Enbart för oss med fotograferade färddatorer, hur lite drar er bil?

Masquerade Aldrig nöjd
19 april 2014 · 804 Inlägg

Evildan skrev:
Varför dog då denna suveräna LUPO 3l ut? Den fanns på marknaden 1999-2005 sedan slutade VW tillverka den, kan det vara att den år 2000 kostade cirka 137000kr medans den vanliga modellen kostade cirka 90500kr, dessa 46500kr kan vara anledningen till att denna lilla snålbil dog ut 2005 då den kostade cirka 190000kr i bilhallen.

190000 det är ungefär vad en NY Yaris HSD kostar från i dag 2014, alltså betydligt billigare än vad LUPO 3l kostade för närapå 10år sedan i dagens penningvärde.

Inlfationen 2005 till idag har inte varit i närheten av så våldsam som du vill få det att framstå, Yarisen är marginellt billigare, vilket ter sig lite märkligt när hybridbilarna inte längre representerar någon särskilt ny teknik och den egentligen borde vara billigare. Likaså blir det märkligt när en ny plast-Prius prismässigt börjar närma sig tyskarnas mellansegment och egentligen ligger dryga 100k för högt prismässigt.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Evildan
19 april 2014 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Varför dog då denna suveräna LUPO 3l ut? Den fanns på marknaden 1999-2005 sedan slutade VW tillverka den, kan det vara att den år 2000 kostade cirka 137000kr medans den vanliga modellen kostade cirka 90500kr, dessa 46500kr kan vara anledningen till att denna lilla snålbil dog ut 2005 då den kostade cirka 190000kr i bilhallen.

190000 det är ungefär vad en NY Yaris HSD kostar från i dag 2014, alltså betydligt billigare än vad LUPO 3l kostade för närapå 10år sedan i dagens penningvärde.

Inlfationen 2005 till idag har inte varit i närheten av så våldsam som du vill få det att framstå, Yarisen är marginellt billigare, vilket ter sig lite märkligt när hybridbilarna inte längre representerar någon särskilt ny teknik och den egentligen borde vara billigare. Likaså blir det märkligt när en ny plast-Prius prismässigt börjar närma sig tyskarnas mellansegment och egentligen ligger dryga 100k för högt prismässigt.

Likväl kostar en NY Yaris 2014 med 1a generationens HSD om än något förfinad 190000kr som en Lupo 3L kostade 2005.
Om den bör vara billigare får marknaden avgöra, jag hade dock lite fel i min prissättning gällande Yarisen, den finns att köpa från 173500kr vilket är 43700kr mer än instegsmodellen i Yarisprogrammet.
Huruvida det är för dyrt eller märkligt får de 6miljoner som köpt sig en ny HSD genom åren avgöra, då bilarna säljer bra för dom pengarna som dom kostar måste väl priset vara överkomligt annars hade dom inte sålt.

Tyska premiumbilar har däremot blivit billigare under de senaste 30åren.
1982 kostade en ny MB 200 W123 99900kr, jag kommer så väl ihåg den reklamkampanjen -sista chansen att kpa en ny Mb under 100000kr.
1982 kostade en ny Volvo 244 cirka 50000kr. 264GLE 96800kr inkl automatlåda.
2014 kostar en E-klasse från 349000kr.
2014 kostar en ny S80 från 282000kr.

Rquired Allmänt envis
19 april 2014 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:
bilarna går jhu inte ens snålt. det är problemet. trotts hybrid och dittan dattan. förstår inte själva grejen varför krångla till en sak.  år 2000  körde vw sin lupo 3l på 0.29l/milen.  detta var alltså 14år sen.

och att då komma med något trams som inte ens går snålt idag genom att krångla till det.

en sak hade varit om dom varit laddhybrider men idag är det bara en bensindriven elmotor  med viss energiesparning vid inbromsning.

men mycket mer än så är det jhu tyvärr inte.
det spelar ingen roll vad ni själva försöker intala er.  hur ni än gör så släpar ni runt på ett antal hundra kilo helt i onödan. med nästan en förbrukning i klass med en modern v70 diesel. som väger 500kg mer =/   inget imponerande direkt.. hade det varit möjligt med laddning hade jag förstått grejern men att köra med en offektiv bensinmotor och utan möjlighet till att ladda bilen så förstår jag inte vad som är så speciellt med dom?!   vet att det går att välja laddhybrid hos toyota numera men dom mesta verkar inte vara det..
aurisarna jag hållt lite med saknar logik i hur dom fungerar. dessa har ingen möjlighet att laddas fast dom är från 2013  och tyckte mest dom gick på bensinmotorn.
roligast av allt var när man glömde att stänga av bilen och gick iväg med nyckeln så gick det att hoppa in utan nyckel och köra iväg ;-)

så länge dom inte kommer ner under 0.29l/milen så är det inget att vara klappa händerna för.
dom borde vara ner långt under det.  visst att lupon är extremt nerbatad.  men den har inte ens en comonrail system. utan en vanlig gammal hedlig törstig Pd motor på 3cyl och 1.2liter och 60hk.

Varför förlitar du dig på att en Lupo 3L går att köra på angiven förbrukning? Jag tror det är vettigare att titta på verkliga siffror och då trillar ditt resonemang dit, kom ihåg att siffrorna jag presenterar nedan är uppmätt förbrukning från ägare i Tyskland där man kör på mycket bättre diesel än vad vi i Sverige gör, vår svenska och  energifattiga diesel driver upp en bils förbrukning ordentligt.

Tidningen Teknikens Värld gjorde ett test i laboratorium på en Opel Astra och kom fram till att bilen drog 30% mer på svensk diesel, vilket stämmer överens med skillnaden i energiinnehåll. Bilen drack alltså 5L/100km på tysk diesel och 5*1.3=6.5L/100km på svensk diesel.

Om vi då tar en titt:

VW Lupo 3L 1.2TDI: 3.7L/100km i genomsnitt baserat på 203 ägares erfarenheter, i Sverige hade det motsvarat 3.7*1.3=4.81L/100km i teorin.

Volvo V70 DRIVe/D2: 5.6L/100km i genomsnitt baserat på 36 ägares erfarenheter, i Sverige hade det motsvarat 5.6*1.3=7.28L/100km i teorin. Vilket för övrigt stämmer relativt bra överens med vad de DRIVe-tröskor jag hyrt dragit vid blandad körning...

Toyota Prius generation tre: 4.95L/100km i genomsnitt baserat på 199 ägares erfarenheter, Prius är bensindriven och det finns ingen nämnvärd skillnad mellan tysk och svensk bensin till skillnad från dieseln enligt ovan.

Toyota Prius PIH: 3.19L/100km baserat på 31 ägares erfarenhet.

Med tanke på att Toyota Prius är en praktisk, säker och bekväm mellanklassbil som drivs av bensin och är mycket driftsäker tycker jag den står sig väl mot skrindan Lupo 3L som saknar utrymmen, prestanda, komfort eller ens en krockkudde i ratten. Sedan får man inte glömma att växellådan i Lupo 3L är skör och kan bjuda ägaren på ett reparation som raderar ut besparingen den lägre förbrukningen innebär i många års tid till skillnad från Toyotas HSD som ytterst sällan brukar krångla.

Eller för att titta på de exempel Evildan tar upp:
Toyota Yaris 1.33: 6.22L/100km
Toyota Yaris D4-D: 4.82L/100km
Toyota Yaris HSD: 4.77L/100km (Automat)

Skillnad: 1.45L/100km mot en bensindriven och 0.05L/100km mot en dieseldriven Yaris med manuell växellåda.

Toyota Auris 1.6: 7.24L/100km
Toyota Auris D4-D: 6.1L/100km
Toyota Auris HSD: 5.16L/100km  (Automat)

Skillnad: 2.08L/100km mot en bensindriven och 0.94L/100km mot en dieseldriven Auris med manuell växellåda.

Självklart gör principen en stor skillnad och dess största fördelar ligger inte enbart i förbrukningen utan i att den erbjuder en låg förbrukning utan dieselmotorns tendens att släppa ut cancerogena och kraftigt försurande ämnen. Dessutom sker utsläppen selektivt så gott det går, i tätt befolkade områden används eldrift i första hand och därmed försöker en hybrid släppa ut skiten där den gör som minst skada. Men om du kör med plattan i mattan och klagar över att en HSD varvar med kall motor har du inte begripit hur man bör köra en hybrid...

Alla siffror är tagna från Spritmonitor.de

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2014 · 17 380 Inlägg

Chrysler Sebring cab -02. 2.7 liters sexa på 203 hk med automat och cabben nere hela dagen. Sällan kört fortare än 90 km/h men en del "kraftiga starter" och mycket glidande i samhället. Bra tycker jag. Hur väl datorn stämmer låter jag vara osagt. Halv tank kvar... AC avstängd givetvis...

1.00 L/mil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-20b78a48824311a510467bb0c22ac8d2.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 april 2014 · 5 650 Inlägg

Etanol drift man får ju iaf trösta sig med att full tank är cirka 400-450 kr
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-2ae5df32f676dc479d8b36daf7537c29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-c19f6491f443d70698de32294d1055e1.jpg

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2014 · 17 380 Inlägg

MrEricsson skrev:
Etanol drift man får ju iaf trösta sig med att full tank är cirka 400-450 kr
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 537c29.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1055e1.jpg

Både jag och Evildan tjafar om våra Priusar. Jag vet... Men vad motsvarar detta i bensinförbrukning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 april 2014 · 5 650 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MrEricsson skrev:
Etanol drift man får ju iaf trösta sig med att full tank är cirka 400-450 kr
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 537c29.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1055e1.jpg

Både jag och Evildan tjafar om våra Priusar. Jag vet... Men vad motsvarar detta i bensinförbrukning?

kör jag som jag vill så 0.7-0.8 bensin men här även lyckats kommit ner till 0.6 med eccodrivingens alla konster
sen har jag slängt på extraljus fungerar som segel så ökat lite extra pga de också

enligt volvos siffror äre

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 200,0
Ljudnivå dB, vid körning: 71
Ljudnivå dB, stillastående: 81
Varvtal stillastående min-1: 4500
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 177,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 138,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 244,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3960 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0190 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0420 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2014 · 17 380 Inlägg

MrEricsson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

MrEricsson skrev:
Etanol drift man får ju iaf trösta sig med att full tank är cirka 400-450 kr
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 537c29.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1055e1.jpg

Både jag och Evildan tjafar om våra Priusar. Jag vet... Men vad motsvarar detta i bensinförbrukning?

kör jag som jag vill så 0.7-0.8 bensin men här även lyckats kommit ner till 0.6 med eccodrivingens alla konster
sen har jag slängt på extraljus fungerar som segel så ökat lite extra pga de också

enligt volvos siffror äre

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 200,0
Ljudnivå dB, vid körning: 71
Ljudnivå dB, stillastående: 81
Varvtal stillastående min-1: 4500
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 177,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 138,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 244,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3960 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0190 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0420 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL

125Hk och denna förbrukning? Inte jätteimponerad med tanke på att jag själv kör 300C på 0.92 och Sebring cab på 1.00. Dessa bilar har ju mer att släpa på. Sexa med urtidsautomat och mer mos i maskin. Men du har säkert låg skatt? Det har inte jag på dessa...

Såg på bilderna att det var 7 plusgrader. Kör ju inte mina under vintern... Spelar viss roll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 april 2014 · 5 650 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MrEricsson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Både jag och Evildan tjafar om våra Priusar. Jag vet... Men vad motsvarar detta i bensinförbrukning?

kör jag som jag vill så 0.7-0.8 bensin men här även lyckats kommit ner till 0.6 med eccodrivingens alla konster
sen har jag slängt på extraljus fungerar som segel så ökat lite extra pga de också

enligt volvos siffror äre

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 200,0
Ljudnivå dB, vid körning: 71
Ljudnivå dB, stillastående: 81
Varvtal stillastående min-1: 4500
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 177,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 138,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 244,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3960 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0190 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0420 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL

125Hk och denna förbrukning? Inte jätteimponerad med tanke på att jag själv kör 300C på 0.92 och Sebring cab på 1.00. Dessa bilar har ju mer att släpa på. Sexa med urtidsautomat och mer mos i maskin. Men du har säkert låg skatt? Det har inte jag på dessa...

Såg på bilderna att det var 7 plusgrader. Kör ju inte mina under vintern... Spelar viss roll.

ingen större fara tycker ja pendlar 14 mil om dagen så går enbart motorväg så ingen större fara faktist
den går under klassen miljö bil för at de är etanol 900 kr i skatt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Andromeda Rumpmas
19 april 2014 · 3 860 Inlägg

MrEricsson skrev:
Bilder

Inte konstigt att den dricker så mycket sprit med den utväxlingen tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 april 2014 · 5 650 Inlägg

Andromeda skrev:

MrEricsson skrev:
Bilder

Inte konstigt att den dricker så mycket sprit med den utväxlingen tongue

Precis me i de stora hela inget man grinar över när de bara kostar 400-450 kr full tank

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Shaf
20 april 2014 · 122 Inlägg

insen skrev:
nice, ska ta en titt

drömmen ärju en bil likt audi rs4/bmw m3 som går riktigt snålt med stor vrålande motor och en tyst el motor när man bara vill smyga omkring

dock så är väl räckvidd på el största problemet idag, man blir ju tvungen att köra på vanliga motorn mkt mer än vad man vill

Tesla Model S, grym räckvidd och riktig klass på bil. Visserligen har de haft lite barnsjukdomar, men bli norsk medborgare och norska staten finansierar delar av bilen.  Jaja, lite krångligt men då har du en trevlig elbil i klass och pris med de finare tyska bilarna idag och även en finare volvo! Vet inte om nedanstående fortfarande stämmer dock

"Toppversionen av Model S – Performance – kan köpas för 600 000 norska kronor efter alla statliga subventioner. I ett räkneexempel visar Winding-Sørensen och Merg hur mycket Teslan skulle kosta om den behandlades som en vanlig bil och kommer fram till 1 337 269 norska kronor. En Model S subventioneras alltså med 500 000–700 000 norska kronor."

svempus
30 april 2014 · 409 Inlägg

nya siffror i bilen nu efter att jag hade bytt avgasröret som var sönder rostat sjönk förbrukningen rätt rejält. från 0.8L/mil till 0.6L/mil nog för att jag vet att bilen kan dra mer bränsle med trasigt avgasrör men detta var ju löjligt. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125893/125893-c2f00df2fd9ff1d1b79b0c5c766f7d8e.jpg
den visar ändå för lite än kommer att gå upp till mer normala nivåer som appen i telefonen visar. men tycker ändå att 0.75 på en 18 år gammal Saab är rätt bra speciellt när den är trimmad..
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125893/125893-29745ec78a7aead2517efd658960be2a.jpg

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Evildan
7 juni 2014 ·

Då den tidigare i tråden förekommande Priusen har bytts ut mot en gen III måste jag givetvis uppdatera informationen gällande min färddator.

Även denna är väldigt korrekt visande gällande den verkliga förbrukningen har jag noterat efter en tids ägande och återkommande mätningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-4767dfa241adeb38fed1073c628c92ed.jpg

Gkskxkzkd
3 juli 2014 · 77 Inlägg

Rquired skrev:
Varför förlitar du dig på att en Lupo 3L går att köra på angiven förbrukning? Jag tror det är vettigare att titta på verkliga siffror och då trillar ditt resonemang dit, kom ihåg att siffrorna jag presenterar nedan är uppmätt förbrukning från ägare i Tyskland där man kör på mycket bättre diesel än vad vi i Sverige gör, vår svenska och  energifattiga diesel driver upp en bils förbrukning ordentligt.

Tidningen Teknikens Värld gjorde ett test i laboratorium på en Opel Astra och kom fram till att bilen drog 30% mer på svensk diesel, vilket stämmer överens med skillnaden i energiinnehåll. Bilen drack alltså 5L/100km på tysk diesel och 5*1.3=6.5L/100km på svensk diesel.

Om vi då tar en titt:

VW Lupo 3L 1.2TDI: 3.7L/100km i genomsnitt baserat på 203 ägares erfarenheter, i Sverige hade det motsvarat 3.7*1.3=4.81L/100km i teorin.

Gillar din teoretiska slutsats utan någon som helst egenupplevd erfarenhet av bilmodellen i fråga...

Min 11 år gamla söta lilla Lupo 3L för 35.000:- ligger på 0,35-0,36 l/mil i medelförbrukning. Uträknat med trippmätaren vid fulltankning. Tank efter tank. 100% svensk diesel från Shell.
Take it or leave it.

Kör jag enbart landsväg i 90 km/h så får jag den lätt att snitta 0,29-0,3 l/mil.

Detta blir förhoppningsvis ändå mindre när mina supersnåla Bridgestone B381 Ecopia 145/80-14 krängs på inom kort.

Kunde inte haft en bättre pendlarbil med mina 21 mil per dag! smile


Rquired skrev:
Med tanke på att Toyota Prius är en praktisk, säker och bekväm mellanklassbil som drivs av bensin och är mycket driftsäker tycker jag den står sig väl mot skrindan Lupo 3L som saknar utrymmen, prestanda, komfort eller ens en krockkudde i ratten.

?

Min har både krockkudde i ratten och för passageraren.

Prestandan får jag utlopp för när jag sätter mig bakom ratten i min riskokare smile


Som ett tillägg till tråden:

Min GT-R snittar efter E85-konverteringen 1,8 l/mil på motorvägen och 2,6 l/mil i stan. cool

Senast redigerat av GTR-Mannen (3 juli 2014)

CCRobin
3 juli 2014 · 735 Inlägg

Här är förbrukningen på min BMW 528i. Jag hjälpte min syster att flytta till Öland för ett par veckor sedan och då nollställde jag trippen och förbrukningen. Det var ca. 33 mil enkel resa.

På vägen ner med 3 pers och resten packning låg jag runt 0,72/73 i förbrukning och vägen hem med två personer kom vi ner i 0,71. Farthållare i princip hela vägen med laglig hastighet varierande 70-100km/h smile

https://www1.garaget.org/archive/115/114121/348405/348405-3420909.jpg

Nu när det är mer blandad körning så ligger jag stadigt runt 0,78-0,82 i snitt, ingen bild på det för jag har inte nollat trippen och kört blandat så vill inte att det ska bli fel siffror.

Senast redigerat av swebooy (3 juli 2014)

DasAuto
3 juli 2014 · 2 751 Inlägg

De flesta här visar ju helt missvisande bilder.
Kör slut på en tank och fotografera medelförbrukningen.

Stor mening att fota medelförbrukning efter 80 körda kilometer. Kan ju ha varit landsväg hela de 80 kilometerna. Medan någon annan som kört 80km har startat bilen 5 gånger och kört hälften stad.

Sen att fota realtid förbrukning är lika användbart som att ha mätare på gasförbrukningen i en tändare.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
ekelund88
3 juli 2014 · 2 656 Inlägg

tankade min skoda 98a idag! big_smile 64 mil på 45 liter bensin

ingen bild men 0.70 liter milen för en bil för 5k och 29500 mil smile kan ju köra den till skroten kommer aldrig ha en billigare bil! big_smile

PLindblom
3 juli 2014 · 1 200 Inlägg

Med min IS 250 körde för några veckor sedan 86,71 mil, till Kungshamn och tillbaka, innan jag stod på macken där jag tankade inför resan. Färddatorn visade då 0,63 liter/mil, vilket inte riktigt stämmer. Jag fick i alla fall i 57,86 liter, vilket innebär en snittförbrukning på 0,667 liter/mil. Bilens tjänstevikt är 1700kg och motorn är en 2,5-liters V6 med automatlåda och 208hk. Jag är imponerad smile

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/843/1olu4.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/837/3unh.jpg

Presidento Of World
3 juli 2014 · 3 306 Inlägg

Det står 5,6 (0,56) på färddatorn, vilket jag först tvekade på men den stämmer ganska bra.

på 10 mil (70-90 vägar) så drog bilen 5,8liter ca vilket jag tycker är bra vid motorväg så drar den 0,65 det är iallafall mätt vid pumpen (110-130 väg)

http://forumbilder.se/DDCHD/datt.jpg

ska försöka fixa en ordentlig bild med allt = kilometer-snitthastighet osv

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang