V70 går strävt (dåligt?) och luktar lite bensin

smullegugg
17 april 2014 · 15 Inlägg

Tja!

Lite snabb info om bilen:
V70 årsmodell -98 , 170 ht och 5 cylinders.
Gått lite mer än 43000 mil, kanske 43200 eller nåt sånt.
Bytte avgassystem från kat. någon gång i höstas. Biltemas system

Jag har suttit och letat lite, men hittar inget som känns helt rätt, men kanske är lite trött så om ni känner igen ämnet och har en annan tråd får ni gärna skälla lite  för att jag öppnade en ny och länka.

Jag köpte en V70 från 98 som sagt typ i Augusti eller nåt sånt och var först lite osäker när den gått så långt, men så kollade jag i boken och såg att den var riktigt välskött och tog mig god tid att kolla över och känna på bilen (som förövrigt köptes på firma om det bidrar med någon vettig information) och tyckte den gick riktigt fint. Något jag tänkte på var bland annat att den var pigg och energisk i motorn.
Jag bytte lite diverse delar efter att den var köpt, bland annat avgassystem som hade rostat lite illa då. Inget tänkt på det, lätt byte osv och den gick bra och lät fint efter.
Sen var jag ivägrest lite för några veckor sen och kom hem och bilen gick lite halvdant, så jag började med att kolla tändstiften som hade sotat igen nåt fruktansvärt. Någon sa att dem billiga stiften inte var så bra till den typen av bil, och vad vet jag så jag köpte en dyrare lite bättre variant och bytte. Bilen gick okej, men kändes lite sträv som att den nästan arbetade emot sig själv eller att handbromsen låg i lite eller så.
Tänkte inte jättemycket på det då handbromsen faktiskt har kärvat, men har tyckt att det blitt värre och handbromsen ska va fixad nu då den är justerad o sådär, men så märkte jag att den faktiskt börjat dra en hel del mer bensin. Normalt sett ligger den på kanske 0.9 i varmare väder, och nu ligger den på 11.5 drygt och när jag kollar den visaren som säger hur mycket den drar i stunden eller vad man ska säga, så ligger den på dryga 3.0 - 5.0 motsvarande 1.5 - 2.5 i stadskörning som den brukar ligga på. (Den är väl inte exakt, men känns ändå skumt.)
Sen har jag tyckt att han luktar lite mer bensin än vanligt framtill (typ vid förardörren eller sådär, och ibland känns de som de kommer in lite bensindoft via fläkten), och så låter han som att det gått hål på avgassystemet som ni såg ovan är mer eller mindre nytt. Jag hissa upp bilen och kolla men inte är det några hål som jag ser i alla fall på hela systemet. Utöver det så har den börjat eftertända en del här och var. Men så rätt som det är när den har gått en bit (kanske 2 -3 mil eller så) på E4 eller landsväg så går den mycket lent och fint igen och inga konstigheter innan nästa start om motorn är kall då. Som att det påverkar hur länge den blivit varmkörd liksom, fast en vanlig varmkörning verkar inte funka utan den måste gå en bit med jämn hastighet eller något verkar det som.

Någonstans hörde jag nåt om att luftmassemätaren kan va dålig så att den får in för mycket/ för lite luft eller nåt sånt. Är det någon som vet om det stämmer, eller nåt bra sätt o testa om det är den? Det är inte direkt billiga prylar att köpa för att "testa" smile
Något annat tips på vad man kan tänkas kolla?

Oljan ser bra ut och den verkar tända jämt för allt jag kan bedömma, så inte som att den går på färre cylindrar eller så. Dock vibrerar den lite ibland när den går som strävast, ratten blir lite skakig men inga stora mängder.
Har även kört en sån vätska man har i tanken som ska rensa insprutningen eller vad det var.

MvH,
Henke

Koppe91
25 augusti 2019 · 1 Inlägg

Kom du fram till vad det var? Har samma problem som du nämligen:/

Mack855
25 augusti 2019 · 1 354 Inlägg

Koppe91 skrev:
Kom du fram till vad det var? Har samma problem som du nämligen:/

Beror lite på hur långt bilen gått och så. Skulle spontant säga om du har exakt samma symptom som tidigare säga att katalysatorn kanske börjar ha gjort sitt IOM att TS bil gick bra efter några mil i motorvägsfart. Kolla om du har felkoder loggade till en början eller ta och försök sota ur den, dvs kör på lite högre varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang