inte sällan görs när det diskuteras förbrukningssiffror.

Nu tog jag bilden på sådant vis att sträckan (2km) syns dåligt men principen bakom mitt tänk framgår säkerligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-7f1428f80f8c1724c2b72bcafe497b12.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2014 · 17 380 Inlägg

Evildan skrev:
Tanken med att inte kunna nollställa förbrukningsuppgifterna separat utan att sträckan samtidigt nollställs som jag beskrev i första inlägget är för att annars kan det bli på detta vis när någon vill sträcka lite på sanningen som inte sällan görs när det diskuteras förbrukningssiffror.

Nu tog jag bilden på sådant vis att sträckan (2km) syns dåligt men principen bakom mitt tänk framgår säkerligen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-7f1428f80f8c1724c2b72bcafe497b12.jpg

Både du och jag vet att man kan köra en Prius 2 km på exakt 0.0 L/mil. Men jag förstår tanken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
endorfinslaven
17 april 2014 · 671 Inlägg

Tagg3N skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36363/36363-03ca0077a79e9e39e6d3a96dd15e7684.jpg
Snitt blandad körning med mestadels långfärd. Ska nog vara lite nöjd med den lille dieseln ändå cool
Att Robert på Nordic Tuning utfört sjuka sektanpassade åtgärder på mjukvaran bidrog rätt ordentligt cool

Jag hade en sån däringa Focus 1,6 Tdci och den drog 1,35l/mil ren landsväg i jämn fart !
Föraren påverkar i mkt hög grad sin förbrukning....

Evildan
17 april 2014 ·

endorfinslaven skrev:

Tagg3N skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36363/36363-03ca0077a79e9e39e6d3a96dd15e7684.jpg
Snitt blandad körning med mestadels långfärd. Ska nog vara lite nöjd med den lille dieseln ändå cool
Att Robert på Nordic Tuning utfört sjuka sektanpassade åtgärder på mjukvaran bidrog rätt ordentligt cool

Jag hade en sån däringa Focus 1,6 Tdci och den drog 1,35l/mil ren landsväg i jämn fart !
Föraren påverkar i mkt hög grad sin förbrukning....

Förmodar att tryckfelsnisse var på dina tangenter innan du postade wink

Men, snåla är dom.

Jockk3
17 april 2014 · 1 426 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Min S70 2.5t automat, kan tro Volvo tillverkade den i maskopi med nåt bensinbolag.

http://www1.garaget.org/gallery/images/106/105832/105832-3cb772256c2838b39f1b3a86b8d4bc57.jpg

men det är knas med de gamla x70 färddatorerna tongue
åk och fyll full tank istället sen kolla hur långt det är till 0 i tanken sen dela med total volym av tanken vilket är typ 73 liter

dfine BMW entusiast
18 april 2014 · 579 Inlägg

Testade att nollställa mätaren för någon kväll sen, åkte 7.5 mil varav mestadels var motorväg men också lite stadskörning, hamnade på ett snitt på 0.45L/mil. Inte illa för att vara en 3.0L 6:a (diesel), automatlåda, 19" fälgar med breda däck.

Har faktiskt lyckats köra så snålt som 0.36L/mil på landsväg men då får man verkligen anstränga sig. smile

http://i.imgur.com/PYcoYAZ.png

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2014 · 13 673 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Tanken med att inte kunna nollställa förbrukningsuppgifterna separat utan att sträckan samtidigt nollställs som jag beskrev i första inlägget är för att annars kan det bli på detta vis när någon vill sträcka lite på sanningen som inte sällan görs när det diskuteras förbrukningssiffror.

Nu tog jag bilden på sådant vis att sträckan (2km) syns dåligt men principen bakom mitt tänk framgår säkerligen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-7f1428f80f8c1724c2b72bcafe497b12.jpg

Både du och jag vet att man kan köra en Prius 2 km på exakt 0.0 L/mil. Men jag förstår tanken.

fast förr eller senare tas förbrukningen igen.

inget är gratis.

förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar  blir ju kallstarter och skit hela tiden.

dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.

har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.

aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det.  man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.

på dessa bilar är det ej laddhybrid.

är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten  för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-matte En Medlem
18 april 2014 · 405 Inlägg

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Tanken med att inte kunna nollställa förbrukningsuppgifterna separat utan att sträckan samtidigt nollställs som jag beskrev i första inlägget är för att annars kan det bli på detta vis när någon vill sträcka lite på sanningen som inte sällan görs när det diskuteras förbrukningssiffror.

Nu tog jag bilden på sådant vis att sträckan (2km) syns dåligt men principen bakom mitt tänk framgår säkerligen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-7f1428f80f8c1724c2b72bcafe497b12.jpg

Både du och jag vet att man kan köra en Prius 2 km på exakt 0.0 L/mil. Men jag förstår tanken.

fast förr eller senare tas förbrukningen igen.

inget är gratis.

förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar  blir ju kallstarter och skit hela tiden.

dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.

har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.

aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det.  man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.

på dessa bilar är det ej laddhybrid.

är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten  för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran

Verkar som du saknar grundläggande kunskaper om bilar och hur de fungerar?

Du kan ju prova att ta upp din idé på Toyotas forsknings och utvecklingsavdelning och se vad dom tror om det. Vore ju väldigt synd om de har lagt ut tiotals (kanske mer) miljarder på att utveckla bilar och drivlinor på fel vis? smile Inget illa menat dock.

Senast redigerat av -matte (18 april 2014)

Evildan
18 april 2014 ·

-matte skrev:

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Både du och jag vet att man kan köra en Prius 2 km på exakt 0.0 L/mil. Men jag förstår tanken.

fast förr eller senare tas förbrukningen igen.

inget är gratis.

förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar  blir ju kallstarter och skit hela tiden.

dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.

har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.

aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det.  man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.

på dessa bilar är det ej laddhybrid.

är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten  för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran

Verkar som du saknar grundläggande kunskaper om bilar och hur de fungerar?

Du kan ju prova att ta upp din idé på Toyotas forsknings och utvecklingsavdelning och se vad dom tror om det. Vore ju väldigt synd om de har lagt ut tiotals (kanske mer) miljarder på att utveckla bilar och drivlinor på fel vis? smile Inget illa menat dock.

Jag vet inte hur många gånger i detta forum jag upprepade gånger förklarat för Growe hur en HSD fungerar, men tydligen gör jag något fel för det verkar inte fastna, utan bilen dumförklaras istället för att lära sig funktionen.

En modern dieselmotor behöver bla längre tid för att uppnå arbetstemperatur samt att den är mer komplicerad i sin konstruktion och kräver ett mer avancerat EATS.

Återigen, alla automatväxlade förbränningsmotorförsedda personbilar varvar mycket om plantan som kör den trycker gasen i botten, det är inte unikt för HSD.

Så Growe du menar alltså på fullaste allvar att en Prius skulle väga cirka 700-730kg om HSD systemet demonterades?
Ta istället själv reda på hur mycket detta system väger och räkna då med att både startmotor och generator inte behövs i en HSD, tillika en mindre bränslemotor än motsvarande enbart bränsledriven bil med motsvarande prestanda istället för att raljera en massa missvisande siffror.

Nä, illa av Toyota att dom inte direkt 1997 utvecklade en laddhybrid och lyckades att etter värre ligga flera år före rent utvecklingsmässigt när andra tillverkare fortfarande byggde bilar exempelvis 940 med drivlina som delvis härstammar ur 1967 årgångs Volvo 144. Inget illa menat gentemot märket Volvo, ville påvisa hur långt fram Hybridtekniken var då den började säljas till gemene man 1997 av Toyota.
Toyota ville förmodligen utveckla och testa systemet så att det är fungerande när det säljs så dom slipper göra liknande fadäser som det tidigare nämnda märket och exempelvis ramma en lastbil vid en pressvisning av en världsnyhet.

trubbelturbo
18 april 2014 · 1 442 Inlägg

Evildan skrev:

-matte skrev:

Growe skrev:
fast förr eller senare tas förbrukningen igen.

inget är gratis.

förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar  blir ju kallstarter och skit hela tiden.

dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.

har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.

aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det.  man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.

på dessa bilar är det ej laddhybrid.

är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten  för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran

Verkar som du saknar grundläggande kunskaper om bilar och hur de fungerar?

Du kan ju prova att ta upp din idé på Toyotas forsknings och utvecklingsavdelning och se vad dom tror om det. Vore ju väldigt synd om de har lagt ut tiotals (kanske mer) miljarder på att utveckla bilar och drivlinor på fel vis? smile Inget illa menat dock.

Jag vet inte hur många gånger i detta forum jag upprepade gånger förklarat för Growe hur en HSD fungerar, men tydligen gör jag något fel för det verkar inte fastna, utan bilen dumförklaras istället för att lära sig funktionen.

En modern dieselmotor behöver bla längre tid för att uppnå arbetstemperatur samt att den är mer komplicerad i sin konstruktion och kräver ett mer avancerat EATS.

Återigen, alla automatväxlade förbränningsmotorförsedda personbilar varvar mycket om plantan som kör den trycker gasen i botten, det är inte unikt för HSD.

Så Growe du menar alltså på fullaste allvar att en Prius skulle väga cirka 700-730kg om HSD systemet demonterades?
Ta istället själv reda på hur mycket detta system väger och räkna då med att både startmotor och generator inte behövs i en HSD, tillika en mindre bränslemotor än motsvarande enbart bränsledriven bil med motsvarande prestanda istället för att raljera en massa missvisande siffror.

Nä, illa av Toyota att dom inte direkt 1997 utvecklade en laddhybrid och lyckades att etter värre ligga flera år före rent utvecklingsmässigt när andra tillverkare fortfarande byggde bilar exempelvis 940 med drivlina som delvis härstammar ur 1967 årgångs Volvo 144. Inget illa menat gentemot märket Volvo, ville påvisa hur långt fram Hybridtekniken var då den började säljas till gemene man 1997 av Toyota.
Toyota ville förmodligen utveckla och testa systemet så att det är fungerande när det säljs så dom slipper göra liknande fadäser som det tidigare nämnda märket och exempelvis ramma en lastbil vid en pressvisning av en världsnyhet.

Nä, Toyota nöjer sig med att låta gasen fastna istället wink

Skämt åsido, alla biltillverkare gör tabbar ibland. Men tvärtemot vad man skulle kunna tro så har väl Prius visat sig vara ganska driftsäkra.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
insen
18 april 2014 · 84 Inlägg

rätt fina siffror en del har, väldigt lätta om fötterna?

btw ni som är mer insnöade på el, kommer det någon hybrid som dom som vill ha en snygg och gärna med bättre prestanda /roligare bil kan tänkas bli intresserade av

allt jag hittar är massa svammel om förbruknings siffror och små bilar vilket är helt ointressant, gillar tekniken men ogillar hur den används och bilarna den verkar hamna i

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2014 · 13 673 Inlägg

-matte skrev:

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Både du och jag vet att man kan köra en Prius 2 km på exakt 0.0 L/mil. Men jag förstår tanken.

fast förr eller senare tas förbrukningen igen.

inget är gratis.

förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar  blir ju kallstarter och skit hela tiden.

dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.

har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.

aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det.  man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.

på dessa bilar är det ej laddhybrid.

är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten  för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran

Verkar som du saknar grundläggande kunskaper om bilar och hur de fungerar?

Du kan ju prova att ta upp din idé på Toyotas forsknings och utvecklingsavdelning och se vad dom tror om det. Vore ju väldigt synd om de har lagt ut tiotals (kanske mer) miljarder på att utveckla bilar och drivlinor på fel vis? smile Inget illa menat dock.

bilarna går jhu inte ens snålt. det är problemet. trotts hybrid och dittan dattan. förstår inte själva grejen varför krångla till en sak.  år 2000  körde vw sin lupo 3l på 0.29l/milen.  detta var alltså 14år sen.

och att då komma med något trams som inte ens går snålt idag genom att krångla till det.

en sak hade varit om dom varit laddhybrider men idag är det bara en bensindriven elmotor  med viss energiesparning vid inbromsning.

men mycket mer än så är det jhu tyvärr inte.
det spelar ingen roll vad ni själva försöker intala er.  hur ni än gör så släpar ni runt på ett antal hundra kilo helt i onödan. med nästan en förbrukning i klass med en modern v70 diesel. som väger 500kg mer =/   inget imponerande direkt.. hade det varit möjligt med laddning hade jag förstått grejern men att köra med en offektiv bensinmotor och utan möjlighet till att ladda bilen så förstår jag inte vad som är så speciellt med dom?!   vet att det går att välja laddhybrid hos toyota numera men dom mesta verkar inte vara det..
aurisarna jag hållt lite med saknar logik i hur dom fungerar. dessa har ingen möjlighet att laddas fast dom är från 2013  och tyckte mest dom gick på bensinmotorn.
roligast av allt var när man glömde att stänga av bilen och gick iväg med nyckeln så gick det att hoppa in utan nyckel och köra iväg ;-)

så länge dom inte kommer ner under 0.29l/milen så är det inget att vara klappa händerna för.
dom borde vara ner långt under det.  visst att lupon är extremt nerbatad.  men den har inte ens en comonrail system. utan en vanlig gammal hedlig törstig Pd motor på 3cyl och 1.2liter och 60hk.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
19 april 2014 ·

insen skrev:
rätt fina siffror en del har, väldigt lätta om fötterna?

btw ni som är mer insnöade på el, kommer det någon hybrid som dom som vill ha en snygg och gärna med bättre prestanda /roligare bil kan tänkas bli intresserade av

allt jag hittar är massa svammel om förbruknings siffror och små bilar vilket är helt ointressant, gillar tekniken men ogillar hur den används och bilarna den verkar hamna i

Vad som är snyggt eller roligt för dig är för oss andra svårt att avgöra men titta på MB, AUDI, BMW om dom märkena lockar, dom har stora snabba motorstarka hybridbilar att sälja till dig.

insen
19 april 2014 · 84 Inlägg

nice, ska ta en titt

drömmen ärju en bil likt audi rs4/bmw m3 som går riktigt snålt med stor vrålande motor och en tyst el motor när man bara vill smyga omkring

dock så är väl räckvidd på el största problemet idag, man blir ju tvungen att köra på vanliga motorn mkt mer än vad man vill

Germax
19 april 2014 · 12 086 Inlägg

Jag kollade in en Merca S400 Hybrid för några år sedan, mycket trevlig bil smile

Evildan
19 april 2014 ·

Growe skrev:

-matte skrev:

Growe skrev:
fast förr eller senare tas förbrukningen igen.

inget är gratis.

förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar  blir ju kallstarter och skit hela tiden.

dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.

har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.

aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det.  man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.

på dessa bilar är det ej laddhybrid.

är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten  för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran

Verkar som du saknar grundläggande kunskaper om bilar och hur de fungerar?

Du kan ju prova att ta upp din idé på Toyotas forsknings och utvecklingsavdelning och se vad dom tror om det. Vore ju väldigt synd om de har lagt ut tiotals (kanske mer) miljarder på att utveckla bilar och drivlinor på fel vis? smile Inget illa menat dock.

bilarna går jhu inte ens snålt. det är problemet. trotts hybrid och dittan dattan. förstår inte själva grejen varför krångla till en sak.  år 2000  körde vw sin lupo 3l på 0.29l/milen.  detta var alltså 14år sen.

och att då komma med något trams som inte ens går snålt idag genom att krångla till det.

en sak hade varit om dom varit laddhybrider men idag är det bara en bensindriven elmotor  med viss energiesparning vid inbromsning.

men mycket mer än så är det jhu tyvärr inte.
det spelar ingen roll vad ni själva försöker intala er.  hur ni än gör så släpar ni runt på ett antal hundra kilo helt i onödan. med nästan en förbrukning i klass med en modern v70 diesel. som väger 500kg mer =/   inget imponerande direkt.. hade det varit möjligt med laddning hade jag förstått grejern men att köra med en offektiv bensinmotor och utan möjlighet till att ladda bilen så förstår jag inte vad som är så speciellt med dom?!   vet att det går att välja laddhybrid hos toyota numera men dom mesta verkar inte vara det..
aurisarna jag hållt lite med saknar logik i hur dom fungerar. dessa har ingen möjlighet att laddas fast dom är från 2013  och tyckte mest dom gick på bensinmotorn.
roligast av allt var när man glömde att stänga av bilen och gick iväg med nyckeln så gick det att hoppa in utan nyckel och köra iväg ;-)

så länge dom inte kommer ner under 0.29l/milen så är det inget att vara klappa händerna för.
dom borde vara ner långt under det.  visst att lupon är extremt nerbatad.  men den har inte ens en comonrail system. utan en vanlig gammal hedlig törstig Pd motor på 3cyl och 1.2liter och 60hk.

And here we go again, LUPO är en väldigt liten bil med sina 3529mm, att få en liten bil på 820kg förbruka en liten mängd bränsle är enklare.
Hondas Insight förbrukade 0.39 på landsväg med en elassisterad bensinmotor 1999.
Även den en väldigt liten bil med mycket begränsade utrymmen.

En av anledningarna (vad jag läst mig till) till att Toyota inte presenterade laddhybrider tidigare är just detta problem med -gemene man- som har svårt att ta till sig tekniken och förstå hur ett HSDsystem fungerar, för dessa
(den som satt sig in i tekniken vet varför den gör på det viset, exempelvis hålla ned/upp temperaturen i kupén eller ladda hybridbatteriet eller det "vanliga" 12voltsbatteriet) skulle även en avancerad sladd att trycka in i väggen bli för mycket för att dom skulle våga lita på systemet.

Väktarbilarna/Aurisarna från 2013 ids jag inte ens förklara beteendet av igen då du verkar ha beslutat dig för att det är något fel på dom istället för att förstå och lära dig tekniken för att kunna använda den på riktigt vis.

Varför dog då denna suveräna LUPO 3l ut? Den fanns på marknaden 1999-2005 sedan slutade VW tillverka den, kan det vara att den år 2000 kostade cirka 137000kr medans den vanliga modellen kostade cirka 90500kr, dessa 46500kr kan vara anledningen till att denna lilla snålbil dog ut 2005 då den kostade cirka 190000kr i bilhallen.

190000 det är ungefär vad en NY Yaris HSD kostar från i dag 2014, alltså betydligt billigare än vad LUPO 3l kostade för närapå 10år sedan i dagens penningvärde.

Givetvis är det bra att även VW numera bygger hybridbil.
Den nyutvecklade hybridbilen Jetta som anlände 2013 kostade då 304900kr i grundutförande och hade en förbrukning enligt körcykel 4.1l/100km.
Tror att även VW behöver hjälp med utvecklingen då den har en något högre förbrukning än exempelvis en Auris som i samma körcykel behöver 3.8l/100km blandad körning trots att Aurisen har en förfinad och finslipad teknik som härstammar från mitten av -90talet och har en prislapp från 214000kr.

Volvos 1700kg (BHU813) V70 med snåldieseln som förbrukar 4.5l/100km, är lika snål även i automatväxlat alternativ som anlände 2012, detta tyder på att fler tillverkare vill vara med och dela på kakan och få sälja snåla användbara bilar till -gemene man-, att det däremot inte är särskilt "avancerat att montera en liten dieselmotor i en stor bil" för att spara bränsle kan man också tycka då en rymligare 7-sitsig bil om 1600kg som Prius+ (AAP521) har en förbrukning om 4.1l/100km samt har lägre utsläpp utav CO2 vid blandad körning: 96,0 g/km, jämfört med Volvon ovan som anger CO2 blandad körning: 119,0 g/km.

Senast redigerat av Evildan (19 april 2014)

Evildan
19 april 2014 ·

För att kunna göra en vettig jämförelse emellan bilar med eller utan hybridsystem både viktmässigt och förbrukningsmässigt har jag nedan valt Auris och Yaris då bägge finns med HSD samt den "traditionella" drivlinan, valde dessutom de två vanligaste motoralternativen som finns på marknaden 1.6 till Auris och 1.33 till Yaris.

Auris HSD 2014 Edition 50 (DDE979)
Tjänstevikt: 1470kg.
Förbrukning: 3.9l/100km.

Auris 1.6 2014 Edition 50 (KJJ800)
Tjänstevikt: 1290kg.
Förbrukning: 6.1l/100km.

Viktskillnad: 180kg mer väger Hybriden.
Förbrukningsskillnad: 2.2l/100km mer förbrukar 1.6 bensinversionen.



Yaris HSD 2014 Edition 50. (CCD809)
Tjänstevikt: 1170kg.
Förbrukning: 3.7l/100km.

Yaris 1.33 2014 Edition 50. (LKH609)
Tjänstevikt: 1120kg.
Förbrukning: 5.4l/100km.

Viktskillnad: 50kg mer väger Hybriden.
Förbrukningsskillnad: 1.7l/100km mer förbrukar 1.33 bensinversionen.

*Om inte dessa siffror kan få -gemene man- att inse huruvida en massa "trams som hybrid och dittan och dattan" får en bil att förbruka mindre bränsle vet jag inte hur man ska nå fram på ett tydligare vis.

Nu kan tråden förhoppningsvis få återgå till sitt egentliga ämne.

Senast redigerat av Evildan (19 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang