Saab 9-3 SS Aero 2003 "hackar/hugger" vid gaspådrag

AllRightsReserved All Rights Reserved
14 april 2014 · 141 Inlägg

Hej, har ett litet problem

Så fort turbon börjar jobba så börjar det hugga/hacka
När jag startade upp den efter vintern så gick den dåligt lite sporadiskt. Då sa farsan att det var kondens i tanken (stått med nästan tom hela vintern) då tankade jag fullt och symptomet försvann. Sedan blev den sån igen när mätarn sjönk till rött. Tankade då i 3l E85 och resten bensin för att få ur vattnet i tanken och nu går han dåligt så fort turbon jobbar
den uppför sig helt normalt vid lugn körning och tomgång, endast när turbon börjar arbeta kommer symptomen fram, speciellt efter denna tankning.

Är det turboras att vänta?

Motorlampan lyser också, och vid gaspådrag så blinkar den
Efter några dagar så går den under korta perioder helt felfritt, inga som helst symptom. Vad händer?
Oftast går den felfritt när den stått ett tag, sedan efter ca. 10 min så kommer det tillbaka.
Min handledare misstänkte att den tar tjuvluft nånstans, är det nått att spinna vidare på?

Tacksam för svar

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
NOboDY_08
14 april 2014 · 3 Inlägg

chippad? polaren hade så när han chippa sin, om det är tjuvluft någonstans så köp start gas o spruta lite försiktigt vid slangar o kopplingar medan bilen står på tomgång , går varven upp vid något tillfälle när du sprutar så e det "tjuvluft" + kolla stiften

Senast redigerat av NOboDY_08 (14 april 2014)

Hyundai Santa Fe "X-Line NightDevil" (2011)
Volvo 740 "Military" (1990)
Drunk A.Sörman
14 april 2014 · 1 299 Inlägg

Dåliga stift troligen. Fick samma på min aero föra veckan. Å likaså på min förra 95

Weckis
14 april 2014 · 95 Inlägg

Kolla intercoolern, undertill där fästet sitter vid slangen. Samma sak på min och vi hittade en spricka i svetsfogen för fästet. Såg det inte först men körde i med en rökmaskin och upptäckte det.

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.
spokenratt
15 april 2014 · 3 860 Inlägg

Läs ur felkodna! Om motorlampan varit tänd ska där liggs felkoder i minnet. Via dom kan du nog lättae börja felsöka.
Så som du beskriver med blinkande motorlampa och att den hugger när du trycker på, då gissar jag på tändsystemet.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
AllRightsReserved All Rights Reserved
15 april 2014 · 141 Inlägg

Tack för svaren smile

Bilen är steg 1 chippad hos Nordic, tändstiften är kollade och lampan är släckt men blinkar fortfarande ibland, det känns som den tar tjuvluft nånstans eftersom det kan "täta" sig själv för att sedan läcka igen, tändningen borde märkas hela tiden

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Drunk A.Sörman
15 april 2014 · 1 299 Inlägg

Tändningen behöver inte märkas hela tiden. När stiften blir lite varma brukar det börja hugga. Jag kunde kör en kilometer ibland lite mer sen så fort man trycker på gasen hugger det.

Men om lampan nu lyser varför läser du bara inte ut felkoden så vet du ju va som är fel!

Jerry Reparatör
15 april 2014 · 306 Inlägg

Lägger min röst på tändstift alternativt någon av tändspolarna.
Har varit ute för ungefär samma på både min 9-3 og och på vectran.
Men som sagt, läs ut felkoderna så bör du få en liten ledtråd var du ska börja titta.

Senast redigerat av Jerry (15 april 2014)

AllRightsReserved All Rights Reserved
15 april 2014 · 141 Inlägg

Har tyvärr inte en Tech 2 i besittning sad men får byta stiften då, nått tips på bra stift för inte allt för mycket pengar? ska även ta o kolla upp med startgas imorn

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Drunk A.Sörman
15 april 2014 · 1 299 Inlägg

Aero bilarna har egna stift då saab bilarna är ruskigt känsliga med stiften


http://www.maptunparts.se/serviceprodukter/tandstift där finns det

Puttenutte
15 april 2014 · 102 Inlägg

AllRightsReserved skrev:
Har tyvärr inte en Tech 2 i besittning sad men får byta stiften då, nått tips på bra stift för inte allt för mycket pengar? ska även ta o kolla upp med startgas imorn

Du ska använda NGK BCPR7ES-11. 50kr/styck~

Saab 9-3 Aero SS "Twin" (2004)
AllRightsReserved All Rights Reserved
16 april 2014 · 141 Inlägg

Köpte stift på mekonomen och uppgav regnumret så måste ju fått rätt

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Puttenutte
16 april 2014 · 102 Inlägg

AllRightsReserved skrev:
Köpte stift på mekonomen och uppgav regnumret så måste ju fått rätt

Då fick du säkert 18-PFR6T10G, vilka inte är några stift som Maptun & Nordic rekommenderar till NG9-3 Aero bilar!





/Patrik

Saab 9-3 Aero SS "Twin" (2004)
MrTurbo Better than God \o/
16 april 2014 · 1 881 Inlägg

PFR6T10G ska funka fint på en steg1. Kolla även vad felkod säger, är det misständning på något stift även efter bytet är det läge för en ny tändspole på den cylindern. Köp en ORIGINAL inget annat. Kika även så inte ventilkåpspackningen läcker så du får ner olja vid tändstiften.  :-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
AllRightsReserved All Rights Reserved
16 april 2014 · 141 Inlägg

MrTurbo skrev:
PFR6T10G ska funka fint på en steg1. Kolla även vad felkod säger, är det misständning på något stift även efter bytet är det läge för en ny tändspole på den cylindern. Köp en ORIGINAL inget annat. Kika även så inte ventilkåpspackningen läcker så du får ner olja vid tändstiften.  :-)

Felkoden visar misständning på cylinder 2, ska köpa Biltemas spole, den får duga

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
MrTurbo Better than God \o/
16 april 2014 · 1 881 Inlägg

*pust*
Du ska inte köpa nån gammal risig bil och pryda med feltemagrejer.
Saabs tändstystem håller lite högre nivå än kina klarar.
En riktig tändspole kostar under tusenlappen hos saab och du kan slippa ev motorras.
Men självklart valfritt...  :-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
AllRightsReserved All Rights Reserved
22 april 2014 · 141 Inlägg

För man får säkert motorras av en tändspole från biltema, och ekonomin tillät inte att jag handlade hos annat än just biltema. Men tack för alla svar, nu funkar han fint igen

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Tizz93
27 oktober 2021 · 1 Inlägg

Vilken spole köpte du?☺️

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang