Rquired
Allmänt envis
19 april 2014
· 12 512 Inlägg
Growe skrev:
bilarna går jhu inte ens snålt. det är problemet. trotts hybrid och dittan dattan. förstår inte själva grejen varför krångla till en sak. år 2000 körde vw sin lupo 3l på 0.29l/milen. detta var alltså 14år sen.
och att då komma med något trams som inte ens går snålt idag genom att krångla till det.
en sak hade varit om dom varit laddhybrider men idag är det bara en bensindriven elmotor med viss energiesparning vid inbromsning.
men mycket mer än så är det jhu tyvärr inte.
det spelar ingen roll vad ni själva försöker intala er. hur ni än gör så släpar ni runt på ett antal hundra kilo helt i onödan. med nästan en förbrukning i klass med en modern v70 diesel. som väger 500kg mer =/ inget imponerande direkt.. hade det varit möjligt med laddning hade jag förstått grejern men att köra med en offektiv bensinmotor och utan möjlighet till att ladda bilen så förstår jag inte vad som är så speciellt med dom?! vet att det går att välja laddhybrid hos toyota numera men dom mesta verkar inte vara det..
aurisarna jag hållt lite med saknar logik i hur dom fungerar. dessa har ingen möjlighet att laddas fast dom är från 2013 och tyckte mest dom gick på bensinmotorn.
roligast av allt var när man glömde att stänga av bilen och gick iväg med nyckeln så gick det att hoppa in utan nyckel och köra iväg ;-)
så länge dom inte kommer ner under 0.29l/milen så är det inget att vara klappa händerna för.
dom borde vara ner långt under det. visst att lupon är extremt nerbatad. men den har inte ens en comonrail system. utan en vanlig gammal hedlig törstig Pd motor på 3cyl och 1.2liter och 60hk.
Varför förlitar du dig på att en Lupo 3L går att köra på angiven förbrukning? Jag tror det är vettigare att titta på verkliga siffror och då trillar ditt resonemang dit, kom ihåg att siffrorna jag presenterar nedan är uppmätt förbrukning från ägare i Tyskland där man kör på mycket bättre diesel än vad vi i Sverige gör, vår svenska och energifattiga diesel driver upp en bils förbrukning ordentligt.
Tidningen Teknikens Värld gjorde ett test i laboratorium på en Opel Astra och kom fram till att bilen drog 30% mer på svensk diesel, vilket stämmer överens med skillnaden i energiinnehåll. Bilen drack alltså 5L/100km på tysk diesel och 5*1.3=6.5L/100km på svensk diesel.
Om vi då tar en titt:
VW Lupo 3L 1.2TDI: 3.7L/100km i genomsnitt baserat på 203 ägares erfarenheter, i Sverige hade det motsvarat 3.7*1.3=4.81L/100km i teorin.
Volvo V70 DRIVe/D2: 5.6L/100km i genomsnitt baserat på 36 ägares erfarenheter, i Sverige hade det motsvarat 5.6*1.3=7.28L/100km i teorin. Vilket för övrigt stämmer relativt bra överens med vad de DRIVe-tröskor jag hyrt dragit vid blandad körning...
Toyota Prius generation tre: 4.95L/100km i genomsnitt baserat på 199 ägares erfarenheter, Prius är bensindriven och det finns ingen nämnvärd skillnad mellan tysk och svensk bensin till skillnad från dieseln enligt ovan.
Toyota Prius PIH: 3.19L/100km baserat på 31 ägares erfarenhet.
Med tanke på att Toyota Prius är en praktisk, säker och bekväm mellanklassbil som drivs av bensin och är mycket driftsäker tycker jag den står sig väl mot skrindan Lupo 3L som saknar utrymmen, prestanda, komfort eller ens en krockkudde i ratten. Sedan får man inte glömma att växellådan i Lupo 3L är skör och kan bjuda ägaren på ett reparation som raderar ut besparingen den lägre förbrukningen innebär i många års tid till skillnad från Toyotas HSD som ytterst sällan brukar krångla.
Eller för att titta på de exempel Evildan tar upp:
Toyota Yaris 1.33: 6.22L/100km
Toyota Yaris D4-D: 4.82L/100km
Toyota Yaris HSD: 4.77L/100km (Automat)
Skillnad: 1.45L/100km mot en bensindriven och 0.05L/100km mot en dieseldriven Yaris med manuell växellåda.
Toyota Auris 1.6: 7.24L/100km
Toyota Auris D4-D: 6.1L/100km
Toyota Auris HSD: 5.16L/100km (Automat)
Skillnad: 2.08L/100km mot en bensindriven och 0.94L/100km mot en dieseldriven Auris med manuell växellåda.
Självklart gör principen en stor skillnad och dess största fördelar ligger inte enbart i förbrukningen utan i att den erbjuder en låg förbrukning utan dieselmotorns tendens att släppa ut cancerogena och kraftigt försurande ämnen. Dessutom sker utsläppen selektivt så gott det går, i tätt befolkade områden används eldrift i första hand och därmed försöker en hybrid släppa ut skiten där den gör som minst skada. Men om du kör med plattan i mattan och klagar över att en HSD varvar med kall motor har du inte begripit hur man bör köra en hybrid...
Alla siffror är tagna från Spritmonitor.de
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.