En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 846 Följare
  • 886 253 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 november 2023
BjursAlleX
30 april 2014 · 253 Inlägg

Fyfan vilken sjuk ide! Ett monster till motor! Följer utan att tveka big_smile

Volvo 940 Turbo "Hugo" (1996)
Volvo V50 2.0D "Brukis" (2008)
EPG Kärnkraftstomte
15 maj 2014 · 766 Inlägg

Det är väl inget problem att starta en diesel med tryckluft?
Så startas alltid reservkraftsdieslarna på jobbet. Det är ju bara att man har en 10-liters kvävgastub installerad och som styrs med en magnetventil. Såna gasflaskor är godkända upp till 200 bar och när den är slut så är det bara att byta in den.

Sen kan jag tänka mig att HS turbochargers i Hedemora kan ha något lämpligt för att få ännu bättre drag i din motor sen.

Personligen tycker jag du ska sätta motorn i lastutrymmet i någon transportbil typ Peugeot Boxer, Renault Master, Mercedes Sprint eller Vito, Ford Transit eller VWs LT30-serien.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
MaskinarN
19 maj 2014 · 500 Inlägg

EPG skrev:
Det är väl inget problem att starta en diesel med tryckluft?
Så startas alltid reservkraftsdieslarna på jobbet. Det är ju bara att man har en 10-liters kvävgastub installerad och som styrs med en magnetventil. Såna gasflaskor är godkända upp till 200 bar och när den är slut så är det bara att byta in den.

Sen kan jag tänka mig att HS turbochargers i Hedemora kan ha något lämpligt för att få ännu bättre drag i din motor sen.

Personligen tycker jag du ska sätta motorn i lastutrymmet i någon transportbil typ Peugeot Boxer, Renault Master, Mercedes Sprint eller Vito, Ford Transit eller VWs LT30-serien.

Nej starta med tryckluft måste jag göra och det är inga problem med det. Problemet är att jag har för lågt tryck i systemet och de allra flesta kompressorer man kan köpa också ligger för lågt hmm

Nu har jag dock köpt en kompressor som klarar trycket och behöver bara en tank, gasoltub blir det nog. Ger bra volym och tål 30 bar. smile

Skåpbil hade egentligen varit mer praktiskt än att lägga den i skuffen på en kombi. Det som sätter lite stopp där är att en vettig skåpbil i bra skick är dyr. Är som sagt student så det e inget högbudgetprojekt wink
Sen blir det lite mer att bygga också, ny bakvagn med drivning plus att jag på nått sätt ska dra växellänkage runt motorn.

Hade ju i så fall velat ha kvar orginalmotorn men då skulle man ju haft extra växelspak, kopplingspedal och gaspedal till Transmashen nånstans tongue

I en BMW hade jag haft drivningen delvis klar redan. Behöver då "bara" bygga uppväxling och drivaxel fram mellan stolarna, in genom instumentpanelen och ner till kopplingen där lådan redan sitter.

Upphängningen bak kan jag ha kvar med vissa modifikationer för att klara vikten och effekten. smile

Tror att jag kommer göra så men jag funderar fortfarande. Växlingen blir svårare i en kombi eftersom jag måste ha en enkel kuggväxel istället för en planetväxel. Det blir fruktansvärda påfrestningar på kugghjulen och lagerna samt där jag monterar växeln. Detta är egentligen det som mest talar för skåpbil.

Men som sagt lutar det trots detta mot kombi för tillfället smile BMW 525 TDS med ZF-låda i sådana fall

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
EPG Kärnkraftstomte
20 maj 2014 · 766 Inlägg

Kolla om du kan hitta en Renault UN5-låda billigt, den borde vara hyffsat hållbar och du slipper kardanaxeln iomed att diffen och växellådan sitter i samma hus. Dock lär man väl få bygga om subframen till bakvagnen eftersom att växellådan är en betydligt större pjäs än ett diffhus.

Senast redigerat av EPG (20 maj 2014)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
MaskinarN
20 maj 2014 · 500 Inlägg

EPG skrev:
Kolla om du kan hitta en Renault UN5-låda billigt, den borde vara hyffsat hållbar och du slipper kardanaxeln iomed att diffen och växellådan sitter i samma hus. Dock lär man väl få bygga om subframen till bakvagnen eftersom att växellådan är en betydligt större pjäs än ett diffhus.

Googlade lite, verkar svår att få tag på men fan vad nice i övrigt! big_smile Får jag tag på en sån behöver jag inte ens ha en särskilt stor skåpbil för att få plats.

Ska ta o kolla på liknande lådor! Verkar sitta i Renault Master (Som jag hade tänkt lägga den i om jag väljer skåp) tongue

Kan eventuellt gå att hitta billigt på nån skrot. smile

Senast redigerat av MaskinarN (20 maj 2014)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
EPG Kärnkraftstomte
26 maj 2014 · 766 Inlägg

Jag har ju en UN1-låda (från en Espace med 2,8-liters V6-motor) i min VW-buss. En lika hållbar växellåda fast med lite mindre kronhjul så att utväxlingen blir lite annorlunda, dessutom sitter det en Quaifediff i min. Nu har jag ju inte hunnit att köra så många mil ännu men det lilla jag har kört verkar funka bra.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
volvoglracing
26 maj 2014 · 531 Inlägg

Händer det något med projektet nu?

MaskinarN
27 maj 2014 · 500 Inlägg

volvoglracing skrev:
Händer det något med projektet nu?

Har varit i skolan från gryning till skymning senaste veckorna så jag har inte ens rört vid den sad

Tisdag nästa vecka är sista tentan så då går jag över till sommarjobb på samma ort som motorn smile
Då ska det eventuellt kunna hända saker, hänger lite på vad blocket har att erbjuda också tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Ceasarsalladen G4Z Racing
27 maj 2014 · 132 Inlägg

Håller tummarna för att blocket levererar! Hoppas tentan går fint nu efter allt slit. smile

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!
volvoglracing
27 maj 2014 · 531 Inlägg

MaskinarN skrev:

volvoglracing skrev:
Händer det något med projektet nu?

Har varit i skolan från gryning till skymning senaste veckorna så jag har inte ens rört vid den sad

Tisdag nästa vecka är sista tentan så då går jag över till sommarjobb på samma ort som motorn smile
Då ska det eventuellt kunna hända saker, hänger lite på vad blocket har att erbjuda också tongue

Surt när det står saker i vägen för ens projekt, jag har lumpen för tillfället men den e snart över så då ska det börja hända grejjer. smile

Extreme_164
24 juli 2014 · 32 Inlägg

Sjukt skoj projekt 😃
Preem lagd

MaskinarN
24 juli 2014 · 500 Inlägg

Länge sen jag skrev nu!

Har inte hänt nått, letar växellåda för tillfället. ZF från en 525 TDS eller 530D.

Utväxlingen passar ändamålet och dom ska vara grymt starka. Har kommit upp en och annan på blocket men det har varit för långt bort.

Planen med detta är då att till en början bygga ihop motorn med växellådan i en ram som jag kan lägga i valfri skåpbil. Motorn ska då ligga ovanpå lådan med en kuggväxel mellan som drar upp varvet från motorns 2000 till 6000 varv per minut in i lådan vid maxvarv.
Det kommer då se ut typ såhär:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ7skiss-1

Eventuellt letar jag upp en fordaxel och bygger på bakre hjulupphängning på ramen innan den läggs i nån bil, detta eftersom jag har dåligt med plats just nu och gärna väntar så länge som möjligt med att köpa skåpet.

Det hade ändå fått byggas på liknande sätt i skåpet så det borde funka bra.


Från det ena till det andra, har lekt lite med motorn och hur jag ska starta den. Nu kör jag på en gasoltub med kulventil.

Jag laddar den till 21-22 bar från en kvävetub med regulator sen funkar det hur bra som helst. Nackdelen är ju att man behöver fylla på kvävetuben hela tiden så jag letar fortfarande bättre lösning.

Och senast hände det en liten olycka!

När jag startade igår så lyckades spännbandet som håller oljedunken sugas in i insuget (har ju inget filter eller så och jag har inte kapat banden så det är rätt mycket över) och raka vägen in i en av cylindrarna.

Detta resulterade inte i särskilt mycket mer än att det rök lite vitt ur ena röret så jag tänkte inte så mycket på det. Insuget sitter ju på motsatt sida mot där jag står så jag såg inget fladdra in heller. När jag sedan gick runt motorn fick jag se det här:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ720140723-133043-1

Tänkte "Vad fan?" drog lite i bandet och fick ut en halvmeter innan det tog stopp. Svor lite över att jag eventuellt hade havererat motorn och körde in den i verkstan beredd på o plocka ner hela skiten.

Plockade insuget till o börja med (Detta är efter att jag fick bort bandet, fotade inte så mycket):

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ720140723-144325-1

Och efter att ha snurrat motorn till insugstakt på cylindern så ventilerna lyfte lyckades jag dra ut det här:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ720140723-143956

Ungefär 2,5 meter spännband fick det plats inuti cylindern, rätt illa tilltygat.

Efter att jag hade fått ut det plockade jag av grenröret och snurrade den till avgastakt så jag kunde se om det satt nått i avgasventilerna men det gjorde det inte. Satte ihop allt och provstartade, inga kostigheter. Gick som en klocka på alla tolv. Jag har nu kapat banden och planerar att sätta lite hönsnät eller liknande över insugen.

Tur man man lite marginaler i grejorna så det får plats lite föroreningar utan att saker pajjar!

Senast redigerat av MaskinarN (7 mars 2021)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Putteliten
24 juli 2014 · 9 068 Inlägg

Varför går det inte starta den som en vanlig diesel för? Lite glödning och ett par varv på startmotorn....

MaskinarN
25 juli 2014 · 500 Inlägg

Putteliten skrev:
Varför går det inte starta den som en vanlig diesel för? Lite glödning och ett par varv på startmotorn....

Finns ingen startmotor smile Har funderat lite på att sätta en startmotor i samband med kuggväxeln men det får vara en ganska saftig sådan tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Putteliten
25 juli 2014 · 9 068 Inlägg

MaskinarN skrev:

Putteliten skrev:
Varför går det inte starta den som en vanlig diesel för? Lite glödning och ett par varv på startmotorn....

Finns ingen startmotor smile Har funderat lite på att sätta en startmotor i samband med kuggväxeln men det får vara en ganska saftig sådan tongue

Okej, är det dom där motorerna som har en liten morris bensinare som startmotor annars?

MaskinarN
25 juli 2014 · 500 Inlägg

Putteliten skrev:

MaskinarN skrev:

Putteliten skrev:
Varför går det inte starta den som en vanlig diesel för? Lite glödning och ett par varv på startmotorn....

Finns ingen startmotor smile Har funderat lite på att sätta en startmotor i samband med kuggväxeln men det får vara en ganska saftig sådan tongue

Okej, är det dom där motorerna som har en liten morris bensinare som startmotor annars?

Naeh den startades på tryckluft i stridsvagnen, sitter en tryckluftsfördelare på den som skickar luften till respektive cylinder så den går runt. Funkar prima men det kräver höga tryck.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
XL-Dempa
26 juli 2014 · 457 Inlägg

Men centurion körde ju en start motor på sina bensin v12or tror du inte den orkar ?

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
27 juli 2014 · 469 Inlägg

Klart grabben ska ha en luftstartare, många gånger fränare ju!

MaskinarN
28 juli 2014 · 500 Inlägg

Jodå, det fanns startmotor i stridsvagnen för nödfall så det går. Dock hade snubben jag köpte den av en stridsvagn med den i och han rekommenderade luftstart eftersom han hade bränt ett par startmotorer. Det e ju en diesel så den går mäkta tungt, man rubbar den inte en millimeter med en meters hävarm ^^

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Apexii
28 juli 2014 · 105 Inlägg

Följer med spänning big_smile Riktigt kul projekt, har förresten en gammal Volvo 740 som bara står om det skulle vara intressant? smile

Senast redigerat av Apexii (28 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang