En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 846 Följare
  • 891 333 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 november 2023
MaskinarN
3 februari 2015 · 500 Inlägg

Nu har jag nog kommit fram till hur det mesta ska göras! big_smile

Såhär kommer dirvlinan att se ut! tongue
http://forumbilder.se/EAC92/drivlina.png

På delen som håller ringhjulet bultas en del till som lagrar en axel på vilken solhjulet och svänghjulet kommer fästas, det är också den här delen som växellådan kommer bultas i.
http://forumbilder.se/EAC92/sprangskiss-drivlina.png

Den här axeln kommer motsvara vevaxeln och därför kommer den också ha ett stödlager i änden.
http://forumbilder.se/EAC92/sprangskiss-drivlina2.png

För att få ett grepp på storleken gjorde jag en principritning med mått som stämmer överens med en BMW E38 (7-serie) som jag har tänkt bygga på. I runda slängar kommer då motorn hamna här: roll
http://forumbilder.se/EAC92/slutmontering.png

Litet scoop på huven och karva lite i vindrutan så är saken biff!

Fick den andra stålbiten idag, till den yttre delen av planetväxeln. Tog ingen bild men det är ett ämnesrör som är 240 mm utvändigt och 140 mm invändigt. Får se när det blir tid att svarva den smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
14 februari 2015 · 500 Inlägg

Fick lite svarvat på ringhjulshållaren idag

Såhär ska den se ut när den är färdig (de viktiga måtten iaf, kanske lättar den lite) roll
http://forumbilder.se/EADB9/ringhjulshallare.png

2D-ritning
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0188.JPG

Såhär ser 63 kg ämnesrör ut cool
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0184.JPG

Var inte helt lätt o få upp i chucken tongue
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0186.JPG

Lite försiktigt i början, nervöst med 63 kg som kanske får för sig att gå till angrepp neutral
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0189.JPG

Blir så oerhört jämn yta, mys big_smile
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0194.JPG

http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0195.JPG

Och invändigt med den grövsta bommen jag kunde hitta
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0198.JPG

180mm in skulle det svarvas så det var skönt med en rejält bom som inte vibrerade
http://forumbilder.se/EADB9/dsc-0200.JPG

Ska förhoppningsvis bli klar med den imorron, sen är nästa steg biten som håller axeln med solhjul och svänghjul på smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
15 februari 2015 · 500 Inlägg

danjac skrev:
Nerver av stål? Inte hade jag velat stå där OM den hade lossnat hmm

Oggart skrev:
modig man big_smile

Cortina1 skrev:
Eller så håller han bara kameran där ?
Vill jag tro iaf😏

Manuell svarv så jag får ju spendera en del tid där tongue dock något mer till höger än bilden ^^

Satt ur skottlinjen i en stol under de långa skären, sprutar spånor med räckvidd på 5 meter när man kör på så man får smyga fram o stänga matningen när det är dags cool

Senast redigerat av MaskinarN (15 februari 2015)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
15 februari 2015 · 500 Inlägg

Och så fortsätter vi där vi slutade! big_smile
http://forumbilder.se/EADEF/dsc-0202.JPG

Mycket och långa spånor blire
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0204.JPG

Klar invändigt! smile Fick lita på svarvens räkneverk för vi har inget som klarar mäta så stort invändigt hmm
Lagerpassningarna är tänkta att vara måttet minus tre hundradelar, det bästa jag kunde mäta det med var ett stort skjutmått så inte fan vet jag om det blev bra wink
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0206.JPG
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0208.JPG

Och sticka av, lade en plywoodskiva under så den hade nåt o landa på
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0216.JPG
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0217.JPG
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0219.JPG

Stabil pjäs, 27 kg slutade det på! cool
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0220.JPG
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0225.JPG

Första hylsan ser ganska mesig ut i jämförelse roll
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0222.JPG
http://forumbilder.se/EADEG/dsc-0224.JPG
http://forumbilder.se/EADEG/klumpar.JPG

Ungefär min hattstorlek! lol Sån humor man har efter åtta timmar konstant svarvande tongue
http://forumbilder.se/EADEG/received-10153103140199674-1.jpeg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
16 februari 2015 · 500 Inlägg

Dr_struts skrev:

Putteliten skrev:
Det blir mycket skit för motorn att slänga runt på innan kraften hamnar på bakhjulen!

Bara att skippa svänghjul då ju ^^

Svänghjul är egentligen onödigt ja! Motorn går ju fint utan, dock behöver jag nått o bulta tryckplattan på wink
Det svänghjulet jag har e nåt sletet dubbelmasse från 525 TDS, får nog bli nått lättare i samband med bättre koppling.

Den senaste biten ska dock stå still så dom 27 kilona slipper motorn svänga runt på ^^

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
18 februari 2015 · 500 Inlägg

Dr_struts skrev:

MaskinarN skrev:

Dr_struts skrev:

Bara att skippa svänghjul då ju ^^

Svänghjul är egentligen onödigt ja! Motorn går ju fint utan, dock behöver jag nått o bulta tryckplattan på wink
Det svänghjulet jag har e nåt sletet dubbelmasse från 525 TDS, får nog bli nått lättare i samband med bättre koppling.

Den senaste biten ska dock stå still så dom 27 kilona slipper motorn svänga runt på ^^

Känns som att dubbelmasse är en dålig ide med det vridet och så mycket vikt efter big_smile

Absolut! Men iom att jag har orginal tryckplatta så ska jag nog inte ha sönder nått ^^
Nån som vet vad den tar innan den börjar slira? (525 TDS)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
20 februari 2015 · 500 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Fortfarande lika inmponerad att någon faktiskt bygger nåt sånt här. Jävligt kul du lägger upp bilder har följt sen du började tråden. Hoppas det inte jävlas allt för mycket och lycka till!

Trevligt att det uppskattas! smile Ja, jävelskapen kan hålla sig undan så gott det går för min del! ^^

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
22 februari 2015 · 500 Inlägg

Dags igen!

Har mailat runt till företag som jag trodde kunde göra mina splines, men till ingen nytta. Antingen får man inte svar alls eller så är det för stort. sad

Så jag får väl göra det själv! big_smile

Tog nya mått på axeln med mikrometer för att kunna svarva ur hylsan korrekt. (Lämnade den med underdimension eftersom jag inte visste vilka mått eventuellt företag skulle vilja ha) hmm
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0227-1.JPG
Där splinesen grundar ut långsamt går jag direkt över till den större dimensionen då jag inte kan svarva bågar speciellt noga med manuell svarv.
Får även svarva in för låsningen (den rostiga) lite mer för att allt ska gå fritt.

Riktade in med klocka, fick ner slaget till tre hundradelar, får duga
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0228-1.JPG

Här ska mätas noggrant! Innermikrometer graderad ner till halva tusendelar tongue
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0229.JPG

Blev helt ok, stannade på 6 tusendelar under måtten
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0230.JPG

Och sen vände jag och tog in för låsningen
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0231.JPG
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0232.JPG

Då var svarvningen klar, med det här innermåttet ska den passa med måttligt våld mot axeln mellan splinesen.

Vidare till splines då, kom fram till att jag hade möjlighet att göra dom med samma verktyg som man gör kilspår med. Vi har nämligen ett sådant verktyg som är 8 mm brett, samma som splinesen på motoraxeln. Verktyget ser ut såhär
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0233.JPG

Och är då till för hål på 25 mm. Min hylsa är nu 88 mm så jag behöver en annan insats som den här
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0234.JPG
I rätt storlek och med delning för att kunna göra de 16 splines som krävs.

Det enda ämnet vi hade i rätt dimension var mässing så det fick bli så wink
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0237.JPG
Svarvade ner den så den passade bra i hylsan samt hade en läpp att hänga på när man trycker genom verktyget

Satte den i en chuck med gradmarkering för att kunna göra delningen
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0243.JPG

Först det djupa spåret till verktyget (15,5 mm djupt)
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0248.JPG
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0251.JPG

Sedan ett antal mindre som jag kan sätta en kil i för att få rätt på delningen
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0252.JPG

Jag gjorde varannan hela varvet samt en med halva vinkeln, jag kan då använda de åtta en efter en och den halva vinkeln på varje. Detta för att jag inte ska addera eventuella fel som jag kunde råkat ut för om jag bara gjorde två spår till hela varvet. Förstår det knappt själv men det blir nog bra! lol
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0260.JPG

Färdig! smile
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0264.JPG
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0265.JPG

Hann börja på det i pressen, var hyffsat besvärligt men nu när jag vet hur det ska göras kommer nog de andra gå lite fortare cool
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0266.JPG
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0267.JPG

Min första spline! big_smile
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0268.JPG

Och min andra roll
http://forumbilder.se/EAE4C/dsc-0270.JPG

Kommer nog bli lite måndag tisdag den här veckan, vill få klart splinesen så jag kan prova trycka på den på axeln!

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
24 februari 2015 · 500 Inlägg

MaskinarN skrev:

Truckeroffe skrev:
Fortfarande lika inmponerad att någon faktiskt bygger nåt sånt här. Jävligt kul du lägger upp bilder har följt sen du började tråden. Hoppas det inte jävlas allt för mycket och lycka till!

Trevligt att det uppskattas! smile Ja, jävelskapen kan hålla sig undan så gott det går för min del! ^^

Jadu den där jävelskapen vi pratade om, den har kommit ifatt mig nu!

Fortsatte hyvla splines, massa splines
http://forumbilder.se/EAEAI/dsc-0272.JPG

Stabilt cool
http://forumbilder.se/EAEAI/dsc-0274.JPG

Men vad ser jag då när jag nästan har kommit runt!? JO!
Delningen i mässingsverktyget är FEL! Varvet stämmer inte till 100% så jag börjar se överlapp i slitsarna sad
Hade två spår kvar o göra när jag upptäckte det så jag fick göra de två sista så gott det gick hmm
http://forumbilder.se/EAEAI/dsc-0276.JPG
Misstänker att klumpen inte har varit helt centrerad i chucken när jag fräste spåren, hade inte en tanke på o ställa in den med klocka

Blev hyffsat bra splines i övrigt iaf roll
http://forumbilder.se/EAEAI/dsc-0278.JPG

Så sen spenderade jag en arbetsdag med att försöka ställa det tillrätta, tryckte på den på axeln och gav den en jävel, indentifierade vad som tog i och markerade, försköt mässingsverktyget lite i rätt riktning och hyvlade om -> RINSE AND REPEAT

Så nu passar splinesen!
http://forumbilder.se/EAEAI/dsc-0280.JPG

Men nu är innermåttet tydligen för tajt mad
Har ändå mätt det och den SKA vara en tiondel större, lik förbannat tar det tvärstopp.

Har börjat fila på det men hann inte så långt, nästa gång blir eventuellt på tisdag nästa vecka smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
25 februari 2015 · 500 Inlägg

Erick skrev:
Kyl axeln och värm hylsan så går det på! smile

Blir svårt att göra färdigt hylsan om den sitter fast på motorn bara tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
8 mars 2015 · 500 Inlägg

Nu har det hänt lite grejer igen smile

Efter måååånga omgångar med den här vackra prylen (Som för övrigt troligtvis är i samma ålder som motorn)...
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0289.JPG

Är den äntligen på!
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0294.JPG

Valde att ha bronsringen som satt orginal på motorn istället för att lägga stålhylsan direkt mot tätringen på motorn, detta för att jag hade tagit väldigt tajta mått och lite för att jag inte orkade slipa mer roll
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0298.JPG
Strecket som syns på hylsan har ett motsvarande på axeln, den går bara på och de stämmer överens. Om det beror på att ryssen var full när han fräste splinesen på axeln eller om det bara har med ojämnt rostangrepp att göra låter jag vara osagt wink

Fick ämnet till plattan som ska hålla axeln för sväng- och solhjul! 430mm i diameter, 40mm tjockt och 40kg tungt big_smile
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0301.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0303.JPG

Har även fixat ny dunk till dieseln då den gamla sprang läck när det frös. Så nu har jag bränslekran också! lol
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0304.JPG

Såhär ska den se ut när den är klar!
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0326.JPG

Fick hjälp med den upp i svarven, en annan e ju inte nån biff precis wink
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0307.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0308.JPG
Eftersom jag klantade mig när jag mätte lådan fick jag lägga en plåtbit på ena chuckbacken. Detta för att förskjuta hela pjäsen och få mer material på ett ställe. Lådan har nämligen ett utstick vid sidan om fästet uppe i cylindrarna som sticker längst av allt. Jag trodde cylinderfästet var på störst radie (210mm) men det här andra utsticket var på 220mm. Alltså hade jag behövt ett ämne på 440mm istället för 430. hmm Tror det ska ha löst sig ändå, får ta till fullösningar när huvet e dumt. wink

Lite klurig o svarva, iom att det skiljer så mycket i hastighet mellan ytter- och innerradien fick jag stanna och växla upp två gånger på varje skär tongue
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0311.JPG

Blankt blire när man kör rätt smile
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0312.JPG

Klar på den här sidan, nästa gång ska den spännas upp på den här kanten och sen ska lagerpassning och yta mot planetväxeln göras i en uppspänning för att få det 100% rätt i förhållande till varandra. Lådan tål lite grövre toleranser iom koppling och splines och skit medan det på växelsidan direkt påverkar kuggingreppet. cool
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0325.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0327.JPG
http://forumbilder.se/EAMH4/dsc-0328.JPG

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
9 mars 2015 · 500 Inlägg

Andyah skrev:
vad blev slutvikten på den där svarvade prylen

Vad den väger nu vet jag ej men efter nästa uppspänning när den är färdig (Hann ta två skär idag) så ska den väga 29kg smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
13 mars 2015 · 500 Inlägg

Tänkte inte uppdatera förrän jag var tillbaka i Lund men det börjar bli lite mycket för en ensam uppdatering så jag gör ett undantag big_smile

Andra sidan av växellådsfästet, i med andra backar, 300 mm är nära gränsen för vad som går o spänna fast i den här svarven roll
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0329.JPG
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0330.JPG
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0334.JPG
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0338.JPG

Passningen för utsidan av planetväxeln
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0340.JPG

Lagerpassningen, var inne på grannfirman och lånade större innermikrometer, våra slutade på 100mm tongue
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0345.JPG

109.98 mm, ska nog bli fin passning smile
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0347.JPG

I och med uppspänningen fick jag sticka bakom läppen till lagret med segersäkringsstål
http://forumbilder.se/EAMTM/dsc-0348.JPG

Spände upp stora hylsan för o ta baksidan som jag aldrig gjorde sist
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0349.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0350.JPG

Har åstadkommit en del ändå! wink
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0351.JPG

Spände upp lilla hylsan och svarvade in för låsningen 5 mm till, detta eftersom jag valde att ha bronsringen som distans
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0352.JPG

Svarvade av låsningen på framsidan också, mest för att göra den snyggare
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0355.JPG

Nu är det bara en del kvar att svarva, och det är axeln som ska hålla solhjulet samt svänghjulet. Fick låna en vevaxel till M50 att mäta på
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0364.JPG

Och sen har jag ju mitt svänghjul
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0360.JPG

Såhär ska den se ut
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0366.JPG

Hittade en bit som passade helt ok
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0359.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0368.JPG

Gjorde först lagerpassningen till stödlagret, men eftersom svarven hatar mig tog den 9 hundradelar i sista skäret när jag ville ta 4 så det blev ingen greppassning alls mad
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0374.JPG

Som tur är hade jag tillräckligt med material för att slakta bort den och göra en ny roll
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0375.JPG

Styrningen till svänghjulet, blev nog dessvärre nån hundradel för liten men hoppas det ska duga
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0378.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0379.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0381.JPG
Det var den änden klar, bara o spänna på andra hållet o ta den sidan kvar!

I veckan har jag även fått hem lite godis! big_smile
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0354.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0361.JPG
http://forumbilder.se/EAMTN/dsc-0363.JPG

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
13 mars 2015 · 500 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Planet växel va?
Du  kunde lätt smaskat upp ett cheva smallblock svänghjul i den svarven ;-)

Jajamän! Kuggkransen står still, de små kugghjulen drivs runt av motorn och svänghjulet sitter kopplat till kugghjulet i mitten. Blir utväxling 1:3! smile

Enligt tidigare beräkningar (efter metallens hållfasthet och transmissionsteori) ska det hålla med en viss marginal. Litar man däremot på tillverkarens specifikation på de små kugghjulen klarar den en femtedel av momentet i motorn, jag hoppas på att tillverkarens momentspec är GROVT underskattad tongue

Ja helt liten är den ju inte, vid behov av större kör grannfirman mest grejer över tonnet så dom har grejor wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
18 mars 2015 · 500 Inlägg

Lite mer svarv smile
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0382.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0383.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0385.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0389.JPG

Klar! big_smile
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0390.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0392.JPG
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0393.JPG

Passar helt ok, kunde varit nån hundradel större som sagt tongue
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0394.JPG

Tittade lite på kugghjulen
http://forumbilder.se/EANGB/dsc-0395.JPG

Visade sig att de var snea och skit så jag inte kunde klocka in dom som jag ville. Efter lite mer funderande kom jag fram till att det helt enkelt är för låg kvalitet på grejorna. Håller på att titta runt efter precisionskugghjul för tillfället. smile

Även om dom hade varit raka och snygga är hållfastheten för låg, trodde dom skulle vara välslipade och härdade men så var inte fallet. hmm

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
18 mars 2015 · 500 Inlägg

N0rstr0m skrev:
Så jävla helrätt projekt big_smile

Grundar sig i snåltarmen som tyckte det var dyrt med smidda stakar och sånt big_smile

Mack skrev:
Synd att dom inte höll den kvalité du behövde.
Men det kanske går att få tag på?

Jajamän! Men det kostar nog wink Hade ju gärna haft motsvarande sånna som sitter i manuella växellådor, fast rakskurna då tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
31 mars 2015 · 500 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Kanske köra slungkoppling istället... Blir dock 1:1 ..
Finns där inte typ bussar eller lastbilar med planetväxel?
.. Om så är fallet, så finns det en lastbils Skrot i kvidinge, ett stenkast från min ena verkstad.

Trist o skrota allt jag har gjort bara! ^^

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
31 mars 2015 · 500 Inlägg

Miniuppdatering!

Fick hem borr och brotsch till passningen för planetaxlarna så jag gjorde ett test i en provbit. Värmde järnbiten med svetslåga och stoppade axel i frysen, sen var det bara att stoppa i den för hand! big_smile
Lät det svalna och nu sitter den som berget smile
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0403.JPG
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0404.JPG
Provade spänna upp den i pressen och lade på två ton på axeln där den ska klara 400kg i växeln, inga problem!

Sen har jag fått kontakt med ett företag som nog ska kunna göra mina kugghjul! big_smile
Iom att det får bli härdat så måste företaget i fråga göra kugghjulen helt klara, dvs jag kan inte lämna nårra hål för mig att borra eller liknande pga risk att påverka härdningen. Så nu sitter jag och ritar in de sista hålen i mina CAD-ritningar.

Räknade lite snabbt på hur tjocka och hur många stift jag behöver stifta solhjulet med för att inte skjuva av dom wink
http://forumbilder.se/EAOOR/dsc-0405.JPG
Så sex stift för att hålla för momentet och sex stycken försänkta M6 insexskruv för att hålla det mot axeln samt i förlängning låsa lagret med stödring smile
http://forumbilder.se/EAOOR/solhjul.png
Så tror jag det kommer se ut, nästa grej att slutföra är ringhjulet som är lite klurigare att bulta fast roll

Senast redigerat av MaskinarN (31 mars 2015)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
12 april 2015 · 500 Inlägg

Bananafr0g skrev:
Helt klart bland de fräckaste projekten på Garaget! Grymt arbete du gör!

Tackar! Trevligt att det uppskattas smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
26 april 2015 · 500 Inlägg

Inte uppdaterat på ett tag, men det har gått framåt så sakteliga i det tysta smile

Försökte mäta in lådan och borra ett hål efter stiftet (tror det styr på startmotorn i vanliga fall)
http://forumbilder.se/EB21T/dsc-0406.JPG

Såg ju ok ut o så men dessvärre hade jag inte lyckats mäta rätt så jag tänker mig sikta efter stödlagret sen när allt e på plats hmm
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0407.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0409.JPG

Sen tänkte jag börja montera ihop lite saker, adapterplattan bultas ihop med stora hylsan med sex st M12:or (borde hålla) wink
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0410.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0411.JPG

Körde oldschool med papper iom att den inte får plats i delningschucken samt att det inte är så noga hur dom sitter roll
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0413.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0416.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0419.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0420.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0425.JPG
De här delarna väger 56kg ihop, inget jag flyttar på frivilligt tongue

Svarvade ett spår för att få hålen på en korrekt cirkel och mätte in rätt diameter
http://forumbilder.se/EB21T/dsc-0431.JPG
Det var det enda som hände den helgen tongue

Nästa helg spände jag upp den igen och planade ytan (svarvades efter vändning plus att den fick lite stryk när jag pressade splinesen)
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0433.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0435.JPG

Spände den i delningschucken som jag hade skruvat upp i fräsen och klockade in den så varvet stämde både uppe och nere
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0438.JPG

Gjorde lite test och det verkade fungera bra smile
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0439.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0440.JPG

Så jag borrade första hålet med centrumborr
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0443.JPG

Och då slet den sig lite i chucken, den klarar helt enkelt inte hålla fast den, trots lägsta möjliga matning på fräsen mad
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0445.JPG
Därför lämnar jag bort den och får det gjort, trots allt det viktigaste momentet på hela växeln, vill gärna få det rätt roll

Brossan hjälpte mig med att stansa ut pluggar till grenrören så de inte längre sprutar rök ur båda ändarna
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0446.JPG

Blev väldigt bra big_smile
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0455.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0456.JPG

Så nu ska jag byta plats på grenrören för att de stora öppningarna ska peka mot utgående axel istället för mot mig där jag står och gasar (blir rätt i bilen sen också) wink
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0458.JPG
http://forumbilder.se/EB21U/dsc-0459.JPG
Fun fact, ett grenrör väger 18.9 kg, det e ganska tungt big_smile

Hann plocka bort båda grenrören och hänga på ett av dom lite halvt, pilligt som fan med muttrarna på undersidan tongue

Har även skickat iväg CAD-ritningar på kugghjulen och hoppas få svar nu i veckan om det går att genomföra, leveranstid och pris och sånt big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang