En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

MaskinarN

336 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #1

Teaser:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2aeecf260a0e8c8ec8f48c4282c52611.jpg
Gillas? Läs på!



Hej!

Det är som så att jag fick för mig att köpa en stridsvagnsmotor för nån vecka sen. Det är en Transmash V12, kallas V-55 och satt från början i den ryska T-55:an.
Just det här exemplaret har dock suttit i den svenska broläggaren BroBv 971. Jag köpte den hos Global War Museum i Munkedal.

Motorn är på 38.88 liter och går på diesel. Den har torrsumpsmörjning, dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik. Som den står på stålställningen väger den ca ett ton så det är ju ingen flugvikt direkt. tongue

Enligt manualen jag har till den har den 587 hästkrafter medan den svenska specifikationen säger 520. Jag kan inte bänka den så jag litar på det som säger mest! big_smile

Effekten lämnar den vid 2000 varv/min, begränsat av en centrifugalregulator i pumpen. Enligt ett dokument jag hittade ligger vridet på så mycket som 2300 Nm tongue Men om man ska matcha effekten vid 2000 varv hamnar man på drygt 2000 Nm. Hade varit kul att bänka den och se smile


Så vad ska man göra med en sån här klump? Jo jag tänkte att det borde gå att få ner den i nått fordon på lite mindre än stridsvagnens 45 ton och på så vis få nått lite piggare. cool

Alla biltyper med tillräcklig plats invändigt kan tänkas, allra helst tar jag förstås någon med en drivlina som klarar effekten från början.

Såhär såg den ut innan avlastning:
http://forumbilder.se/DC86U/20140330-190313.jpg

När jag hade pillat runt lite insåg jag att det saknades något...
http://forumbilder.se/DCH9N/20140331-123435.jpg

Här skulle oljepumpen suttit, jobbig sak att bli av med. Som tur var gick det att ordna och snubben jag köpte motorn av skickade en från en motor han hade tänkt skära upp och ställa ut. smile
http://forumbilder.se/DCH9N/20140414-160642.jpg

Lite senare kom även drivaxeln till pumpen
http://forumbilder.se/DCH9N/20140423-110744.jpg

Rejäla kamaxlar
http://forumbilder.se/DCH9N/20140404-111617.jpg

Här syns konstruktionen med stakarna, ena staken sitter på sidan av "huvudstaken" så vevaxeln ser ut att vara till en rak sexa, detta gör att slagvolymen skiljer sig lite mellan de olika sidorna.
http://forumbilder.se/DCH9N/20140405-091132.jpg

http://forumbilder.se/DCHC4/20140405-091142.jpg

Såhär såg den ut när allt var fixat för start!
http://forumbilder.se/DCH9N/20140423-155100.jpg

Blev en hel del fixande och inköp av banjokopplingar och liknande men till slut stod den klar för start.

Och såhär såg det ut när jag väl fick igång den
http://www.garaget.org/video/144140

Har bara 10 bar i tryckluftssystemet vilket räcker till 15-20 rpm vid start. Egentligen ska motorn ha 15 bar. Imorron ska jag se om jag kan fixa en tub att starta med så jag slipper tömma en burk startgas varje gång smile

Vad tycker folk är bäst? Stora eller små bilder som man får klicka på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2aeecf260a0e8c8ec8f48c4282c52611.jpg

Senast redigerat av MaskinarN (18 oktober 2017)

1 861 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #2

Stora bilder och mycket info! big_smile

Ska bli kul och hänga med här våga inte ge upp! ^^

Ska försöka klura lite på intressanta chassin och hiva ner den i! smile

G4Z Racing · 132 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #3

Mustigt! smile Hur ska detta gå?

Jag följer!

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!
4 767 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #4

Galet och underbart big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Avstängd · 1 031 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #5

Grymt :-)

721 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #6

hur coolt som helst smile

Withlimb · 210 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #7

Sänk ner den i en Ultima GTR smile

105hk rent vansinne!
Inbiten Volvonörd · 799 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #8

Ashäftigt!

Sänk ner den i en mindre lastbil som du sedan lättar, typ volvo fl608 eller nåt smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
klabbarpan · 3 041 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #9

Lägger en prenumeration direkt big_smile

Team Breehäng · 1 623 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #10

Kommer absolut följa big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4
69 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #11

Prem lagd! Så jävla fränt detta kommer o bli big_smile

89 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #12

ja nu börjar det bli intressant
wink

299 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #13

helt grymt projekt kommer följas helt klart!

Ovejävel! · 259 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #14

Ja detta kommer följas! Banka ner den i en gammal pickup eller liknande.

Kör du så dör du!
18 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #15

brutalt like faan smile prem lagd, inte många original bilar som tar det vridet, men äldre ford pickis eller om det var cheva som hade någon model med 7,3l diesel v8..?? smile (y)

så äre! · 872 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #16

Hahaha brutal projekt smile preem lagd. Hoppas du hittar snart en kärra som går o få ner monstret ismile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Refined · 1 770 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #17

Fan så ballt!! Följs givetvis!!!
Och STORA BILDER skall det vara!

3 860 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #18

Helt galet! hahaha

Men som någon annan skrev, kanske någon äldre pickup eller liknande, amerikanske kanske?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
336 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #19

Stora bilder it is! smile

Är det någon som har en e34 eller e39 touring som kan ta mått på insidan? Främst takhöjd är det jag e orolig för.

Skulle vilja lägga den i baksätet/skuffen på en sådan men vet inte om den får plats.hmm

In genom bakluckan går den åtminstone inte för den är 90 cm hög. Hade varit trevligt att göra så eftersom jag då kan ha kvar framstolarna och hela instrumentpanelen med ratt och pedalställ samt ha kvar lådan där den sitter.

Funkar inte det får jag nog ta en 7-serie istället och lägga den "under" huven och flytta bak den in i kupén.
Får nog sitta o köra nära där baksätet sitter från början. Detta blir ju jobbigt med ny stolsplacering, pedaler, ratt osv.

En jänkare kunde eventuellt funkat också men eftersom jag har så dåligt register (700-2000rpm) så behöver jag många växlar. Powerglide hade varit riktigt trist och de treväxlade hade inte varit några stjärnor heller. 0-100 hade väl funkat men sen hade man toppat runt 110. tongue

Kan tillägga att allt det här ska göras på en studentbudget då jag kommer läsa minst tre år till smile

Senast redigerat av MaskinarN (25 april 2014)

9 648 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #20

Kommer följas big_smile Varför inte en skåpbil för skulle ju kunna vara fränt. Dom modifikationer som behövs för att få in motorn är betydligt större än att bulta i en annan växellåda önskar dig lycka till smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang