Growe skrev:
-matte skrev:
Growe skrev:
fast förr eller senare tas förbrukningen igen.
inget är gratis.
förstår inte hur man kan kalla det miljövänligt att köra dessa bilar blir ju kallstarter och skit hela tiden.
dels förstår jag itne varför dom väljer en bensin motor och dessutom ingen laddhybrid förens på sista året.
har hållt på med en 2013års modell av någon toyota hybrid och dom 2 olika jag hållt på med är jhu duktigt idiotiska.
aldrig hört ett system som plågar livet ur en motor som det. man åker iväg med eldrift med kall motor och klipper full och japp motorn slår full varv från avstängd till rätt så höga varv direkt. säkert skit bra.
på dessa bilar är det ej laddhybrid.
är ganska säker på att dom skulle gå snålare utan batterier och elmotorer i samma kaross och med samma motor bara man kastade elskiten för man skulle spara halva bilens vikt direkt
bästa av allt var när toyotas folk väljer att montera extra utrustning i bilen så avskärar dom inte strömkablaran
Verkar som du saknar grundläggande kunskaper om bilar och hur de fungerar?
Du kan ju prova att ta upp din idé på Toyotas forsknings och utvecklingsavdelning och se vad dom tror om det. Vore ju väldigt synd om de har lagt ut tiotals (kanske mer) miljarder på att utveckla bilar och drivlinor på fel vis? Inget illa menat dock.
bilarna går jhu inte ens snålt. det är problemet. trotts hybrid och dittan dattan. förstår inte själva grejen varför krångla till en sak. år 2000 körde vw sin lupo 3l på 0.29l/milen. detta var alltså 14år sen.
och att då komma med något trams som inte ens går snålt idag genom att krångla till det.
en sak hade varit om dom varit laddhybrider men idag är det bara en bensindriven elmotor med viss energiesparning vid inbromsning.
men mycket mer än så är det jhu tyvärr inte.
det spelar ingen roll vad ni själva försöker intala er. hur ni än gör så släpar ni runt på ett antal hundra kilo helt i onödan. med nästan en förbrukning i klass med en modern v70 diesel. som väger 500kg mer =/ inget imponerande direkt.. hade det varit möjligt med laddning hade jag förstått grejern men att köra med en offektiv bensinmotor och utan möjlighet till att ladda bilen så förstår jag inte vad som är så speciellt med dom?! vet att det går att välja laddhybrid hos toyota numera men dom mesta verkar inte vara det..
aurisarna jag hållt lite med saknar logik i hur dom fungerar. dessa har ingen möjlighet att laddas fast dom är från 2013 och tyckte mest dom gick på bensinmotorn.
roligast av allt var när man glömde att stänga av bilen och gick iväg med nyckeln så gick det att hoppa in utan nyckel och köra iväg ;-)
så länge dom inte kommer ner under 0.29l/milen så är det inget att vara klappa händerna för.
dom borde vara ner långt under det. visst att lupon är extremt nerbatad. men den har inte ens en comonrail system. utan en vanlig gammal hedlig törstig Pd motor på 3cyl och 1.2liter och 60hk.
And here we go again, LUPO är en väldigt liten bil med sina 3529mm, att få en liten bil på 820kg förbruka en liten mängd bränsle är enklare.
Hondas Insight förbrukade 0.39 på landsväg med en elassisterad bensinmotor 1999.
Även den en väldigt liten bil med mycket begränsade utrymmen.
En av anledningarna (vad jag läst mig till) till att Toyota inte presenterade laddhybrider tidigare är just detta problem med -gemene man- som har svårt att ta till sig tekniken och förstå hur ett HSDsystem fungerar, för dessa
(den som satt sig in i tekniken vet varför den gör på det viset, exempelvis hålla ned/upp temperaturen i kupén eller ladda hybridbatteriet eller det "vanliga" 12voltsbatteriet) skulle även en avancerad sladd att trycka in i väggen bli för mycket för att dom skulle våga lita på systemet.
Väktarbilarna/Aurisarna från 2013 ids jag inte ens förklara beteendet av igen då du verkar ha beslutat dig för att det är något fel på dom istället för att förstå och lära dig tekniken för att kunna använda den på riktigt vis.
Varför dog då denna suveräna LUPO 3l ut? Den fanns på marknaden 1999-2005 sedan slutade VW tillverka den, kan det vara att den år 2000 kostade cirka 137000kr medans den vanliga modellen kostade cirka 90500kr, dessa 46500kr kan vara anledningen till att denna lilla snålbil dog ut 2005 då den kostade cirka 190000kr i bilhallen.
190000 det är ungefär vad en NY Yaris HSD kostar från i dag 2014, alltså betydligt billigare än vad LUPO 3l kostade för närapå 10år sedan i dagens penningvärde.
Givetvis är det bra att även VW numera bygger hybridbil.
Den nyutvecklade hybridbilen Jetta som anlände 2013 kostade då 304900kr i grundutförande och hade en förbrukning enligt körcykel 4.1l/100km.
Tror att även VW behöver hjälp med utvecklingen då den har en något högre förbrukning än exempelvis en Auris som i samma körcykel behöver 3.8l/100km blandad körning trots att Aurisen har en förfinad och finslipad teknik som härstammar från mitten av -90talet och har en prislapp från 214000kr.
Volvos 1700kg (BHU813) V70 med snåldieseln som förbrukar 4.5l/100km, är lika snål även i automatväxlat alternativ som anlände 2012, detta tyder på att fler tillverkare vill vara med och dela på kakan och få sälja snåla användbara bilar till -gemene man-, att det däremot inte är särskilt "avancerat att montera en liten dieselmotor i en stor bil" för att spara bränsle kan man också tycka då en rymligare 7-sitsig bil om 1600kg som Prius+ (AAP521) har en förbrukning om 4.1l/100km samt har lägre utsläpp utav CO2 vid blandad körning: 96,0 g/km, jämfört med Volvon ovan som anger CO2 blandad körning: 119,0 g/km.
Senast redigerat av Evildan (19 april 2014)