Köpråd: VW Scirocco 1.4 TSI vs Honda Civic Type-R

Skruttet
29 april 2014 · 4 Inlägg

Hej,

Som rubriken säger, jag har länge gått och velat mellan en Scirocco (2010 och frammåt) och en Honda type-R (2010). Jag gillar båda bilarnas utseende både in- och utvändigt och är nöjd med båda bilarnas prestanda. Det jag egentligen undrar över är vilken bil som vore det "säkraste" köpet? Min förra bil var en Hyundai Coupe V6 -04 som jag hade en väldans massa problem med och detta är något jag inte vill uppleva igen. Såklart är det omöjligt att förutse om en begagnad bil kommer vara felfri, men rent allmänt, vilken är bäst?

Tackar på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2014 · 17 376 Inlägg

Skruttet skrev:
Hej,

Som rubriken säger, jag har länge gått och velat mellan en Scirocco (2010 och frammåt) och en Honda type-R (2010). Jag gillar båda bilarnas utseende både in- och utvändigt och är nöjd med båda bilarnas prestanda. Det jag egentligen undrar över är vilken bil som vore det "säkraste" köpet? Min förra bil var en Hyundai Coupe V6 -04 som jag hade en väldans massa problem med och detta är något jag inte vill uppleva igen. Såklart är det omöjligt att förutse om en begagnad bil kommer vara felfri, men rent allmänt, vilken är bäst?

Tackar på förhand!

En kompis köpte en ny Scirroco -10. Bara problem. Han tröttnade. Hade valt Honda. Men att du hade problem med en H Cupe förvånar mig. Måndagsex kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Skruttet
29 april 2014 · 4 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Skruttet skrev:
Hej,

Som rubriken säger, jag har länge gått och velat mellan en Scirocco (2010 och frammåt) och en Honda type-R (2010). Jag gillar båda bilarnas utseende både in- och utvändigt och är nöjd med båda bilarnas prestanda. Det jag egentligen undrar över är vilken bil som vore det "säkraste" köpet? Min förra bil var en Hyundai Coupe V6 -04 som jag hade en väldans massa problem med och detta är något jag inte vill uppleva igen. Såklart är det omöjligt att förutse om en begagnad bil kommer vara felfri, men rent allmänt, vilken är bäst?

Tackar på förhand!

En kompis köpte en ny Scirroco -10. Bara problem. Han tröttnade. Hade valt Honda. Men att du hade problem med en H Cupe förvånar mig. Måndagsex kanske?

Tackar för snabbt svar!

Oj, låter inte bra, alltid trott att Sciroccon var en bra bil! Men är kanske bara en sämre version av Golf GTI? Jo, honda gör ju bra bilar och jag tycker verkligen om egenskaperna hos type-R:n.

Angående Hyundai coupén så hade jag nog bara otur. Den hade lågt miltal dessutom och var väldigt välskött. Men många småsaker som krånglade typ immobilizer antennen, centrallåset och kompressorn till ACn gick!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2014 · 17 376 Inlägg

Skruttet skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Skruttet skrev:
Hej,

Som rubriken säger, jag har länge gått och velat mellan en Scirocco (2010 och frammåt) och en Honda type-R (2010). Jag gillar båda bilarnas utseende både in- och utvändigt och är nöjd med båda bilarnas prestanda. Det jag egentligen undrar över är vilken bil som vore det "säkraste" köpet? Min förra bil var en Hyundai Coupe V6 -04 som jag hade en väldans massa problem med och detta är något jag inte vill uppleva igen. Såklart är det omöjligt att förutse om en begagnad bil kommer vara felfri, men rent allmänt, vilken är bäst?

Tackar på förhand!

En kompis köpte en ny Scirroco -10. Bara problem. Han tröttnade. Hade valt Honda. Men att du hade problem med en H Cupe förvånar mig. Måndagsex kanske?

Tackar för snabbt svar!

Oj, låter inte bra, alltid trott att Sciroccon var en bra bil! Men är kanske bara en sämre version av Golf GTI? Jo, honda gör ju bra bilar och jag tycker verkligen om egenskaperna hos type-R:n.

Angående Hyundai coupén så hade jag nog bara otur. Den hade lågt miltal dessutom och var väldigt välskött. Men många småsaker som krånglade typ immobilizer antennen, centrallåset och kompressorn till ACn gick!

Kanske det. Sålde Hyundai förr. Inga Cupe V6 fick problem... Mitt ex farsa köpte en av mig 2005 och han har nog haft gasen i botten i 9 år nu. Inklusive en klotning med bilen på taket. Går som en klocka.

Ang. Scirroco så hörde jag av en gammal kollega att även de haft problem men en. Köp du en Honda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
30 april 2014 · 3 860 Inlägg

Inte köpa en bil med TSI-motor.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2014 · 17 376 Inlägg

Andromeda skrev:
Inte köpa en bil med TSI-motor.

Nej. Men tänkte faktiskt inte på det. 160 hk från en 1.4 motor... Slöaste bilen i stan. Varenda Volvo V70 lämnar dig... Inget kul i en bil som ser ut som den går fort?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SciroccoGTX16v
1 maj 2014 · 5 Inlägg

Köp Sciroccon, men välj en 2.0 TSI istället, en 211 hk. Haft min i 2,5 år. Inga problem alls! 160hk motorn har haft vissa issues om man skall vara snäll...

Fredrik

Hopplös VW nörd.
Volkswagen Scirocco "2.0 TSI STCC Edition" (2011)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 maj 2014 · 2 971 Inlägg

Jag hade en 160hk Scirocco 2010, sålde när den gått 5000 mil. Inga problem alls med den. Bara underbar. Största problemet var andrahansvärdet - men det gynnar ju TS som köpare... Tredjehandsvärdet vid försäljning blir nog helt ok. smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cryger
4 maj 2014 · 86 Inlägg

Jobbarpolarn har en scirocco. Väldigt opraktisk säger han.. a-stolparna sitter ivägen extremt mycket. Slår i huvudet varje gång man ska kliva in och ur osv.. men den är rolig att köra.

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 maj 2014 · 2 971 Inlägg

Fjompa skrev:
Jobbarpolarn har en scirocco. Väldigt opraktisk säger han.. a-stolparna sitter ivägen extremt mycket. Slår i huvudet varje gång man ska kliva in och ur osv.. men den är rolig att köra.

Slår huvet i A-stolparna? Hur klumpig/lång är han? Jag hade min i över 2 år och slog inte huvudet en enda gång. Jag är 181 lång.
Men nä, praktisk är den inte. Men då köper man väl en annan bil om det är vad man söker?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cryger
4 maj 2014 · 86 Inlägg

matteeee skrev:

Fjompa skrev:
Jobbarpolarn har en scirocco. Väldigt opraktisk säger han.. a-stolparna sitter ivägen extremt mycket. Slår i huvudet varje gång man ska kliva in och ur osv.. men den är rolig att köra.

Slår huvet i A-stolparna? Hur klumpig/lång är han? Jag hade min i över 2 år och slog inte huvudet en enda gång. Jag är 181 lång.
Men nä, praktisk är den inte. Men då köper man väl en annan bil om det är vad man söker?

Näänä. Inte i a-stolparna. Dom skymde sikten. Han slog i huvet i taket när han klev in och ur

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 maj 2014 · 2 971 Inlägg

Det har jag inte heller råkat ut för..?!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Brinnut
4 maj 2014 · 61 Inlägg

matteeee skrev:
Det har jag inte heller råkat ut för..?!

181cm är inte långt.
Kan ju vara därför

matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 maj 2014 · 2 971 Inlägg

Nej, därför frågade jag också hur lång (eller klumpig) han var som slog skallen..?!

Och hur lång TS är framgår inte. 181 är ju normallångt/kort iaf, så det kan ju ge en fingervisning om hur bilen i fråga funkar.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 maj 2014 · 2 307 Inlägg

Köp Honda... Jobbat 2 år på allbilverkstad.. Honda va det bästa vi hade inne. VAG absolut de sämsta..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Aearok
4 maj 2014 · 35 Inlägg

Brorsan har en Scirocco 1.4. Skit rolig bil, väldigt snygg. DSG-lådan är skitbra, helt jävla fantastisk men det finns mycket problem med dem. Läs vidare om torrkoppling 7 växlad DSG om du funderar på en DSG-låda. Manuell har jag inget aning om.

Kan relatera till dem tjocka A-stolparna faktiskt men inget man lägger märke till efter ett tag. Snabb och rolig bil då den väger så lite. DCC är guldvärd enligt mig.

Ingen bil man köper om man vill ha en praktisk bil. Den är snygg, rolig och snabb samt bensinsnål. Personligen hade jag valt DSG fast då får du den 7 växlade med torrkopplingen. Vill du ha en DSG med mindre problem så får du kolla på 2.0an, då den har den 6 växlade med våtkoppling.

Hör av dig om du undrar något så ska jag se till att fråga brorsan.

Presidento Of World
4 maj 2014 · 3 306 Inlägg

Helst ingen V.A.G produkt alls.. skulle valt hondan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Woojen
5 maj 2014 · 1 101 Inlägg

Välj Hondan! ända fördel Sciroccon har i detta fall är nog bränsleförbrukningen.
Honda har generellt sett riktigt högt andrahandsvärde och skottsäkra motorer.

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Skruttet
7 maj 2014 · 4 Inlägg

Tackar för alla svar och åsikter!

Som det ser ut nu så lutar det åt Hondan. Känns allmänt som en mer praktisk, rolig och "säkrare" bil. Honda gör ju bra motorer och bilar med få problem!

DasAuto
7 maj 2014 · 2 751 Inlägg

Andromeda skrev:
Inte köpa en bil med TSI-motor.

Älskar bara generaliseringen.
Finns typ 10 olika TSI motorer och du anser att alla strular eller?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang