En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 846 Följare
  • 891 403 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 november 2023
MaskinarN
31 december 2015 · 500 Inlägg

mopar300 skrev:
dina framfjädrar kommer nog gå i botten med din tunga motor...

Nerrå, vet inte om det e en 2500 eller 3500 axlarna kommer från men även om det är en 2500 så har framaxeln en maxlast på över 1600 kilo smile

Sen kommer ju motorn ligga mer eller mindre mittmonterad med sin tyngdpunkt en bra bit bakom framaxeln så mycket av vikten kommer ligga på bakaxeln också tongue

Senast redigerat av MaskinarN (31 december 2015)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
31 december 2015 · 500 Inlägg

Fick en fin mockup på en rodversion av Johannes, AKA Jory här på garaget som jag tyckte var värd att lägga upp smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ce536bcee15bd44bb133e017c21e83bb.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
24 januari 2016 · 500 Inlägg

Nu har det stått still som fan en längre tid, denna helgen fick jag tid o göra nånting iaf, men då är det ju standard att man har nåt mer brådskande att göra. I det här fallet gick avgassystemet på bilen åt helvete i veckan så det tog 90% av helgen sad

MEN, jag hann pilla lite iaf smile

Päronen håller på att byta kyl o frys så jag tog tillfället i akt och stal kylkompressorn! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4fd9f7bea364a2fdc89b71b8785bd84f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-40bbb61c6e8ace6bd865879a958dc336.jpg

Mycket trevlig manick, väldigt tystgående och fixar upp till 60 bar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c15a6d74814d4901a58d7d5c458ff057.jpg
Om man slickar på brun och svart så killar det i tungan lol

Blå var till drivning av lampan i kylen och termostaten så den är jag inte intresserad av
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-52c3d1bb6f64b6498cc8e4b23d1c415a.jpg

Enda nackdelen är att de är byggda för slutna system och därför hostar de ur sig lite smörjolja hela tiden som då i vanliga fall återvänder till "bubblan" och lägger sig på botten. Därför får man hålla koll på oljenivån i bubblan på något sätt samt tömma gasoltuben på olja då och då.
Det är dock oerhört små mängder vi pratar om så jag tror inte det ska bli speciellt omständigt smile

Var ju inte så trevligt med bara en rörände på trycksidan så jag svarvade en adapter till 1/4" rörgänga som vi har på anslutningarna till tryckluften och satte en klickkoppling på röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-628e5e66122d371ef6fba7634fda1f4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-49260075e993c6d59cdc97ec5f56e415.jpg

Gängan blev svinful, tror det var ett slitet gammal gängsnitt jag hittade, men den duger i krig, mkt gängtejp så blir den tät smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a48d56e54942493f1b7e07d00ed46459.jpg
Hade inget hårdlod hemma så det fick bli med vanligt tenn, men än så länge verkar det hålla iaf

Satte klickkopplingsnippel och manometer på min gasoltub och gjorde ett test, 15 minuter från 0 till 10 bar och ytterligare 10 minuter till 15 bar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3bc030e0f7275af4459849d41a291888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-79f2915d8764e93334cdb0bfa77d9002.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-71cad06e85730d8ca8399be8753c5903.jpg

Stängde och lät den vila ett tag vid 10 bar eftersom den blev ganska varm, tror dock inte det var någon fara egentligen.

Ska hitta nån ATF-olja att hälla i den då den för närvarande smörjs med nån specialolja som inte funkar så bra utanför slutna system, den vill ta åt sig vatten och sånt. hmm

Så nu är kanske mina startproblem lösta för framtiden, kommer dock behöva en omvandlare i bilen då kompressorn går på nätström.

Sen hann jag bara fixa med bilen resten så det blev en mager uppdatering neutral Nästa gång ska jag förhoppningsvis bli klar med bilen ganska fort så jag kan jobba mer med det viktiga wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
24 januari 2016 · 500 Inlägg

Jory skrev:
Yaay, uppdatering! Snajdig lösning för snabbkopplingen. Du bör nog avlasta rören från kompressorn lite, de riskerar gå av vid lite hårdhänt användande annars.

Det är en idé! Får ju bli nån fin ställning som håller den och tuben så det får lösas smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
2 februari 2016 · 500 Inlägg

Går MYCKET tungt för tillfället, senaste helgerna har gått till att få ordning på bilen hmm

Men jag var åtminstone iväg och köpte saker! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-379f01146b861db3bbccf3170aceb69c.jpg

Bladfjädrar från Cheva 2500, kommer passa som hand i handske smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3294109df9da0ad57631098ea668a0fa.jpg
Så nu lade man till ytterligare 70 kg roll

Får fixa fästen till axeln bara sen är bakvagnen fixad
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-03f1b26c3b037b96538c0520e64f1001.jpg

Annars kan jag mest sitta och klura på ramen i CAD på kvällarna tongue
Här är en variant som jag tror skulle fungera helt ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-55c564df59a29239346a5a74b3fd25ec.jpg

Balkarna där är 150x80x5 vilket kanske är i grövsta laget, men samtidigt väger hela ramen 229 kg så det är ju inte nån enorm påverkan på totalvikten wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
2 februari 2016 · 500 Inlägg

vEight skrev:
Fränt! Dock skulle jag använda en avburen axel till den där skapelsen. För hur det än är så blir det ju ändå lite vikt på bakhjulen och det är lite taskigt mot ett enkelt konlager smile Dana 60 finns ju tex. avburna.

Sedär, jag hade fått för mig att den hade avlastade drivaxlar men nu vid närmre undersökning framgår att det är en "14-bolt Semi float" tongue

Trodde alla 14-bultade var avlastade hmm

Aja, ska nog klara sig. Kör jag av den så blir jag mäkta imponerad wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
8 februari 2016 · 500 Inlägg

Lite småpill igen

Iom att jag hällde ut kompressorns smörja sist så fick det bli lite nytt, så nu får den gå på motorolja istället big_smile

Insuget går direkt in i bubblan och sedan tar kompressorn sin luft därifrån, så jag hade den igång och lät den suga i sig olja genom insuget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0164698523923d9b77674fd4038b5623.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d74026e86d30127309401f29a3dbd0e1.jpg

Jag har ingen aning om vilken nivå man bör ha så jag körde på tills insuget var under oljenivån så att den började "gurgla" smile
Och det verkar funka prima vilket då betyder att kompressorns inre insug ligger högre upp i bubblan (annars hade den stannat direkt av insugen olja)
Så nu har jag ett sätt att kolla nivån, slutar den gurgla är det dags att fylla på cool

Sen var det det här med trycksättning, eftersom en kylkompressor alltid startar utan mottryck så har dom ingen "startspole" eller vad det kallas, detta gör att jag var tvungen att bygga upp hela trycket från noll till färdigt, för om jag stannade kompressorn så gick den inte att starta igen. hmm

Det löste jag genom att sätta en evakueringsventil på slangen. Detta gör att jag kan:
1. Pausa i tryckuppbyggnaden
2. Bygga 10 bar från stationär kompressor och sedan koppla in kylkompressorn
3. Använda snabbkopplingar över 10 bar (Provade koppla loss en vid 16 bar, rekommenderas inte roll)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c08bfc95a8b3e11c83174d18bd1467e3.jpg

Så det blev bra! Nu sitter det snabbkoppling på både kylkompressorn ,högtryckstuben och motorn (och vanliga kompressorn) så jag fritt kan byta mellan samtliga utan att koppla med slangklämmor smile

Sen skulle jag kolla mitt oljeflöde genom filtret till växeln för att se om jag kan starta med växeln på, detta visade sig vara en utmaning
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be48ae67bf2eb69c401050a2cb3c121e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b884b8a7a99cf2a408a4b7b798c8dac9.jpg

Jag stoppade ledningarna i en dunk och mätte mängden olja över 10 sekunder
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7cf2674dc174fc7fcf27968c0086cad0.jpg

Första mätningen gav 7.2 kg/min, vilket är för lite om oljan ska klara kyla växeln vid last. Därför monterade jag en strypning på returen till tank (returen delas i ett T-kors där ena går till växeln och andra till tank) för att tvinga flödet till växeln istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aa21f77bb0f39e8bebcca8d7b7881fdb.jpg

Så jag spände strypningen lite och provade igen, den här gången fick jag 4.2 kg/min, så jag spände ytterligare och fick 3.6 kg/min lol

Detta hade sin förklaring i att tråget hade en rejäl mängd olja i sig vid första körningen vilket då ökade returflödet till tank en kort stund (jag gjorde mätningen direkt efter start) roll

Skillnaden mellan de andra två mätningarna beror troligtvis på olika varvtal.

Så nästa gång får jag göra det lite mer vetenskapligt och köra kanske 20 sekunder vid maxvarv och olika strypningsnivåer, för att på så sätt ha samma förutsättningar vid alla mätningar cool

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
16 februari 2016 · 500 Inlägg

Tjenare

Inte gjort nåt fysiskt men har designat om ramen för att undvika svängar i horisontalplanet (starkare och lättare att bygga)

Slängde på lite rör som hytt också, nånting i den stilen hade kanske funkat, kom med input och förslag! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4412e48c759fd6bd519db3ceb16b6d2c.jpg

Eventuellt skulle jag behöva göra kaross runt motorn också, för att få nånstans att ha oljetank och sånt. Det kan dock vara trevligt att ha motorn fullt synlig, så är lite kluven. hmm Kan såklart ha grejorna hängande utanpå också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-695c74ad149584a94d7dcd5625e21ba6.jpg

Tänker mig att göra fästena till motorramen på bågarna som går under, sen ska det göras liknande bågar på motorramen så den håller formen också. Inte bestämt rördimensionerna heller, det är klurigt med vridstyvhet och så tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
17 februari 2016 · 500 Inlägg

Dr_struts skrev:
Skulle du inte kunna integrera motorn lite i karossen? Så du har lite svepande former som sedan går ihop med motorn och sedan går vidare, vore ju fett med något lågt och svepande lite rod likt men fortfarande modernt liksom!

Något i den här stilen? :cool:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-810a7ef965056655585427776747a2c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c42860fb1a2ec9c528d5d26d970cf588.jpg

Kommer hur som helst få bygga ihop bilen så den står klar på bara balkarna innan jag kan börja på det här, vet inte riktigt var jag ska göra av allt för tillfället :P

Sen är jag väl lite tveksam till att dölja motorn, men det kan ju göras mer eller mindre

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
17 februari 2016 · 500 Inlägg

Fallan skrev:
Vore ju småkul att använda kända linjer från typ Mini eller likn. rent formmässigt. roll
Bärighet och likn. är inget jag törs förlika mig med. Men utöver ramen, är det några stag du vet redan nu att du kommer att behöva och hur dessa isf behöver vara placerade? Vart småsugen på att skissa lite lätt och dela med mig av nån idé sådär ifall intresse finns.

Hursom, testosteronstint projekt med obegränsad mängd potential. 7 tummar upp!

Ja gör gärna det om du känner för det, det är helt fria tyglar egentligen tongue

De längsgående fyrkantsrören är typ det enda som kommer vara bärande (med lite tvärsträvor) om jag nu inte ändrar mig och kör klenare fyrkantsrör med lite fackverk på eller nåt ^^

Så det är väldigt öppet! big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
18 februari 2016 · 500 Inlägg

Fallan skrev:
Sådär ja.

Något förskönad och förmodligen långt ifrån skalenlig men du fattar säkert grejen.
I fronten ser du att jag höjt kurvan över framlyktorna i förhållande till en org Mini, för att de ist ska flyta ihop med ventilkåporna. Måtten är ju knappast så som på bilden med just att bygga karossen ihop med motorn gör väl förhoppningsvis att man slipper en massiv lådliknande front bara för att täcka delar!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/155 … 20copy.JPG

Dessutom framhäver du motorns storlek om man håller det litet och nätt runt om. O de e ballt... cool

Ascool! big_smile

Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Men ao, det konceptet med en kaross som "avbryts" vid motorn är nice, dock frågan om jag kan bygga en egen kaross som blir snygg hmm

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
18 februari 2016 · 500 Inlägg

Fallan skrev:

MaskinarN skrev:

Fallan skrev:
Sådär ja.

Något förskönad och förmodligen långt ifrån skalenlig men du fattar säkert grejen.
I fronten ser du att jag höjt kurvan över framlyktorna i förhållande till en org Mini, för att de ist ska flyta ihop med ventilkåporna. Måtten är ju knappast så som på bilden med just att bygga karossen ihop med motorn gör väl förhoppningsvis att man slipper en massiv lådliknande front bara för att täcka delar!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/155 … 20copy.JPG

Dessutom framhäver du motorns storlek om man håller det litet och nätt runt om. O de e ballt... cool

Ascool! big_smile

Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Men ao, det konceptet med en kaross som "avbryts" vid motorn är nice, dock frågan om jag kan bygga en egen kaross som blir snygg hmm

Rackarns, va nästan det jag misstänkte. Ögonmåttet är inte vad det en gång var! wink
Men kul att du gillarT.

Nä, det beror väl eg helt på vilka ambitioner man har och vilken finish man siktar på. Att bygga en schysst kaross är ju inte en omöjlighet, uppenbarligen. Men det är inte "barra" heller. Lättast är väl isf att utgå från något befintligt skulle jag tro.

Du har säkert nämnt det tidigare men vad har du för mått framför och bakom motor? Typ från torped till bakaxel och vice versa?

Har två olika ramversioner på tapeten för tillfället

Den som jag laddade upp tidigare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2f093047795ee56c31f30003cf7b9f73.jpg

Och en kortad och sänkt version med ramen liggandes under bakaxeln:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-70553a6e1c4b1d55a68e8945c5daa1a0.jpg

Den tidigare har en hjulbas på 4.7 meter och avstånd frän bakände till kortsidan på motorn på 3.6 meter.
Motsvarande mått för den nya är 3.8 resp 2.7 meter smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
21 februari 2016 · 500 Inlägg

Har varit rena julafton! big_smile

Mormor har haft ett gammalt kyl/frysskåp som extra frys (kyldelen funkade inte) som hon nu gjorde sig av med.
Så plötsligt fick jag inte en, men TVÅ extra kompressorer! big_smile (Var alltså inte kompressorns fel att kyldelen inte funkade)

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-05530b4da4cc616b054d0bc35119ca06.jpg

Så här har vi min armada av kompressorer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6b2c71fbe3c6b1d90752880603dad383.jpg

Svarvade en klump att koppla ihop dem med
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d5b3bcbcc3922dc59fca1db70c530340.jpg

Och satte dem på rör så de skulle bli en fin enhet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-90897b9db60c49e85c75d8e9d395cb41.jpg

Lite klurigt att matcha ihop rören, inte speciellt samarbetsvilliga roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-33fb400f7b840b37fc29b0e70c2f0618.jpg

Men till slut så
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ee0a3a26e23e4024664689539b677a85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a71e721aa0ab88b7e82e4ffd3ec1a0ce.jpg

Sen lödade jag fast samlingsklumpen som jag gjorde sist
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9c49bc2fc6b5f0bbc7c1218a92cad1c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-297e123c2dfb430d5cfe0c42c063b06c.jpg

Läckte som ett såll så jag fick göra om det, blev lite varmare den här gången tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-68429149c330cb0d5e7f551a2056e3de.jpg

Klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7793ed51478e5630a03d4d2555549832.jpg

Så jag gjorde ett test med samtliga igång
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e249ea02d74305744e75f635e09588df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-90aefd025d99ff6fb9d9d03a3a688201.jpg

0-10 bar tog ca 8 minuter sen blev det avbrott för jag hade fler folk i verkstan, sen 11-15 bar tog 3 minuter. Mer än så vågar jag inte bygga då jag varken har manometer som klarar det eller säkerhetsventil

Men det funkar iaf! Och mycket snabbare än tidigare, så jag hoppas att detta är en hållbar lösning smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
21 februari 2016 · 500 Inlägg

Jory skrev:

Fallan skrev:
Sådär ja.

Jäklar, fräck

MaskinarN skrev:
Det är typ en mini i skala 2:1 ^^

Nåja, inte riktigt 2:1.

Jag har matchat in en Mini på din ram. Dessa är i ungefär samma skala.

http://i.imgur.com/9tmiiG3.png

Tror dock att det bästa är att satsa på en något större bil.

Håller med, den ser lite klen ut tongue

Sen är det en fördel om bilen i fråga att lång nog bakom bakre hjulhuset för att dölja bladfjädern, kommer se rätt B ut om den sticker ut ur bakluckan ^^

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
22 februari 2016 · 500 Inlägg

T0bbster skrev:
Säkert någon som gjort kopplingen innan, men ändå värt att lägga upp en bild.

https://rantonthiscar.files.wordpress.c … ankcar.jpg

Istället för ZF-lådan skulle nog jag valt en skön allison automatlåda från en lastbil. Den stoppar för allt vrid utan att klaga. Skönt med automat när motorn inte varvar så mycket, smile
Dock gissar jag att det är en avsevärd prisskillnad lådorna mellan...

Priset är helt klart trist! Det är även en mer komplex och TUNG växellåda.

Men den största anledningen är varvtalet, om jag hade smällt på en sådan låda istället för min nuvarande lösning hade bilen toppat 70 km/h på maxvarv med min nuvarande slutväxel, ganska trist tongue

Och om man nu tänker sig att jag behåller min planetväxel och därmed får ut mina 6000 varv istället för 2000 och sedan smäller på en automatlåda, som då inte behöver vara speciellt kraftig eftersom det bara handlar om 700 Nm, så har jag problemet med spannet på utväxlingen.

Min manuella låda går från 5:1 ungefär till 1:1, medan de flesta automatlådor kanske går från 3:1 till 1:1, detta hade då gett mig en hastighet på tomgång i ettan på 24 km/h, vilket kan ses som opraktiskt ^^

Nu hade min slutväxel lägre utväxling än vad jag hade räknat med tidigare (3.9:1) så det är inte fullt så orimligt som det hade varit med en annan slutväxel. Eftersom man kan slira en del på momentomvandlaren hade man kanske till och med kunnat hålla åbäket still med bromsen, men det hade inte varit lätt smile

Sååå, en roman senare, en del fördelar, men massor med nackdelar big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
26 februari 2016 · 500 Inlägg

Zwudda skrev:
Åter igen, så som alltid, så är jag sjukt imponerad över bygget. Hatten av!

Jag funderade lite på elsystem, finns det generator eller liknande till denna motorn eller får du hitta på något eget där också? smile

Det satt en likströmsgenerator på den när jag köpte den,  ca 35 kg tung och troligtvis 48 volt tongue

Så jag tänkte skarva in en vanlig bilgenerator på samma drivning sen smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
7 mars 2016 · 500 Inlägg

Blev en bra helg i verkstan big_smile

Började med att försöka lasta ner framvagnen och se hur hög den kommer bli med last.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-77758b73fee57b3c22d7797ca67dbaa5.jpg

Var inte det lättaste utan ram tongue Men jag löste det såhär iaf (pinnen var för att köra runt på den, tog bort den innan test wink)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bf1d7a554ff78db7dd36b388fdc07dbb.jpg

Gafflarna fick lägga lasten på balkbitarna som satt kvar i upphängningen, på så sätt kunde trucken hålla styr på det hela så jag inte plötsligt fick 266 kg framvagn flygande mot mig avfyrad med 11 kN roll

Plåtpallen jag använde vägde 732 kg och gaffelpaketet på trucken vägde 431 kg, alltså 1163 kg totalt. Detta är nog inte helt åt helvete fel. Axeltrycket blir då ihop med framvagnens egenvikt 1429 kg.
Garanterat maximalt axeltryck för axeln är 1600 kg och jag tror jag hamnar runt 1500 i slutändan. smile

SÅ, resultatet då? Jo, vid den pålagda lasten trycktes den ihop 100 mm. Ganska rimligt, är inte helt säker på hur lång fjädringsvägen är totalt (om nån råkar veta det får ni gärna upplysa mig) men det är en bit kvar iaf.

Jag testade även en bladfjäder med gafflarna dvs 431 kg på en fjäder och fick även då ganska exakt 100 mm hoptryck. Detta är då 862 kg på bakaxeln vilket ger ett axeltryck på 1158 kg med fjädrar och bakaxel.

Tillsammans då 2587 kg för fram och bak ihop. Detta är lite i underkant då jag måste upp över 2800 kg för att klara effekt/vikt tongue Men det är ändå i runda slängar rätt så det ska duga för att konstruera ramen ordentligt.

Blev även trött på att bära omkring på mina kompressorer (väger 30 kg) så jag satte en handtag på dem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ec27d924ef57748a8af27078373f4463.jpg

Sen fick motorn åka travers igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f1b29116199de76121ce60f25055422d.jpg

Och jag kapade upp lite rör
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9b5fe87144f0cc32d65400337fefd518.jpg

För att sedan komma på att jag är en idiot
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8dd5d39df5f3482fb4016e6f2de606d8.jpg

Och fixa mitt misstag
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d719ca2885c15c10ae97b310a8db0724.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-98ebdb0a41e0b461ec6160bad0e3d4ab.jpg

Och så ska de ju sitta ihop smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cc8967597c8dca87f6677d41ca2ef573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-52a1c2ad4fc25bed18d08b67ca464f31.jpg
Sådärja! big_smile

Sen slängde jag på dem på motorramen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7a91910305885828b8e80feb61fa7668.jpg

Och svetsade klart alla andra fogar som jag inte hade kommit åt innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4f4d7b464146a11ee0846859c879ff73.jpg

Så nu är motorramen KLAR, inget mer ska göras förrän den ska fästas mot ramen i bilen. De här bågarna ska hålla styr på rören så det inte helt hänger på själva motorn smile

Sen kapade jag bort de gamla bågarna och rostskyddade skiten, allt jag äger och har rostar ju bort av nån anledning mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-78a725a9b8edfed8e4f9d3d4c19dc485.jpg

Hade lite tid över så jag satte små söta fötter på min förvaringsställning, den vill gärna sjunka ner i marken annars cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-627961c5c456994468a1eeaa612ebd3f.jpg

Redo för förvaring till nästa gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c48ddfa87d838b031c8e22857505b1db.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
19 mars 2016 · 500 Inlägg

Idag kunde jag hämta ut lite godis big_smile

40-bars manometer och ställbar säkerhetsventil "16 till 32 bar". 16 till 32 är nog spannet som den kan gå från stängd till fullt blås misstänker jag. Fungerar förstås vid lägre tryck också men då mer pysande tongue (Testade lite olika saker med den)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bab916db73d06c2aa2633a0f021fd682.jpg

Var förvånansvärt svårt att hitta som passade runt 15-30 bar får jag säga, men det här ska nog funka fint smile

Plockade bort allt från tuben och rensade den gamla gängtejpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6a986ff1df65129933da84c75107add3.jpg

Och fick dit det nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0df142271ae05c959d7f384b87c1dc54.jpg

Testade till 20 bar. Den ena kompressorn verkar har kastat in handduken så det tog ett bra tag att fylla, trots att jag började på 10 bar från systemet. Kompressorerna blir ganska varma av att gå så länge tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-df1308e63f5e70df4d20c8717f8a82cf.jpg

Skruvade på säkerhetsventilen så den öppnade vid 20 bar sen gick jag tillbaka ett halv varv, så nu kommer den utlösa strax över 20 bar (tuben är godkänd för 25 bar)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-df1308e63f5e70df4d20c8717f8a82cf.jpg

När den utlöste på riktig första gången satt jag och skruvade på den för hand, var på 20 bar. Då öppnade den fullt så jag höll på att skita ner mig och sen började den skruva ut sig själv då den inte var låst. Så jag lät den bara tömma tuben tongue
Blev ganska kallt i ventilen om man säger så, oljan från kompressorerna blev som smör ungefär roll

Så nu har jag ett sätt att få starttryck kontinuerligt, vilket är trevligt. Imorron ska jag nog titta mer på oljan till växeln, sen hoppas jag komma fram till rätt dimension på ramrör så jag kan beställa i veckan smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
21 mars 2016 · 500 Inlägg

Provade trycka i 20 bar med kompressorerna, gick helt ok snabbt ändå, när samtliga ville samarbeta roll

Så jag provstartade motorn för att kolla oljeflödet till växeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ab53ab8f69d0e35598ee93408a6bdc37.jpg

Och nu jävlar hände det saker, fick ut ca 2 liter på 10 sekunder big_smile

Då är det bara en sak kvar att göra innan jag kan starta med växeln på, returledning till tråget

Så det var bara o asa fram växeln igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-dae168e6cbc8e373f17f18dd9b8cd568.jpg

Returen ska ersätta den här pipen som tidigare har varit retur för en centrifugalrenare, nära och bra för självfall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f5591f5c6e04bfe890b5c037fea52e11.jpg

Så bort med pipen till att börja med
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4f39dc3eda2c35af0600f390367dfb11.jpg

Sjukt fin olja nu, ser ut precis som när den hälldes i cool Fick ut 4 liter innan nivån låg under hålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-142559e8dd621b7a7d52b43038afd847.jpg

Och så var den på igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-801304418e94c2f4769e58251188e1fd.jpg

Det främre hålet hoppar jag då det hamnade olämpligt. Returen ska gå från det fria hålet ner till tråget, så ca 20 cm tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d20d34b4ee91288ac803b6ec658949d1.jpg

Började med att plugga hålet som inte ska användas
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6bdf853256ed007b740cae376404de20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4041396e1b226a0b1f66880b78a9b314.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b869a092d26abcde633fc02ff2f90e5e.jpg

Please, contain your orgasms
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4ad70970af363f3dbd0f01e554a876bb.jpg
Hade pluggat det med en bult men hålet var större än bultarna vi hade hemma wink

På med adapterplattan också så det inte rör sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-534fe0421cdd536c2faca8cdf495904b.jpg

Sen snedkapade jag ett 30 mm-rör, hyfsat sketchy att såga på det här viset, men jag behövde 71 graders vinkel och den girar bara 45 roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-047d089d8b78f3c64cc421a60c6f041d.jpg

Blev helt ok!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a89937620519ac06659ba2979cf52fe8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9d8e1dca5bf816078126f265b4b6fd69.jpg

Efter lite slipning passade det ännu bättre
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-33c85a9bc79ea48fedc956154976f55a.jpg

Hann börja lite på en plåt med samma hålbild som pipen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3fa893dcfea626ea32c25d8bf020b7ca.jpg

Nästa gång blir det plåt till o fästa i växeln sen ska det svetsas ihop smile

Om det går bra så startar jag med växeln på nästa helg big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
29 mars 2016 · 500 Inlägg

Mack skrev:
Blir film på den starten i så fall hoppas jag? Hehe.

Ojah wink

Mahlberg skrev:
Fick skäll av läraren på yrkeshögskolan för att jag satt och läste din projekttråd på lektionstid.. Tills han såg vad fan du sysslade med, då blev gubben imponerad och tyckte att du var en väldigt uppfinningsrik pojk haha big_smile

Haha, låter som en skön lärare cool

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang